فریدونشهر

اشتغال و توسعه روستاهای فریدونشهر در گرو تولید گیاهان دارویی/ حضور حداکثری در انتخابات مسئله اول کشور است

کدخبر: 61101
۱۳۹۶/۰۲/۱۳ در ساعت ۰۹:۲۱

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار [1]، همایش شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان فریدونشهر دیروز به مناسبت روز شوراها و در حالی که دو هفته به انتخابات باقی مانده است، با حضور مدیر کل امور شوراها و روستایی استانداری و مسئولان شهرستان در تالار شهروند فریدونشهر برگزار شد.

*بازسازی کلوسه یک رکورد بود

در ابتدای این همایش بخشدار مرکزی فریدونشهر ضمن تعریف و تمجید از دولت، گفت: در دوره چهارم انتخابات شوراها، در شهرستان فریدونشهر 51 روستا واجد شرایط تشکیل شورا بودند ولی در دوره کنونی تنها 48 روستا این شرایط را دارند که کم شدن جمعیت این سه روستا در نتیجه مهاجرت به نقاط دیگر است.

محمدتقی سلمانی فرد با بیان این که علت این مهاجرت کمبود امکانات در روستاهاست، تغییر کالبد فیزیکی و افزایش امکانات روستاها را راهکار جلوگیری از مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس به سمت روستاها دانست.

وی زیرسازی و آسفالت جاده ها، احداث و تعمیرات ساختمان دهیاری های خویگان، سروشجان، بزمه، چقا، سیبک، میدانک و قلعه سرخ، نصب علایم رانندگی، احداث پارک و فضای سبز، خرید مخازن زباله، احداث جایگاه های بهداشتی، احداث غسالخانه و خریداری ماشین آلات برفروبی و کشاورزی را با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 235 میلیون تومان از خدمات انجام شده در این روستاها طی سال های گذشته برشمرد.

[2]

بخشدار مرکزی فریدونشهر طرح بازسازی کلوسه و تخریب و آماده سازی 70 واحد مسکونی در این روستای دوردست ظرف  پنج ماه را یک رکورد خواند و در این رابطه به حمل 100 سرویس مصالح به این روستا و خارج کردن 1000 سرویس نخاله ساختمانی به خارج از روستا اشاره کرد.

سلمانی فرد توانمندسازی شرکت تعاونی دهیاری ها با خریداری سه دستگاه ماشین آلات سبک، سه دستگاه نیسان و دو دستگاه ماشین آلات سنگین را یکی از تدابیر بخشداری در سال های گذشته عنوان و بیان کرد: این شرکت تعاونی موفق به تکمیل 30 طرح روستایی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان شده است.

 

*کاهش هزینه صدور پروانه، کنترل دام غیرمجاز، اینترنت و امنیت شغلی خواسته دهیاران

بعد از سخنان بخشدار دهیار روستای خویگان به نمایندگی از دهیاران روستاهای فریدونشهر پشت تریبون قرار گرفت تا به بیان مشکلات دهیاران بپردازد. بهزاد سلطانی بدهکاری دهیاری ها به پیمانکاران به خاطر ورود به حوزه عمران روستاها که از وظایف بنیاد مسکن است، افزایش هزینه صدور پروانه طی دو سال گذشته، ساخت و سازهای غیرمجاز، بازنگری نشدن طرح های هادی با عمر بیشتر از 10 سال، مشکل اینترنت در روستاها، ورود دام غیر مجاز به مراتع و نداشتن امنیت شغلی دهیاران را مهمترین مشکلات روستاها و دهیاری ها عنوان کرد.

وی به ظرفیت گردشگری و گیاهان دارویی برای کسب درآمد و توسعه روستاها اشاره و از دانشگاه پیام نور به خاطر دعوت نکردن از دهیاران روستاها که در عرصه های منابع طبیعی و زیستگاه گیاهان دارویی سکونت دارند، در همایش نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد.

