چاپ خبــر
رئیس پلیس فریدونشهر:

افزایش 90 درصدی کشفیات مواد مخدر در فریدونشهر/برقراری «امنیت اخلاقی» خواسته مردم است

برقراری امنیت اخلاقی، پیشگیری از سرقت، مبارزه با قاچاق کالا، کاهش تصادفات، مبارزه با مواد مخدر و آموزش نیروها اولویت های پلیس در سال 95 است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، امنیت همان طور که در حدیث آمده نعمتی است که تا وقتی از بین نرفته، وجود آن احساس نمی شود. امنیت حاصل تلاش های بی وقفه، شبانه روزی و عمدتا نامحسوس افرادی است که جان خود را بر کف دست گذاشته و برای آرامش ما تلاش می کنند. وضعیت امنیت فریدونشهر را از سرگرد علی سبحانی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان فریدونشهر، جویا شدیم.

– پونه زار: اولویت های ماموریتی پلیس در سال 95 چیست؟

– در سال 95 پلیس شش مأموریت را در اولویت کاری خود دارد. ابتدا برقراری امنیت اخلاقی است که هم خواسته مردم و تاکید رهبر معظم انقلاب و هم ابلاغ سلسله مراتب فرماندهی است.

اولویت دوم پلیس پیشگیری و مبارزه با سرقت است. مردم به معنی تام کلمه باید امنیت اجتماعی را احساس کنند. ما در یک سال اخیر اقداماتی در این خصوص انجام داده ایم که نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی نشان می دهد توانسته ایم تقریبا در این زمینه به موفقیت رسیده و رضایت مردم را از عملکرد نیروی انتظامی کسب کنیم.

اولویت سوم ما مبارزه با قاچاق کالا است. در حال حاضر کارخانه ها و کارگاه های تولیدی ما از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار نیستند که بخشی از این شرایط بد متاثر از پدیده قاچاق کالا است و مبارزه با این بی قانونی یکی از الویت های پلیس در سال 95 است.

اولویت چهارم کاهش سوانح جاده ای است. همان طور که رهبر معظم انقلاب در همایش فرماندهان ناجا فرمودند، تصادفات و آسیب های رانندگی باید به حداقل برسد. در این رابطه تلاش مجموعه پلیس به تنهایی کارساز نیست و همکاری همه دستگاه هایی را می طلبد که به نوعی در موضوع ترافیک دست اندرکارند؛ از نهادهای فرهنگ ساز گرفته تا ادارات عمرانی. در حال حاضر در کشور از لحاظ فرهنگ ترافیکی از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم. در تصادفات سه عامل راننده، جاده و وسیله نقلیه موثرند ولی بیشترین تلفات و سوانح رانندگی ناشی از ضعفی است که در فرهنگ رانندگی داریم و اگر فرهنگ رانندگی وجود داشته باشد هر اندازه هم دو عامل دیگر خوب نباشند اما تا حد بسیار زیادی می توان از تصادفات و تلفات جاده ای کاست.

اولویت پنجم ناجا در حوزه مبارزه با مواد مخدر است. مواد مخدر یکی از پرچالش ترین معضلات عمده مطرح در سطح جهان است. بحران مواد مخدر در کنار سه بحران فقر و رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته ای به عنوان بزرگترین چالش هزاره سوم مطرح است. امروز می بینیم میزان کشت و ذخیره مواد مخدر در افغانستان چندین برابر شده است پس باید اقدامات ما هم در زمینه مبارزه با مواد مخدر چندین برابر گذشته باشد. همچون دیگر وظایف ناجا، مبارزه با مواد مخدر هم باید با مشارکت ادارات و ارگان های دیگر باشد و اگر مبارزه با مواد مخدر به عنوان گفتمان ملی مطرح نشود و عزم همگانی و مشارکت جدی در این رابطه وجود نداشته باشد اقدامات پلیس به تنهایی بازدارنده نخواهد بود و دوباره شاهد تبعات منفی و دردناک مصرف مواد مخدر در جامعه خواهیم بود.

اولویت ششم پلیس در سال 95 درون سازمانی و توجه به آموزش نیروها است.

