چاپ خبــر
نگاهی به وظایف و عملکرد اداره تبلیغات اسلامی فریدونشهر؛

حجت الاسلام گلی: سکوت را نه ولی کم‌کاری را می‌پذیریم

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فریدونشهر با برشمردن وظایف و عملکرد این اداره، مشکل مالی و کمبود پشتیبانی‌های مردمی را علت کم کاری این اداره در مناسبت‌های شادی و غم دانست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فریدونشهر یکی از دستگاه‌های فرهنگی شهرستان است که باید در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، بسیج، شهرداری و دیگر ارگان‌هایی که انجام بخشی از فعالیت‌های فرهنگی شهرستان بر دوششان است، در جهت اعتلای سطح فرهنگی شهرستان کوشش کند. اما گاهی با وجود این دستگاه‌های فرهنگی که البته حوزه فعالیت هر یک مشخص شده است، کم کاری‌های فرهنگی دیده می‌شود. فرهنگی که می‌تواند ابزارهای موجود در جامعه را در راستای توسعه شهرستان و رشد و پیشرفت به کار گیرد.

برای بررسی این مسأله در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مصاحبه‌ای در رابطه با وظایف و عملکرد این اداره، با حجت الاسلام محمدتقی گلی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی فریدونشهر، ترتیب دادیم.

پونه زار: گستره فعالیت اداره تبلیغات اسلامی فریدونشهر چیست؟

– این اداره در پنج حوزه فعالیت دارد: حوزه اعزام مبلغین، حوزه تشکل‌های دینی، حوزه فرهنگی، حوزه عمرانی و حوزه قرآنی.

پونه زار: عملکرد این اداره در این حوزه‌ها چه بوده است؟

–  در حوزه اعزام مبلغین سامانه‌ای به نام سجام (سامانه ثبت نام مبلغین جهت اعزام در مناسبت‌های مانند ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر، ایام فاطمیه و دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی دیگر در طول سال داریم که امسال در ماه مبارک رمضان 80 مبلغ، در ماه محرم و صفر حدود 50 مبلغ و در ایام فاطمیه بیش از 40 مبلغ بومی و غیربومی به نقاط مختلف شهرستان اعزام شدند که برگزاری نمازهای جماعت سه وقت، اجرای سخنرانی در موضوعات مختلف، بیان گفتمان‌های دینی در سطح مساجد و مدارس، جلسه پرسش و پاسخ و برگزاری مراسم ادعیه از جمله فعالیت‌های این مبلغین بوده است.

در حوزه تشکل‌های دینی ساماندهی 160 هیئت مذهبی که شامل 80 هیئت در سطح مساجد و حسینیه‌های شهر و روستا، 20 هیئت مذهبی عشایری برای اولین بار در کشور و استان، 15 هیئت مذهبی در سطح مدارس، دو هیئت مذهبی در دانشگاه، یک هیئت مذهبی در اصناف، یک هیئت مذهبی در حوزه علمیه، 41 هیئت مذهبی ورزشکاران و خواهران بوده‌اند.

برگزاری همایش‌های مختلف توجیهی هیئات مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) قبل از هر مناسبت مهم مذهبی از دیگر فعالیت‌های اداره در این حوزه بوده است. همچنین تشکیل سه دوره شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان در سطح شهرستان و تشکیل مجمع خیرین مجالس اهل بیت(ع) از جمله فعالیت‌های اداره در این حوزه است.

فعالیت اداره در حوزه فرهنگی شناسایی رابطین فرهنگی از هر شهر و روستا به تعداد چهار نفر و برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف از جمله دو دوره آموزش غسل و کفن و دفن میت با بهره‌گیری از اساتید حوزه علمیه بوده است. برگزاری گفتمان‌های دینی در موضوعات مختلف همچون آسیب‌های اجتماعی، حجاب و عفاف، روابط دختر و پسر، موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ملی در سطح مساجد و مدارس، تشکیل 20 کانون فرهنگی و تبلیغی در سطح مساجد و تجهیز این کانون‌ها و برگزاری چندین اردوی فرهنگی-سیاحتی-زیارتی را می‌توان از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این اداره برشمرد.

در حوزه عمرانی ساخت 21 خانه عالم در نقاط مختلف شهرستان با مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی و خیرین و اهالی روستاها، خرید ساختمان سه طبقه واقع در خیابان شهید چمران جهت ساختمان اداری در سال 1388، تجهیز اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و تعمیرات مورد نیاز ساختمان مذکور، کمک به مساجد شهرستان جهت صدور حواله سیمان از امور مساجد استان، رایزنی با ادارات دارای وسائل نقلیه سنگین جهت حمل مصالح ساختمانی مساجد و خانه‌های عالم شهرستان را می‌توان مهمترین فعالیت‌های عمرانی این اداره برشمرد.

