چاپ خبــر
پایان سال آبی 95-94؛

کاهش 29.4 درصدی بارش‌ها در فریدونشهر نسبت به سال گذشته/کشاورزی رضایت بخش بود

امروز سال آبی 95-94 به پایان می رسد و آمارها نشان می دهند شهرستان فریدونشهر در این سال آبی با کاهش 29.4 درصدی بارش نسبت به سال قبل مواجه بود که البته این مساله خیلی کشاورزی فریدونشهر را تحت تاثیر قرار نداد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، امروز آخرین روز سال آبی 95-1394 بود و برآیند اطلاعات و آمارهای سازمان هواشناسی استان اصفهان نشان می دهد میزان بارش ها در فریدونشهر در این سال آبی با 230.5 میلی متر کاهش نسبت به سال آبی قبل، 552.8 میلی متر بود.

در سال آبی 95-94 فریدونشهر بالاترین میزان بارش در سطح استان را به خود اختصاص داد ولی نسبت به رکود خود در سال گذشته با کاهش 29.4 درصدی و نسبت به میانگین بارشی بلند مدت یعنی 580.2 میلی متر با کاهش 4.7 درصدی روبرو بود. این در حالی بود که در سال گذشته این شهرستان با 783.3 میلی متر بارش، 35 درصد بالاتر از میانگین بلندمدت خود، برف و باران را تجربه کرده بود.

Barf0112

 

در چهار ماه گذشته یعنی ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور هیچ گونه بارشی در این شهرستان ثبت نشد و این مساله طی سال های قبل کم نظیر بود. کاهش بارش های فریدونشهر نسبت به سال گذشته در حالی بود که سال گذشته بارش ها فراتر از میانگین بلند مدت این شهرستان بود لذا می توان گفت اختلاف 4.7 درصدی بارش ها در سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت خیلی محسوس نبود.

سال آبی 95-94 از لحاظ میزان بارش وضع خوبی نداشت اما بنا بر اظهار امین حافظی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر، پراکندگی بارش ها در ماه های فروردین و اردیبهشت باعث شد تا مراتع و جنگل ها از پوشش گیاهی و جنگلی نسبت خوبی برخوردار شوند. هرچند این پوشش گیاهی با سودجویی برخی از مردم و دامداران عمدتا غیربومی به علت چرای بی رویه دام به سرعت از بین رفت.

برخی تعدد آتش سوزی های مراتع فریدونشهر را به عدم بارش ها در طول سال ربط می دهند اما نباید از این مساله که در نشست فصلی سمن های زیست محیطی در فریدونشهر در هفته گذشته مطرح شد غافل گشت که علف های پوشالی اشتعال زایی که همچون بنزین عامل اصلی گسترش حریق در مراتع بود در اثر از بین بردن گیاهان پیازدار همچون گل لاله واژگون و موسیر در این مناطق رشد پیدا کرده است و با حفاظت از گونه های بومی این شهرستان تا حد زیادی می توان جلو این آتش سوزی ها را گرفت.

ZardalooFR007

علیرضا اصلانی، رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر، معتقد است پراکنش بارش ها در سال جاری خیلی مناسب نبود و ملاحظه کردیم در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور هیچ گونه بارشی ثبت نشد اما باغات شهرستان طی سال آبی گذشته وضعیت خوبی را پشت سر گذاشتند و میزان برداشت میوه هایی همچون زردآلو، هلو و آلو در فریدونشهر رضایت بخش بود و موجب مسرت باغداران شد هر چند برخی از چشمه ها و آب های سطحی زودتر از موعد خشک شدند و کشاورزان و باغداران مجبور شدند با تانک اراضی خود را آبیاری کنند.

وی گفت: این مساله در مورد دیم کاران و مزارع هم صدق می کرد و محصول گندم یکی از محصولات پربار کشاورزی در سال جاری در این شهرستان بود. اصلانی بیان کرد: یکی-دو بارش در طی این چهار ماه خشک می توانست وضع کشاورزی شهرستان را از این هم بهتر کند.

gandomzarFR016

کاهش بارش های فریدونشهر در سال آبی 95-94 مساله ای جدای از وضعیت اقلیمی کشور نبود و در کشور هم شاهد وضعیت خوبی در بارش ها در این سال آبی نبودیم به گونه ای که طبق اعلام مدیریت منابع آب ایران هم اکنون مخازن 77 سد کشور از جمله زاینده رود، لار، درودزن، ساوه، 15 خرداد، استقلال و دوستی کمتر از 40 درصد آب دارد.

انتهای پیام/

 

  1. خداوند قادر منان رابه خاطر همه نعماتش شاکر وسپاسگزاریم.الحمدلله ،باشدکه انشاءالله عبرتی برای ماباشد که اگر خدا نخواهدبرگی ازدرخت نمی افتد .شکر ایزد منان را.

Go to TOP