چاپ خبــر
در تعطیلات عید فطر؛

خنکی و طبیعت فریدونشهر ، انتخاب گردشگران سراسر کشور/گزارش تصویری

آب و هوای خنک و طبیعت بی نظیر، هزاران گردشگر را در ایام تعطیلات عید فطر به فریدونشهر کشانده است.

  1. جواد گفت:

    اخه چه فایده داره کسی بیاد یانیاد یه دسته اصفهانی میان و فریدونشهر را به گند میکشانند پول و این چیزها کجاست.اقی مدیر خواهشا منصفا اگه یه اسم خاصی مینویسیم حذفش نکن

    • آقا جواد عزیز مگه میشه ،مگه داریم ،تویه سایت عمومی شما اسم کسی راببری وآقای مدیر اونا چاپ کنه اینطورکه نمی شه ونبایدباشه این سایت متعلق به عموم مردم وکسی حق نداره کسی رانام ببره ممنونم که به حرفم گوش میدی.ودیگه پسرخوبی میشی وانتظار بی جا دیگه نخواهی داشت.آره پسر خوب.

  2. این همه آدم اومدن برا شهر نفعی داشتن ؟

  3. با سلام
    ورود گردشگران به شهرمان راخیر مقدم عرض نموده انتظاربرادرانه ازایشان داریم که با رعایت اصول ایمنی وبهداشتی حداکثرتلاش خودرابنمایندکه آسیبی به طبیعت نرسانند.وطبیعت را چون خانه خوددانسته ازآن مواظبت بنمایند،وپس ازورود به طبیعت زیبای هر مکانی واستفاده ازآن، محل بیتوته خود رانظافت ومحل راترک نمایند.چراکه دردین وآیین ما آسیب به طبیعت ودیگران گناهی نابخشودنی است .باتشکر ازهمراهیتان

  4. به نظرم بهتره وضع اسکان برا مردمو بهتر کنید

  5. اتفاقابیشترین اسیب را طی این دوروز گردشگران به مزارع کشاورزی همجوار با حوزه های گردشگری وارد کردند لطفا مسولین گردشگری به جای قطور کردن بیلان کاری خود فکری به حال این معضل بکنند.

  6. افتاب گفت:

    سلام من دیروز اولین بار بود از اصفهان به فریدونشهر اومدم باید بگم هوا عالی بود مقصد ما دیدن آبشار پونه زار بود اما خیلی شلوغ بود ومتاسفانه نتونستیم از این آبشار دیدن کنیم ومجبور شدیم برگردیم ودر کنار روستای چغیورت برای صرف ناهار توقف کردیم ما سعی کردیم محیط اطراف را تمیز نگه داریم وتمام زباله هارا جمع کردیم قابل توجه اقایی که گفته بودن مسافران از اصفهان میان وهمه جا را کثیف میکنند البته باید بگم خود روستا وحتی اطراف آن اصلا تمیز نبود اگر هر کس به هرجا که مسافرت میکند وظیفه خودش را بداند و احساس مسیولیت کند همه جای تمیز خواهد بود لازم است از خانواده ای که در روستا به ما کمک کردن تشکر کنم.

  7. چند هفته پیش به آبشار پونه زار رفتیم. متاسفانه محیط اطراف آن مملو از زباله های عمدتا پلاستیکی بود.از ظرف های یکبار مصرف گرفته تا پوشک بهداشتی. با دوستانم مقداری از زباله ها را جمع کرده و چون نمیتوانستیم به بالا ببریم همانجا آنها را آتش زدیم.نمی دانم متولی آبشار کیست ؟ فرمانداری؟ شهرداری ؟ ویا تعاونی دهداریها. بلاخره هر کسی که هست باید به نظافت آنجا توجه کند. تعداد معدودی افراد بی فرهنگ آنجا را آلوده می کنند. مسولین شهر هم بی خیال بی خیال آبشار منحصر به فرد پونه زار را به حال خود گذاشته اند. خواب خوش تابستانی مسولین محترم مربوطه به خیر و شادی.

  8. یه دوست گفت:

    ادم های به ظاهر گردشگر فاتحه زیبایی های این شهر را خوانده اند قابل توجه دوستان وحامیان انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر.اگه خیلی مردن خیلی ……..برخوردکنن

  9. شهروند گفت:

    با سلام خدمت تمام گرجیان سپل
    به نظر من این افراد فرهنگ ندارن پولشون هم به درد ما نمیخوره 10برابر اون پول رو باید صرف خراب کاری ها ی اونا بکنن نیان بهتره!!!!!!!!!!!!!!

    • عزیز برادر یا خواهر:باعرض معذرت نظرجالبی نداری، این طوری فکرکردن مال دنیای امروز نیست امروزه دنیا تبدیل شده به یک دهکده جهانی ،من نمیدانم چراشما وبعضی های دیگر این تفکرات رادارید خواهش میکنم کمی بیشترفکرکنید به دنیای امروز بیندیشید>بله ممکن است آدمهایی پیداشوند که اصول انسانی رادرجامعه رعایت نکنند ولی همه که اینطور نیستند.همه جا خوب وبد داردمابایدباعملکردمان دیگران راهم بسازیم وفرهنگ یعنی این ،نه همه رابه بی فرهنگی متهم کردن.

