فریدونشهر

چهار دهه خدمات اجتماعی سپاه پاسداران

کدخبر: 80541
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ در ساعت ۱۶:۰۷

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار [1]، پارلمان اروپا چند روز پیش بار دیگر در نتیجه خطای محاسباتی فاحش خود، در شرایطی سپاه را جزء سازمان‌های تروریستی قرار داد که این سازمان یکی از مستقل‌ترین سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و به سبب خدمات فراوان خود از جمله در عرصه اجتماعی از جایگاه مردمی بالایی برخودار است.

این اقدام پارلمان اروپا بار دیگر رسوایی غرب را نزد مردم کشور ما به همراه داشت و مردم ایران که عمدتاً از نزدیک شاهد خدمات سپاه بوده‌اند با این اقدام پارلمان اروپا بیش از پیش به ماهیت کثیف سردمداران غرب که تحت سلطه آمریکا تنفس می‌کنند، پی بردند.

سپاه یکی دیگر از یادگارهای بنیانگذار کبیر انقلاب، امام خمینی رحمة الله علیه- است که چه در حفاظت از انقلاب بعد از پیروزی در 22 بهمن 1357، چه در دوران باشکوه دفاع مقدس و چه پس از آن همواره درخشیده و تلألو آن سرزمین پهناور ایران را روشن کرده است.

[2]

طبیعی است 44 سال خدمات نهادی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نمی‌توان در یک گزارش جا داد اما تلاش خواهیم کرد بخشی از خدمات اجتماعی این نهاد مقدس را در این گزارش ذکر کنیم.

گستره خدمات سپاه طیف وسیعی از خدمات نظامی و امنیتی، خدمات فرهنگی، خدمات اجتماعی، خدمات علمی و غیره است که در این جا تنها به صورت فهرست وار خدمات اجتماعی آن را به صورت کلی فهرست می‌کنیم.

*اردوهای سازندگی

هزاران ساعت نفر اردوهای سازندگی بسیجیان که توسط سپاه راه اندازی و هدایت شده و با جان مایه اخلاص در نقاط محروم، دوردست و کمتر توسعه یافته سبب برکات بسیاری در حوز‌های مختلف از جمله حوزه عمرانی شده است یکی از خدمات اجتماعی سپاه پاسداران است.

برگزاری اردوهای سازندگی از طریق پایگاه‌های بسیج محلات، دانشگاه‌ها، ادارات، اقشار، اصناف و غیره و اعزام داوطلبان بسیجی به مناطق محروم کشور جهت انجام امور عمرانی مانند راهسازی، احداث یا تعمیر خانه مستمندان، مساجد، خانه‌های عالم، حمام، زیرساخت‌های روستا و از این قبیل در کنار انجام فعالیت‌های فرهنگی با هدف بهبود شرایط زندگی مردم این مناطق به همت سپاه انجام گرفته است.

بدون شک توان دولت برای رسیدگی به همه نقاط کشور آن هم با این همه عقب ماندگی و با این همه عناصر واداداه و نفوذی که سهواً و حتی بخش اعظمی از ایشان عمداً در تلاش برای عقب نگه داشتن کشور و یا ایجاد نارضایتی بین مردم بودند و با وجود این همه دشمنی که از ابتدای انقلاب پا به پای آن در تلاش بوده این نظام مقدس را به زمین بزند، قدرت پاسخگویی به رفع محرومیت از همه نقاط کشور به ویژه مناطق محروم و دوردست را نداشته است.

لذا سپاه پاسداران با راه‌اندازی اردوهای جهادی به ویژه بعد از تلفیق وزارت جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی، این خلأ را پر و تلاش کرده است غبار محرومیت را از این مناطق بزداید.

[3]

*قرارگاه پیشرفت و آبادانی

اقدام دیگر سپاه برای رفع محرومیت از نقاط کمتر توسعه یافته در حوزه نقاط روستایی و بخش‌های بسیار محروم کشور، ایجاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی بوده است.

این قرارگاه با بهره گیری از استعدادهای درونی این نیروی مبارک مانند تجهیزات لجستیکی همچون ماشین آلات سنگین لودر و بولدزر و غیره و کادر متخصص در بین پاسداران اقدام به انجام پروژه‌های عمرانی همچون احداث یا اصلاح شبکه آب شرب و شبکه آب کشاورزی، احداث یا بازسازی راه‌های روستایی و معابر روستایی در نقاط مذکور کرده است.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سراسر کشور از طریق نمایندگان خود در سپاه استان و نواحی مقاومت بسیج در شهرستان‌ها ابتدا نقاط محروم و نیازمند توجه و کار را احصا کرده و سپس بر اساس اولویت بندی بر مبنای شدت محرومیت و نیازمندی مردم، برای انجام امور عمرانی در این نقاط برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند.

