چاپ خبــر
به مناسبت روز خبرنگار؛

مصاحبه‌ای با یک خبرنگار/ یک روز خبرنگار چگونه می‌گذرد؟

اگر خبرنگاران نبودند نه فسادهای عظیم رسوا می شد و نه حرفی از حقوق های نجومی زده می شد و حقوق بگیران نجومی مثل قبل از بیت المال می خوردند و از هیچ چیزی هم واهمه ای نداشتند و زمانی جلو این حقوق ها گرفته شد که رسانه ای شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، امروز روز خبرنگار است و در بسیاری از شهرهای کشور خبرنگاران سوژه اخبار شده اند؛ اخباری چون تقدیر، جشن و غیره اما در فریدونشهر خبری راجع به روز خبرنگار نبود پس تصمیم گرفتم مصاحبه ای با خودم راجع به شغل خبرنگاری در فریدونشهر ترتیب دهم.

بدون شک دانستن بسیاری از مسائل و مشکلات در حیطه جمع آوری خبر و خبرنگاری کمک می کند تا مخاطبین ارزش خبر را بیشتر درک کرده، راحت تر بتوانند برخی اخبار را هضم کنند و حتی با دیدن یک خبر، شمه ای از پشت پرده ها را نیز دریافت کنند.

پونه زار: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدتی است در عرصه خبرنگاری فعالیت دارید؟

– من احسان جدیدی هستم مدیر مسئول پایگاه تحلیلی خبری پونه زار و از آذرماه سال 1393 تاکنون یعنی مدت یک سال و هشت ماه است که ضمن گذراندن دوره های مختلف تخصصی، به طور حرفه ای مشغول خبرنگاری هستم.

پونه زار: تاکنون چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

– شاید مهمترین موفقیت من این بوده که همچون چشم مردم، اتفاقات مثبت و یا منفی شهرستان را در حد توان و با توجه به همکاری مسئولان منتقل کرده ام و گاهی عاملی شده ام تا مسئولان احساس کند اگر کوتاهی در کار خود انجام دهند از دید مردم به دور نخواهد ماند، لذا بیشتر بر انجام دقیق تر و بهتر وظایف خود مراقبت کنند.

اما در عرصه حرفه ای خبرنگاری در سال گذشته در مسابقه عکاسی شاهدان غواص موفق شدم رتبه نخست استان را از بین 2445 اثر کسب کنم. بارها اخبارم در صدر اخبار استان قرار گرفته و نام فریدونشهر و مظلومیتش را مطرح کرده ام و موفق شدم سایت پونه زار را به حدی برسانم که به گواه آمار بیشترین مخاطب را در بین همه رسانه های غرب استان اصفهان به خود اختصاص دهد و در بین همه سایت های شهرستانی استان اصفهان از لحاظ بازدید در بین پنج سایت اول قرار گیرد.

پونه زار: شیرینی خبرنگاری در چیست؟

– من خیلی اوقات از کارم لذت می برم؛ وقتی خبری را به درستی منعکس می کنم و وقتی خبری را منعکس می کنم که حرف دل مردم است و غیره. اما لذت بخش ترین خبر آن خبری است که می بینم در جامعه اثر گذاشته است. مثل درج خبر معرفی یک جاذبه گردشگری فریدونشهر که بعد از آن متوجه شدم خبرم باعث شده چندین گروه مختلف کوهنوردی وارد شهرستان شده و به آن محل بروند و یا خبری که باعث شده مسئولی شیوه خود را اصلاح کند.

پونه زار: از آن جا که پونه زار، یک سایت تحلیلی خبری است، عمده کار شما به بحث تحلیل و انتقاد بر می گردد و این در حالی است که عده زیادی از مردم دوست ندارند مورد انتقاد قرار گیرند. چه دردسرهایی تاکنون بابت این مسأله داشته اید؟

– انتقاد شاکله کار یک پایگاه تحلیلی خبری است و من مفتخرم اساس کارم بر اصل «امر به معروف و نهی از منکر» در همه زمینه ها قرار دارد و انتقاد است که اصلاح، پیشرفت و تکاپو را در پی دارد. اما انتقادپذیری در سخن چیز دیگری است و در عمل چیز دیگر. چه بسیار مدیرانی که در سخن بسیار دم از انتقادپذیری زده ولی در عمل تاب حتی یک جمله انتقاد را هم ندارند. من سعی کرده ام با وجود همه مشکلاتی که در این باب وجود دارد و با وجود همه دردسرها، در وظیفه خودم کوتاهی نکنم.

