چاپ خبــر
برای حفظ محیط زندگی هزاران نفر؛

هر فریدونشهری باید یک حافظ طبیعت باشد

هر خسارتی به طبیعت فریدونشهر، خسارت به محیط زندگی هزاران نفر در حال و آینده است که متاسفانه روند سریعی را در حال طی کردن است و بدون ورود مردم به بحث حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، نمی تواند کنترل شود. مردم فریدونشهر باید دلسوزانه از این امانت الهی حفاظت کنند.

سایت تحلیلی خبری پونه زار/ احسان جدیدی: بالاخره 13 فروردین همچون سال های قبل بعد از گذشت حدود دو هفته تعطیلی نسبی در کشور فرا رسید. مانند هر سال بهار و تابستان و پاییز و زمستان آمد و گذشت تا به بهار 95 رسید و اکنون 13 روز از این بهار به سرعت گذشت تا فراموش نکنیم عمرمان به چه سرعتی می گذرد.

با فرا رسیدن 13 فروردین دو اتفاق قابل توجه برای فریدونشهر رخ می دهد. اول این که مردم در این روز به رسم هر سال به دامن طبیعت می روند و از آن جا که طبیعت فریدونشهر به سبب بکر بودن، جذابیت ویژه ای دارد یکی از مهمترین مقصدهای مسافران 13 بدر، این شهرستان خواهد بود.

مسافرانی که اگر واقع بینانه به آن بنگریم هر ساله خسارت زیادی به طبیعت وارد می کنند و تاکنون نیز تاثیر به سزایی در بهم خوردن تعادل طبیعت و از بین رفتن قسمت عمده ای از طبیعت داشته اند.

اتفاق دوم پایان تعطیلات، بازگشت مسافران نوروزی به سمت خانه و شروع فعالیت های روزمره است. با پایان تعطیلات دفتر مسافرت های طولانی نیز بسته می شود و مردم شهرها به مشغله خود می پردازند. اما در این میان سعی می کنند با به دست آوردن فرصتی مانند تعطیلی های آخر هفته به دل طبیعت رفته و خستگی از جان بکنند. طبیعت گردی بعد از گذران روزهایی در شهرهای شلوغ و پرسر و صدا بسیار آرام بخش و انرژی زا خواهد بود.

در هر دو اتفاق مذکور یکی از نقاطی که طبیعت بی نظیری و مورد توجهی دارد، فریدونشهر است. طبیعتی بکر و کوهستانی که این امکان را به مسافران می دهد از طریق جاده ای چهار بانده خود را به مرتفع ترین شهر ایران برسانند. منطقه ای خوش آب و هوا و متشکل از برف و چشمه و کوهستان و سرسبزی.

حال در این ترافیک رفت و آمدها به طبیعت، علاوه بر وجدان انسان ها، اداره های منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مراقبت از طبیعت را به عهده دارند ولی به دلیل وسعت منطقه و محدود بودن نیروها و امکانات این دو اداره، مشخصا نمی توانند به طور کامل از پس انجام این وظیفه برآیند. در نتیجه روز به روز مشاهده می کنیم طبیعت رو به نابودی می رود. طبیعتی که تنها دارایی مردم فریدونشهر و محل زندگی و ارتزاق این مردم است.

لذا در صورت نابودی طبیعت، این زندگی مردم است که به نابودی کشیده می شود. از قضا طبیعت فریدونشهر یا به عبارتی دیگر طبیعت زاگرس مرکزی که فریدونشهر در آن قرار دارد، در چرخه ای قرار دارد که تعادل در طبیعت سایر نقاط استان را نیز برقرار می کند و در صورت نابودی این طبیعت باید منتظر رخ دادن اتفاقات بدی در کل استان و حتی در سطح بالاتر شد.

پس این وظیفه بر گردن تک تک مردم فریدونشهر است که از محیط زندگی خود و فرزندان و نوادگان خود در آینده مراقبت کنند. لذا باید هر فریدونشهری یک محیط بان و یک حافظ طبیعت باشد و تا جای امکان با تخریب طبیعت مقابله کند و آن جا که دیگر کاری ازش ساخته نیست با خبرکردن محیط بانان و ماموران منابع طبیعی وظیفه خود در مقابل طبیعت را به انجام برساند. برای این امر تلفن های ۵۷۵۹۲۳۲۴-۰۳۱ و یا ۰۹۱۳۲۷۱۳۰۴۲ پاسخگوی مردم خواهد بود.

در این راستا جای دارد از انجمن مردم نهاد دوستداران طبیعت نیز یادی شود که چند سالی است به طور خودکفا بخشی از این بار را بر دوش گرفته و با انجام فعالیت های مختلف در جهت حفظ محیط زیست تلاش می کنند.

  1. باسلام وعرض خسته نباشید:
    ازتوجه سایت ارزشمند پونه زار،محیط بانان ارزشمندوتمامی دست اندرکاران طبیعت زیبای فریدونشهر
    نهایت سپاس راداشته واستدعای عاجزانه داریم به این تذکرات پونه زاربااحسلس مسئولیت توجه کرده
    وهرمسئول وهرشهروند چون محیط بانی ارزشی برای حفاظت ازسرمایه ملی کشورمان دفاع کنیم .ممنون

  2. برادر وخواهر ارجمند:باعرض پوزش:
    به تصویربالا نگاه کنید،اشک هرآدم درمی آیدباباشمارابه خدا طبیعت رازیرچرخ های خودرو خودله نکنید،
    این له کردن ها وبی توجهی هاسیلی بزرگی است که به بخت آینده خودشما وفرزندانتان نواخته می شود.
    ودرآینده بسیارنزدیک سوزش آن رااحساس خواهید کرد.پس درعین بیداری خودرابه خواب غفلت نزنید.

  3. توضیع کیسه زباله برابر شد با نفع راهنمایی رانندگی این طرف سلام خسته نباشید لطفا آشغال و بوته نریزید و نچینید یک متر جلوتر جریمه فکر کنم امسال کار جالبی نبود چون پس از پایان کار راهنمایی و رانندگی هم کارش را تمام کرد

  4. صبا2 گفت:

    سایت زیبایی دارید امیدوارم همیشگی باشه
    اجرتان باخدا
    خداقوت

  5. “مسافرانی که تاثیر زیادی در بهم خوردن تعادل طبیعت و ازبین رفتن قسمت عمده آن داشته اند.”
    “مشاهده می کنیم طبیعت رو به نابودی می رود …این زندگی مردم است که به نابودی کشیده می شود.”
    “این وظیفه مردم است که از محیط زندگی خود و …مراقبت کنند.”
    “لذا بایدهر فرد بایدیک محیط بان و حافظ طبیعت باشد.”
    جملات بسیارخوب و معنا دار گزارش .درود بر شما اقای جدیدی .
    در اغاز سال گشایش پنجره زیست محیطی در پونه زار را بفال نیک می گیریم و امید است شاهد تداوم گزارشات جامع تری از حال و روز طبیعت و محیط زیست از سوی شما باشیم .

Go to TOP