*وام‌های اشتغال آفرینی

یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور که البته با کاهش خطرناک جمعیت کمی از درجه مطالبه‌گری آن در سال‌های اخیر کاسته شده است، مشکل بیکاری است.

سپاه برای این مسأله هم برنامه داشته و بر مبنای حمایت از کارگاه‌های کوچک زودبازده همانند پرورش دام و طیور، احداث گلخانه، ایجاد صنایع کوچک تبدیلی و از این قبیل وام‌های قرض الحسنه اعطا می‌کند.

سپاه پاسداران در این خدمت خود، بعد از دریافت درخواست از متقاضی، طرح وی را کارشناسی کرده و ضمن ارائه مشاوره‌های علمی لازم و بازدید از طرح و محل اجرای آن، ایشان را به بانک‌های طرف قرارداد به منظور وام کم بهره قرض الحسنه معرفی می‌کند.

[4]

*قرارگاه خاتم الانبیاء

برای کشوری که در اثر مبتلا بودن به حکومت‌های فاسد و تحت سلطه شاهنشاهی، جنگ نظامی تمام عیار در مقابل کل دنیا برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود، تحریم‌های سنگین و فلج کننده و چندین دهه فتنه انگیزی و عداوت ابرقدرت‌های جهان از قطار پیشرفت عقب مانده است، یکی از مهمترین رویکردها باید پرداختن به عمران و آبادانی باشد. مسأله‌ای که یکی از لوازم آن اجرای اَبَرپروژه‌هایی در حوزه راهسازی، سدسازی، تونل سازی، تأمین ارتباطات آی‌تی و غیره است.

در حالی که به دلیل عداوت کشورهای پیشرفته با جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه و همه جانبه کمتر شرکت خارجی توان حضور در ایران و انجام پروژه‌های عمرانی در داخل کشور ما را داشت این سپاه بود که بار دیگر آستین بالا زده و با تأسیس قرارگاه خاتم الانبیاء -صلّی الله علیه و آله- و شرکت‌های وابسته به آن اقدام به اجرای پروژه‌های عظیم بر زمین مانده دولت و کشور کرد.

پروژه‌هایی که با هدف ارتقای سطح رفاه مردم، تحقق اهداف استراتژیکی همچون آبخیزداری و غیره می‌شد. این اقدام جهادی سپاه مانند بسیاری دیگر از کارهای این نهاد مقدس سبب رشد و پیشرفت علمی متخصصان کشورمان نیز شد تا جایی که توانستند پروژه‌هایی را در کشور به انجام برسانند که در سطح منطقه نظیری نداشت.

سپاه پاسداران در این حوزه حرف زیادی برای گفتن دارد و پروژه‌های شاخص زیادی را به واسطه قرارگاه خاتم الانبیاء به انجام رسانده است که یکی از برجسته ترین‌های آن در چند سال اخیر احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اتکا بر نیروهای بومی کشور بوده است.

*خدمات ورزشی

احداث سوله‌های ورزشی در قالب طرح سوله‌های 9 دی یا سوله‌های صالحین در مناطق روستایی به منظور تأمین فضایی برای پرداختن جوانان و نوجوانان این روستاها به ورزش و فعالیت‌های سالم و مفید یکی از خدمات سپاه در روستاها در حوزه عمرانی ورزشی بوده است.

علاوه بر این برگزاری مسابقات و لیگ‌های مختلف به مناسبت‌هایی نظیر هفته بسیج خدمت دیگر سپاه به جامعه ورزشی کشور و رشد این معروف بوده است.

سپاه همچنین با تأسیس باشگاه‌های ورزشی مقاومت در سراسر کشور و آموزش و معرفی استعدادهای ورزشی خدمت مهمی به ورزشکاران کرده است.

[5]

*خدمات علمی

روحیه جهادی پاسداران برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف نظامی، عمرانی و غیره سبب دستیابی ایشان به تخصص‌ها و علوم پیشرفته روز دنیا شده است.

ایشان با تلاش برای ساخت موشک‌های دوربرد به علوم فضایی دست پیدا کردند، با تلاش برای مقابله در برابر جنگ الکترونیک دشمن به علم روز دنیا در حوزه آی‌تی دست پیدا کردند، با تلاش برای احداث سدها و تونل‌های عظیم به جدیدترین علوم در حوزه مهندسی و عمرانی دست پیدا کردند، با تلاش برای استقلال کشور در حوزه استخراج، پالایش و توزیع نفت و گاز به پیشرفت‌های علمی در این حوزه دست پیدا کردند، با تلاش جهت ساخت پهپاد و اورهال هواپیماها و بالگردهای جنگی به داده‌های پیشرفته علمی در صنعت هواپیماسازی دست پیدا کردند، با تلاش برای احداث ناوشکن بومی به علوم پیشرفته در حوزه دریایی، الکترونیک و غیره دست پیدا کردند و به همین منوال در رشته‌های مختلف هم خود به علوم گوناگون دست پیدا کردند و هم متخصصان و رشته‌های علمی کشور را رشد دادند.

علاوه بر این بسیاری از یافته‌های علمی و تخصصی کشور ما، ماحصل اعتماد سپاه و نیروهای زیرمجموعه آن به متخصصان علمی و پشتیبانی از ایشان بوده است که موجب شکوفایی و رشد علمی ایشان شده است.

*حوادث غیرمترقبه

با وقوع سیل، زلزله، رانش زمین، همه گیری بیماری‌ها و این قبیل حوادث غیرمترقبه و طبیعی که عموماً مردم به دنبال دور شدن از نقاط حادثه زده و رساندن خود به مناطق امن هستند، نیروهای پاسدار و بسیجی در کنار عوامل امدادی و خدمات رسان داوطلبانه به سمت مناطق حادثه دیده شتافته تا به یاری مردم برسند.

در سال‌های اخیر سپاه در همه حوادث این چنین حضور داشته و با کمک‌های مالی، کمک‌های امدادی، کمک‌های لجستیکی و غیره به یاری حادثه دیدگان شتافته است.

همچنین این سازمان مردمی و مقدس پس از این حوادث در جهت کاهش آلام مردم، اقدام به انجام خدمات پشتیبانی به ایشان نموده و با خدماتی همچون احداث و بازسازی خانه‌های ویران شده و زیرساخت‌ها درصدد برآمده زندگی مردم مناطق خسارت دیده را به روال عادی برگرداند.

[6]

*کرونا

در سال 1398 با فراگیری ویروس منحوس کرونا و واهمه‌ای که سازمان بهداشت جهانی در مورد این ویروس در دل مردم انداخت، زندگی عادی مردم به طور کلی مختل شد. وضعیت به شکلی بود که بسیاری از مردم با شنیدن مبتلا شدن به کرونا از ترس جان به جان آفرین تسلیم می‌کردند.

متخصصان بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست‌ها با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک و ضدعفونی کردن دست‌ها و لوازم، تنها راه مقابله با این ویروس را رعایت این پروتکل‌ها و واکسیناسیون سریع جامعه می‌دانستند. این مسأله موجب شد به یکباره ماسک، گان، مواد ضدعفونی و از این قبیل در کشور نایاب شود.

کادر درمان با جان فشانی در مراکز درمانی حضور پیدا کرده بودند اما با ترس سنگین از این ویروس ناشناخته. کسی حاضر به انجام امور کفن و دفن فوتی‌ها به ویژه فوتی‌های ناشی از کرونا نبود.

در چنین شرایطی پاسداران و بسیجی‌ها وارد میدان شدند و بر اساس سفارش متخصصان فوق الذکر اقدام به ضدعفونی کردن مراکز عمومی کردند. کوچه و خیابان و بیمارستان و بانک و خلاصه همه جا را با دستگاه‌های آب پاش و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مقابله با تهدیدهای شیمیایی-میکروبی-رادیواکتیو خود ضدعفونی کردند.

آن‌ها در مراکز درمانی حضور پیدا کردند و ضمن ایجاد قوت قلب برای کادر درمان، توان رو به اتمام ایشان به سبب تعدد بیماران را بازیابی کرده و در درمان بیماران به ایشان کمک کردند و مسئولیت کفن و دفن اموات را اعمّ از اموات معمولی یا مبتلا به کرونا را برعهده گرفتند.

پاسداران و بسیجیان در این زمان در اقدامی جهادی در سراسر کشور اقدام به تهیه پارچه و دوخت ماسک و گان و لباس ضدعفونی کردند و نیاز فوری کشور در این رابطه را تأمین کردند.