تاکنون بابت انتقادم از برخی از مسئولان مورد شکایت قرار گرفته ام، مورد تمسخر، عتاب و تهدید قرار گرفته ام، مورد تهمت، غیبت و زیرآب زنی قرار گرفته ام. خانواده ام مورد تهدید و فشار قرار گرفته اند؛ ساعت یک نیمه شب در خانه ام داد و بیداد کرده اند؛ مرا تحریم کرده اند؛ از صبح زود تا اذان ظهر مسلسل وار چند نفری تلفنم را مشغول کرده اند و غیره.

البته مسئولان و مردمی زیادی هم هستند که نه تنها نسبت به انتقاد اعتراض نکرده اند بلکه روی خوش هم نشان داده و از آن استقبال کرده اند.

پونه زار: از سختی های خبرنگاری بگویید.

– شغل بسیار سختی است. اگر همه چیز محیا باشد و هیچ کس مزاحمتی در جمع آوری خبر، تنظیم و انتشار آن ایجاد نکند صرفا مراحل تنظیم و انتشار خبر بسیار زمان بر است. گاه فقط تنظیم خبر یک جلسه یک و نیم ساعته تا پنج ساعت زمان برده است. خبرنگاران باید در طی جلسات، مراسمات و سخنرانی ها چشم و گوششان باز باشد تا مطالب را به خوبی بتوانند درک و دریافت کرده و ضبط کنند و عینا همین اطلاعات را در خبر بیاورند.

این شغل مشکلات خاصی هم دارد؛ از عدم همکاری منشی یک اداره برای اعلام زمان یک جلسه به خبرنگار گرفته تا رفتن به محل افتتاحیه و جا گذاشتن خبرنگار. از سختی ها و هزینه کردن ها برای رفتن به محلی برای دریافت خبر آن گرفته تا شب بیداری ها برای نوشتن یک خبر.

پونه زار: آیا مسئولان شهرستان همکاری لازم را با شما دارند؟

– اکثر مسئولان ما را در جریان اخبار اداره یا سارمان خود قرار می دهند اما برخی از آن ها خیلی تمایل ندارند پای رسانه و خبرنگار به محل کارشان باز شود. با نگاهی به اخبار یک سال گذشته متوجه می شوید مثلا از یک اداره خاص شهرستان و یا رئیس آن هیچ خبری در پونه زار درج نشده است که علت این موضوع عدم همکاری آن اداره یا رئیسش برای درج اخبارشان است که این مساله می تواند علت های مختلفی داشته باشد مثلا ممکن است این مسئول نخواهد عملکردش زیر ذره بین قرار بگیرد و کم کاری اش دیده شود و یا مورد نقد واقع شود.

البته در این مورد «روابط عمومی» ادارات هم نقش مهمی دارند. اصولا کار این واحد در هر اداره برقراری ارتباط با مردم و خبرنگاران است که البته شهرستان در این بخش بسیار ضعیف است و تنها چند اداره و سازمان خاص هستند که روابط عمومی شان در ارتباط با پونه زار عملکرد خوبی داشته اند مثل محیط زیست و سپاه که البته این نشان از شفافیت کاری آن ها هم دارد.

پونه زار: انتظارتان از مردم و مسئولان چیست؟

– مردم از ما انتظار دارند و این انتظار باعث می شود ما به دنبال اخبار شهرستان برویم اما گاه اداره ای، ارگانی، مسئولی و یا حتی یک منشی مانع بر سر راه خبرنگار قرار می دهند و اجازه نمی دهند اخبار به درستی و کامل به مردم منتقل شود. از مسئولان فقط می خواهیم مقدمات انتقال خبر را فراهم کنند و برای خبر، اطلاع رسانی و پاسخگویی به مردم ارزش قائل باشند که روابط عمومی ها در این بین نقش اصلی را بر عهده دارند.

