فریدونشهر

… شهرستان فریدونشهر

کدخبر: 2046
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ در ساعت ۰۰:۱۱

 
  [1]

این صفحه تکمیل تر خواهد شد/

شهرستان فریدونشهر با توجه به موقعیت آب و هوایی و كوهستانی بودن ، ‌وجود چشمه سارها و انواع گیاهان و گلهای زیبای وحشی ‌در دامنه ها و كوهسارها ،‌هر بیننده ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب می كند.

زمستانهای پر برف و زیبا برای اسكی در دامنه ها ‌یكی از لوازم و امكانات خوب منطقه برای جذب توریسم است كه وجود غارهای زیبا و آهكی در كوهها زمینه های بسیار خوبی را برای كوهنوردان فراهم می سازد.

اما در این میان طبیعت زیبا و زاید الوصف شهرستان فریدونشهر هر ساله در ایام بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از مشتاقان به طبیعت است.

طبیعت زیبا و آب و هوای چهار فصل فریدونشهر، این منطقه را به مقصدی برای گردش های یك روزه تبدیل كرده است.

بهار سرسبز به دلیل بارندگی های زیاد و تابستان خنك از ویژگی های برجسته این شهرستان است.

از مكان های دیدنی فریدونشهر می توان به پیست اسكی، چشمه ‘سراب’، آبشارهای ‘پونه زار’، ‘دورك’، ‘طرزه’ و ‘پشندگان’، دشت لاله های واژگون، رودخانه و سد ‘چشمه لنگان’، كوه ‘شاهان كوه’ كه همیشه پوشیده از برف است، جنگل های ‘پشتكوه’، غارها و نقاط بكر بسیار زیاد اشاره كرد.

پیست اسكی فریدونشهر در پنج كیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای ‘چغیورت’ استقرار یافته است.

از جمله امكانات این پیست اسكی می توان به اقامتگاه ویژه ورزشكاران، سالن مجهز به سیستم گرمایش و یك بالابر ویژه اسكی بازان حرفه ای با طول 980 متر اشاره كرد.

پیست اسكی فریدونشهر بسته به نوع بارش در سال بطور نسبی پنچ تا هفت ماه از سال دارای امكان انجام ورزشهای زمستانی بخصوص در فصول سرد و ماه اول بهار است.

چشمهٔ سراب یكی از چشمه‌های معروف فریدونشهر بشمار می رود كه در دامنهٔ كوه‌های شمالی شهر فریدونشهر قرار گرفته‌ است.

این چشمه با آب نمای یك كیلومتری منحصر به فرد كه به لحاظ ساخت مهندسی آن آب پرخروش چشمه را به امواج مصنوعی تبدیل و جلوه ای استثنایی و جذاب ایجاد می كند.

در كنار این چشمه پاركی احداث شده كه دارای امكانات رفاهی بوده و كمپ های اقامتی نیز در این پارك برای مسافران دایر است.

آبشار پونه زار یا ‘بیدنیانی’ در فاصله 25 كیلومتری غرب شهرستان فریدونشهر از ارتفاعات زاگرس مركزی سرچشمه می گیرد و دارای چندین سرچشمه خنك و گواراست.

این آبشار بدلیل رویش پونه در آبراهه های آن به آبشار پونه زار ( به زبان گرجی بیدنیانی ) معروف است.

آبشار دورك در نزدیكی روستای دورك از توابع پشتكوه فریدونشهر واقع شده است و از یك دیواره بلند سنگی به پایین می غلطد.

روستای دورك در كنار رودخانه ‘آب گوران’ دارای طبیعت زیبا و بكری است.

آبشار طرزه یكی از جاذبه های طبیعی و دیدنی در منطقه پشتكوه فریدونشهر است كه از ارتفاعات زاگرس مركزی سرچشمه می گیرد و حدود 85 كیلو متر با مركز شهرستان فاصله دارد.

