چاپ خبــر
حمله به یمن؛

حضور هواپیماهای اسرائیلی در حمله به یمن/40 نیروی سعودی به اسارت نیروهای یمنی درآمدند

نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که آمریکا در این عملیات حضور مستقیم ندارد، اما 10 کشور دیگر در آن مشارکت دارند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه‌زار به نقل از راه دانا، عربستان سعودی بامداد پنج‌شنبه به بهانه حمایت از رئیس‌جمهور مستعفی یمن، در این کشور دست به اقدام نظامی زده و گفته می‌شود که چندین نقطه را هدف قرار داده است.

عادل الجبیر نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که حملات این کشور بیش از یک شهر و یک منطقه را در یمن شامل می‌شود.

وی مدعی شد که ریاض برای حمایت و پشتیبانی از «دولت مشروع» یمن دست به مداخله نظامی در این کشور زده است.

نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که آمریکا در این عملیات حضور مستقیم ندارد، اما 10 کشور دیگر در آن مشارکت دارند.

همزمان مصر اعلام کرده است که از عملیات عربستان در یمن حمایت «سیاسی و نظامی» می‌کند. شبکه دولتی این کشور به نقل از وزارت خارجه مصر گزارش داده که قاهره در حال رایزنی با ریاض است  تا در هماهنگی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در عملیات نظامی مشارکت کند.

سی‌ان‌ان نوشته است که عربستان در تلاش است تا در آسمان یمن منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند.

40 نیروی سعودی به اسارت نیروهای یمنی درآمدند/ درگیری در نجران و جازان عربستان

نیروی هوایی ارتش یمن در واکنش به تجاوز نیروهای هوایی عربستان و چند کشور دیگر، موفق شدند یکی از جنگنده‌های عربستانی را ساقط کنند.

منابع مطلع و نزدیک به «انصارالله» در یمن گفتند که خلبان این هواپیما به شماره 1235، «مصطفی شمسان» نام دارد. گفته می‌شود هنوز از سرنوشت این خلبان خبری در دست نیست.

این نخستین جنگنده نیروی هوایی عربستان است که پس از آغاز حملات عربستان به یمن، در خیابان شصت صنعا، پایتخت کشور یمن ساقط شده است.

درگیری‌های شدید نیروهای انصارالله با نیروهای محمد عبدالوهاب نیز از صبح امروز در مناطق مرزی صعده در مرز عربستان گزارش شده است.

درگیری در مناطق نجران و جازان

 نیروهای انصارالله همچنین در واکنش به این حملات در مناطق مرزی صعده در نجران با نیروهای عربستانی درگیر شده‌اند. منابع موثق اعلام کردند چندین منطقه در نجران عربستان به کنترل نیروهای یمنی درآمده است.

 


مناطق درگیری در خاک عربستان

 

چندین هزار نفر از نیروهای انصارلله نیز در واکنش به حملات نیروهای عبدالوهاب به سمت مناطق مرزی عربستان حرکت کرده‌اند و در حمله غافلگیرکننده موفق شدند حدود 40 نفر از نیروهای عربستانی را در مرز استان صعده یمن و منطقه نجران به اسارت بگیرند.

گفته شده این افراد به صعده منتقل شده‌اند.

نیروهای انصارالله و ارتش یمن در منطقه مرزی و ساحلی «جازان» عربستان هم درگیر شدند و چندین خمپاره به سمت این مناطق شلیک کردند.

پیشتر نیز شبکه خبری العالم اعلام کرده بود انصارلله سی و پنج روستای عربستان را در منطقه نجران به کنترل خود درآورده است.

رئیس‌جمهور مستعفی یمن وارد ریاض شد

تلویزیون عربستان از ورود «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به «ریاض» پایتخت عربستان خبر داد.

منصور هادی پس از آن‌که «عدن» به دست نیروهای مردمی و ارتش یمن افتاد، با فرار از این شهر در مکان نامعلومی پنهان شد.