از مردم هم می خواهیم ما را در این امر هم با معرفی نیازها و مشکلات و هم با انتقاد سازنده یاری کنند. سیاست ما بر درج همه نقطه نظرات ذیل اخبار است اما طبق قانون مطبوعات نمی توانیم نظرات حاوی تهمت، انتقاد بی اساس و این قبیل را در سایت قرار دهیم لذا در این مورد هم از مردم می خواهیم انتظار نداشته باشند نظرات حاوی این مطالب را تایید و منتشر کنیم.

پونه زار: و حرف آخر…

– من تمام تلاشم را می کنم تا بتوانم به عنوان امانتداری دوجانبه پیگیر خواسته های مردم و منتقل کننده عملکرد و سخنان مسئولین باشم. قطعا در این مسیر با توجه به کثرت اتفاقات، مطالب و اخبار، نقایص و اشتباهاتی هم وجود خواهد داشت. گاهی مخاطبین بابت مطلبی از ما تشکر می کنند؛ همین تشکر خالی و همین خداقوتشان باعث نیرو گرفتن و خوشحالی ما می شود.

ما می توانیم تمام اخبارمان را به تقدیر و تشکر از مسئولان و بیان نکات مثبت اختصاص دهیم اما این چه فایده ای برای شهرستان دارد؟ آیا اگر انتقادات و معایب بیان نشود، احصا و رفع می شود؟ پس از مسئولان می خواهیم بابت انتقاداتمان و مطالبه گری مان بر ما خرده نگیرند. چرا که در سال گذشته بارها و بارها توسط مسئولان مختلف و سازمان ها و انجمن های متفاوت بابت درج خبری مورد هجمه واقع شدیم که گاها تا چند روز ما را درگیر می کرد که معمولا مردم نمود آن را در کم تعداد شدن اخبار مشاهده می کردند البته در آینده در این مواقع مردم شاهد تفاوتی با قبل خواهند بود.

مردم توجه داشته باشند اگر خبرنگاران نبودند نه فسادهای عظیم رسوا می شد و نه حرفی از حقوق های نجومی زده می شد و حقوق بگیران نجومی مثل قبل از بیت المال می خوردند و از هیچ چیزی هم واهمه ای نداشتند چرا که زمانی جلو این حقوق ها گرفته شد که رسانه ای شد.

در پایان روز خبرنگار را به همه همکاران خودم و به همه مردم تبریک عرض کرده و از همه کسانی که در این مدت ما را یاری کردند و کسانی که این روز را به ما تبریک گفتند تشکر می کنم و از همه بابت کوتاهی هایم عذرخواهی کرده و التماس دعا دارم.

انتهای پیام/


از همه عزیزانی که روز خبرنگار را تبریک گفتند، سپاسگزاری می کنم.

  1. علي. ع گفت:

    اقا احسان عزيز روز خبرنگار را به شما خبرنگار عزيز شهرمان تبريک ميگويم و اميدوارم که در تمام مراحل زندگي و مخصوصا راه پر پيچ و خم خبرنگاري موفق و پيروز و سربلند باشي

  2. خودسیانی گفت:

    برادر ارجمند جناب آقای جدیدی
    با سلام واحترام هفدهم مرداد مصادف با روز خبر نگار میباشد که بدینوسیله این روز را به شما وجامعه خبرنگاران وهمکاران شما در این سایت تبریک عرض نموده وتوفیقات روز افزون را از خدای سبحان خواستارم.
    ومن الله توفیق
    ارادتمند خودسیانی

  3. یبلویی گفت:

    سلام
    روز خبرنگار بر شما و همه همکارانتون مبترک باشه
    اگه کانال تلگرامی داشتین دیگه محشر میشد..:-)

  4. خیلی جالبه تا حالا ندیدیم کسی با خودش مصاحبه کنه! این هم از عجایب روزگاره!

