چاپ خبــر
رئیس منابع طبیعی فریدونشهر:

شعله‌ورشدن 128 هکتار از منابع طبیعی فریدونشهر/گردشگران عامل نیمی از آتش‌سوزی‌ها هستند

17 فقره آتش سوزی در سال جاری به مساحت 128 هکتار در مهمترین منابع طبیعی استان رخ داده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار از وقوع 17 فقره آتش سوزی به مساحت 128 هکتار در این شهرستان در چهار ماهه ابتدایی سال جاری تا 26 تیرماه خبر داد که 17 هکتار آن در جنگل های زاگرسی بلوط بوده است.

امین حافظی گفت: از سال 85 تا 94 مجموعا 236 فقره آتش سوزی در 1132.5 هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان رخ داده است که 27 درصد از حریق های کل استان را شامل می شود و این در حالی است که منابع طبیعی فریدونشهر تنها دو درصد از مساحت منابع طبیعی کل استان را به خود اختصاص داده است.

وی تراکم پوشش گیاهی در این شهرستان را در کنار وضعیت توپوگرافی، شرایط اقلیمی و گونه های گیاهی فریدونشهر علت اصلی بالا بودن آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع غربی ترین شهرستان استان اصفهان دانست.

متصدی حفاظت از منابع طبیعی فریدونشهر با بیان این که در رشد پوشش گیاهی یک منطقه، بیشتر از این که میزان بارش ها موثر باشد، پراکنش و پیوستگی بارش ها حائز اهمیت است از وضعیت خوب پوشش گیاهی در سال جاری در فریدونشهر به سبب پیوستگی بارش ها در فصل بهار سخن گفت.

حافظی با اظهار این که عامل گسترش این حریق ها، گیاهان یک ساله هستند، تصریح کرد: در سال جاری منابع طبیعی شهرستان از پوشش زیراشلوب خوبی برخوردار بوده است و اکنون که این پوشش متراکم رو به خشکی می رود بسیار مستعد حریق و گسترش آن است. وی گفت: طی سال های گذشته آتش سوزی ها غالبا در تیر، مرداد و شهریورماه بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر با اشاره به این که در آتش سوزی های رخ داده در شهرستان اصلا عامل طبیعی دخیل نبوده است، علت صد در صدی این آتش سوزی ها را عامل غیرطبیعی و انسانی بیان کرد و افزود: گردشگران به علت عدم وجود فرهنگ گردشگری، بهره گیری غیرصحیح از منابع طبیعی و عدم آشنایی با منطقه خسارات زیادی را به این سرمایه های ملی وارد می کنند و می توان گردشگران را عامل نیمی از آتش سوزی های منابع طبیعی و جنگل های شهرستان دانست.

حافظی علت عمده آتش سوزی ها را سهوی دانست و صعب العبور بودن منطقه و عامل باد را در تشدید آتش سوزی ها، کند شدن روند اطفاء حریق و گسترش آتش حائز اهمیت برشمرد.

وی گفت: نیروها و امکانات اداره منابع طبیعی فریدونشهر محدود است اما ما از تمام توانمان برای مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی و وارد آمدن خسارت به آن استفاده می کنیم و برای همین منظور پرسنل اداره را اکیپ بندی کرده و در مواقع بحرانی گاها همزمان تا هفت نفر از پرسنل اداری را برای اطفاء حریق اعزام کرده ایم.

متصدی حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر از کمبود نیرو نسبت به چارت سازمانی سخن گفت و اضافه کرد این کمبود نیرو در همه ادارات سازمان مراتع، جنگل ها و آبخیزداری کشور به چشم می خورد.

حافظی با اظهار این که این شهرستان به عنوان مهمترین شهرستان استان از لحاظ کیفیت و کمیت پوشش گیاهی از 214 هزار هکتار مناطق ناهموار و صعب العبور تشکیل شده است از دسترسی سخت و کند به نقاط مختلف شهرستان و استهلاک بالای تجهیزات و امکانات در رفت و آمد به این نقاط خبر داد.