در ساعات گذشته گزارش‌های ضد و نقیضی از محل اختفای وی گزارش شده بود.

ورود «منصور هادی» به ریاض در حالی است که عربستان سعودی بامداد امروز (پنج شنبه) با تجاوز به خاک صنعاء با ۱۵۸ جنگنده اقدام به بمباران صنعاء کرده است.

حزب الحق یمن: هواپیماهای اسرائیلی هم در حمله به یمن شرکت کردند

«حسن زید» دبیر کل حزب «الحق» یمن امروز اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در حملات به یمن شرکت کرده است.

بنا بر گزارش وبگاه خبری «نهار پرس» یمن، حسن زید در صفحه فیسبوک خود نوشت که «این اولین بار است که یهودی‌های صهیونیست در ائتلافی مشترک با عرب‌ها، عملیاتی مشترک اجرا می‌کنند».

زید افزود: هواپیمای اسرائیل در عملیات علیه یمن شرکت کرد… این عملیات با تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل انجام شد.

این سیاستمدار یمنی که عضو فراکسیون «اللقاء المشترک» است، افزود: اولین ثمره ائتلاف صهیونیستی عربی، کشته شدن کودکان و زنانی بود که در خواب بودند. این کشته‌ها در روستای بنی‌حوات و اردوگاه مجاور فرودگاه بودند که در کنار یک سرباز نیروی هوایی کشته شدند و یک هواپیمای ترابری روسی که خارج از خدمت شده است، نابود شدند.

جنگنده‌های سعودی از بامداد پنجشنبه چندین حمله به نقاط مختلف یمن انجام دادند و گفتند که 9 کشور دیگر در این حملات شرکت دارند.

سید حسن نصرالله درباره اوضاع یمن و لبنان سخنرانی می‌کند

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان فردا شب (جمعه) رأس ساعت ۸:۳۰ به وقت بیروت درباره تحولات یمن و لبنان سخنرانی خواهد کرد.

پیش از این حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود: تجاوز سعودی- آمریکایی به مردم و ارتش یمن و تأسیسات زیربنایی این کشور را به دشت محکوم می‌کنیم.

حزب‌الله لبنان همچنین از عربستان خواسته تا تجاوز علیه یمن را فورا متوقف کند.

بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

داعش یکی از نیروهای انصارالله یمن را سر برید

همزمان با حملات هوایی عربستان و چند کشور عربی به مواضع نیروهای انقلابی در یمن، تروریست‌های داعش یکی از اعضای انصارالله را در استان لحج سر بریدند.

علاوه بر ائتلاف تحت رهبری عربستان و داعش، القاعده هم با نیروهای انقلابی انصارالله مخالف‌اند و چندی پیش با سد معبر یک اتوبوس، چندین مرد منتسب به قبائل طرفدار انصارالله را سر بریدند.

انصارالله: با قدرت پاسخ می‌دهیم/آل سعود بهای تجاوز را خواهد پرداخت

در مقابل «علی العماد» عضو ارشد جنبش انصارالله به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم یمن با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ می‌دهند.

وی در این مورد گفت: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

آقای عماد همچنین گفت بعید است عربستان اقدام به اعزام نیروی زمینی کند، اما در صورتی که دست به چنین کاری بزند، قطعا شکست خواهد خورد.

سی‌ان‌ان نوشته است که جنگنده‌های عربستان مراکز حضور نیروهای مردمی و انبارهای تسلیحاتی را هدف قرار داده‌اند. یکی از خبرنگاران حاضر در صنعا می‌گوید صدای صدها انفجار را شنیده است.

این شبکه همچنین به نقل از یک مقام ارشد شورای همکاری خلیج فارس، نوشته است که این سازمان به زودی بیانیه‌ای صادر و اعلام می‌کند که به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، وارد عمل شده است.

