چاپ خبــر
در شرایط کنونی کشور؛

افزایش مناطق آزاد به کام واردکنندگان، به ضرر تولیدکنندگان داخلی

مادامی که عواملی همچون قاچاقچیان و باندهای بزرگ واردکننده کالا، ضعف مسئولان در بازاریابی محصولات داخلی، کیفیت پایین تولیدات داخلی و عدم مطالبه گری توسط مردم وجود داشته باشد، افزایش مناطق آزاد به جای توسعه کشور منجر به افزایش واردات و متقابلا متضرر شدن تولیدکنندگان خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، هم اکنون مصوبه افزایش مناطق آزاد تجاری در مجلس عنوان شده است که سؤال بسیاری از تولیدکنندگان کشور را در رابطه با این که آیا افزایش مناطق آزاد منجر به افزایش واردات خواهد شد یا خیر در بردارد.

رضا رحیمی صادقیه ای، روزنامه نگار، در پاسخ به این سؤال در گفتگو با پونه زار گفت: افزایش مناطق آزاد الزاما به معنی افزایش واردات نیست و اساسا در اهداف اصلی تأسیس این مناطق، افزایش واردات ملاک نبوده است و اهداف ایجاد مناطق آزاد و توسعه آن ها ناظر بر رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، تنظیم بازار، حضور فعال در بازارهای جهانی و ایجاد بستر مناسب برای افزایش صادرات کالاهای داخلی است.

وی ادامه داد: اما آنچه در حال حاضر و با لحاظ کردن تجربه چند ساله داخلی از ایجاد مناطق آزاد در کشور می بینیم، تأیید سؤال بوده و متأسفانه این مناطق بر خلاف اهداف ترسیمی منجر به افزایش واردات شده و مسئولان نتوانسته اند آن چنان که باید و شاید از اهداف اصلی آن مثل جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش صادرات بهره ببرند.

این روزنامه نگار مهمترین علت منحرف شدن مناطق آزاد از اهداف اصلی آن را که منجر به تیره کرن افق آینده کشور شده است، وجود قاچاقچیان و باندهای بزرگ واردکننده کالا، ضعف مسئولان در بازاریابی محصولات داخلی، کیفیت پایین تولیدات داخلی و عدم مطالبه گری مردم عنوان کرد.

رحیمی تصریح کرد: طبق آمار رسمی بیش از 30 درصد واردات کشور که عمدتا نیز از مناطق آزاد توسط باندهای بزرگ وارد کننده کالا صورت می گیرد، مرتبط با قاچاق و غیر قانونی است و آن دسته از کالاهایی هم که از مبادی قانونی و با پرداخت گمرک وارد می شود به افراد سرمایه دار و صاحب نفوذی تعلق دارد که منافع آنها اجازه اصلاح قوانین و یا بهره برداری صحیح از فرصت هایی مثل مناطق آزاد را نمی دهد.

وی ضعف شدید مسئولان در بازاریابی محصولات داخلی در فضای بین المللی را عامل تغییر آمارها را به نفع واردات دانست و اظهار کرد: کیفیت پایین یا قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی در بسیاری موارد اجازه رقابت با محصولات خارجی و تصاحب بازارهای جهانی را حتی با انجام یک بازاریابی فعال و موفق دولتی نیز نمی دهد.

این روزنامه نگار تأکید کرد: انتخابات اخیر فارغ از نتیجه ای که به دست آمد، به خوبی نشان داد که دغدغه اکثریت مردم ایران موضوع اقتصاد و مشکلات اقتصادی کشور نیست و مسائل دیگری که عمدتا هم در درجه اولویت نیستند برای عامه مردم بیشتر اهمیت دارد بنابراین در شرایط عدم توجه و مطالبه گری مردم، دولتمردان هم الزامی برای تلاش در این عرصه و تغییر برای شرایط موجود نمی بینند.

رحیمی در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان از فرصت مناطق آزاد برای توسعه کشور بهره برد، با بیان این که نگاه تک بعدی به نتیجه نرسیده و باید با یک بررسی عمیق همه ریشه ها و موانع برطرف شوند، گفت: برای این منظور علاوه بر کوتاه شدن دست قاچاقچیان از اقتصاد کشور، باید غول های اقتصادی ایران که اکثرا صاحب نفوذ هم هستند، منافع ملی را بر منافع حزبی و شخصی خود ارجح دانسته، دست از بازیگری سیاسی، ارعاب، تهدید، تطمیع و غیره برداشته و باور کنند که تأمین منافع اکثریت مردم، تأمین منافع آنها را هم به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد برای تحقق این هدف باید تلاش های مدیریتی، برنامه ریزی، سازمانی، شخصی و غیره برای نوآوری و افزایش کیفیت محصولات صورت گرفته و به سمتی پیش برود که ماحصل آن افزایش کیفیت محصول ایرانی در عین کاهش قیمت نهایی آن باشد که این امر نیاز جدی به تعامل صنعت و دانشگاه و تحقیق و پژوهش دارد.

این روزنامه نگار از لزوم تبدیل شدن مطالبه اقتصادی مردم به خواست عمومی و مطالبه گری اکثریت مردم سخن گفت و تصریح کرد: اگر چنین نشود عملا دولت مردانی که دوستدار بقا در قدرت هستند، اهتمامی برای آن نخواهند داشت چرا که بر اساس یک اصل کلی صاحب یک امر مطلوب محدود تلاش می کند رضایت اکثریت را برای تداوم مالکیت حفظ کند و اگر در این مورد کسب رضایت با توسعه اقتصادی همراه نباشد به خوبی مشخص می شود که دولتمردان به دنبال مسائل دیگری می روند که جذابیت و طالب بیشتری دارد مثل پخش ربنای شجریان از صدا و سیمای ملی یا اجرای کنسرت.

انتهای پیام/

Go to TOP