چاپ خبــر
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با فارس:

موازی‌کاری نهادهاباعث فراموشی موضوعات مهم درباره زنان

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما نتوانستیم مدیریت چندجانبه‌ای که مدنظر امام خمینی(ره) بود در جامعه خود پیاده کنیم، آنچه امروز مشاهده می‌شود تمرکز بر اشتغال‌زایی برای زنان است در حالی که مسائل حوزه زنان بسیار گسترده‌تر است اما موضوعات مهم این حوزه رها شده و به موضوعات فرعی پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از فارس: عزت‌السادات میرخانی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش که سیاست‌گذاری حوزه زنان با آنچه مدنظر امام خمینی(ره) بود، چه تناسبی دارد، اظهار کرد: ما نتوانستیم مدیریت چندجانبه‌ای که مدنظر امام خمینی(ره) بود در جامعه خود پیاده کنیم، آنچه امروز مشاهده می‌شود تمرکز بر اشتغال‌زایی برای زنان است در حالی که مسائل حوزه زنان بسیار گسترده‌تر است اما موضوعات مهم این حوزه رها شده  و به موضوعات فرعی پرداخته‌ایم.

وی افزود: در دیدگاه امام خمینی(ره) زن کارخانه انسان‌سازی است اما آنچه اکنون شاهد آن هستیم تنها توجه به یک بعد از ابعاد زن است؛ به دلیل همین تمرکز نادرست و غفلت از ابعاد دیگر، شاهد سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه زن و خانواده و بی‌توجهی به نهاد خانواده هستیم که منجر به آسیب‌های فراوانی در خانواده‌، تربیت فرزندان و رواج تک‌فرزندی شده است.

میرخانی با بیان اینکه به تناسب بین شغل زنان و روحیات آنان توجهی نمی‌شود، اضافه کرد: 9 نفر از 10 فارغ‌التحصیل دکترا و کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان کار متناسب با رشته خود را ندارند، اشتغال‌زایی برای زنان تنها در حد شعار است و تخصص‌‌محوری نیز رعایت نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه زنان در اسلام حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متعددی دارند، خاطر نشان کرد: ما باید به دنبال حقوق زنان باشیم اما زنان ما تنها مطالبه‌گر حق خود شده‌اند و به مسئولیت‌پذیری و توجه به وظایف که روی دیگر حقوق زنان است، توجهی نمی‌کنند. این مسئله بین دختران و زنان مذهبی هم مشاهده می‌شود.

وی با انتقاد از موازی‌کاری نهادهای مختلف در حوزه زنان تصریح کرد: ملغمه‌ای از مسائل زنان ایجاد کرده‌ایم که در آن مسائل مهم و اساسی حوزه زنان رها شده و به مسائل فرعی می‌پردازیم. مصلحت جمعی در خانواده بر مصلحت فردی مقدم است اما به جای سیاست‌گذاری صحیح و اجرای این سیاست‌ها برای خانواده به مسائلی در حوزه زنان می‌پردازیم که با اصل تقدم مصلحت جمعی خانواده تعارض دارد. خط مشی‌گذاری در کشورهای دیگر با چشم‌انداز 100 سال آینده است اما در کشور ما هر دولتی بر سر کار می‌آید مصوبات دولت قبل را کنار می‌زند.

میرخانی با بیان اینکه اروپایی‌ها هم به اهمیت خانواده و وظایف مادرانه زن رسیده‌اند، عنوان کرد: مدیریت و تدبیر زندگی مسئله‌ای است که از توانایی پدر در خانه خارج است و اگر مادر که ریشه، مایه دوام و مرکزیت خانواده است به دلیل مشغله بیرون خانه، زمانی برای تدبیر امور منزل نداشته باشد یا سطحی و مصرف‌زده شود، خانواده دچار آسیب‌ می‌شود.

انتهای پیام/ع ت

Go to TOP