– پونه زار: پلیس فریدونشهر چه عزمی در اجرای طرح امنیت اخلاقی و مبارزه با ناهنجاری های اخلاقی دارد؟

– تاکید رهبر معظم انقلاب در همایش فرماندهان ناجا حول دو محور امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی خلاصه می شود. دو نیازی که در جامعه بشری و در حکومت اسلامی مطالبه جدی مردم است و ما معتقدیم امروزه اگر امنیت وجود نداشته باشد هیچ گونه فعالیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره امکان پذیر نخواهد بود و همان طور که رهبر معظم انقلاب بیان کردند: «امنیت موضوع درجه یک است».

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «نیروی انتظامی نباید در موضوع امنیت اخلاقی به فضاسازی رسانه ای یا مخالفت برخی افراد در جامعه توجه کند و باید با توکل بر خدا کارها را پیش ببرد». باید امنیت اخلاقی دختر، زن و ناموس مردم وقتی در جامعه تردد می کند، تأمین شود و هیچ کس به خود این اجازه را ندهد که به او تعرض کند. در این رابطه چون بر اساس محورها و تدابیر رهبر معظم انقلاب، چارچوب برای ما تعریف شده است با محوریت قانون مکلف به ادای تکلیف هستیم. برخورد سلیقه ای نخواهیم داشت و براساس قانون و سیاست های ابلاغی از سلسله مراتب سازمانی در شهرستان در راستای برقراری امنیت اخلاقی و مبارزه با ناهنجاری های اخلاقی عمل خواهیم کرد.

شهرستان فریدونشهر موقعیت خاصی دارد و در تابستان و بهار به علت وجود مناطق خوش آب و هوا و در زمستان به علت وجود پیست اسکی مستعد گردشگری است. لذا مردم اعم از ساکنین این شهرستان و گردشگران انتظار دارند امنیت اخلاقی و اجتماعی منطقه به نحو کامل برقرار شود که البته امنیت، مشارکت همگانی را می طلبد و لازم است مردمی هم که در اجتماع زندگی می کنند در جهت تأمین امنیت مشارکت کنند.

– پونه زار: وضعیت انتظامی شهرستان با نگاهی به آمار و ارقام کشفیات و جرایم چگونه است؟

– ما موفق شده ایم در سال 94 امنیت قابل قبولی در سطح استان داشته باشیم و بحمدالله مشکلات خاصی از نوع جرایم خشن و جرایمی که می تواند در بافت زیستی شهرستان اثرگذار باشد نداشته و در ناهنجاری ها هم سعی کرده ایم مدیریت کرده  تا اثر روانی بر زندگی اجتماعی مردم نداشته باشد.

در بحث سرقت ها در چهارماهه ابتدایی سال جاری با افزایش 50 درصدی کشفیات و در مواد مخدر با افزایش 90 درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رو به رو بوده ایم و در این رابطه با اجرا کردن طرح های امنیت محله محور در محلاتی که آلودگی مواد مخدر مقداری بیشتر از جاهای دیگر بوده، بر نقاطی که بیشتر نیاز به مراقبت انتظامی داشته است تمرکز کرده ایم.

در طول این چهار ماه 753 مورد تماس با مرکز فوریت های پلیسی 110 و اقدام در این رابطه را داشته ایم و علی رغم آن که سعی کردیم با ارائه مشاوره ها و آموزش ها روند کاهش پرونده های قضایی را داشته باشیم در چهار ماه ابتدایی سال جاری 735 فقره پرونده قضایی در نیروی انتظامی فریدونشهر تشکیل شده است.

ما انتظار داریم مردم در مسائلی که با پادرمیانی افراد بانفوذ، ریش سفیدان و معتمدین محل قابل حل است از مراجعه به نیروی انتظامی امتناع ورزیده و سعی کنند از همین طریق مشکلات خود را حل کنند.

در سال جاری تاکنون 4119 مورد مراجعه به بخش های مختلف انتظامی را داشتیم که شامل مراجعات به حوزه وظیفه عمومی، پلیس راهور، تشخیص هویت و تشکیل پرونده های قضایی و انتظامی می شود.

