چاپ خبــر
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونشهر:

17 اثر تاریخی و طبیعی فریدونشهر در صف ثبت ملی شدن

مسئول میراث فرهنگی فریدونشهر از دو برابر شدن تعداد متخلفان دستگیر شده میراث فرهنگی در سال جاری در این شهرستان خبر داد و
گفت: پرونده 17 اثر تاریخی و طبیعی فریدونشهر برای ثبت به عنوان میراث ملی، آماده شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، محسن محمدی در گفتگو با این پایگاه خبری از دستگیری 13 متخلف حوزه میراث فرهنگی در سال جاری در فریدونشهر توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فریدونشهر خبر داد و اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته تعداد دستگیرشدگان این حوزه هفت نفر بوده اند.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان حمل دستگاه فلزیاب، خرید و فروش اشیاء تاریخی و حفاری غیرمجاز را از تخلف های دستگیرشدگان برشمرد.

وی تصریح کرد: در 9 ماهه اول امسال تاکنون 13 دستگاه فلزیاب و پنج شیء تاریخی از متخلفان میراث فرهنگی در فریدونشهر کشف شده است که شامل دو قطعه گردنبند، دو قطعه سنگ قیمتی و یک مجسمه می شود که از ارزش خیلی بالای تاریخی برخوردار نبوده اند.

محمدی همچنین از مراحل پایانی ثبت ملی شدن 11 تپه تاریخی، یک کلیسا، سه قبرستان ارامنه و دو اثر طبیعی فریدونشهر یعنی آبشار پونه زار و سراب آبلت خبر داد و گفت: تا پیش از این تنها دو کلیسای این شهرستان به ثبت ملی رسیده اند.

مسئول میراث فرهنگی فریدونشهر افزود: در سال جاری برای مقاوم سازی، مرمت و بازسازی دو کلیسا در روستای خویگان علیای این شهرستان، تاکنون مبلغ 800 میلیون ریال از منابع سفر ریاست جمهوری هزینه شده است.

وی در مورد علت متوقف شدن عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی رفیعی و تبدیل کردن آن به تنها موزه فریدونشهر، بیان کرد: طبق توافق به عمل آمده بین شهرداری و میراث فرهنگی فریدونشهر، بازسازی این بنای تاریخی منوط به تأمین اعتبار میراث فرهنگی بود که به دلیل عدم تخصیص، عملیات اجرای آن متوقف شده است.

 

محمدی در مورد احداث مجتمع اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونشهر اظهار کرد: برای احداث این ساختمان 215 میلیون تومان اعتبار به صورت اوراق قرضه تخصیص داده شده است که با تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