  5. خبرنگاری که جناحی عمل کند خبرنگا ر نیست

  6. آقا احسان عزیز ضمن تبریک مجدد روز خبر نگارخدمت شما مصاحبه زیبای شما به مناسبت روز خبر نگار را خواندم وبسیار دل غمین شدم از مظلومیت اصحاب رسانه در فریدونشهر.بی شک این رسالت عظیم بر دوش شما سنگینی خواهد کرد که از خدای سبحان سربلندی و توفیق برای شما آرزومندم.وبرای مسوولین شهرم متاسف ….خدا قوت ودر پناه مهربانیش.

  7. احسان عزیز سلام. انشاالله در همه ی امور زندگی موفق و پایدار باشی. حرفه ای سخت اما سرشار از خیر است این خبرنگاری. همان نگاه های چپ چپ بعضی آدم ها ، همان تهدیدها ، همان بی مهری ها و دیگر بلاهایی که سر آدم می آید هم لطف خودش را دارد. من خودم در این طور مواقع برای اینکه خودم را نبازم سریع خبرنگاران مناطق عملیاتی را در ذهنم ترسیم می کنم. خبرنگارانی که در سوریه ، در بحرین و یمن و جنوب لبنان و دیگر نقاط جهان در شرایط جنگی خبررسانی می کنند و حقایق را به گوش جهانیان می رسانند.
    به هر تقدیر برای استحکام و ثابت قدم بودنت در این راه سخت دعا می کنم و آرزوی موفقیت برایت دارم.
    توصیه ای هم دارم : شرافت خبرنگاری تحت هیچ شرایطی و با هیچ چیزی قابل تعویض نیست. آنهایی که با تهدید و تطمیع و اخم و داد و بیداد و شکایت و اینجور چیزها می خواهند از میدان به درت کنند یا قلمت را بخرند دنبال قیمت گذاشتن روی شرافت خبرنگاری ات هستندو البته می دانم مثل همیشه ناامید خواهند ماند. روزت با تاخیر مبارک باد 🙂

  8. دانا گفت:

    با سلام
    روز خبرنگار رو به شما تبریک میگویم و برایتان آرزوی سلامتی و توفیق میکنم.
    امیدوارم سایت پونه زار روز بروز رونق بیشتری بگیره و با صراحت و جذابیت بیشتری قلم بزنه، در ضمن از شما تقاضا دارم امکانشو فراهم کنید که کامنت ها مثبت یا منفی دریافت کنند.
    ضمنا با عرض معذرت محیا یعنی زندگی و مهیا یعنی آماده

  9. باسلام خدمت برادرعزیز وارجمند جناب آقای جدیدی وهمکاران :
    من ازبینندگان همیشگی سایت زیبا وارزشمند پونه زارهستم وشاهد زحمات شما وهمکارانتان هستم واین رابدون اغراق عرض می کنم که سایت شما ازنظر محتوا وکیفیت خبری وتحلیلی بسیارعالی وتاثیرگذار درفرهنگ عمومی شهرستان بوده وما به خدمات شما واین سایت که هدفی جز خدمت به مردم محروم منطقه نداردافتخارمی کنیم واین روزخبرنگاررابه شما وهمه همکاران تبریک عرض نموده برایتان آرزوی توفیق روزافزون داریم.

  10. روزخبرنگاررابه برادرودوست عزیزم آقااحسان تبریک عرض می نمایم.

  11. ازبهشهر گفت:

    روزخبرنگاررابه آقای جدیدی مدیرسایت پونه زارتبریک عرض نموده وبدین وسیله ازسایت بسیارخوب محلی فریدونشهرهم تقدیر می نمایم.

  12. کاشان گفت:

    کسب رتبه ممتاز خبری درسایت های استانی وکسب رتبه اول عکاسی خبربزرگداشت غواصان رابه جناب آقای احسان جدیدی مدیرمحترم پونه زارتبریک عرض می نمایم.

  13. برادرعزیز آقای جدیدی باتبریک روزخبرنگار ازسایت ارزشمند شما وپیگیری اخبارشهرستان فریدونشهرنهایت تشکررادارم.