سه مورد خودکشی را طی این چهار ماه در شهرستان داشتیم که البته هر کدام دلیل مربوط به خود را داشته است. هرچند دستگاه های متصدی باید وارد کار شده و این مسائل را علت یابی و ریشه یابی کنند ولی ما معتقدیم در جامعه در بخش فرهنگی خیلی بیش از این باید سرمایه گذاری کنیم و باید شرایط جامعه را در جهتی بهبود بخشیم که شاهد این گونه موارد نباشیم. به عنوان مثال ما می دانیم اگر در جامعه امکانات فرهنگی، رفاهی و تفریحی برای تخلیه انرژی و هیجان جوانان محیا نباشد، این قشر پرانرژی و فعال جامعه به صورت های دیگر که ممکن است در قالب ناهنجاری های اجتماعی ظاهر شود، انرژی و هیجان خود را تخلیه خواهد کرد.

– پونه زار: نیروی انتظامی در راستای پیشگیری از جرایم چه اقداماتی داشته است؟

– نیروی انتظامی در کنار گشت های محسوس و علنی، فعالیت هایی در باب پیشگیری اجتماعی داشته که شامل آموزش همگانی در نگاه اولیه است. چرا که اگر مردم در بسیاری از موارد همچون نحوه محافظت از وسیله نقلیه خود نسبت به رعایت نکات لازم مبادرت ورزند تا حد زیادی از ارتکاب جرم جلوگیری می شود. قابل ذکر است در بسیاری از مواقع مردم دستورات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم را می دانند اما به آن عمل نمی کنند مثلا مردم می دانند نباید وسیله نقلیه را با موتور روشن در خیابان ترک کنند ولی این سهل انگاری را انجام می دهند و با سرقت خودرو خود مواجه می شوند. مجرم در درجه اول به حضور پلیس و در درجه دوم به سهل انگاری فرد نگاه می کند و اگر زمینه فراهم بود اقدام به ارتکاب جرم می کند.

ما در سطح مساجد، مدارس، روستاها و به صورت چهره به چهره آموزش هایی را ارائه کرده ایم. همه مردم باید نسبت به امنیت، احساس مسئولیت کنند و نباید نسبت به این مسأله بی تفاوت باشند.

– پونه زار: آیا شهرستان ما در معرض تهدیدات امنیتی وجود دارد؟

– هم اکنون کشور عزیز ما در معرض انواع تهدیدات تروریستی و بیوتروریستی است و برای دشمن هم فرقی نمی کند در کدام نقطه کشور ناامنی ایجاد کند. اما به تناسب شرایط جغرافیایی و مکانی و زمانی شدت این تهدیدات فرق می کند. تهدیدات در استان هایی که نزدیک تر به مرزها باشند بیشتر از نقاط مرکزی کشور است. اما ما باید آمادگی همه جانبه خود را حفظ کنیم.

– پونه زار: نقش دین در رابطه با کاهش جرایم چیست؟

– تجربه و تحلیل ها ثابت کرده است هر قدر دین و باورهای دینی در جامعه و خانواده ها پررنگ تر باشد چندین برابر آن میزان جرایم، تخلفات و ناهنجاری های اجتماعی کاهش پیدا می کند. چرا که دین خیلی از آموزه هایی را ارائه می دهد که فردی که مقید به آن باشد با عمل به این آموزه ها، از ارتکاب جرم و ناهنجاری های مختلف دور می شود. مثلا این از آموزه های دین اسلام است که کسی که یک نفر را بکشد گویا کل جامعه را کشته و کسی که یک نفر را نجات دهد گویا همه جامعه را نجات داده است.

ما در جامعه نیروی مقاومت بسیج را داریم که در برقراری امنیت کمک زیادی می کند و تعامل خوبی با نیروی انتظامی دارد. خانواده ها بدانند هر چه فرزندان خود را بیشتر به سمت پایگاه های بسیج ترغیب کنند، در پیشگیری از جرم و برقراری امنیت بیشتر کمک کرده اند.

انتهای پیام/

  1. با سلام وخسته نباشید خدمت شما فرمانده محترم انتظامی شهرستان وخدا قوت به همه همکاران زحمتکش شما، با این اخلاق و رفتار محترمانه فرمانده بزرگوار باید هم بهترین باشد امید وارم همیشه موفق و پیروز باشید

    • دقیقا همینطوره .
      خدا قوت به عزیزان زحمت کش در نیروی انتظامی شهرستان .
      رفتار اجتماعی و اخلاقی کلیه پرسنل نیروی انتظامی ، خصوصا فرماندهی محترم در قبال مردم واقعا خوب و مناسب بوده ، امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشند..