وی اقدامات اداره منابع طبیعی فریدونشهر را در راستای پیشگیری و اطفاء حریق این چنین برشمرد:

  • تهیه لیست کشیک اطفاء حریق همکاران
  • مکاتبه با فرمانداری و بخشداری در راستای اعلام وضعیت بحرانی حریق سال جاری
  • مکاتبه با فرمانداری جهت جلب همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان در امر اطفاء حریق
  • مکاتبه با دهیاری ها و شوراهای شهرستان جهت هشدار در رابطه با احتمال بروز حریق و جلب مشارکت جهت جلب همکاری اطفاء حریق
  • اطلاع رسانی شماره تماس همکاران و کد 1504 مرکز فرماندهی و کنترل اداره کل منابع طبیعی
  • توزیع اطلاعیه هشدار وقوع حریق در بین بهره برداران
  • جلسه با دهیاران و ارائه توضیحات در زمینه پیشگیری از وقوع حریق
  • جلسه با روحانیون شهرستان به منظور اطلاع رسانی در بین نمازهای جماعت و جمعه و جلب مشارکت مردم در زمینه اطفاء حریق
  • جلسه با انجمن دوستداران طبیعت و جلب مشارکت ایشان در امر اطفاء حریق و ساماندهی اکیپ حریق دوستداران طبیعت شهرستان فریدونشهر
  • ارائه گزارش وضعیت بحرانی شهرستان و آمار حریق های واقع شده در جلسه مدیریت بحران شهرستان در حضور مدیرکل مدیریت بحران استان
  • اطلاع رسانی و همکاری با سایت های خبری جهت نشر اخبار و اطلاع رسانی حریق ها
  • پیگیری تابلوهای هشدار حریق
  • ساماندهی مجدد تیم های اطفاء حریق و تشکیل هفت فقره تیم اطفاء حریق جدید در مناطق بحرانی از بین جوامع محلی و پیگیری تجهیز بیشتر آن ها
  • تأمین دو نفر نیروی قرق بان جهت محدوده های جنبی از بین نیروهای محلی به مدت دو ماه
  • هماهنگی آموزش قرق بانان در امر اطفاء حریق

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر بر نقش انجمن های مردم نهاد در فرهنگ سازی درباره منابع طبیعی تاکید کرد و از مردم خواست در رابطه با اقداماتی که می تواند منجر به ایجاد حریق گسترده در منابع طبیعی شود مخصوصا در رابطه با رفتارهای خطرآفرین گردشگران هشدار دهند.

حافظی از همکاری ادارات در اطفاء حریق به خصوص اداره محیط زیست، شهرداری و انجمن دوستداران طبیعت تشکر کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده حریق در منابع طبیعی از طریق تلفن ثابت یا همراه با شماره گیری شماره 1504 بدون کد جهت اطفاء آن به مرکز فرماندهی اداره کل اطلاع دهند.

انتهای پیام/

 

  1. اصلانی گفت:

    راهکارش فقط پیشگیری است.کاش منابع طبیعی روش های مناسب تری در این مقوله به کار بگیرد

  2. ذره بین گفت:

    در اقدامات منابع طبیعی هیچ اشاره ای نشده است که اگر مسبب یا مسببان این آتش سوزی ها شناسایی شوند آیا جریمه و مجازاتی در انتظارشان هست یا نه می توانند با خیال راحت در صحرا و بیابان راه بروند و همه جا را به آتش بکشند؟

  3. مشکلی نیست که ، این 128 هکتارا برا شهرداری و مسئولینی که تا اسم گردشگر میاد آب دهنشون راه میوفته فاکتور کنن ، وقتی برا مصداقی فرهنگ سازی نشده هزینه های تحمیلیش مطمئن باشین خیلی بیشتر از منافعشه

  4. گلی گفت:

    باسلام:
    آقای جدیدی چرا سرمقاله روزنامه ها را نمی گذارید.

  5. با سلام
    اداراتي هم چون منابع طبيعي جزء ارگان هايي هستند كه در روز هاي تعطيل بايد سطح فعاليتشان بسيار بيشتر از روزهاي ديگر باشد. * منابع طبيعي جزء ارگان هاي نظارتي است نه خدماتي همچون بانك ها

Go to TOP