 

*پیشرفت فریدونشهر در گرو طرح های بهره برداری از منابع طبیعی است نه صنعت

فرماندار فریدونشهر سخنران بعدی مراسم بود که دغدغه اول خود را زیرسازی و آسفالت راه های روستایی عنوان کرد و با بیان این که در سال گذشته 30 کیلومتر از این جاده ها آسفالت شدند، گفت: از 85 روستای فریدونشهر در 50 روستا تاکنون نه طرح هادی اجرا شده و نه جاده های آن ها زیرسازی و آسفالت شده است و همچنان جاده های خاکی صعب العبوری دارند.

[3]

ناصر اسدی گردشگری، آب و منابع طبیعی را ظرفیت پیشرفت شهرستان دانست و با بیان این که احداث کارخانجات صنعتی همچون پتروشیمی و خودروسازی در فریدونشهر نه عملی است و نه اقتضای توسعه پایدار، گفت: تلاش فرمانداری برای اشتغال زایی و کسب درآمد در فریدونشهر، ترویج کشت گیاهان دارویی از جمله کرفس، گل محمدی، موسیر و بادام بوده است.

وی گفت: روستاهای فریدونشهر طی چهار سال گذشته 64 میلیارد ریال اعتبار داشته اند که 40 درصد از این اعتبارات مربوط به سال 95 بوده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان هم به طرح بازسازی روستای کلوسه اشاره و بر ادامه این طرح در سال جاری تاکید کرد. فرماندار فریدونشهر حمل مصالح را یکی از مشکلات اجرای این طرح دانسته و از اجرایی نشدن قول برخی از مسئولان از جمله معاونان بنیاد مسکن در بازدید از این طرح مبنی بر استقرار یک دستگاه سنگ شکن و ماسه ساز در آن محل، انتقاد کرد.

اجرای سرود توسط گروه سرود دبستان فردوسی سروشجان [4]

اجرای سرود توسط گروه سرود دبستان فردوسی سروشجان

 

*برشمردن خدمات طرح تحول نظام سلامت در فریدونشهر

سپس رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر پشت تریبون رفت تا از کمیت اجرای طرح تحول نظام سلامت در فریدونشهر سخن بگوید. علیرضا زمان پور با اشاره به این که این طرح از اردیبهشت سال 93 به اجرا درآمد هزینه های مرتبط با این طرح در حوزه بهداشت و درمان روستاها را در سال های 94 و به ویژه در سال 95 این چنین برشمرد: احداث و تعمیرات اساسی مراکز بهداشتی درمانی روستاهای برف انبار، اسلام آباد، مصیر و وحدت آباد، خانه های بهداشت روستاهای پشندگان، چغیورت و دورک، پانسیون های روستاهای مصیر و اسلام آباد و اورژانس اسلام آباد با هزینه مجموع پنج میلیارد و 225 میلیون تومان.

[5]

وی همچنین احداث مرکز بهداشتی شهدای فریدونشهر با پیشرفت فیزیکی 65 درصد، تعمیرات اساسی و تجهیز آزمایشگاه مرکزی فریدونشهر، تعمیرات اساسی پانسیون های فریدونشهر با پیشرفت 30 درصد و در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) محوطه سازی، تجهیز و تعمیر بخش های پرودیالیز، آزمایشگاه، جراحی، اتاق عمل و رادیولوژی با هزینه مجموع پنج میلیارد و 488 میلیون تومان را اقدامات انجام شده در پی اجرای طرح تحول سلامت در مرکز شهرستان عنوان کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر هزینه های طرح تحول سلامت در فریدونشهر برای افزایش رفاه حال بیماران را شامل یارانه زایمان طبیعی، کاهش پرداختی از جیب بیماران در بخش های بستری و سرپایی، هتلینگ بیمارستان و ماندگاری پزشکان را سه میلیارد و 195 میلیون تومان بیان کرد.

 

*250 کیلومتر راه روستایی و آنتنی در فریدونشهر فاقد آسفالت و زیرسازی است

رئیس اداره راه و شهرسازی مسئول دیگری بود که در این همایش به بیان خدمات دولت در حوزه راه و شهرسازی پرداخت و سخن خود را با بیان این که 480 کیلومتر راه روستایی و 18 کیلومتر بزرگراه در شهرستان فریدونشهر وجود دارد، آغاز کرد.