اوباما مجوز حمایت از عملیات نظامی در یمن را صادر کرد

کاخ سفید ساعتی پس از آغاز عملیات اعلام کرد که همکاری نزدیکی با عربستان در حمله به یمن دارد و به کشورهای مهاجم اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی می‌دهد.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما مجوز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عملیات نظامی تحت رهبری شورای همکاری خلیج (فارس) را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در این عملیات حضور ندارند، گفت با این وجود واشنگتن «یک مرکز برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برپا می‌کند تا حمایت نظامی و اطلاعات ایالات متحده را هماهنگ کند.»

میهان ادامه داد: «ما قویا به حوثی‌ها توصیه می‌کنیم فورا اقدامات نظامی بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کرده و به عنوان طرفی در گفت‌وگوهای سیاسی، به میز مذاکره بازگردند.»

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته است: «ما می‌توانیم با کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی و چیزهایی شبیه به این، کمک کنیم، اما مداخله نظامی‌ای از سوی آمریکا نخواهد بود.»

این مقام آمریکایی اعلام کرده است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ارائه این کمک‌ها به متجاوزان سعودی موافقت کرده، اما قرار نیست نیروهای آمریکایی در این عملیات مشارکت داشته باشند.

پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه به نقل از منابعی در قبایل یمنی گزارش داد که هزاران نفر از اعضای جنبش انصار‌الله در استان صعده در طول مرز عربستان سعودی مستقر شده‌اند.

این خبر ساعاتی پس از حمله هوایی عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر به مواضع انصارالله در یمن از جمله در صنعا پایتخت یمن منتشر شد.

این منبع در انصارالله گفته است که جنبش انصارالله در حال ارزیابی احتمال  مقابله به مثل با عربستان سعودی است.

 هزاران نیروی انصارالله در مرز با عربستان مستقر شدند

همچنین محمد البخیتی عضو انصارالله به اسوپتنیک گفته است که عملیات نظامی عربستان «اعلام جنگ به مردم یمن است».

به گفته بخیتی، انصارالله از تمام ابزارهای ممکن برای پاسخ به تجاوز عربستان، استفاده خواهد کرد.

در همین حال، «احمد حامد» رئیس هیئت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که نیروهای یمنی به نیروهای عربستانی که در خاک خود و در مرز با یمن مستقر شده‌اند، اجازه نخواهد داد، وارد خاک یمن شوند.

وی هر گونه ورود نیروهای سعودی به خاک یمن را به ضرر این کشور دانست و اعلام کرد: این اقدام به سود ارتش عربستان نخواهد بود و به آنان اجازه داده نخواهد شد» که وارد یمن شوند.

این عضو هیئت اطلاع‌رسانی انصارالله با اشاره به مردم یمن گفت: مردم حساسیت زیادی به نیروهای خارجی دارند اگر وارد خاکشان شود.

بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، 10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

حمله جنگنده‌های سعودی به استان صعده

جنگنده‌های سعودی مناطق «الملاحیظ» و «رازخ» را در استان صعده بمباران کرده‌اند.

استان صعده در مرز با عربستان واقع شده و پایگاه اصلی حضور انصارالله یمن محسوب می‌شود.

بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعلام حمایت اتحادیه عرب از حمله نظامی عربستان به یمن

«نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب حمایت کامل خود از حمله نظامی کنونی به مواضع جنبش انصارالله در یمن را اعلام کرد.

العربی  گفت: اتحادیه عرب حمایت کامل خود از دولت‌های خلیج (فارس) در جنگ آینده خود علیه حوثی‌ها را اعلام می‌کند؛ حوثی‌هایی که علیه رئیس‌جمهور قانونی یمن کودتا کردند.

او اما اشاره نکرد کرد که عبد ربه منصور هادی، از سمت خود در ریاست جمهوری یمن در ماه فوریه استعفا کرده بود و دیگر رئیس جمهور یمن نبود.

العربی افزود: اتحادیه عرب در قبال یمن کوتاهی نکرده و ما از «عبد ربه منصور هادی» تا بازگشت وی به حکومت حمایت می‌کنیم.