انتهای پیام/

  1. برسی تاریخچه سامراء بمناسبت تولد امام حسن عسکری (علیه السلام)
    تاریخچه شهر(سامراء)عراق
    شهر سامرا که در ۱۲۴ کیلومترى شمال بغداد و در سمت‏ شرق رودخانه دجله قرار گرفته، به سال ۲۲۱ ه.ق باز مى ‏گردد. در این سال محمد المعتصم بالله فرزند هارون الرشید پایتخت‏ خلافت را از شهر بغداد به سامرا منتقل ساخت و تا سال ۲۵۶ ه.ق هشت ‏خلیفه در این شهر حکمرانى و خلافت نمودند. در این سال المعتمد على الله عباسى بار دیگر به بغداد باز گشت و آنجا را پایتخت ‏خلافت قرار داد.
    سامرا طى مدت سه دهه پایتختى، توسعه فراوانى یافت و تعداد زیادى از کاخ ها و تفریح‏گاه ها و مساجد در این شهر ساخته شد.
    حرم مطهر امام دهم حضرت على بن محمد الهادى و امام یازدهم امام حسن عسکرى (علیهم السلام) موجب اعتبار وعظمت شهرسامراشده است. بقعه عسكرين در دوران زندگانى دو امام خانه مسکونى آنان بود، و پس از شهادت در آنجا دفن شده‏ اند. نخستین ساختمان بر آرامگاه آنان، از قرن چهارم هجرى است که تا کنون همواره تجدید و ترمیم شده و توسعه یافته است.
    مورخان نوشته اند، محل حرم مطهر نخست خانه فردي مسيحي به نام دليل بن يعقوب بود. وقتي حضرت امام هادي (ع) به اين شهر آورده شد، اين خانه را خريد و در آن اقامت گزيد. و چون از دنيا رفت، در همين خانه دفن شد. امام عسكري (ع) نيز در همين خانه زندگي كرد و در آن به خاك سپرده شد. پس از امام عسكري (ع) حضرت نرجس خاتون، مادر حضرت مهدي (ع) درگذشت و در پشت سر امام عسكري (ع) مدفون شد. سپس حكيمه، دختر امام جواد (ع)، رحلت كرد و در پايين پاي امام هادي و عسكري (عليهما السلام) به خاك سپرده شد. پس از او مادر امام عسكري (ع) وفات يافت و در كنار آنان دفن گرديد. پس از او، حسين فرزند امام هادي (ع) دار دنيا را وداع گفت و در اينجا در خاك آرميد.
    گويند اولين كسي كه بر سر قبور مطهر اين امامان گنبدي ساخت، ناصر الدوله حمداني بود كه در سال 333هـ ق گنبدي بر سر قبرآنان بنا نمود و اين گنبد بارها تجديد بنا و ترميم گرديد تا اينكه عاقبت در قرن دوازدهم به همت حكمران خوي (احمد دنبلي خوئي، متوفي سال1200هـ ق) و با هزينه زيادي صحن اين دو امام( عليه السلام ) بطوريكه امروز موجود است بنا شد و براي آن روضه، رواق، گنبد وگلدسته ساخت، براي سرداب مطهر نيز صحن جداگانه‌اي با ايوان و راه و پله‌اي جدا همچنين براي زنان دهليز و سردابي مستقل ساخت. در سال 1285هـ ق ناصرالدين شاه دستور داد تا گنبد حرم مطهر را طلاكاري كنند . دركنار اين گنبد دوگلدسته طلايي قرار دارند كه البته بعداز تخريب بازسازي شده است . در زيرگنبد حرم مطهر، ضريح نقره‌اي زيبايي قرار داشت كه ساخته هنرمندان اصفهاني در دهه شصت ميلادي بود
    حضرت امام هادی(ع) : پیشواى دهم شیعیان در نیمه ذیحجه سال ۲۱۲ هجرى در اطراف مدینه در محلى به نام “صریا” به دنیا آمد. پدرش پیشواى نهم، امام جواد (ع) و مادرش بانوى گرامى “سمانه” است که کنیزى با فضیلت و تقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، نقى و هادى-است، و به آن حضرت “ابوالحسن الثالث” نیز مى ‏گویند
    امام هادى (ع) در سال ۲۲۰ ه.ق پس از شهادت پدر برمسند امامت نشست و در این هنگام هشت ساله بود. مدت امامت آن بزرگوار ۳۳ سال و عمر شریفش ۴۱ سال و چند ماه بود و در سال ۲۵۴ در شهر سامرّأ به شهادت رسید.
    امام عسکری
    امام عسکرى، یازدهمین پیشواى شیعیان، در سال ۲۳۲ ه. ق چشم به جهان گشود. پدرش امام دهم، حضرت هادى(ع)و مادرش -حدیثه‏، است که برخى، از او بنام سوسن یاد کرده ‏اند. از زنان نیکوکار و عالمه بود وي پس ازشهادت امام حسن عسکرى(ع) پناهگاه و نقطه اتکاى شیعیان در آن مقطع زمانى بسیار بحرانى بود
    سامرا
    علت شهرت امام يازدهم به”عسكري”چیست؟