آبشار پشندگان در فاصله 75 كیلومتری جنوب فریدونشهر است و در پائین دست روستای ‘پشندگان’ واقع در دهستان پشتكوه فریدونشهر قرار دارد.

ارتفاع این آبشار حدود 45 متر است كه در فصول بهار و تابستان با حركت آب بر روی صخره های پائین دست جلوه ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیعت بكر و كوهستان زیبا را به نمایش می گذارد.

چشمه لنگان چشمه ای پر آب است كه در فاصله 17 كیلومتری جنوب غربی فریدونشهر قرار دارد.

آب این چشمه از زیر تخته سنگهای بزرگ با فشار زیاد خارج می شود كه قسمتی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ، آب آشامیدنی فریدونشهر و روستاهای مجاور را تأمین می كند.

قسمت عمده آب این چشمه بوسیله سد و تونل چشمه لنگان به پشت سد زاینده رود منتقل می شود.

سراب ‘بابا احمد’ یكی دیگر از چشمه های خروشان و دایمی در فاصله 18 كیلومتری مركز شهرستان و در نزدیكی روستای ‘سرداب سفلی’ قرار دارد.

قله شاهانكوه با چهار هزار و 40متر ارتفاع مرتفعترین قله استان اصفهان و یكی از جاذبه های گردشگری بشمار می آید.

وجه تسمیه قله شاهانكوه، روستایی به نام شاهان در دامنه غربی قله است كه محل ییلاق عشایر است .

از دیگر مناظر طبیعی این شهرستان غارهای متعدد است كه از آن جمله می توان به غار ‘كبوتران’، ‘كلبیس كب’ و ‘باووك’ واقع در فریدونشهر، ‘پیر هشتاد’ واقع در چغیورت و ‘چشمه ریسان’ واقع در ‘گوراب’ اشاره كرد.

غار كلبیس كب از معروفترین غارهای این شهرستان و در یك كیلومتری شمال فریدونشهر قرار دارد.

طول این غار 25 متر و عرض آن بین سه تا هفت متر، ارتفاع داخلی بین دو تا شش متر است.

شهرستان فریدونشهر با 60هزار نفر جمعیت در 180كیلومتری غرب اصفهان قرار دارد .

تاریخچه

تاریخ شهرستان فریدون شهر به دوران باستان مربوط می شود اما به دلیل همجواری با اصفهان از لحاظ تاریخی، سیاسی و اجتماعی به این ناحیه وابسته است. از نظر آثار تاریخی نیز به دلیل کوهستانی بودن و سست بودن خاک منطقه آثار چندانی در این منطقه به چشم نمی خورد.


آثار تاریخی و مذهبی شهرستان

 

سنگ گورهای باستانی در روستای قهستجان

 

امامزاده مشعلدار علی(ع)
واقع در روستای وحدت آباد که نسب شریفش به امام حسن مجتبی (ع) می رسد. بقعه امامزاده مشعلدار در سال های اخیر نوسازی شده و با توجه به سردسیر بودن منطقه ، گنبد آن از ورق استیل به سبک زیبایی ساخته شده است.

 

امامزاده محمد(ع)
نسب شریفش به زید بن حسن مجتبی (ع) می رسد، در دره ای کوهستانی واقع شده که اطراف آن چشمۀ آب و درختان گردوی کهنسال موجود است. در قسمت جنوبی روستای چقاء از توابع دهستان برف انبار قرار دارد.

 

امامزاده سید محمد مکه دین
در روستای مکه دین واقع است، نسب شریفش به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد.

 

امام زاده سید صالح در پشت کوه فریدون شهر که از نوادگان امام موسی بن جعفر می باشند و نیز امام زاده تاجعلی در روستای کاهگان، امامزاده پیرعلی (در کنار چشمه لنگان)، امامزاده پیر محمد در دهستان پیشکوه روستای دهنو، امامزادۀ روستای کاهگان در دهستان پشتکوه دوم، امامزادۀ روستای زمستانه در دهستان پشتکوه و امامزادۀ دهستان پیشکوه روستای وهرگان.

 

جمعیت
بالغ بر 50000 نفر جمعیت و دارای آب و هوائی کوهستانی با بارش حدود 700 میلیمتر برف و باران در سال با چشمه سارهای فراوان، کوههای سر به فلک کشیده و آبشارهای طبیعی است.

 

موقعیت

غربی ترین شهرستان استان اصفهان است که در دل رشته کوههای زاگرس واقع شده و دارای پنج دهستان با اسامی: برف انبار، چشمه لنگان، عشایری قلعه سرخ، پیشکوه موگوئی و پشتکوه موگوئی است. همچنین دارای دو شهر: فریدونشهر و برف انبار و در حدود 85 روستا است.

 مرتفع ترین شهر ایران است و با ارتفاعی حدود 2530 متر از سطح دریا (بام ایران) لقب گرفته است.

در فاصلۀ 175 کیلومتری از مرکز استان واقع شده و مابین استان های لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار داد. بلندترین ارتفاعات این منطقه قلۀ شاهان کوه با 4040 متر (قلۀ شاهسون) می باشد. از دیگر ارتفاعات این شهرستان: کوه کلوسه، کوه کمران می باشد.

 

اقوام
ترکیب بندی جمعیت شهرستان به ترتیب اکثریت عبارتند از: بختیاری، گرجی، ترک، فارس، ارمنی، که قوم اخیر در روستای خویگان ساکن هستند. دیگر اقوام همگی مسلمان و شیعۀ دوازده امامی می باشند.

 

حداکثر و حداقل دما در نواحی مختلف شهرستان به ترتیب بین (34 + و 38+ سانتیگراد) تا (34- و 38- سانتیگراد) متغیر است.

 

اقلیم شهرستان به چهار ناحیه تقسیم می شود :

 

1 –        بسیار مرطوب و خنک با زمستان های بسیار سرد

2 –        نیمه مرطوب و معتدل با زمستان های سرد

3 –        نیمه مرطوب و گرم با زمستان های نسبتاً سرد

4 –        ناحیۀ محدودی با برف های دائمی

 

آبشار پونه زار یا (بید نیانی): در فاصلۀ 20 کیلومتری غرب فریدونشهر (با دبی آب حدود 1000 لیتر در ثانیه) قرار گرفته که از برف کوههای زاگرس مرکزی تأمین می گردد. ارتفاع آبشار بین (15 تا 30 متر) است و در بالا دست آن دهها چشمۀ زلال و گوارا و در پائین دست آن چندین پروژۀ پرورش ماهی قرار دارد.

 

دشت لاله های واژگون
بیش از دو هزار هکتار از مراتع و کوهستان های فریدونشهر را بخود اختصاص داده است. بیشترین تراکم این گلزار در حاشیۀ چشمه لنگان، پیشکوه و پشتکوه می باشد. فصل رویش و گل دهی از اواخر فروردین تا اوائل خرداد است.

 

چشمه لنگان
در فاصلۀ 17 کیلومتری جنوب غربی فریدونشهر واقع گردیده است. آب آن از زیر تخته سنگهای بزرگ با سرعت و فشار زیاد خارج می گردد. قسمتی از این آب با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ و از طریق 14 کیلومتر خط لوله، آب فریدونشهر و روستاهای مجاور را تأمین می کند.

 

تنگ حنـا
این تنگه در حدود 65 کیلومتری فریدونشهر و یک کیلومتری قریۀ گوگان قرار دارد. کانالی است که در اثر جریان دائمی آب و فرسایش کوه بوجود آمده است. بصورت دو دیوار قائم و موازی به بلندای 20 تا 30 متر و بفاصلۀ 8 تا 12 متر از یکدیگر می باشد. دو طرف دیوارۀ مذکور لانه های کبوتران و کلنی های زنبور عسل بر زیبائی چشم انداز می افزاید. رودخانۀ «چاقاگلی» از این معبر می گذرد. همچنین آب چند چشمه نیز از این کانال عبور می کند.

