فریدونشهر

گزارش کامل از حادثه سوختن پیکان در آتش و عملکرد ضعیف نهادهای مسئول فریدونشهر

کدخبر: 5025
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۷:۵۳

فریدونشهر به سبب جمعیت نسبتا پایین شهری و بافت خاص شهری و فرهنگی خود کمتر شاهد بروز حوادث غیر طبیعی مانند حوادثی که منجر به درگیری پلیس شود یا تصادفات شدید ویا آتش سوزی های وسیع و … است .

ولی از آنجایی که حادثه خبر نمی کند و برایش فرهنگ و جمعیت و گذشته هیچ اهمیتی ندارد همیشه باید آماده بود و دستگاه های ذیربط و مسئول باید آماده هرگونه حادثه چه طبیعی و چه غیر طبیعی باشند .

چندی پیش مانور اسکان اضطراری توسط مدیریت بحران و با حضور تمام ادارات و ارگان ها در سطح شهرستان برگزار شد که نمونه ای از مانورهای آمادگی برای حوادث بود مانوری که جز به صف شدن وسایل نقلیه و برپایی چادرها و خوردن چایی و خواندن نماز هیچ تمرین دیگری برای آمادگی نداشت مشاهده تصاویر: اینجا [1]

برای مقابله با حوادث و کم کردن خسارت آن باید مجهز به امکانات بود و همچنین با انجام تمرین ها و مانورها و تقسیم وظایف برای آن ها آماده بود و این جزو بدیهی هاست .

حال در سطح شهرستان باید دید ادارات و ارگان های مسئول چقدر آماده ارائه خدمت در لحظات بحرانی و حساس به مردم هستند نهادهایی که با دریافت حقوق از بیت المال موظف به انجام وظایف و نیز اتخاذ تدابیر مناسب برای روزهای خاص هستند .

یکی از مهمترین نهادها در این زمینه آتش نشانی است که باید با مجهز بودن و آماده بودن در لحظه مورد نیاز  به داد شهروندان حادثه دیده برسد و انجام وظیفه کند .

حال بررسی میزان آمادگی آتش نشانی و دستگاه های مرتبط نیاز به تحقیق و پرس و جو دارد و احتمالا با یک دسته آمار ارائه شده توسط مسئولین مواجه خواهیم شد و نتیجه گیری درستی نمی توان داشت . امروز حادثه ای نه چندان وسیع و بزرگ در شهر فریدونشهر اتفاق افتاد. آتش گرفتن یک خودرو پیکان و برخورد آن با یک دیوار؛ که خوشبختانه خسارت جانی نداشت و جز سوختن کامل پیکان خسارت دیگری برجای نگذاشت حال با خواندن شرح واقعه از زبان خبرنگار پونه زار می توان به میزان آمادگی و نقاط قوت و ضعف آتش نشانی و دیگر دستگاه ها پی برد . تمام این گزارش با اسناد و مدارک ارائه می شود :

صدای آژیر می آمد بسیار تند و در فضای آرام شهر دلهره می پراکند ولی عادت کردیم صدا دورتر شود یعنی اتومبیل پلیس یا اورژانس بوده و رفت ولی صدا تغییری نمی کند و با همان شدت ادامه می دهد بیرون می روم و دنباله صدا را می گیرم درب آتش نشانی خودرو نیسان آن پارک شده و صدای آژیرش هم بلند است به خودم گفتم حتما اتفاقی افتاده و الان آتش نشانان می آیند و سریع برای حادثه می روند و من هم دنبالشان می کنم و سوژه خوبی می شود ولی هرچه صبر کردم خبری نشد جلوتر رفتم کسی نبود انگار همه رفته بودند پس این خودرو چرا آژیرش روشن است ؟ در همین حین مادرم زنگ می زندو می پرسد از محله شما چند دقیقه ای است صدای آژیر می آید اتفاقی افتاده ؟ نگران شدم . نمی دانم جوابش را چه بدهم می گویم نه خبری نیست آتش نشانیه ظاهرن آژیرش خراب شده و مادرم می گوید خدا رو شکر کل همسایه ها ترسیدند و خداحافظی میکند . کمی آن طرف تر که می آیم دود غلیظی را می بینم که به آسمان می رود حالا متوجه شدم که در فاصله شاید 500 متری آتش نشانی آتش سوزی شده است خودم را سریع به محل رساندم بله یک خودرو پیکان کامل سوخته و آتش نشانان و مردم و پلیس هم هستند و ظاهرن آتش مهار شده است کارکنان دو اداره نزدیک یعنی آب روستایی و تعاونی روستایی بیرون هستند و راهنمایی رانندگی و یک خودرو پلیس و آتش نشانان با خودروهایشان و مردم تماشاگر هم هستند آخر ماجراست و همه در حال نوشتن گزارش کار خود هستند . با دوربینم چند عکس می اندازم :

 IMG_3624 [2] IMG_3619 [3]IMG_3627 [4]

 خوب حالا باید پرسش و پاسخ رو شروع کنم که چه اتفاقی افتاده و خودرو متعلق به چه کسی است و چرا آتش گرفته و …

با پرس و جور راننده و صاحب خودرو را پیدا کردم و از وی خواستم توضیح دهد که چه شده است؟ این فرد که حسن سرلک نام دارد آب دار روستای سرداب سفلی است و برای تحویل گرفتن یک قطعه آمده است. در این حین ظاهرا در خودرو اتصالی پیدا شده و خودرو آتش می گیرد.

IMG_3640 [5]

صاحب خودرو ادامه می دهد: شروع به خواستن کمک کردم که کارکنان اداره با کپسول های اطفای حریق اومدن بیرون و سعی کردن آتش کم بوجود آمده زیر کاپوت پیکان رو مهار کنند. اقای اصلانی مسئول ایمنی اداره گفت:  سریعا کپسول ها را آوردیم و روی آتش خالی کردیم ولی به یکباره آتش شعله ور شد و بیشتر شد که دیگر کاری از دست ما ساخته نبود. در همین هنگام ترمز اتومبیل آزاد شد و شروع به حرکت به سمت  اداره تعاونی روستایی کرد و با برخورد با دیوار آن اداره شعله ها بیشتر شد.

آقای اصلانی را در عکس مشاهده می کنید:

IMG_3641 [6]

این هم محل آتش گرفتن و خالی شدن کف کپسول اطفای حریق :

IMG_3631 [7]

قبل از این برخورد، کارکنان اداره با آتش نشانی تماس گرفته و حادثه را گزارش می دهند آتش نشانان هم خودشان را با توجه به اینکه فاصله کم و خلوتی تا محل حادثه داشته اند خود را می رسانند. گفته شد آتش نشانی ده دقیقه بعد از تماس رسید.

در حال مشاهد و سوال بودیم که با دیدن چهره برافروخته و خسته آتش نشانان متوجه مورد اتهام قرار گرفتن آن ها شدیم اتهام آن ها عدم توانایی در کنترل آتش و خراب بودن اتومبیل آتش نشانی بود که این امر باعث سوختن کامل خودرو شده بود و به قولی حضور آتش نشانی را بی تاثیر می دانست.

عیسی حسینی که یکی از آتشنشانان است  این اتهام را نپذیرفت و به همراه همکارش پرویز اسفنانی گفتند که: ما زیر 3 دقیقه به محل رسیدیم و با کپسول ها سعی در خاموش کردن آتش داشتیم که موفق نشدیم و پس از آن با فشار آب خواستیم که آتش را مهار کنیم ولی اتفاق بدی که افتاد یکی از قطعات پمپاژ آب شکست وعملا در انجام عملیات به مشکل خوردیم که با آمدن خودرو دوم و بعد سوم توانستیم آتش را مهار کنیم .

این عکس نشان می دهد که دامنه آتش تا چه حد شده و آتش نشان در حال تماس برای درخواست آتشنشانی است !