هادی توازهی با اشاره به این که در سال گذشته 30 کیلومتر از جاده های آنتنی روستایی با اعتبار 3.5 میلیارد تومان زیرسازی و آسفالت شدند از انتفاع هفت روستا از این خدمت سخن به میان آورد. وی تصریح کرد: هم اکنون 200 کیلومتر راه روستایی و 50 کیلومتر جاده آنتنی در شهرستان فاقد آسفالت و زیرسازی هستند.

وی بهسازی و احداث جاده های تهلگی به باغ ناظر، کلوسه به دورک، دورک به دره توت، جاده هیران، پشندگان به زمستانه و احداث زیرگذر روستاهای بیجگرد، بادجان و صادقیه را از طرح های در دستور کار این اداره عنوان کرد.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر در حوزه شهرسازی از تشکیل ستاد بازآفرینی بافت های شهری و در پی آن شناسایی 9 محله با بافت فرسوده در شهر فریدونشهر و دو محله در شهر برف انبار خبر داد.

 

*تبلیغ دولت این بار توسط شهرداری

[6]

شهردار فریدونشهر هم که در غیاب شورای این شهر در این همایش حضور پیدا کرده بود به سخنرانی پرداخت تا این بار در اظهاراتی تأمل برانگیز با بیان خدمات شهرداری، در حالی که دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است، به تبلیغ دولت تدبیر و امید بپردازد. ابراهیم گوگونانی مکانیزه کردن صدور پروانه های ساختمانی، پیگیری طرح تفصیلی شهر فریدونشهر، شناسایی 14 هکتار بافت فرسوده در شهر، خریداری 20 درصد از واحدهای مسکونی مخروبه شهر، دریافت اسناد مالکیتی شهرداری، تکمیل ویلاهای سراب، 44 هزار تن آسفالت ریزی در معابر شهر در سال 95، اجرای کنارگذر شمالی شهر تا مرحله زیرسازی، تکمیل پارکینگ آتش نشانی و تبدیل آن به واحدهای درآمدزا، خرید یک دستگاه لودر، یک دستگاه کامیون حمل زباله و یک دستگاه خودرو آتش نشانی پیشرو با فروش دو دستگاه لودر، دو دستگاه کامیون و دو دستگاه نیسان حمل زباله فرسوده و هزینه بر، تخصیص زمین برای ساخت درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی، احداث مهمانسرای شهرداری، اجرای بیش از 30 کیلومتر طرح آبرسانی برای فضای سبز و تکمیل کارخانه آسفالت و سنگ شکن شهرداری با درآمد سالانه 10 میلیارد ریال را خدمات شاخص شهرداری فریدونشهر برشمرد.

 

*انتقاد از بی توجهی به روستاهای زیر 20 خانوار در فریدونشهر

ششمین سخنران هم مرتضی قلی ذوالفقاری، عضو شورای روستای دهسور علیا، بود که به نمایندگی از شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای فریدونشهر در جایگاه سخنران قرار گرفت تا به مشکلات روستاهای زیر 20 خانوار بپردازد. وی با بیان این که بیش از 30 روستای شهرستان با دو هزار و 264 نفر جمعیت متشکل از 550 خانوار زیر 20 خانوار و به عبارتی غیرمصوب هستند، خارج بودن این روستاها از دایره خدمات رسانی ها را مورد انتقاد قرار داده و آن را جفای در حق این 550 خانوار خواند.

 

*هر حضور پای صندوق رأی تیری به سمت دشمن است/ ایران همچون برداً و سلامای ابراهیمی در آتش نمرودی منطقه است

آخرین سخنران مهمان ویژه این همایش، مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری، بود که از لزوم بیان خدمات دولت به مردم سخن گفت. وی با اظهار این که در سال گذشته 38 هزار تن قیر یارانه ای در استان اصفهان توزیع شده است، به خدمات رسانی در روستاهای دورافتاده فریدونشهر هم چون نصب ژنراتور برق در روستای هیران برای اولین بار و نوسازی روستای کلوسه اشاره کرد.

