چاپ خبــر
طبیعت، جانوران و مردم قربانی بی‌توجهی مسئولین؛

بی توجهی به مردم با رهاکردن زباله در مراتع صادقیه +عکس و فیلم

با گذر دو سال از انتقال زباله‌دان فریدونشهر به مراتع روستای صادقیه، هیچ گونه تدبیری برای حفظ بهداشت منطقه و عدم شیوع بیماری‌ها دیده نشده است. بدتر از این مسأله رهاسازی زباله‌های بیمارستانی در منطقه است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، بیش از دو سال از انتقال زباله‌دان فریدونشهر به محل کنونی واقع در مراتع روستای صادقیه می‌گذرد. انتقالی که با اعتراض روستائیان محلی روبرو بود ولی به اجبار و با قول‌های مسئولین مبنی بر رعایت بهداشت منطقه از جمله انجام عایق کف، محصور کردن محل و ایجاد چاله‌های مخصوص، این انتقال انجام شد.

Sadeghiye009

اما الان با گذشت بیش از دو سال از انتقال زباله‌دان به روستای صادقیه با وجود تلاش و پیگیری‌های روستائیان درگیر با این مسأله به خصوص روستائیان صادقیه و خلیل آباد، هیچ گونه اقدامی برای رعایت بهداشت منطقه نشده است و وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

زباله‌ها به علت محصور نبودن محل دفع، در محیط پراکنده شده و ضمن از بین بردن محیط زیست، مراتع قوی منطقه را تبدیل به محیط غیرقابل چرا و خطرناک برای احشام نموده‌اند. آلودگی‌های خطرناک زباله‌ها با چرای دام به سرعت منتقل می‌شود و علاوه بر بیمار کردن و تلف کردن دام می‌تواند منجر به شیوع بیماری در انسان‌ها نیز شود.

Sadeghiye014

یکی دیگر از مشکلات شیوه فعلی رها کردن زباله در این منطقه در فصول بارندگی نمایان می‌شود. با آغاز بارش‌ها آب باران و برف از این محل که بالادست روستا است به سمت صادقیه جاری می‌شود و زباله‌ها و شیرآبه آن را با خود به روستا می‌برد. این روان آب منبع شیوع بیماری‌های بسیاری خواهد بود.

Sadeghiye012

عایق‌بندی نکردن کف محل جمع‌آوری و دفن زباله‌ها نیز از دیگر مشکلات پیش آمده است چرا که با بارش باران، آب باران قبل از نفوذ به زمین به بیماری‌ها و میکروب‌های ناشی از وجود زباله‌ها آلوده می‌شود و با نفوذ به آب‌های زیرسطحی و زیرزمینی موجب آلوده شدن آن آب‌ها می‌گردد. سفره آب زیرزمینی این محل، آب شرب روستاهای صادقیه، خلیل آباد، درختک و نهرخلج را تأمین می‌کند.

Sadeghiye015

خطرناک‌تر از همه این موارد شاید دفع زباله‌های بیمارستانی در این محل باشد. همین طور که در تصاویر مشخص است، سرنگ‌ها، شیشه‌های آمپول، سرم‌ها و ست سرم‌های گوناگونی در این محل رها شده‌اند و حتی این زباله‌ها را دفن هم نکرده‌اند. خطرناک بودن این امر بر کسی پوشیده نیست.

Sadeghiye007

مردم روستاهایاطراف از همان ابتدای انتقال زباله‌دان به این محل با مراجعات متعددی به مسئولین و ارسال نامه‌های بسیار خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای رعایت بهداشت این منطقه شدند ولی تاکنون هیچ ترتیب اثری مشاهده نشده است.

Sadeghiye016

 

آیا این همه خطر برای اقدام مسئولین کافی نیست؟ آیا باید اتفاق بدی رخ دهد تا مسئولین به این موضوع اهمیت دهند؟ آیا مسئولین متوجه خطر آلوده شدن آب‌های منطقه هستند؟

Sadeghiye004

 

 

اما سخنی هم از مردم روستا:

  1. خدا لعنت كند همه آن كساني را كه باعث و باني اين مشكل شدند من هر كاري كردم نشد متأسفانه ولي يك روز سيلي محكمي خواهند خورد آقايان اگر از بنده خدا نخورند از خدا خواهند خورد

  2. مگر می شود کف محل تخلیه زباله ها عایق بندی کرد یا فکر بارش ها ی نباید بود
    اخر کجای دنیا را دیده اید که این کار را انجام دهند

  3. با سپاس از پونه زار بابت گزارش تکان دهنده و شرایط تاسف با ر الودگی بهداشتی و زیست محیطی روستای صادقیه و امید به اینکه مسولان مربوطه نسبت به محو این تصاویر مشمئز کننده وتامین سلامت مردم روستا وعرصه طبیعی اقدام فوری بعمل اورند.!