1450197_160655890810259_603431439_n [8]

خودرو پیکان  به طور کامل در حال سوختن است :

z0 [9] z01 [10]

خودرو دوم به عنوان ناجی بعد از سوختن تقریبا کامل پیکان از راه می رسد :

(عکس ها را خبرنگا ما امین رحیمی که در صحنه حاضر بود گرفته است  )

z1 [11] z2 [12] z3 [13]

در این لحظه یک نفر از شهروندان متعصب و یک نفر دیگر که قطعا آتش نشان نیست ولی آتشنشانی را دوست دارد به مبارزه با حریق میروند و با نهایت دقت سعی در خاموش کردن آن می کنند تنها فایده کار آنها عدم انفجار احتمالی کپسول گاز در صندوق عقب پیکان است آتش نشان اصلی در خودرو نشسته و درحال فشار دادن پدال گاز است تا آب با فشار بیشتر به سمت آتش برود بالاخره او این کاره است و کار مدیریتی را دست گرفته است .

z4 [14]

 

ازاین لحظه به بعد  تنها آتشنشان حاضر در صحنه با خودرو خراب اولی به محل آتشنشانی می رود تا خودرو مخصوص کار خود را بیاورد  و وظیفه گاز دادن را به فرد حاضر در صحنه واگذار میکند و شهروند متعصب ما که اتفاقا برادر آتشنشان ما است به تنهایی و با خونسردی از دور آتش را مهار می کند !

z6 [15] z7 [16]

در ادامه آقای اسفنانی که به نظر می رسد جزو پرسنل آتشنشانی است به کمک می آید و آتش فروکش می کند :

z7 [17] z10 [18] z8 [19] z9 [20]

و در فاصله این لحظات خودرو اولی با آژیر روشن جلوی درب آتشنشانی پارک می شود و خودرو سوم آورده می شود .  صدای خودرو اولی از این لحظه دلهره را به جان همسایه های آتشنشانی می اندازد و معلوم نیست چه کسی آن را خاموش می کند این هم صحنه ورود خودرو مخصوص تر به محل حادثه است :

z11 [21] z12 [22]z16 [23]

به نظر می رسد آتش در کنترل است ولی برای احتیاط بیشتر صندوق عقب پیکان باز می شود تا کپسول گاز در کنترل باشد

این مهار و عدم انفجار کپسول گاز تنها نکته ای است که قابل ستایش است :

z13 [24]

و بالاخره یکی از مسئولین شهرداری به صحنه می رسد :

z14 [25]

این هم حضور نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی به موقع در صحنه !

z20 [26] z19 [27] z15 [28]

عکس زیر عامل سوختن کامل پیکان را نشان می دهد که اگر نمیشکست زودتر آتش خاموش می شد، این را آتشنشان ها می گفتند ولی این عکس متعلق به خودرو دومی است که خوب کار کرد!

z17 [29]

و این پایان قصه پیکان ما:

z21 [30]

بله این حادثه خیلی از مشکلات و ضعف های نهادهای مسئول را رو کرد و می تواند درس عبرتی برای بعد باشد از نگاه دقیق تر ما و بعضی از حاضرین در حادثه نکات جالبی برداشت می شود :

هنگام رسیدن خودرو اول آتش نشانی به گواه حاضرین ترمزی از طرف راننده آن زده می شود که طول خط آن به 30 تا 40 متر می رسد :

IMG_3633 [31]

شاهدین می گویند اگر کسی یا خودرویی در محدوده بود قطعا تصادفی رخ می داد و نزدیک بود خود خودرو چپ کند .این نشان دهنده استرس و عجله آتش نشان مربوطه است .

نکته بعدی عدم چک کردن وسایل مورد نیاز و امادگی اتومبیل های آتش نشانی است که بعد از حضور و قصد خاموشی متوجه داشتن عیب آن می شوند .