  14. آقای جدیدی مدیرسایت پونه زار:
    باتبریک روزخبرنگارازاین که اخبار پشتکوه موگوئی زادگاه ماراتحت پوشش داریدوپیگیرمشکلات آنها هستید وماازتهران شاهد زحمات شما هستیم نهایت تشکرراداریم.ممنون

  15. حسین گفت:

    احسان جان روز خبرنگار رو بهت تبریک میگم ایشالا توی تمام مراحل زندگیت بویژه همین خبرنگاری موفق باشی
    شاد باشی و پیروز و سربلند

  16. با سلام.آقای خبر نگار دقت کن !
    (مهیا یعنی آماده و فراهم . ) (محیا یعنی زنده کردن) لطف کنین غلطهاتون را اصلاح کنین.

  17. با سلام وخداقوت به برادر عزیز وسخت کوش خبرنگار محترم جناب آقای جدیدی
    با توجه آیات الهی شغل خبرنگاری ،شغل حساسی است.

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلي‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ
    ای کسانی که ایمان آورده اید ، اگر فاسقی برای شما خبری مهم آورد ، درباره آن تحقیق کنید ، تا مبادا از روی نادانی به قومی آسیب برسانید ، آن گاه از آنچه بر سرشان آورده اید پشیمان شوید

    الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ «18»
    آنان كه سخن را با دقّت مى‌شنوند و بهترين آن را پيروى مى‌كنند، آنانند كه خداوند هدايتشان نموده و آنانند همان خردمندان.

  18. بی نام گفت:

    خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند.

  19. با سلام و تبریک روز خبرنگار به شما برادر عزیز.انشاء الله در تمام مراحل زندگی مثل سایتتون موفق باشید.

  20. با سلام تشکر وعرض ادب حضور برادر ارجمند جناب آقای جدیدی
    بدینوسیله با عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار بر خود لازم دانسته از زحمات بی دریغ شما کمال تشکر را نموده وآرزوی موفقیت روز افزون را برای شما از خداوند منان خواستارم.
    موفق ، موید وسر بلند باشی

  21. سلام با تبریک روز خبرنگار و آرزوی موفقیت در شغل خبرنگاری و درتمامی مراحل زندگییتان.
    یک پیشنهاد داشتم خدمت شما دوست عزیز، شمایی که ادعا داری جناحیعمل نمی کنی….
    هر وقت گذرت به داران افتاد (به صورت اختصاصی هم نمی خواد بری دارون ) یه سری به مطب دکتر ترکی شریفت بزن تا ببینی … دکتر عزیزت فارغ از تمامی مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه ، مشغول خدمت به مردم در مطبشون هستن.

  22. R -B و K - L گفت:

    سلام دوست عزیز
    روز خبرنگار بر شما برادر عزیز و دوست گرامی مبارک
    خسته نباشی دلاور

  23. اقای جدیدی ضمن عرض تبریک روز خبر نگار به شما ،خبرنگار ارزشی،لطفا یک گزارش از نبود چشم پزشک در شهرستان تهیه فرمایید ودیگر اینکه چرا در کارتان دچار وقفه می شوید یعنی از سه روز پیش تا الان هیچ اتفاقی در ایران وجهان ویا شهرستان نیافتاده

  24. ضمن عرض تبریک روز خبر نگار خدمت شما و تشکر از زحماتتان . خواهشمندیم در صورت امکان رتبه های زیز هزار کنکور 95 شهرستان را اعلام نمائید . با تشکر

    • پونه زار گفت:

      متشکرم
      پیگیر این مساله هستیم ولی هنوز ارگان مرجع این آمار که اداره آموزش و پرورش شهرستان است آمار کامل را به دست نیاورده است به این دلیل که سازوکار مشخصی برای جمع اوری آنلاین این آمار وجود ندارد. اما پونه زار این قول را از مسئولین این اداره گرفته که تا فردا آمار کامل را دریافت و در اختیار مخاطبان قرار دهد

  25. بن کمری گفت:

    سلام جناب آقای جدیدی باتشکر اززحمات قشنگ تان.
    بعنوان یک خبرنگار،بهتر است خواستهای مردم از مسئولین وهمچنین وعده ها وراهکارهایی که مسئولین ودلسوزان در سایت پونه زار جهت توسعه پایدار برای شهرستان ارائه می دهند راپیگیری وبه نتیجه برسانید تا به وظیفه حرفه ای خود عمل کرده باشید.

Go to TOP