چاپ خبــر
نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس:

قراردادهای نفتی طی مدت طولانی خام فروشی نفت را تضمین می‌کند

با بستن قراردادهای نفتی عملا کشور تا 30 سال خام فروشی نفت خود به کشورهای خارجی را تضمین می کند و با توجه به سرعت رشد علم، درصورت دست یافتن به فناوری فرآوری نفت خام، نخواهد توانست از این فناوری استفاده کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پونه زار درباره قراردادهای نفتی گفت: این قراردادها در حالی 11 ماه پیش آماده انعقاد بود که توسط کارشناسان بیش از 150 ایراد بر آن ها گرفته شده بود و وزارت نفت زیر بار اصلاح این قراردادها نمی رفت.

torki001

اکبر ترکی اظهار کرد: با ورود مجلس به این موضوع، وزارت نفت اقدام به تصحیح برخی از ایرادات گرفته شده در این قراردادها نمود و اخیرا هم از دفتر رهبر معظم انقلاب یک تیم کارشناس خبره تعیین شده و ابعاد مختلف قراردادها را بعد از این تصحیح وزارت نفت، مورد بررسی قرار دادند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بعد از نامه رهبری خطاب به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لزوم رفع ایرادات اساسی این قراردادها، کارشناسان دفتر رهبری دست کم 15 ایراد اساسی بر این قراردادها گرفتند و آن را هم به مجلس و هم به وزارت نفت ارسال کردند.

نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کمیسیون اصل نود افزود: ایرادهای 15 گانه در هیئت تطبیق قوانین در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و وزارت نفت 4 ایراد دیگر را بعد از این بررسی مرتفع کرد و دوباره 11 ایراد بر این قراردادها باقی ماند  که در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس هم مطرح شد و نمایندگان به حداقل چیزی که در رابطه با این قراردادها رضایت دادند عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و مرتفع کردن 11 ایراد اساسی باقی مانده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت روی محرمانه بودن قراردادها پافشاری می کند؟ تصریح کرد: طرف های قرارداد نفتی ما از گذشته تاکنون کشورهایی هستند مانند آمریکا و انگلیس که دشمنی آن ها برای ما ثابت شده و همان طور که رهبر معظم انقلاب هم بر آن اذعان داشتند دشمنی ایشان همچنان ادامه دارد و چون در شرایط کنونی نمی توانند به طور مستقیم وارد شده و سرمایه های ما را چپاول کنند، قصد دارند از طریق انعقاد قراردادهایی به نفع خودشان، از این کشور سود ببرند.

این نماینده مجلس گفت: این کشورها به ظاهر از باب کمک به ما در اکتشاف و استخراج نفت وارد می شوند ولی در نهایت می بینیم این قراردادها چیزی شبیه «دارسی» از آب در می آیند و امتیازهای ویژه ای را به کشورهای خارجی داده و سرمایه های کشور را به باد می دهند.

ترکی با بیان این که در این قراردادها منافع ملی کشور در خطر است یکی از ایرادات این قراردادها را این گونه بیان کرد که در حالی که تنها 20 درصد از سرمایه گذاری ها توسط طرف خارجی انجام می شود ولی در مدیریت میدان نفتی، 50 درصد سهم می برند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: نظر مجلس این است که این قراردادها در مورد آن میدان های نفتی بسته شود که شرکت ها و نیروهای داخلی به تنهایی در انجام عملیات اکتشاف و استخراج در آن ها دچار مشکل هستند مانند میدان های مشترک و میدان های درون آب. ولی بستن این قراردادها در مورد میدان هایی مثل میدان هایی که در خشکی قرار دارند در حالی که استعدادهای داخلی کشور به تنهایی می توانند از پس این میدان ها برآیند لزومی ندارد.

عضو کمیسیون اصل 90 اظهار کرد: از طرفی هم نظر رهبر معظم انقلاب و هم عاقلانه این است که کشور را به سمتی پیش ببریم که جلو خام فروشی نفت گرفته شود ولی این قراردادها برای مدت طولانی خام فروشی نفت کشور را تضمین می کند و اگر طی این سال ها با وجود سرعت پیشرفت علم، کشور به فناوری فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بر روی نفت خام دست پیدا کند چون قرارداد فروش نفت خام را پیشاپیش بسته است نمی تواند از این فناوری استفاده ای به نفع کشور ببرد.

وی بیان کرد: کارشناسان اذعان کرده اند توان داخلی و شرکت های نفتی داخلی قادرند از پس بسیاری از کارهایی که قرار است به خارجی ها واگذار شود برآیند و این در حالی است که تجربه نشان داده است شرکت های خارجی از نیروهای خارجی برای کار استفاده می کنند و نیروهای داخلی را اصلا به کار نمی گیرند و به عبارتی مباحثی که وزارت نفت مطرح می کند که با ورود این شرکت ها «انتقال فناوری» صورت می گیرد عملا اتفاق نخواهد افتاد.

ترکی مدت بسیار طولانی این قراردادها که بین 25 تا 30 سال است و دوباره در شرایط خاصی تا 25 سال دیگر تمدید می شوند را یکی از مشکلات اساسی این قراردادها برشمرد و تصریح کرد: با بستن این قرادادها تا مدت طولانی اراده خودمان را در اکتشاف و استخراج نفت در اختیار شرکت های خارجی قرار می دهیم.

انتهای پیام/

Go to TOP