عیسی بهمنی از هشت برابر شدن بودجه روستاها طی سال های گذشته سخن گفت و با اظهار این که دهیاران و شوراها در خط مقدم سازندگی در روستاها قرار دارند از آن ها خواست در طول سال خدمات خود را برای مردم بازگو کنند. وی از ایشان خواست ارزش کار خود را برای مردم تفهیم کنند و به عنوان مثال بیان کنند آسفالتی که در روستاهای پشتکوه فریدونشهر تخلیه می شود به ازای هر تن 170 هزار تومان هزینه دربردارد.

[7]

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری با اشاره به روند تفکیک اراضی در روستاها گفت: قبول نداریم یک روستایی وجبی از زمین خود را برای تفکیک زمین بدهد و این تصاحب زمین روستایی مشکل شرعی هم خواهد داشت بنابراین بنیاد مسکن در امر تفکیک تجدیدنظر کند.

بهمنی از بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی خواست در شهرستان محرومی چون فریدونشهر با پرداخت وام، تسهیل و تسریع در صدور پروانه ساخت و تهیه نقشه برای روستائیان به منظور کاهش هزینه های جانبی برای خانه دار کردن مردم اقدام کند.

وی مهمترین مسئله کشور را انتخابات و حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی دانست و با بیان این که کشور اکنون در جنگ نرم به سر می برد، گفت: هر انگشتی که در استامپ شعبه اخذ رأی رنگی می شود، تیری است که به سمت دشمن پرتاب می شود و هر چقدر حضور مردم در انتخابات پررنگ تر باشد، دشن مأیوس تر می شود.

این مدیر کل تهدیدهای امنیتی اطراف کشور همچون گروه های تروریستی و جنگ در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و ترکیه را همچون آتش نمرودی خواند که مردم ایران مانند برداً و سلامای ابراهیمی در آن به سر می برند و تصریح کرد: علت این مسأله چیزی نیست جز رهبری رهبر معظم انقلاب که با یک سخنرانی تمام تدبیر و نقشه دشمن را نقش بر آب می کند.

[8]

در پایان این مراسم از تلاشگران عرصه آبادانی و عمران روستاها و شهرهای شهرستان تجلیل به عمل آمد که عبارت بودند از عیسی بهمنی مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان، احمد بهرامی مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری های فریدونشهر، ابراهیم گوگونانی شهردار فریدونشهر، حمید شریعتی نیا شهردار برف انبار، مرتضی قلی ذوالفقاری عضو شورای روستای دهسور علیا، سید خرم طهماسبی عضو شورای روستای بزمه، سیدهادی صالحی عضو شورای روستای چغیورت و علی خسروی عضو شورای روستای خویگان علیا.

انتهای پیام/

[9] [10]

[1] پونه زار: http://pounezar.ir/

[2] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212001.jpg

[3] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212003.jpg

[4] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212004.jpg

[5] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212005.jpg

[6] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212006.jpg

[7] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212009.jpg

[8] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2017/05/shoraha960212011.jpg

[9] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F61101%2F%25d8%25a7%25d8%25b4%25d8%25aa%25d8%25ba%25d8%25a7%25d9%2584-%25d9%2588-%25d8%25af%25d8%25b1%25d8%25a2%25d9%2585%25d8%25af-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1-%25d8%25af%25d8%25b1-%25da%25af%25d8%25b1%25d9%2588-%25d8%25aa%25d9%2588%25d9%2584%25db%258c%25d8%25af-%25da%25af&linkname=%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%20%D9%88%20%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%DA%AF%D8%B1%D9%88%20%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%20%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C%2F%20%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%20%D8%AD%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA%20%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%20%D8%A7%D9%88%D9%84%20%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA

[10] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F61101%2F%25d8%25a7%25d8%25b4%25d8%25aa%25d8%25ba%25d8%25a7%25d9%2584-%25d9%2588-%25d8%25af%25d8%25b1%25d8%25a2%25d9%2585%25d8%25af-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1-%25d8%25af%25d8%25b1-%25da%25af%25d8%25b1%25d9%2588-%25d8%25aa%25d9%2588%25d9%2584%25db%258c%25d8%25af-%25da%25af&linkname=%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%20%D9%88%20%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%DA%AF%D8%B1%D9%88%20%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%20%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C%2F%20%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%20%D8%AD%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA%20%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%20%D8%A7%D9%88%D9%84%20%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA