چاپ خبــر
با اعتبار 15 میلیارد و صد میلیون ریال؛

آب و خاک، موضوع سه افتتاحیه آخرین روز هفته دولت در فریدونشهر+عکس

امروز یک واحد پرورش ماهی، طرح آبیاری بارانی و بهسازی یک کانال به مناسبت هفته دولت در شهرستان فریدونشهر افتتاح شدند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، امروز در آخرین روز هفته دولت، افتتاحیه های شهرستان فریدونشهر از جنس آب و خاک و سه طرح مربوط به اداره جهاد کشاورزی در شهر فریدونشهر، روستای دهسور و روستای تزره بود که توسط ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر، اصغر محسن زاده کرمانی، معاون اداره کل جهاد کشاورزی استان، و جمعی از مسئولان شهرستان افتتاح شد.

JahadFReft001

امروز مسئولان در اولین افتتاح خود روبان طرح بهسازی کانال جوی بزرگ شهر فریدونشهر را بریدند که با اعتبار دولتی یک میلیارد ریال با همکاری شهرداری فریدونشهر و در طول یک کیلومتر به منظور جلوگیری از هدر رفت آب به انجام رسیده بود.

افتتاحیه بعدی مسئولان را سر زمین های کشاورزی روستای دهسور برد؛ جایی که روبان قرمز بر روی استخر آب طرح آبیاری بارانی بسته شده بود.

JahadFReft001_001

این طرح تجمیعی 60 هکتاری برای بهره برداری 20 خانوار با اعتبار بلاعوض 480 میلیون تومان و خودیاری 160 میلیون تومان بود. طرح های تجمیعی حداکثر تسهیلات یعنی معادل 85 درصد هزینه را دریافت می کنند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر در مراسم افتتاحیه این طرح گفت: تاکنون در 3500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان طرح آبیاری بارانی اجرا شده و در 1400 هکتار دیگر در حال اجرا است.

علیرضا اصلانی ادامه داد: آبیاری تحت فشار، راه استفاده بهینه از آب است که در طرح آبیاری بارانی 70 درصد بازدهی آب وجود دارد و در طرح جدیدتر آبیاری با نام آبیاری میکرو یا Tape بازدهی بالای 90 درصد است که این نوع آبیاری تاکنون در 43 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فریدونشهر پیاده شده است.

JahadFReft005

وی با بیان این که هنوز طرح های تسهیلات تشویقی آبیاری میکرو ابلاغ نشده است، از درنظر گرفتن 15 میلیون ریال تسهیلات دولتی برای تبدیل هر هکتار آبیاری بارانی به میکرو در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: طرح های جدید به شکلی اجرا می شوند که امکان تبدیل به مدل های جدیدتر آبیاری به آسانی میسر باشد.

فرماندار فریدونشهر در این مراسم بر لزوم توجه به اقتصاد کشاورزی در کنار کشاوررزی اقتصادی تاکید کرد و از ظرفیت شهرستان برای کشت دیم سخن گفت.

JahadFReft006

سومین افتتاحیه امروز واحد پرورش ماهی قزل آلا در روستای تزره با اعتبار هفت میلیارد ریال و اختصاص 600 لیتر آب بود که با ظرفیت سالانه 30 تن به بهره برداری رسیده است و امکان اشتغال مستقیم سه نفر را فراهم کرده است که با موافقت طرح توسعه آن و افزایش ظرفیت تولید سالانه آن تا 100 تن در آینده ای نزدیک، اشغال زایی مستقیم 10 نفر را در پی دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر در افتتاح این واحد تولیدی، این شهرستان را به لحاظ دارا بودن منابع آبی مناسب شامل رودخانه ها و چشمه ها، دارای استعداد خوب آبزی پروری دانست و بیان کرد: اکنون 21 واحد پرورش ماهی با تولید سالانه 1000 تن در این شهرستان وجود دارند و همچنان ظرفیت افزایش این واحدهای تولیدی در شهرستان وجود دارد. اصلانی همچنین به امکان آبزی پروری در استخرهای کشاورزی با رویکردی دو منظوره اشاره کرد.

JahadFReft007

فرماندار فریدونشهر نیز در این مراسم این خبر خوش را داد که در تخصیص آب پروژه های پرورش ماهی که با آب شرب مرتبط نباشند با هماهنگی هایی که با استاندار و سازمان آب منطقه ای صورت گرفته است، هیچ مشکلی در شهرستان نداریم.

JahadFReft008

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار در رابطه با افتتاحیه های این اداره از اتمام طرح لوله گذاری روستای طرزه به طول 750 متر با 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و 200 میلیون ریال خودیاری هم خبر داد و اظهار کرد: از خدمات این طرح 25 خانوار در 35 هکتار سطح زیر کشت بهره مند خواهند شد.

وی به اجرای طرح تجمیعی شاخص 820 هکتاری در میدانک اول هم اشاره کرد که با اعتبار 120 میلیارد ریال شامل 30 میلیارد ریال خودیاری کشاورزان و 90 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض دولتی در حال انجام است و آب مورد نیاز آن از سد میدانک اول تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

 

  1. این مراسم افتتاح چه ضرورتی داشت به نظر شما که مسئولین ما آبرومندانه می گفتند افتتاحی نداریم بهترنبود.
    اخبارراببینید وافتتاح های شهرستانهای دیگر راببینید:کارخانه فولاد،خودرو،تولیدی فلان وفلان بااشتغال چندین صدنفرو…….. ودرفریدونشهرهم ببینید .پیاده رو،استخرقدیمی،اسفالت کوچه و…….

Go to TOP