حملات عربستان به همراه 9 کشور دیگر علیه یمن از بامداد امروز (پنجشنبه) آغاز شد و پیشتر مصر و اردن نیز مشارکت خود در این حمله را تایید کردند.

انصارالله: عربستان هزینه تجاور به یمن را خواهد پرداخت

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره در واکنش به حمله هوایی عربستان و متحدانش به یمن گفت: این یک اعلان جنگ به مردم یمن است و با کسانی که با ما می‌جنگند، خواهیم جنگید.

وی در این تماس تلفنی ادامه داد: آن‌ها تجاور زا شروع کردند، بنابراین هزینه آن را نیز در مقابل خدا و مردم یمن باید بپردازند، ما از این حمله متعجب شدیم و با آن مقابله خواهیم کرد.

البخیتی افزود: منطق کبر و جهل است که جنگ را بر می‌افروزد و منطقه را به زودی به سمت جنگ تمام عیار خواهد کشاند و در روزهای آینده خواهیم دید که این تصمیم عربستان اشتباه بوده است؛ ما با هر دشمنی مقابله خواهیم کرد.

«ضیف اللله الشامی» سخنگوی انصارالله نیز در گفت‌و‌گو با شبکه «الجدید» گفته است: حملات هوایی عربستان نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.

انصارالله کنترل بندر «المخاء» در نزدیکی باب‌المندب را به دست گرفت

جنبش انصارالله یمن که از بامداد امروز با حمله جنگنده‌های عربستان و چند کشور عربی دیگر، روبه‌رو شده است، کنترل یک بندر در نزدیکی باب‌المندب در جنوب یمن را بر عهده گرفت.

وبگاه خبری «یمن نیوز» گزارش کرد که انصارالله صبح امروز پنجشنبه بندر المخاء در نزدیکی باب‌المندب واقع در استان تعز را تحت کنترل خود در آورد.

خبرگزاری آناتولی نیز به شاهدان عینی و محلی اعلام کرد که نیروهای هوادار انصارالله کنترل بندر المخاء و مرکز برق استان تعز را در دست گرفته‌اند .

این اتفاق چند ساعت پس از آغاز حمله عربستان به مواضع انصارالله در صنعاء و استان صعده (شمال) رخ داد که با همراهی چند کشور عربی دیگر از جمله مصر و اردن صورت گرفت.

تجمع صدها هزار نفری یمنی‌ها در پایتخت علیه عربستان/ یمن گورستان مزدوران سعودی خواهد شد

صدها هزار نفر از مردم انقلابی یمن در منطقه «باب الیمن» صنعا، علیه تجاوز نظامی عربستان سعودی، تجمع کردند.

سخنرانان این تجمع، از تمامی مردم یمن خواستند تا برای جهاد علیه دشمن سعودی دست به سلاح ببرند و از آنان خواستند تا به سوی جهاد در راه خدا بشتابند.

مردم در ادامه شعار الله اکبر مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود سر دادند.

کسانی که با سلاح به دست، در این تجمع شرکت کرده بودند شور بسیاری مقابله با دشمن متجاوز داشتند و شعارهای «النصر للاسلام» سر دادند.

سخنران این مراسم در خطاب به آل سعود گفت: ما مردم یمن از هیچ دشمنی جز خدا نمی‌هراسیم، ما جز سربلندی و عزت یمن دنبال چیز دیگری نیستیم و اجازه نمی‌دهیم قدرت‌های مزدور این شرافت را از ما بگیرند.

«خالد المدانی» ادامه داد: شما مردم یمن ثابت کردید که از حملات هوایی نمی‌ترسید و ملت یمن ثابت کرد که فقط از خدا می‌ترسد و برای ده کشوری که حمله کردند، ابراز تأسف می‌کنیم، ما تمایل نداریم جز با دشمنان خدا یعنی اسرائیل و آمریکا بجنگیم، اما برادران مصری و سودانی ما بدانند که کسی که با ما بجنگد ما با او می‌جنگیم.

