فریدونشهر – پایگاه تحلیلی خبری پونه زار

با پیلاتس به اندام دلخواه خود برسید

کدخبر: 51139
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۶:۰۰

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار [1] به نقل از ایمنا، ورزش پیلاتس که به تازگی جایگاه خاصی در بین ورزش دوستان باز کرده است و مردان و زنان را جذب خود کرده است بهتر است بیشتر آشنا شویم. این نوع ورزش، نوعی سیستم آمادگی جسمانی است که در اوایل قرن بیستم توسط یوزف پیلاتس ابداع شد و در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱میلیون نفر در سرتاسر ایالات متحده به طور منظم به اتجام تمرینات مخصوص این رشته مشغول بودند و ۱۴هزار نفر مدرس پیلاتس در این کشور وجود داشتند.

نام پیلاتس به افتخار یوزف پیلاتس بر دانش کنترل بدن یا کنترولوژی اطلاق گردید، زیرا او به عنوان مبدع این روش معتقد بود که با کنترولوژی می‌توان از ذهن برای کنترل عضلات بدن بهره برد. سیستم ورزشی پیلاتس که در سال ۱۹۲۰ توسط یوزف پیلاتس پایه‌گذاری گردید، متشکل از ورز‌هایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن دارند، بدون اینکه عضلات را حجیم کند یا آنها را از بین ببرد. این روش تمرینی از حرکات کنترل شده‌ای تشکیل شده که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می‌برد. روش پیلاتس در مجموع به دنبال افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و کنترل بدن است.

پیلاتس به مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی تخصصی اطلاق می‌شود که بر بدن و ذهن فرد تاثیر گذاشته و ضمن بالا بردن قدرت واستقامت تمام اعضای بدن، عمقی ترین عضلات بدن را مورد هدف قرار می‌دهد.

تمرینات پیلاتس عبارت از تلاش برای تمرکز فکر و درایت فرد برروی عضلات بدن و چگونگی و عملکرد آنهاست. به مرور زمان و با اجرای مکرر حرکات، ذهن انسان بدن را بهتر درک می‌کند و آن را توانمندتر و متعادل تر می‌سازد. همچنین حرکات پیلاتس عضلات و مفاصلی را مورد هدف قرار می‌دهد که در فعالیت‌های روزانه درگیر هستند، مانند: نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم وراست شدن. با تمرینات ورزشی پیلاتس طرز صحیح انجام حرکات روزانه در بدن ثبت می‌شود. پیلاتس حرکات ورزشی را به شکلی آموزش می‌دهد که مانع بروز صدمات ورزشی گردد.

کنترولوژی به ایجاد هارمونی یا هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح انسان اطلاق شده‌است. علم کنترولوژی به فرد می‌آموزد که با مغز و اراده خویش، اختیار کامل جسم را در دست بگیرد؛ بدین ترتیب که عضلات بدن فرد از اراده او فرمان ببرند.

افراد ابتدا ازطریق کنترولوژی به شیوه هدفمند، کنترل کامل جسم خود را در دست می‌گیرند و سپس از راه تکرار کامل حرکات آن به شیوه تدریجی ولی پیشرفت کننده به یک نوع هماهنگی طبیعی دست پیدا می‌کنند. کنترولوژی باعث پرورش هماهنگ اجزای بدن می‌شود، حالت‌ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می‌کند، نیروی حیات را به بدن بازمی‌گرداند و توان ذهنی را افزایش می‌دهد.

* قوانین و مقررات رشته ورزشی پیلاتس

پیلاتس از مجموعه تمرینات ورزشی تخصصی تشکیل یافته است .این تمرینات بدن و ذهن را به گونه ای درگیر می کند که قدرت واستقامت تمام اعضای بدن بالا رفته وعمیق ترین عضلات بدن رامورد هدف قرار می دهد .

تمرینات پیلاتس ، فکر و درایت فرد برروی عضله و چگونگی اجرای آن است .به مرور زمان وبا اجرای مکرر حرکات ،ذهن انسان بدن را بهتر درک می کند وآن را توانمندتر ومتعادل تر می سازد .همچنین حرکات پیلاتس عضلات ومفاصلی رامورد هدف قرار می دهد که درفعالیتهای روزانه درگیر هستند مانند :

نشستن ، راه رفتن ، حمل کردن بار ، خم وراست شدن ، تمرینات ورزشی پیلاتس طرز صحیح انجام حرکات روزانه در بدن ثبت می شود پیلاتس حرکات ورزشی را بشکلی آموزش می دهد که مانع ایجاد صدمات ورزشی گردد.