 

پارک معلم (سراب)
در شمال شهر فریدونشهر واقع شده است. دارای منابع آب فراوان و فصلی می باشد و چشم اندازهای زیبا از کوههای جوان دوران نه چندان کهن دارد.

 

آبشار پشندگان
در غرب روستای پشندگان و ابتدای درۀ سپستان در کنار ذخیره گاه جنگلی زاگرس حرکت آب با فشار بر روی تخته سنگها، خصوصاً در بهار جذابیت و طراوت خاصی دارد.

 

چشمه تنگوله
در 50 کیلومتری غرب فریدونشهر، در کنار جادۀ پیشکوه قرار دارد که با استفاده از آب گوارای آن ماهیان سردابی پرورش داده می شوند.

 

غار گوگان
در دو کیلومتری شمال روستای گوکان قرار گرفته و دارای آثار تراش سنگها بدست انسان در بدنه می باشد. در انتهای غار حوضچه ای پر آب وجود دارد که در تمام مدت سال دارای آب است. ارتفاع غار از سطح زمین حدود 15 متر و ورود به آن بوسیلۀ نردبان امکان پذیر است.

 

تونل درۀ سپستان
مابین روستاهای پشندگان و کلوسه در پشتکوه قرار دارد. این تونلها در امتداد دره کنده شده و در فواصل 7-8 متری دهانه هائی برای بیرون ریختن خاک و سنگ داخل آن دیده می شود. با توجه به فراوانی آب در این مکان علت حفر این تونلها مشخص نیست. شاید در ادوار گذشته بعنوان   پناهگاهی در مقابل تهاجم دشمن مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

جوب دختر
در دامنه های شمالی شاهان کوه و در ناحیۀ جنوبی چشمه لنگان، دره ای است مابین دو کوه که آب برف کوههای طرفین در این شیب جاری است. گویند در ازمنۀ قدیم دو طائفه در دو طرف دره زندگی می کرده و پیوسته برای تصرف آب آن در جدال بوده اند و جویهای متعددی بر بالا دست یکدیگر ایجاد می کردند. نهایتاً ساکنین غرب دره به پیشنهاد و رهبری دختری جسور تونلی در آخرین محل ممکن در زیر کوه با وسائل ابتدائی و کار طاقت فرسا حفر نموده و برای همیشه آب را در کشتزار خود جاری ساختند.این تونل دارای 4 حلقه چاه است و تا به امروز نیز توسط کشاورزان بهره برداری می شود و همه ساله در لایروبی آن اقدام می گردد.

 

سراب آبلت (وحدت آباد)
چشمه ای است پرآب در کوههای جنوب شرقی فریدونشهر که آب آن دائمی است. این چشمه از محل (مظهر) یا هستگاه با دو بخش (شعبه) تقسیم می شود. یک شعبه به روستای سروشجان و دیگری به محلۀ وحدت آباد می رود. مصرف این آب کشاورزی است.

 

غار اشکاف تله
در کوههای شمالی مزرعۀ چشمه رئیسان واقع در غرب روستای گوراب، دهانۀ غاری روی دیوارۀ کوه بصورت قائم قرار دارد که از دور هم قابل مشاهده است. فاصلۀ آن تا دامنه تقریباً 30 متر می باشد و در همین فاصله در پائین کوه آثار سکونت انسان یا محلی برای زندگی اسبان وجود دارد. در داخل غار آثار زندگی ابتدائی مانند حوضچۀ سنگی و سکوهای هموار وجود دارد.

 

کوه پیرهشتاد
در 25 کیلومتری غرب فریدونشهر، به ارتفاع 2900 متر در قلۀ آن آثار کوزه های شکستۀ سفالی و آثار آتشکده مشاهده می شود. در دنبالۀ دامنۀ شرقی آن محلی بنام (پیر هشت تن) که غاری است زیرزمینی و از سطح زمین چند متری پائین تر است. عده ای معتقدند که غار اصحاب کهف همین غار است.