  10. مسعود گفت:

    خوب گفتی عزیزم اقای شهروند

  11. وقتی فرهنگ نباشه وقتی توی مدرسه ابتدایی ترین چیزها رو یاد بچه ها ندن و در خانواده هم همینطور اگه هر دو متر هم یه سطل اشغال بذارن بازم اشغالاشونو دور میندازن فرهنگ که نباشه وضع همینه که هست

    • باسلام خدمت بزرگوار عرض کنم فقط مدرسه نیست که باید این فرهنگ را ایجاد کند بلکه مشارکت عمومی از کلیه ارگانها و نهادهای دولتی جامعه و خانواده باید صورت پذیرد بیشتر اوقات دانش آموز در خارج از مدرسه صورت می پذیرد و باید کاری کرد که این فرهنگ عمومی شود شاید در مدرسه فرهنگ اشغال نریختن در مدرسه رعایت شود ولی در بیرون از مدرسه جامعه و خانواده موثر و مفیدند.

  12. ” کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید.” داستان این است که انجمن حامیان سیاره سبز با کلی از دوستداران محیط زیست به این فکر افتاده‌اند که امسال هر خانواده‌ای به‌جای هدر دادن صدها کیلو گندم و عدس و باقی حبوبات سر سفره عید یک گلدان نهال مرکبات دست‌پرورده خانگی بگذارد که بعد از عید بشود همه را در باغچه‌ها کاشت و کلی به فضای سبز کمک کرد. به این بهانه که سالی ۶ میلیارد تومان پول به خاطر سبزه‌های عید هدر می‌رود و کلی آب حرام می‌شود و … این وسط البته مخالف و موافق‌ها طبق معمول کم نیستند. موافق‌ها که ایده‌شان معلوم است اما مخالف‌ها این کار را محو کردن سنت‌های باستانی ایرانی‌ها می‌دانند و … حالا اگر شما مخالف این داستان هستید که هیچی ۱۰ روز مانده به عید نوروز ۹۵ همان گندم و ماش خودتان را خیس کنید اما اگر دلتان کمی ماجراجویی بیشتر خواست ما به شما می‌گوییم که باید زودتر دست‌به‌کار شوید و دانه‌ها را آماده کنید. اما چه طور باید این کار را کرد؟

    چه زمانی هسته‌ها را بکاریم که به نوروز ۹۵ برسد؟
    برای این‌که شب عید بدون سبزه نباشیم لازم است که از همین‌الان برای داشتن گلدان جوانه‌های مرکبات فکری کنیم. چراکه معمولاً ۶ هفته‌ای زمان لازم است تا دانه‌های مرکبات سبز شوند. این وسط حتی دانه‌های لیمو کمی دیرتر جوانه می‌زنند و لازم است برای آنها یا پوست دانه‌ها را بگیریم یا زودتر دست‌به‌کار شویم. پس اگر تا الآن کاری نکرده‌اید باید همین امروز و فردا دست بجنبانید وگرنه باید دوباره سراغ گندم و ماش و عدس بروید.

    چه طور هسته مرکبات را سبز کنیم؟
    قدیمی‌ها معتقد بودند دانه گیاهان را نباید زبان زد تا سبز شود. برای احترام به عقیده قدیمی‌ها هم که شده هسته میوه را تروتازه از آن بیرون بیاورید و به مدت ۴۸ ساعت توی آب خیس کنید. دانه هر مرکباتی را که می‌خواهید از هم جدا نگه دارید. بعد از این که ۲ روزی از نگهداری دانه‌ها گذشت می‌توانید آنها را یا به‌صورت مستقیم توی خاک بگذارید یا برای راحتی کار پوستشان را بگیرید و بعد در دل خاک جا بدهید. اگر هم عجله دارید که همان طور مستقیم توی خاک بگذارید. بدون خیس کردن و صبر کردن!

    دانه‌ها را در مخلوطی از خاک گلدان، کودگیاهی و پرلیت بکارید. آن‌هم در ظرف‌هایی که روزنه‌های کافی برای تخلیه آب داشته باشد. دانه‌ها را به‌صورت مجزا – هر میوه در گلدانی جدا – در عمق ۱ سانتی‌متری از خاک جا بدهید. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید یک ظرف مسطح بزرگ مانند سینی عمیقی را انتخاب کنید و تعداد بیشتری دانه در کنار هم قرار بدهید. فقط باید حواستان باشد بین هر دانه حدود ۱۰ سانتی‌متر فاصله قرار بدهید.
    روی دانه‌ها نایلون بکشید و آنها را در جایی بگذارید که نور غیرمستقیم داشته باشند. خاک باید همیشه مرطوب و نمدار باشد بنابراین لازم است تا جوانه زدن دانه‌ها حسابی حواستان به شرایط خاک باشد که یک وقت خشک نشود. معمولاً اگر کار را خوب انجام داده باشید و دما و نور محیط هم مناسب باشد بین ۳ تا ۵ هفته بعد اولین نشانه‌های سبز شدن دانه‌ها را می‌بینید. اینجاست که دیگر گیاه به نور مستقیم نیاز دارد. پس خیلی زود بساط آشنایی جوانه‌ها با خورشید را فراهم کنید!
    حالا دیگر می‌توانید جوانه‌ها را به گلدان‌های بزرگ‌ترین منتقل کنید. البته برای این کار زیاد عجله نکنید. اگر جوانه‌های نارنج و پرتقال و لیموها خوب و سرحال رشد کنند شب عید باید یک سبزه یکدست داشته باشید و تا آخر نوروز هم دیگر جوانه‌های سبز شده حسابی جان گرفته‌اند آن‌قدر که آخر فروردین می‌توانید آنها را با خیال راحت حتی در باغچه هم بکارید. باغچه هم نداشتید نگران نباشید، درختچه‌های مرکبات در گلدان‌های مناسب هم ماندگاری خوبی دارند به‌شرطی که خاکشان همیشه نمدار باشد و کود رقیق‌شده آنها فراموش نشود.

Go to TOP