* اهداف رشته ورزشی پیلاتس

۱- پرورش ذهنی سالم وهوشیار
۲- ساختن جسمی سالم ونیرومند
۳- دست یابی به اندامی بارشد یکدست وهماهنگ
۴- افزایش قدرت واستقامت عضلانی همزمان
۵- بالا بردن توانایی های بدن در انجام کارهای روزمره
۶- تحول در زندگی با هزینه ای ناچیز از طریق کنترولوژی
۷- اجرای ضربان قلبی یکنواخت واجرای منظم دم وبازدم

* محل تمرین پیلاتس:
تمرینات پیلاتس در فضای معمولی اتاق قابل اجرا می باشد . هر فرد به مساحتی به طول ۲۰/۲ سانتی متر وعرض ۵۰/۱ سانتی متر برای اجرای حرکات نیازمند است تمرینات پیلاتس را می توان در فضای باز و آزاد هم انجام داد .

* لباس پیلاتس:
لباس مورد نیاز در تمرینات پیلاتس بهتراست در زمان تمرینات پیلاتس از لباسهای آزاد ونخی وبه شکل بلوز شلوار استفاده کرد .
تمرینات پیلاتس چون باید روان وراحت انجام گیرد لازم است که لباس چسبان نباشد واز الیاف نخی باشد . به دلیل انقباضات شدید عضلانی در حین حرکات پیلاتس لباس آزاد تضادی با این انقباضات ایجاد نکرده وبه عضلات این امکان رامی دهد که درگیری خارجی نداشته باشند .
تمرین کنندگان نیازی به پوشیدن کفش وجوراب نیز ندارند زیرا که باید انگشتان پا وبخش تحتانی (کف پا) نیز آزادانه حرکت کنند.
فضای حرکت انگشتان پا تا مچ پا به دلیل درگیری زیادی که در حین حرکات شامل این بخشها می شود باید باز وبدون مانع باشد.

* زمان تمرینات پیلاتس:
بهتر است تمرینات پیلاتس در جلسات ۴۵ دقیقه ای سه تا چهار بار در هفته اجرا شود ولی به مرور به زمان ودفعات تمرینات اضافه خواهد شد . افراد حرفه ای تر می توانند در مدت زمان کوتاه تری حرکات قدرتی پیلاتس را پشت سر هم و بدون وقفه انجان دهند.

* روش تمرینی پیلاتس:
روش تمرینی پیلاتس سیستم منحصر به فردی است که از حرکات کششی وقدرتی تشکیل سده است .این حرکات موجب ایجاد انعطاف وقدرات در عضلات شده وموجب برقراری ارتباط مستقیم بین ذهن واندام می گردد.

* هشت اصل واساس پیلاتس :
۱- تنفس
۲- مرکزیت
۳- هماهنگی
۴- تمرکز
۵- قدرت اجرایی
۶- خنثی یازی
۷- صحیح نگه داشتن اندام
۸- اجرای روان حرکات

[2] [3]

[1] پونه زار: http://www.pounezar.ir

[2] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F51139%2F%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%25be%25d9%258a%25d9%2584%25d8%25a7%25d8%25aa%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d9%2587-%25d8%25a7%25d9%2586%25d8%25af%25d8%25a7%25d9%2585-%25d8%25af%25d9%2584%25d8%25ae%25d9%2588%25d8%25a7%25d9%2587-%25d8%25ae%25d9%2588%25d8%25af-%25d8%25a8%25d8%25b1%25d8%25b3%25d9%258a%25d8%25af&linkname=%D8%A8%D8%A7%20%D9%BE%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B3%20%D8%A8%D9%87%20%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%85%20%D8%AF%D9%84%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%20%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

[3] : https://www.addtoany.com/add_to/google_plus?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F51139%2F%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%25be%25d9%258a%25d9%2584%25d8%25a7%25d8%25aa%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d9%2587-%25d8%25a7%25d9%2586%25d8%25af%25d8%25a7%25d9%2585-%25d8%25af%25d9%2584%25d8%25ae%25d9%2588%25d8%25a7%25d9%2587-%25d8%25ae%25d9%2588%25d8%25af-%25d8%25a8%25d8%25b1%25d8%25b3%25d9%258a%25d8%25af&linkname=%D8%A8%D8%A7%20%D9%BE%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B3%20%D8%A8%D9%87%20%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%85%20%D8%AF%D9%84%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%20%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF