فریدونشهر

گردشگری نامنظم فریدونشهر

کدخبر: 54179
۱۳۹۵/۰۶/۱۲ در ساعت ۰۷:۰۰

مدیر مسئول محترم پایگاه تحلیلی خبری پونه زار [1]
مخاطبین فهیم و ارجمند شهرستان فریدونشهر
سلام علیکم

هرچند کمبود مشارکت در یادداشت های گذشته اندکی باعث نومیدی بنده از اقبال هم شهرستانی های عزیزم به مسائل مربوط به زیست بوم شهرستان شد، اما حسب آنچه در خبر از بزرگان رسیده ما مامور به انجام تکلیف هستیم و الزامی به گرفتن نتیجه نداریم که اگر خداوند بخواهد نتیجه نیز حاصل خواهد شد. با این مقدمه و البته تشکر فراوان از دوستان: همشهری عزیز، دانش آموخته ی منابع طبیعی که نظر جامع و زیبایی گذاشته بودند همچنین دیگر همشهری عزیز و جناب بابا احمدی، به ادامه ی مطلب می پردازم.

شاید اگر چند سال پیش بحث گردشگری و تاثیر آن بر شهرستان مطرح می شد کمتر کسی به این بحث اهمیت می داد اما امروزه گردشگری و مسائل مربوط به آن امری نیست که بتوان بدون توجه از کنار آن گذشت. طبق آمار اعلامی تنها در تعطیلات عید فطر سال جاری نزدیک به یکصد هزار نفر گردشگر وارد شهرستان شدند. یعنی حدود دو و نیم برابر کل جمعیت شهرستان، و البته این حکایت تنها مربوط به تعطیلات عید فطر نبوده و تقریبا تعطیلات آخر هر هفته شهرستان ما شاهد ورود عده ی زیادی از گردشگران است.

گردشگری در تعاریف بین المللی به عنوان یک صنعت شناخته می شود. ویکی پدیا می نویسد: سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد: «مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. با این تعریف برخی از مسئولان استانی که با غرض یا بدون غرض سفرهای پرحجم دو سه روزه ی مسافران به فریدونشهر و سمیرم را مشمول گردشگری ندانسته و نیازی به اختصاص اعتبار به این شهرستان ها نمی بینند متاسفانه با وجود جایگاهی که اشغال کرده اند هنوز تعریف جهانی گردشگری را نمی فهمند.

اما تردیدی نیست که اطلاق واژه ی صنعت به پدیده ی گردشگری بی دلیل نبوده و پیامی با خود دارد. معمولا صنعت ملهم از مهندسی یک ساختار و دارایی آن ساختار از یک نظم و ترتیب هندسی و ریاضی و نیز مجموعه ای از قوانین و مقررات است. به عبارت دیگر اطلاق واژه ی صنعت به گردشگری بیانگر این واقعیت است که امروزه دیگر نمی توان به گردشگری نگاهی ساده و گذرا داشت و آن را پدیده ای اجتماعی و غیر قابل نظم دهی و یا مهندسی دانست. چه اینکه بسیاری از کشورهای دنیا صنعت توریسم را به عنوان صنعت برتر کشور خود دانسته و آن را تنها و یا حداقل بهترین صنعت برای درآمد ملی خود می دانند. در این صورت است که بحث مهندسی و مدیریت این صنعت ارزش و مفهوم خاص خود را می یابد.

تقسیم بندی علمی و تخصصی گردشگری به انواع مختلف شاهدی بر این مدعاست. چه اینکه امروزه ما انواع گردشگری های تخصصی را شاهد هستیم. از جمله: بوم گردشگری (اکوتوریسم): گردش در طبیعت با تأکید بر طبیعت جاندار (زیست شناختی)؛ زمین گردشگری (ژئوتوریسم): گردش در طبیعت با تأکید بر طبیعت بی جان (زمین شناختی)؛. کویرگردی: گردش در مناطق بکر کویری؛ گردشگری ورزشی: به منظور انجام ورزشی خاص مانند حضور مسافران زمستانی در پیست اسکی فریدونشهر؛ گردشگری تفریحی: رایج‌ترین نوع گردشگری که برای تفریح و بازدید از کشور مقصد صورت می‌گیرد؛ گردشگری مذهبی: زیارت و حج و سفرهای دینی مسلمانان و هندویان و غیره؛ گردشگری بازاری: سفر گردشی به منظور خرید و فروش کالا؛ [1] گردشگری الکترونیک (الکترونیک توریسم): در بر گیرنده اطلاعات و انجام بخش اعظم سفر به صورت مجازی می‌باشد و انواع دیگر گردشگری ها. با دقت در این تقسیم بندی خواهیم دید که نگاه ساده و گذرا به صنعت توریسم تنها از روی غفلت و ساده اندیشی ممکن است.