 

غار فریدونشهر (کلبیس کب)
در یک کیلومتری شمال فریدونشهر قرار دارد. طول آن 25 متر و عرض آن در جاهای مختلف بین 3 تا 7 متر است. بلندی آن تا سقف بین 2 تا 6 متر می باشد و کف آن مسطح است. در انتهای غار چاه عمیقی است که بعلت جلوگیری از سقوط بازدید کنندگان مسدود شده است.

 

کوه تسیخه
در شمال غربی فریدونشهر واقع گردیده است. در زمان حملۀ کریم خان زند، پناهگاهی برای گرجیان بود. در این مکان هنوز آثار سنگرهای سنگی قابل مشاهده است.

 

آبشار دورک
در پشتکوه دوم و در یک کیلومتری غرب روستای دورک و در دل جنگلهای این منطقه قرار دارد.

 

آبشار طرزه
در ضلع شرقی روستای طرزه (پشتکوه اول) واقع شده است.

 

گیاهان داروئی منطقه
گیاهان داروئی منطقه خودرو بوده و دارای تنوع زیاد می باشد. از قبیل: کرفس کوهی، چای کوهی، تره کوهِی، ریواس، قدومه، شنگ، گزانگبین، کتیرا، بابونه، موسیر، شیرین بیان، شوید کوهی، خاکشیر، بارهنگ، بادیان، آویشن، زرین گیاه، زرشک وحشی، گل خطمی، بومادران، رازیانه، گل گاوزبان، بابا آدم، گل گندم، پونه، پنیرک، زبان گنجشک، کنگر، کاسنی، گل همیشه بهار و … .

 

صنایع دستی فریدون شهر
مهمترین صنعت دستی این شهرستان فرش می باشد.
[26] [27]

[1]   : http://img.irna.ir/1390/13901225/80041662/80041662-2378712.jpg

[2] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/3841_331975966915869_180139803_n.jpg

[3] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/18317_310009409112525_1652265592_n.jpg

[4] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/44273_385208668259265_177403776_n.jpg

[5] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/44318_350118575101608_1224975210_n.jpg

[6] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/154973_321491577964308_1258770841_n.jpg

[7] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/164900_383070068473125_1020546848_n.jpg

[8] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/165439_191535154326947_2146639757_n.jpg

[9] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/217941_332982423481890_737485098_n.jpg

[10] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/225853_287880551325411_1836962201_n.jpg

[11] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/295384_154500851370702_454472585_n.jpg

[12] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/392915_374052456041553_345637894_n.jpg

[13] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/418626_401377876604525_88251659_n.jpg

[14] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/537277_359715767481808_1105447632_n.jpg

[15] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/558908_304958786284254_1009715792_n.jpg

[16] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/600419_405671486212983_2010022979_n.jpg

[17] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/603796_191536247660171_1540456175_n.jpg

[18] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/923026_387360088044123_1933635398_n.jpg

[19] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/935786_385285641584901_1952116201_n.jpg

[20] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/936209_386524388127693_241335591_n.jpg

[21] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/941137_415131958600269_780722173_n.jpg

[22] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/942086_387794138000718_1737860817_n.jpg

[23] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/971937_440032446110220_1196898735_n.jpg

[24] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/fdc90df3-8ac9-47d0-803d-efc9e409be80.jpg

[25] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/10/پیست-اسکی.jpg

[26] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F2046%2F%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1%25d8%25b3%25d8%25aa%25d8%25a7%25d9%2586-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1&linkname=%E2%80%A6%20%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1

[27] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F2046%2F%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1%25d8%25b3%25d8%25aa%25d8%25a7%25d9%2586-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1&linkname=%E2%80%A6%20%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1