چاپ خبــر

آیا میراث باستانی فریدونشهر، پناهگاه صخره‌ای در دوره پارينه سنگی است؟

تصاوير منطقه در حال كاوش نشان داد كه آثاري شبيه به نقوش صخره‌اي تيمره با نقش شكار، انسان كماندار و سواركار و نقوش حيواني و انساني در اين منطقه وجود دارد. همچنين در تصاويري ديگر از اين منطقه آثاري از سنگ‌نگاره‌هاي حكاكي شده بر ديواره‌ صخره با نقش عقاب و درخت و پرنده وجود دارد كه گفته مي‌شود مرتبط با نقوش دوران اسلامي است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از همشهری، ارسال یک گزارش به سازمان میراث فرهنگی درخصـــوص مشاهده آثار معماری کافی بود تا پژوهشکده باستان‌شناسی کشور مجوز کاوش اضطراری در منطقه‌ای صخره‌ای واقع درفریدونشهر و چغیورت اصفهان را صادر کند تا مشخص شود آیا گزارش ‌ کوهنوردها آنطور که فریدون ‌اللهیاری، رئیس میراث فرهنگی استان اصفهان به همشهری گفته، درست است یا خیر؟

پيگيري‌هاي همشهري مشخص كرد از شش روز پيش تاكنون فعاليت حفاري در بخشي كه فريدون بيگلري، باستان‌شناس در گفت‌وگو با همشهري آن‌را شبيه به يك پناهگاه صخره‌اي در دوره پارينه سنگي خوانده، درحال انجام است.

تصاوير اختصاصي ارسال‌شده به همشهري از منطقه در حال كاوش نشان داد كه آثاري شبيه به نقوش صخره‌اي تيمره با نقش شكار، انسان كماندار و سواركار و نقوش حيواني و انساني در اين منطقه وجود دارد. همچنين در تصاويري ديگر از اين منطقه آثاري از سنگ‌نگاره‌هاي حكاكي شده بر ديواره‌ صخره با نقش عقاب و درخت و پرنده وجود دارد كه گفته مي‌شود مرتبط با نقوش دوران اسلامي است.
منابع همشهري نيز اعلام كرده‌اند از شش روز گذشته جاده اين منطقه مسدود است.

  • مجوز كاوش داده‌ايم

حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي پژوهشگاه ميراث و گردشگري در اين خصوص به همشهري گفته است كه براساس گزارش اوليه، پژوهشكده باستان‌شناسي مجوز فوري كاوش اضطراري را صادر كرد.

فريدون‌اللهيــــــــاري، رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، استان اصفهان اما، عصر ديروز در گفت‌وگو با همشهري از اساس، وجود آثار تاريخي در اين منطقه را تكذيب كرد و گفت: حفاري‌ با حضور يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و نمايندگان دادستاني و نيروي انتظامي در حال انجام است و همه مسائلي كه درخصوص اين منطقه مطرح شده، كذب است.

به گفته او، گروهي گزارش دادند كه در فعاليت كوهنوردي خود در اين محدوده به سازه‌هاي معماري برخورد كردند و برحسب همين گزارش همكاران اداره ميراث فرهنگي اصفهان با حضور يگان حفاظت، نماينده دادستان و نيروي انتظامي اعلام كردند ‌آثاري در منطقه وجود ندارد.

  • نقوش صخره‌اي باستاني است

سيروان محمدي، يك متخصص نقوش صخره‌اي با مشاهده تصاوير ارسال‌شده از منطقه صخره‌اي كه احتمال داده مي‌شود شايد يك پناهگاه دوره پارينه‌سنگي باشد، به همشهري گفت: نقوش صخره‌اي از آثار باستاني ايران است كه در نقاط مختلف كشور پراكنده است اما مورد بي‌توجهي واقع شده ‌و حتي شماره ثبت هم ندارند.

به گفته او، اهميت نقوش صخره‌اي به اندازه سفالينه‌ها، مزار سنگي‌ها و سكه‌ها است كه به‌عنوان يك داده باستان‌شناسي در مطالعات باستان‌شناسي و قوم باستان‌شناسي و تاريخ هنر اهميت دارند.‌

او با اعلام اينكه نقوش صخره‌اي برجاي مانده از هزاره‌هاي گذشته به 2 شكل نقاشي شده بر ديواره غارها و نقش‌كنده‌ها بر سنگ و صخره است، افزود: تمركز اين نقوش بيشتر در قسمت‌هاي مركزي ايران است. البته ‌‌تاريخ‌گذاري آنها اندكي دشوار است. با اين حال نقوش صخره‌اي اهميت مطالعاتي دارند و نبايد ناديده گرفته شوند.

به گفته اين متخصص، بهاي زيادي به نقوش صخره‌اي داده مي‌شود و برخي از آنها نيز به ثبت جهاني يونسكو رسيده‌اند اما متأسفانه اين نقوش در ايران حتي شماره ثبت ندارند و در معرض باد و باران و فرسايش هستند. او تأكيد كرد: نقوش صخره‌اي موجود در منطقه فريدونشهر اصفهان نقوش تزييني و مربوط به دوره‌هاي باستاني ايران است.

منابع محلي اما به همشهري گفته‌اند كه كاوش‌هاي باستان‌شناسي در انتهاي يك جاده خاكي بالاتر از سنگ‌شكن شهرداري در منطقه‌اي ميان فريدونشهر اصفهان و چغيورت ادامه دارد و 4خودروي متعلق به فرمانداري اين منطقه و نيروهاي يگان حفاظت و نيروي انتظامي در اين محوطه در حال تردد هستند. امروز يك هفته است كه كارگاه كاوش اضطراري فريدونشهر – چغيورت برپاست و بايد در انتظار گزارش نهايي كاوش‌هاي اضطراري باستان‌شناسي در اين منطقه ماند؛ گزارشي كه رئيس اداره ميراث‌‌فرهنگي استان اصفهان تمام خبرهاي مرتبط با وجود آثار تاريخي در آن را تكذيب كرد و حتي اعلام كوهنوردان در مشاهده آثار تاريخي در اين منطقه را غيرواقعي خوانده است.

 

mirasfereydounshahr

  1. بهزاد گفت:

    با سلام ای کاش این تصاویر اختصاصی که از کاوشهای منطقه به همشهری ارسال شده دراختیار اقای فریدون ‌اللهیاری، رئیس میراث فرهنگی استان اصفهان قرارداده شود بلکه ایشان هم باورکنند که خبرهایی هست و شاید ایشان از موضوع اطلاع ندارند یا حداقل ایشان به عنوان کارشناس باستان شناسی به همشهری اعلام کند که این عکسها اگر متعلق به فریدونشهر نیست پس متعلق به کجاست . اگه خبری نبود آیا دستور کاوش اضطراری انهم در این فصل داده میشد ؟.

  2. با تشکر از پیگیری پونه زار لطفا تا کامل شدن گزارش ها ادامه بدین

  3. باسلام وتشکرازسایت مردمی ودوست داشتنی پونه زار خواهشمند است اگر امکان ودسترسی به گزارشات همشهری دارید آنهارادرسایت خودمنتشر نمایید.باتشکر

Go to TOP