اجرای طرح شهید سلیمانی برای شناسایی بیماران کرونایی به منظور انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری، کمک مالی و معیشتی به اقشار آسیب دیده از همه گیری کرونا و همچنین نیازمندانی که با شیوع این ویروس اسیب بیشتری دیده بودند و احداث بیمارستان‌های صحرایی برای درمان بیماران کرونایی اقدامات دیگر قابل ذکر سپاه در این ایام بود.

همچنین سپاه بعد از وارد شدن واکسن‌های کرونا با روی کار آمدن دولت جدید آیت الله رئیسی و به سبب دیپلماسی موفق وی، با بسیج کردن نیروهای خود در کنار کادر بهداشت و درمان بنا بر اعلام نیاز متخصصان علوم پزشکی به واکسیناسیون کشور، جهاد واکسیناسیون به راه انداخته و با راه اندازی مراکز سیار واکسیناسیون و اعزام نیروهای خود به نقاط دوردست در بازه زمانی کوتاهی واکسیناسیون کرونا را در کشور به انجام رساند.

[7]

*خدمات دیگر اجتماعی سپاه

همه موارد فوق تنها مهمترین عناوین خدمات اجتماعی سپاه بوده و حوزه خدمات اجتماعی این نهاد مقدس بسیار وسیع‌تر از این موارد است. خدماتی نظیر دستگیری از نیازمندان با توزیع بسته‌های معیشتی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای ایشان و یا تأمین جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، ایجاد صلح و سازش بین مردم و اقوام، یاری‌رسانی به دولت‌ها در تبیین مسائل در بین مردم و جلب مشارکت عمومی در تحقق اهداف دولت برای رشد کشور و غیره از دیگر مواردی است که می‌توان در حوزه خدمات اجتماعی سپاه ذکر کرد.

بار دیگر یادآور می‌شویم این موارد تنها عناوین خدمات برگزیده سپاه در حوزه خدمات اجتماعی است و توضیح و تفسیر و شرح هر یک از این موارد چندین و گاه چند صد برگ گزارش نیاز دارد.

به عنوان مثال تنها از بین اقدامات قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، توضیح در مورد جزئیات احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیازمند گزارشی مفصل از چگونگی دستیابی به علوم و تخصص‌های مورد نیاز ساخت این پالایشگاه، چگونگی دستیابی به مواد مورد نیاز، چگونگی مدیریت پروژه با وجود تحریم‌ها و غیره است که همه و همه به سبب روحیه جهادی مجهدان پاسدار به دست آمده و استقلال کشور را در این زمینه رقم زده است. استقلالی که تا قبل از انقلاب اسلامی ایران یک رؤیا بود و امروزه هر روز در یک زمینه و موضوع خبر محقق شدنش به گوش می‌رسد.

انتهای پیام/

[8] [9]

[1] پونه زار: http://pounezar.ir/

[2] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2023/01/سپاه-2.jpg

[3] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2023/01/اردوهای-سازندگی.jpg

[4] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2023/01/ستاره-خلیج-فارس.jpg

[5] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2023/01/علوم-فضایی-سپاه.jpg

[6] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2023/01/کرونا.jpg

[7] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2023/01/جهیزیه.jpg

[8] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F80541%2F%25da%2586%25d9%2587%25d8%25a7%25d8%25b1-%25d8%25af%25d9%2587%25d9%2587-%25d8%25ae%25d8%25af%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25aa-%25d8%25a7%25d8%25ac%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b9%25db%258c-%25d8%25b3%25d9%25be%25d8%25a7%25d9%2587-%25d9%25be%25d8%25a7%25d8%25b3%25d8%25af%25d8%25a7%25d8%25b1%25d8%25a7%25d9%2586&linkname=%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%20%D8%AF%D9%87%D9%87%20%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%20%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87%20%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86

[9] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F80541%2F%25da%2586%25d9%2587%25d8%25a7%25d8%25b1-%25d8%25af%25d9%2587%25d9%2587-%25d8%25ae%25d8%25af%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25aa-%25d8%25a7%25d8%25ac%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b9%25db%258c-%25d8%25b3%25d9%25be%25d8%25a7%25d9%2587-%25d9%25be%25d8%25a7%25d8%25b3%25d8%25af%25d8%25a7%25d8%25b1%25d8%25a7%25d9%2586&linkname=%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%20%D8%AF%D9%87%D9%87%20%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%20%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87%20%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86