پروژه آبفای فریدونشهر، کیفیتی که فدای سرعت میشود
کدخبر: 33457
۱۳۹۴/۰۵/۲۹ در ساعت ۱۷:۴۴
به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار [1]، بعد از 15 سال با قرار دادن ردیف بودجه ملی برای پروژه فاضلاب فریدونشهر و اختصاص اعتبار اولیه 35 میلیارد ریال برای این طرح، از اردیبهشت ماه سال جاری این پروژه به مرحله اجرا رسید.
پروژهای که حواشی بسیار زیادی را طی 15 سال گذشته در پی داشته است و هم اکنون با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است. سرعتی که با نگاهی عمیقتر کمی نگران کننده به نظر میرسد.
داستان از مصاحبه ما با شهردار شروع شد و وقتی که از شهردار پرسیدیم چرا معابری که برای فاضلاب حفاری و بعد از لولهگذاری پر شده است را آسفالت نمیکنید؟
ابراهیم گوگونانی، شهردار فریدونشهر، در پاسخ به این سؤال از کار کردن غیراصولی پیمانکار آبفا پرده برداشت. وی گفت: برای پر کردن چاله لوله فاضلاب میبایست ده سانت، ده سانت خاک ریخته و کوبیده شود تا به تراکم 90 درصد رسیده و برای آسفالت کردن آماده شود که با رعایت همه این شرایط باز هم نشست خواهیم داشت ولی این نشست برای آسفالت ریزی قابل اندازه گیری و رفع شدن است.
گوگونانی تصریح کرد: [1] متأسفانه هم اکنون این چالهها با تراکتور و بدون انجام عمل کوبش پر میشود که در حقیقت به این خاک، «خاک دستی» گفته میشود و تا نیم متر نشست خواهد کرد و الان اگر ما آن را آسفالت کنیم کاری بیهوده انجام داده و مجبوریم سال آینده مجدداً این هزینه و کار را تکرار کنیم.
وی چاره این کوتاهی را یا کندن و دوباره پرکردن اصولی چالهها دانست و یا این که اجازه دهیم به مرور زمان مراحل طبیعی نشست طی شود که حدود یک سال به طول خواهد انجامید. بدون شک راه اول به علت زمان کم و هزینه بالا قابل اجرا نیست و مجبور هستیم یک سال چالهها را رها کنیم تا نشست خود را انجام دهد.
شهردار فریدونشهر نمونه این نوع نشست را جلو پمپ بنزین نام برد که سال گذشته همین عملیات لولهگذاری فاضلاب انجام شده است ولی به علت پرکردن غیر اصولی چالهها با نشست نیم متری در محل که آسفالت هم شده است روبرو هستیم.
گوگونانی با بیان این که پیمانکار پروژه هزینه پر کردن اصولی چالهها را دریافت کرده است گفت: پر کردن غیراصولی این چالهها را به اداره آب و فاضلاب شهری که مجری طرح و مسئول نظارت بر اجرای صحیح پروژه است اطلاع دادهایم ولی آبفا در پاسخ به این مطلب، فصل کوتاه کاری در فریدونشهر ر [1]ا علت تأکید بر اجرای سریع پروژه به منظور جذب اعتبار تخصیص یافته میداند.
اکنون سؤالی که مطرح میشود این است که اگر پیمانکار هزینه پرکردن اصولی چالهها را دریافت کرده است چرا با به خدمت گرفتن تعداد کارگر بیشتر کار خود را اصولی انجام نمیدهد؟
آیا این پر کردن غیراصولی چاله ها برای جذب اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای پروژه فاضلاب باعث نمیشود ما مجبور شویم در آینده همین اندازه هزینه و یا بیشتر را صرف بازسازی این معابری کنیم که در [1] اثر زیرسازی بد هر ساله نشست میکنند؟
مقصر حوادثی که در اثر نشست این معابر برای وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلتها رخ میدهد چه کسی است و اگر خدای نخواسته این نشستها باعث حادثه منجر به فوتی شد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟
[1] پونه زار: http://www.pounezar.ir/
[2] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2015/08/Abfa002.jpg
[3] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2015/08/Abfa004.jpg
[4] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2015/08/Abfa001.jpg
حق چاپ © 2013 سایت پونه زار. محفوط است.