اداره تبلیغات اسلامی فریدونشهر در حوزه قرآنی شناسایی و ساماندهی 35 خانه قرآن روستایی و شهری، راه اندازی یک موسسه قرآنی در محله وحدت آباد، برگزاری محافل انس با قرآن در مناسبت‌های مختلف، برگزاری مسابقات قرآنی کشوری و استانی و شهرستانی همانند مسابقه قرآنی تفسیر نورالهدی، حمایت مالی از مربیان و همچنین قرآن آموزان را داشته است.

پونه زار:‌ در جهت افزایش سطح و آموزش مبلغین چه اقدامی صورت گرفته است؟

– در این راستا برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف سازمان تبلیغات اسلامی در شهرستان فریدونشهر عبارت بوده است از:

  • برگزاری یک  دوره آموزشی تخصصی روحانیون و ائمه جماعات مدارس شهرستان
  • برگزاری دوره آموزشی توجیهی تبلیغی قبل از اعزام در مناسبت‌های مختلف مذهبی
  • برگزاری جلسات ماهانه روحانیون مستقر در شهرها و روستاهای شهرستان به صورت مستمر
  • برگزاری چهار دوره آموزشی تخصصی مسئولین و مدیران هیئات مذهبی و مداحان شهرستان
  • برگزاری دوره آموزشی رابطین فرهنگی شهرستان
  • برگزاری دوره آموزشی معلمین حوزه دین
  • برگزاری دوره آموزشی مدیران هیئات مذهبی عشایری شهرستان
  • برگزاری کارگاه آشنایی و مقابله با نحله‌ها و فرقه‌های انحرافی در محله وحدت آباد فریدونشهر
  • تغذیه فکری مبلغین و مدیران هیئات مذهبی و مداحان با توزیع کتب و سی دی های آموزشی در بین ایشان

پونه زار: چند روستای شهرستان از وجود روحانی دایمی بهره‌مندند؟

– ما در شهرهای فریدونشهر و برف انبار و در روستاهای سیبک، سروشجان، میلاگرد، سنگباران، خویگان، قلعه سرخ و بزمه روحانی دایمی داریم و پیگیر اعزام روحانی برای 15 نقطه پرجمعیت روستایی دیگر در شهرستان هستیم

پونه زار: آیا این اداره دولتی است و از طریق بودجه دولتی فعالیت می‌کند؟

– خیر، سازمان دولتی نبوده و بودجه برنامه‌های فرهنگی آن تنها توسط مردم و خیران تأمین می‌شود.

پونه زار: برنامه‌های سازمان برای دهه فاطمیه چه بوده است؟

– در سال‌هایی که دهه فاطمیه در فصل گرما قرار داشت، در محل امامزاده تاجعلی(ع) خیمه عزای فاطمی راه اندازی می‌شد ولی در چند سال اخیر که دهه فاطمیه در حال تغییر زمان از بهار و تابستان به فصل زمستان است، این امکان جهت برگزاری در فضای بیرونی مقدور نبود که طبق نظر هیئات امنا و مذهبی مساجد، ویژه برنامه‌ها به صورت جداگانه برای هر مسجد برنامه ریزی شد.

در سال جاری نیز ویژه برنامه‌های فاطمیه با تشکیل ستاد فاطمیه متشکل از امام جمعه محترم و روحانیون مساجد، سرپرست و مسئول تشکل‌های دینی اداره تبلیغات اسلامی و مسئولین هیئت امنا و مذهبی مساجد در مسجد حسینیه تشکیل جلسه داد و مقرر شد مساجد تزئینات داخلی و بیرونی مساجد را طی پنج شب بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به مدت چند دقیقه کوتاه برگزار گردد و همچنین دستجات زنجیرزنی و سینه زنی از ساعت 10 صبح روز شهادت از مقابل مسجد صاحب الزمان(عج) حرکت نمایند و درخاتمه سخنرانی و نماز جماعت و صرف نهار در این مسجد برگزار شود.

قابل ذکر است فضاسازی و نصب پلاکاردهای فاطمیه امسال در سطح شهر توسط هیئت مذهبی للّلهیان حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) فریدونشهر اجرا شد.

به عبارتی برنامه‌های اجرا شده در دهه فاطمیه امسال عبارت بودند از برگزاری پنج شب عزاداری در سطح هیئت‌های مذهبی مساجد شهر، هیئت‌های خمسلو، خویگان، سنگباران، صادقیه، بیجگرد، خلیل آباد، بادجان، سروشجان، چقادر، دهسور، میلاگرد، بزمه، چقاء، سیبک، وحدت آباد، نهضت آباد، قلعه سرخ، دره سیب و مصیر که برنامه‌هایی همچون سخنرانی و مداحی برگزار شد.

لذا تیتر پونه زار مبنی بر سکوت اداره تبلیغات اسلامی در دهه فاطمیه را قبول نداریم ولی کم کاری را قبول داریم و علت آن هم این است که ما بودجه‌ای برای کارهای فرهنگی دریافت نمی‌کنیم و آن چه از فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شود صرفا باید با کمک مردم باشد.

پونه زار: برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی در ایام شادی و فرح همچون اعیاد و ولادت‌ها چه بوده است؟

– در ایام ولادت ائمه معمولا بعد از نماز مغرب و عشاء در مساجد بیان مدح ایشان و توزیع شیرینی و شربت را داریم و البته قبول داریم که باید این مراسم‌ها نیز گسترده‌تر و در شأن ائمه(ع) برگزار شود ولی باز مسأله کمبود بودجه و پشتیبانی و همت مردمی مطرح می‌شود.

پونه زار: دیگر ویژه‌برنامه‌های تبلیغات اسلامی در شهرستان را نیز بیان بفرمایید.

– می‌توان ویژه‌برنامه‌های برگزار شده توسط این اداره در شهرستان فریدونشهر را این طور بیان کرد:

  • برگزاری دو ویژه‌برنامه نوروزی مراسم تکریم از خانواده‌های معظم شهدا و مصاب در 29 اسفند هر سال و ویژه‌برنامه تحویل سال نو 1 فروردین هر سال همزمان با تحویل سال در مسجد جامع فریدونشهر
  • افتتاح و تاسیس دفتر شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان در اداره تبلیغات اسلامی برای رسیدگی به امور هیئات و مداحان
  • برگزاری دو دوره همایش استانی خانوادگی رؤسای شوراهای هیئات مذهبی و کانون مداحان استان اصفهان در منطقه پیشکوه موگوئی فریدونشهر
  • برگزاری سه دوره سفرنامه فرهنگی-تبلیغی با حضور حاج مهدی منصوری و حاج رضا نبوی از مداحان کشوری در مناطق محروم فریدونشهر و شهرکرد
  • اعزام هرساله 2 الی 5 نفر از مداحان شهرستان طبق سهمیه به دیدار مقام معظم رهبری در ایام میلاد حضرت زهرا(س)
  • اجرای دعای ندبه شهر فریدونشهر که در طول سال به صورت هفتگی در بیش از 11 مسجد شهرستان برگزار می‌شود

 

  1. رضا گفت:

    جناب آقای گلی وجدانا اگر دفتر تبلیغات اسلامی را در فریدونشهر نداشتیم وضعیت با حالا که داریم چه تفاوتی داشت؟ حداقل این بود که مردم دیگر به این دفتر امیدی نداشتند برای خود فکری می کردند. فرموده اید. اجرای ندبه در 11 مسجد ای کاش چند هفته خودتان تشریف می آوردید و می دیدید که اغلب حتی یکی از سربازان امام نیامده اند تا به مدت ده دقیقه یک مطلب اخلاقی برای مردم بگویند؟ آقای گلی نقش شما برای جلوگیری از این نفاق نژاد پرستی چه بود؟ نقش همکاران شما در این خفقانی که در انتخابات بوجود آمده بود چه بود. روزها این همکاران شما تا شب چه می کنند؟ ندبه ها که یک ساعت است آن هم در جمعه ها که اگر آقای یسلیانی دعا را نخوانند دیگران می خوانند. تا کنون با چند نفر جوان ارتباط برقرار کرده و روح مذهبی و مسئولیت در برابر جامعه و مردم و مسلمانان را در آنها بیدار کرده اید و …؟؟؟

  2. عدم حضور روحانیون درمراسمات ازجمله دعای ندبه ونمازهای جماعت دادامام جمعه محترم راهم درآورده است چه رسد به مردم مظلوم فریدونشهر

  3. جناب حاج آقای گلی ماز زحمات نیروهای اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کی طی این چند سال تمام تلاش خود را در احیای بسیاری از مراسمات کوشیدند تشکر می کنیم.

Go to TOP