    از آنجا که پیشواى یازدهم به دستور خلیفه عباسى در -سامراء، در محله “عسکر” سکونت داشت، به همین جهت “عسکرى‏” نامیده مى ‏شود. از مشهورترین القاب دیگر حضرت، نقى‏ و زکى‏ و کینه ‏اش “ابو محمد” است. او ۲۲ ساله بود که پدر ارجمندش به شهادت رسید. مدت امامتش سال و عمر شریفش ۲۸ سال بود، در سال ۲۶۰ ه.ق به شهادت رسید و در خانه خود در سامراء در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.
    مشکلات علویان در زمان امام هادی وامام عسکری(ع): برخى از منابع تاریخى بر این مطلب اشاره دارد که علویان در روزگار این طاغوت(متوکل ) به قدرى سختى و محرومیت دیدند که وحشت و مرارت آن قابل توصیف نیست، چنان بودند که گاهى جز یک عبا نداشتند و اگر یک مرد علوى مى‏ خواست از خانه بیرون بیاید آن را مى ‏پوشید و همچنین اگر یک زن علویه مى ‏خواست بیرون رود آن را بر تن مى ‏کرد، مردم نیز از ترس سلطه ستم پشگان جرأت ارتباط با ایشان را نداشتند.
    علت انتقال،پایتخت از بغداد به سامرا
    سامرا از سال ۲۲۱ ق.تا سال ۲۷۶ سامرا ، پایتخت حكومت خلفاي عباسي بوده . علت انتقال،پایتخت از بغداد به سامرا وجود کثرت سپاهیان ترک بود که معتصم آنان را به خدمت گرفته بود و چون شهر بغداد ظرفیت آن تعداد سرباز را نداشت و براى مردم وساكنين بغدادنيزمشكل سازبود؛ كه تصمیم بر آن گرفته تا جای مناسبی را در نظر بگیرد و سامرا را انتخاب کرد. وی آنجا را آباد ساخت و دارالخلافه خواند و نظامیان ترک را در آن سکنی داد. سامرا در دوران معتصم به اوج قدرت و آبادانی رسید و کاخ‌ها، گردشگاه‌ها، بازارها، مساجد و عمارت‌های عظیم در آن ایجاد شد. این شکوه و عظمت تا دوران معتمد عباسی (حکومت ۲۵۶ – ۲۷۹ ق) ادامه داشت تا اینکه وی پایتخت را به بغداد بازگرداند.
    احضارامام هادى به سامرا
    متوکل وقتي ازحضورامام هادى درمدينه احساس خطركرددر سال  ۲۳۳ ق  مصمم شد تا امام را از مدینه به سامرا منتقل كند. علت این امر را رسیدن گزارش‌هایی حاکی از گرایش مردم به اهل البيت ذکر کرده‌اند. متوکل امام هادی (ع) را از مدینه اول به بغداد و سپس به سامرا آورد و ۲۰ سال و ۹ ماه ازاواخرعمرأنحضرت در سامرا ساکن بود تا اینکه همان‌جا در زمان حکومت معتز مسموم ورحلت كرد و در همان‌جا بخاك سپرده شد.
    امام حسن عسکری (ع) نیز به همراه پدرش در سال ۲۳۳ ق/۸۴۷ م در یک‌سالگی به سامرا آورده شد و تا پایان عمر شریفشان در همان‌جا بود. امام عسکری (ع) در ۱ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ ق بیمار شد و در هشتم همان ماه، در سن ۲۸ سالگی در (سامرا) درگذشت و در خانه‌ای که پدرش دفن شده بود، مدفون شد. طبرسی (متوفای ۵۴۸ ق) می‌نویسد: بیشتر اصحاب ما (علمای شیعه) بر این باورند که علت درگذشت امام عسکری (ع)، مسمومیت بوده است.
    حوزه علمیه سامرا
    تاریخ تشیع در طول بیش از هزار سال گذشته، نشان می‌دهد که شهر سامرا در بیشتر این مدت شهری سنی‌نشین بوده است. در سال شعبان ۱۲۹۰ ق. آیت‌الله سید محمدحسن شیرازی معروف به «میرزای شیرازی» از مراجع تقلید شیعه، باهدف احیای حضور پیروان اهل‌بیت (ع)، به شهر سامرا کوچ کرد و با دائر کردن حوزه‌ای علمیه در این شهر، تلاش کرد شیعیان را به سامرا بازگرداند و سامرا را به شهری شیعی تبدیل کند. فتوای معروف تحریم تنباکو نیز در مدت اقامت میرزا در سامرا صادر شد و علمای بزرگی در این حوزه تربیت شدند، مانند سی حسن صدر، سید محسن امین، محمدجواد بلاغی، آقابزرگ تهرانی.
    چگونه شهرشیعه به شهرسنی تبدیل شد؟
    پس‌ازاینکه میرزای شیرازی در سال ۱۳۱۲ ق. در سامرا دار فانی را وداع گفت، شیعیان هم کم‌کم سامرا را ترک کرده و به سمت دیگر شهرهای شیعه‌نشین به‌ویژه در جنوب عراق یعنی کربلای معلا و نجف اشرف کوچ کردند. بر همین اساس، سامرا آرام‌آرام به یک شهر سنی‌نشین تبدیل شد. در دوران چند دهه از حکومت رژیم حزب بعث، تقریباً همه شیعیان سامرا راترك كردند.والسلام

  2. اقای اصلانی مورخ گرجی این مطلب چه ربطی داره واقعا

Go to TOP