چاپ خبــر

كم‌ تحركی از مشكلات جدی پشت میز‌نشین‌ها است

هر چند تصور پشت میز‌نشینی یا همان شغل اداری یك شغل راحت و بی‌دردسر را در ذهن ما ایجاد می‌كند و حتی برای بعضی‌ها چنین شغلی یك شغل ایده‌ال محسوب می‌شود؛ اما چنین تصوری تنها ظاهر قضیه است، چراکه به گفته کارشناسان و متخصصین پشت میزنشینی هم دردسرها و مشكلات خاص خودش را دارد.

به گزارش پونه زار ؛ کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایمنا در خصوص اینگونه مشکلات گفت : پشت، گردن، كمر، دست‌ها و شانه‌ها اعضایی هستند كه معمولاً دچار ناراحتی و اختلالات اسكلتی عضلانی می‌شوند و معمولا وقتی كارمندان در یك وضعیت ثابت به مدت طولانی كاركنند كمردردشان آغاز می‌شود.
غلامیان با بیان این مطلب افزود: وضعیت ثابت بدن در یك حالت، فشارعضلانی ایجاد كرده، جریان خون را در ماهیچه‌ها كند می‌كند، همانطورکه انجام حركات تكراری نیز باعث ایجاد درد و ناراحتی در كارمندان می‌شود.
وی با بیان اینکه بهتر است پشت میزنشین ها به مدت طولانی در یك وضعیت نمانند، اظهارداشت: بهترین كار این باشد كه کارمندان گاهی از روی صندلی بلند شوند و در اطراف چرخی بزنند.
کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان كم‌تحركی را از مشكلات جدی كارمندان اداری عنوان نمود و تصریح کرد: از آنجایی که کارمندان بیشتر روز پشت میز نشسته‌اند و تحرك كمی دارند، این حالت در طولانی مدت باعث بروز چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و كمر درد می‌شود.
غلامیان با تاکید بر اینکه بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از تحرك‌ها و استراحت‌های كوتاه در محل كار خود غافل نشوید؛ ادامه داد: هر نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه از پشت میز بلند شوید و كمی قدم بزنید یا نرمش‌های كششی انجام دهید .
وی با اشاره به ویژگی‌های مناسب میز کار کارمندان عنوان کرد: یك میز كاری خوب، باید فضای كافی برای انجام كار و قراردادن وسایل داشته و از جنسی باشد كه براحتی قابل تمیز كردن باشد و سطح آن صیقلی نباشد كه باعث انعكاس نور و چشم‌زدگی نشود. همچنین فضای كافی برای پاها داشته باشد تا ارتفاع و زاویه مناسب زانو حفظ شود و حتماً از زیر پایی استفاده شود. علاوه براین در مشاغل اداری ارتفاع مناسب آرنج تا زمین در حالت نشسته ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر در نظر گرفته ‌شود چراکه ارتفاع كمتر باعث خم شدن به جلو و ناراحتی در ناحیه پشت و گردن و ارتفاع بیشتر باعث فشار به بازوها و شانه‌ها خواهد شد.
کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: یك صندلی خوب در كاهش فشار روی ستون‌ فقرات موثر است بنابراین صندلی مناسب باید راحت باشد و بهتر است جنس روكش آن پارچه‌ای انتخاب شود. علاوه براین برای ایجاد تعادل بهتر است پنج پایه داشته باشد و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز فراموش نشود و از دیگر موارد اینکه در قسمت پشتی انحنایی داشته باشد تا گودی كمر را پر كند و دو دسته در كناره‌های صندلی برای استراحت دست نیز لازم است.

Go to TOP