و دیگری تنها بودن آتش نشان به صحنه آمده است که هم باید اتومبیلش را آماده کند هم با شلنگ آب بریزد هم پدال گاز را فشار دهد واقعا امکانات شهر ما این است ؟

خداوند را باید شکر نمود که حادثه شعاع بیشتری پیدا نکرد و کپسول گاز پیکان منفجر نشد ولی آیا آتشنشان ها نباید لباس ، کلاه ، دستکش و … مخصوص داشته باشند تا تفاوتی بین آن ها و افراد عادی در چنین حوادثی باشد ؟ اگر آتش به سمت خود این عزیزان می آمد چه می شد؟ مگر غیر از این است که جان افراد مهمتر از هر چیز دیگر در حوادث است پس دلیل نزدیک شدن افراد عادی بدون لباس و صرف جوانی و شور و تعصب به صحنه ای خطرناک مثل این چیست ؟ خاموش کردن آتش با کت و شلوار چه معنی دارد؟ چرا کسی در آتش نشانی برای حمایت و پشتیبانی و خاموش کردن حتی یک آژیر و آوردن اتومبیل نبود ؟ نیروی انتظامی که در چنین لحظه هایی باید حامی آتش نشانان باشد و نظم به محیط بخشد و محیط را با بستن علائم ایمنی برای آن ها امن کند و اجازه ورود به شهروندان و مردم عادی را به صحنه ندهد کجا بود مگر فاصله حادثه تا کلانتری بیش تراز 500 متر بود؟ راهنمایی رانندگی کجا بود؟ که اجازه ورود اتومبیل های دیگر به صحنه را ندهد وترافیک خیابان اصلی را کنترل کند همان هایی که در مانور ها با روشن کردن چراغ های گردان خود و لباس های اتو کشیده به چشم می آیند . اورژانس که فاصله آن هم بسیار اندک باصحنه بود نیامد که حتما هماهنگی با آن ها نشده اگر برای حاضرین اتفاقی می افتاد چه کسی باید آنجا به مداوا می پرداخت ؟ آتش نشانان از نداشتن امکانات گله می کردند بی سیم برای هماهنگی نداشتند و گوشی هایشان شارژنداشت ! مسئولیت اول مدیریت این حوادث قطعا تعیین شده است چرا کسی نبود وقتی آتش نشانان و دیگران در نهایت اضطراب با هم دیگر به بحث و جدل می پرداختند حرف اخر را بزند ؟ جواب صاحب اتومبیل را چه کسی می دهد ؟

بله این اتفاق و حادثه باید خیلی ها راز خواب بیدار کند باید مسئولین در جلسات هماهنگی های خود جدی تر باشند باید شورای شهر ما مرکز آتش نشانی را مجهز تر کند باید نهادها در چنین مواقعی هماهنگ تر باشند و وظیفه شناس باشند.

وای اگر کپسول گاز می ترکید !

این هم فیلم آتش گرفتن خودرو : لینک زیر را کلیک کنید:

فیلم آتش گرفتن پیکان [32]

[33] [34]

[1] اینجا: http://pounezar.ir/2703/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7

[2] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3624.jpg

[3] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3619.jpg

[4] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3627.jpg

[5] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3640.jpg

[6] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3641.jpg

[7] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3631.jpg

[8] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/1450197_160655890810259_603431439_n.jpg

[9] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z0.jpg

[10] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z01.jpg

[11] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z1.jpg

[12] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z2.jpg

[13] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z3.jpg

[14] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z4.jpg

[15] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z6.jpg

[16] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z7.jpg

[17] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z71.jpg

[18] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z10.jpg

[19] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z8.jpg

[20] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z9.jpg

[21] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z11.jpg

[22] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z12.jpg

[23] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z16.jpg

[24] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z13.jpg

[25] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z14.jpg

[26] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z20.jpg

[27] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z19.jpg

[28] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z15.jpg

[29] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z17.jpg

[30] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/z21.jpg

[31] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2013/11/IMG_3633.jpg

[32] فیلم آتش گرفتن پیکان : http://pounezar.ir/5023/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C

[33] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F5025%2F5025&linkname=%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87%20%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%86%20%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A2%D8%AA%D8%B4%20%D9%88%20%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF%20%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81%20%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1

[34] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F5025%2F5025&linkname=%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87%20%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%86%20%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A2%D8%AA%D8%B4%20%D9%88%20%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF%20%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81%20%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1