این رهبر بلندپایه انصارالله یمن در خطاب به مردم مصر گفت: السیسی مرد پستی است، اما ملت مصر بزرگ است، همانطور که مردم اردن و دیگر کشورها بزرگ هستند و با حکام خودشان که با پول عربستان خریداری شده‌اند، همراه نیستند.

وی افزود: ملت‌های عربی و مسلمان تجاوزات عربستان و اتباع او را که با پول خریده شده‌اند را رد می‌کنند.

خالد المدانی ادامه داد: می‌گویند که از اردن و پاکستان نیرو گرفته‌اند، اما ما می‌گوییم که خدا برای ما کافی است، یمن گورستان تجاوزکاران خواهد شد و اگر وارد یمن شوند، دیگر نخاوهند توانست از آن خارج شوند.

جدیدترین اخبار تجاوز عربستان

– وزارت بهداشت یمن: 11 کشته و 21 زخمی از شهروندان یمنی، جدیدترین امار تلفات حمله هوایی بامداد امروز.

– سخنگوی انصارلله حمله هوایی عربستان و متحدانش به یمن را شکست خورده توصیف کرد.

– عربستان فعالیت هفت فرودگاه در جنوب این کشور را متوقف کرد.

– زنجیره انسانی مردم یمن امروز در صنعاء علیه عربستان سعودی و تجاوز نظامی به مردم یمن برگزار می‌شود.

– اسکای نیوز: منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان گریخت. وی پیش از این از صنعا به عدن در جنوب یمن فرار کرده بود و روز گذشته پس از پیشروی انصارالله به سوی عدن، از این شهر خارج شد.

– یک مقام سعودی در گفت‌وگو با رویترز: شاید نیاز باشد برای بازپسگیری نظام در یمن، مداخله زمینی صورت بگیرد (رویترز).

– وزارت خارجه چین همه طرف‌های مرتبط با یمن را به خویشتنداری و پایبندی به تصمیم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت دعوت کرد. وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت در یمن بشدت ابراز نگرانی کرد و همه طرف‌ها را به گفت‌وگو فرا خواند (المیادین).

– سقوط شاخص‌های بورس در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس. افت شاخص‌ها بیشتر در بورس عربستان رخ داده است (المیادین).

– تخریب مواضع حساس انصارالله تکذیب کرد .

– خبرگزاری رویترز به نقل از دولت پاکستان گزارش داد که عربستان از این کشور درخواست اعزام نیرو کرده و اسلام‌آباد در حال بررسی این درخواست است.

– یک مقام عربستان سعودی در گفت‌وگو با وبگاه «سبق» عربستان، سقوط دو جنگنده عربستانی را تکذیب کرد. این منبع گفت که خبر موفقیت انصارالله در ساقط کردن 2 جنگنده سعودی را شایعه دانست و گفت که صحت ندارد.

– نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن، کنترل فرودگاه عدن را از دست نیروهای انصارالله خارج کردند.

– مصر و اردن مشارکت خود در حمله به یمن را تایید کردند.

– عمان تقاضای عربستان سعودی برای مشارکت در نبرد علیه انصارالله را رد کرد.

– عربستان می‌گوید کنترل آسمان یمن در اختیار جنگنده‌ها و نیروهای هوایی اوست.

– حمایت ائتلاف معارضان سوریه از تجاوز عربستان به یمن .

– تجاوز عربستان به یمن، قیمت نفت را بالا برد .

– هزاران نیروی انصارالله در جنوب عربستان مستقر شدند.

– 13 غیر نظامی در حمله عربستان به صنعا کشته شدند .

– متن بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، برای آغاز جنگ علیه یمن .

– 10 کشور در تجاوز عربستان به یمن مشارکت دارند.

– العربیه از کشته شدن چند عضو مهم انصارالله خبر داد/ انصارالله تکذیب کرد.

Go to TOP