اما در گام نخست و مهم ترین بحث می بایست به مواردی که به عنوان پتانسیل های گردشگری در گردشگران ایجاد انگیزش می کند بپردازیم تا بدانیم گردشگرانی که شهرستان ما را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند با کدام جاذبه به شهرستان ما می آیند. با توجه به فصولی که بالاترین آمار گردشگری در شهرستان را شاهد هستیم می توان به این نتیجه رسید که ارتفاع منحصر به فرد شهرستان و در نتیجه سردسیر بودن فریدونشهر عامل اصلی جذب گردشگر است. همانا فریدونشهر از معدود نقاط قابل دسترسی در کشور است که پیست اسکی آن همه ساله فعال است و این نیست به دلیل همان سردسیر بودن شهرستان. و یا آمار بالای گردشگران در تابستان که از گرمای کلافه کننده ی هوای محل زندگی شان به خنکای دل انگیز شهرستان فریدونشهر پناه می آورند نیز به همان دلیل است.

حتی رویکرد این گردشگران به گیاهان دارویی منطقه متاثر از علت سردسیری است. چرا که بسیاری از این گیاهان تنها در مناطق مرتفع و سردسیر می رویند. اما در کنار این دلیل دلایل دیگری نیز وجود دارد. پوشش گیاهی و جانوری، مناظر زیبا و پر ابهت کوهستان، آبشارهای زیبا، غارهای آهکی، دشت لاله های واژگون، چشمه های جاری با آب سرد و زلال چون اشک چشم، لبنیات و محصولات بومی و محلی چون کره حیوانی، روغن حیوانی، کشک، ماست، عسل، موسیر، نان محلی و غیره و نهایتا مردمی خوش برخورد و میهمان دوست، که بدون تردید این دلیل آخر پوشش دهنده ی تمامی دلایل قبلی است. چه اینکه ما فریدونشهری ها نیز در مسافرت هایمان اغلب مناطقی را انتخاب می کنیم که مردمانش میهمان دوست باشند و چنانچه در منطقه ای خاطره ای تلخ از برخورد نامناسب مردمش در ذهن مان بماند دیگر به آنجا نخواهیم رفت.

این پتانسیل ها حتی باعث شده در یک حرکت آرام و البته حساب شده، عده ای از سرمایه داران کلان شهرهایی چون اصفهان و تهران که شامه ی اقتصادی شان همیشه قوی تر از دیگران است در روستاهای اطراف فریدونشهر اقدام به خرید ملک و زمین های کشاورزی و باغ کرده و از قبل خود را برای آنچه بعدها در این منطقه رخ خواهد داد آماده کنند و هم شهرستانی های صاف و [1] ساده ی ما هم خشنود از معاملاتی که می کنند سرمایه ی خود را به بهایی اندک می فروشند و عاقلان قوم نیز ساکت نشسته و تنها تماشا می کنند.

با توجه به آنچه گفته شد هر فردی حتی با درایت متوسط و حتی کمتر می تواند دریابد که در آینده ای نه چندان دور و البته با افت و خیزهای فراوان و چالش های مخصوص به خود نهایتا شهرستان فریدونشهر از عمده نقاط مهم گردشگری استان و حتی کشور خواهد بود و اگر کسی غیر از این فکر کند به طور حتم در خواب است و باید بیدارش کرد.

اما در گفتگوهایی که داشته ام به این واقعیت زیبا رسیده ام که همه ی مردم شهرستان فریدونشهر حتی پیرمردان و پیرزنان و کودکان و افراد عام به این قضیه اشراف کامل دارند که وضعیت فعلی گردشگری جز نابودی سرمایه های شهرستان و تخریب محیط زیست و آسیب دیدن زیرساخت های شهرستان و بی نظمی حاصل دیگری ندارد و اگر هم سودی دارد در جیب عده ای مغازه دار می رود و بس. به عبارت دیگر، گردشگری فعلی فقط ضرر و زیان دارد و لاغیر؛ که البته در این زمینه و واقعیت های موجود در یادداشت بعدی مطالبی را عرض خواهم کرد.

با تشکر از حوصله و همراهی تان
ارادتمند شما: یک دوست

[2] [3]

[1] پونه زار: http://www.pounezar.ir/

[2] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F54179%2F54179&linkname=%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C%20%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%85%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1

[3] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F54179%2F54179&linkname=%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C%20%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%85%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1