  2. از مهم ترین عوامل بازدارنده از ارتکاب به گناهان و جرایم،
    1-داشتن علم و یقین به حقایق
    به همین دلیل، قرآن دستور می دهد که تنها از علم و یقین پیروی کنید
    « وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ» هرگز از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن.(اسراء: 36)؛
    2-اعتقاد به علم نامحدود الهی
    علم و آگاهی نامحدود خداوند به همة موجودات و از جمله انسان و اعمال و رفتار او.
    و از نظر قرآن، همة موجودات در محضر خداوند قرار دارند
    «إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا » خداوند بر هر چیز شاهد و ناظر است. (نساء، 33)؛
    3- ایمان و التزام عملی به توحید در عبادت
    طبیعی است وقتی انسان در مقام عمل، موحّد واقعی و مطیع اوامر و نواهی الهی باشد، از ارتکاب جرایم خودداری می کند و در میدان تلاش و مسابقه به منظور دست یابی به مقام قرب الهی، به سوی نیکی ها و اعمال پسندیده می رود و به مرحله ای از رشد و تعالی معنوی می رسد که هرگز تمایل به ارتکاب گناه و جرایم در او پدید نمی آید
    .«وَمَا أُمِرُوا إِلا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لا إِلَهَ إِلا هُوَ »
    4-ایمان به معاد و دادگاه عدل الهی (یقین به قیامت و روز جزا)
    انسان از نظر خواست طبیعی و فطری منفعت خواه، و از ضرر و زیان خویش به شدت متنفر و گریزان است. انسان عاقل هیچ گاه آگاهانه دست به کاری نمی زند که صد درصد به ضرور او باشد.
    «يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْدًا (85)وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا (86)
    پرهیزگاران را دسته جمعی با عزت و احترام به سوی خداوند رحمان، به سوی بهشت و پاداش های او راهنمایی می کنیم. در مقابل، مجرمان را در حالی که تشنه کامند به سوی جهنم می رانیم.

  3. باسلام
    باتحقیقات میدانی اثبات شده است که شهرستان فریدونشهر امن ترین نقطه کشور عزیزمان ایران است وکاندیدای امن ترین شهر جهان وبی شک تلاش مردم باغیرت وباایمان این شهرستان وخدمات ارزشمند ارگان های دولتی وهمکاری مردم شریف موجب آن بوده ، بدین وسیله ازخدمات ارزشمند شما درامور انتظامی شهرستان نهایت سپاس را داریم .وآرزوی توفیق همگان راازایزذ منان خواستاریم.

  4. حقیقت گفت:

    متاسفانه در فیلم وسریالها اگه مشکلی برای کسی پیش بیاد میگن واسه چی پلیس خبر کنیم خودمون حلش میکنیم و موجب خلاف دیگری میشن و متاسفانه پلیس ونیروی انتظامی اینو یاد گرفتن و میگن که مردم سطح شهر باید تلاش کنن و مثلا جلوی ارازل و اوباشو بگیرن و خود پلیس هیچ کاری نمیکنه پس پلیس کی باید وظیفشو کامل انجام بده؟درسته مردم باید *همکاری*کنن با پلیس نه اینکه جونشونو به خطر بندازن این وظیفه پلیسه که امنیت کامل اجرا بشه

  5. سبحانی گفت:

    با سلام وادب وتشکر از اظهارنظر ولطف شهروندان عزیز، انشاءالله بتوانیم خدمتگزارلایق برای مردم شریف باشیم

  6. در جواب اقای حقیقت صحبت از کدوم ارازل و اوباش در سطح شهرستان فریدونشهر می کنی که پلیس وظیفه ش را به خوبی انجام نداده کل نگر نباش صحبت از فریدونشهره و پلیس در انقلاب اسلامی در کنار مردم بوده و از مردم این بده حتما باید زمان شاه باشه که نتو نی حرف بزنی و اگه زدی صداتا تو حلقومت خفه کنن

Go to TOP