  4. باسلام
    عزیزان این که باید زباله ازمحل های مسکونی باید جداشوند که امر مسلمی است ،وکسی هم مخالف این حرف نیست .اما اصول کاراین نیست که محل زندگی خودمان رابه اصطلاح ظاهرپاک کنیم وطبیعت خداراآلوده کنیم که درنهایت خانه زندگی خودمان راآلوده کرده ایم ونمی فهمیم.پس مصرانه باید ازدست اندرکاران این آلودگی ها بخواهیم دراسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنند.چراکه باعث هزاران نوع بیماری می شود.باید کاملاٌبانظارت مراکزبهداشتی به طوراصولی زباله ها جداسازی ،تجزیه وسپس دفن یاسوزانده شوند.این استدعای عاجزانه ماست.

  5. بچه گلاز گفت:

    اقایانی که ادعای طبیعت دوستی دارند به فکر این ناحیه نیزباشند

  6. منصف گفت:

    عزيزاني كه در خانه نشسته ايد و تا حالا تو عمرتون كار اجرايي انجام نداده ايد.تصاوير محل دفن زباله همه شهرها به وي‍ژه اصفهان وتهران و كلانشهراي ديگه كه درآمد ترلياردي دارند را در اينترنت سرچ كنيد بعد نظر بديد. يا اونم نه بريد شهرداري برف انبار .بويين.داران و… اگر جايگاه دفن زباله بهتر از فريدونشهر ديديد حق باشماست.

  7. مریم گفت:

    مسولین محترم اول زحمت بکشن تمام جوانب یک کاررابسنجندبعداون کارراانجام بدن!!!!!نه اینکه وقتی مشکلی پیش میادتازه بفهمن کارشون اشتباه بوده!!!

  8. سلام بر دوستان عزيز بنده در سال 90 با انتشار مقاله اي خبري نسبت به عواقب اين كار و جايابي ضعيف و ظالمانه اين موضوع هشدار دادم وقتي اين موضوع را حتي د جلسه اي كه امام جمعه شهرستان، مديركل بحران استان، فرماندار و… بودند گفتم و همه را قانع كردم كه اين كار بنا بر دلايل متعدد اشتباه است تنها يك جواب دادند: معاون اول رئيس جمهور (محمدرضا رحيمي) اين طرح را تصويب كرده است و تمام!
    من يقين كامل دارم اين دردسرهاي اخير آقاي رحيمي معاون اول سابق بخاطر آن ظلمي است كه نادانسته در حق
    مردم روستاهاي صادقيه، خليل آباد و همچنين حيوانات بي گناه صحراي دربند روستاي صادقيه انجام داد.
    دوست عزيز منصفي كه با اين توجيه كه همه جا دفن زباله با مشكل مواجه است اعمال نظر فرموده اند بايد بداند اولاً دفع زباله هاي يك شهر ثالث در طبيعت يك روستاي بي گناه مشكل اصلي است كه اگر دارند مثال مشابهي را بياورند (در كجاي ايران زباله هاي يك شهر يا روستا در شهر يا روستاي ديگر دفن يا رها مي شود؟)دوم اينكه جايابي انجام شده سراسر اشتباه است مانند بالادست بودن محل دفن و… سوم اينكه تعهدات داده شده مانند فنس كشي ، ايزوگام كردن، دفن زباله و نه رهاسازي زباله، حفظ محيط زيست و… هيچ كدام عملي نشده است دوست منصف عزيز اين ها تعهداتي است كه آن روزها داده شده است وما گفتيم نمي توانيد عمل كنيد وگفتند خيالتان راحت
    آقاي سپياني شهردار سابق در تماس تلفني كه با هم داشتيم قسم خورد تمام نكات ايمني وبهداشتي موضوع را رعايت كند آن روزها حرفي در مورد اينكه همه جا اين رهاسازي هست نبود
    شما را دعوت مي كنم به براي خدا حرف زدن و براي خدا كار كردن

  9. با تشکر از اقای جدیدی به خاطر نشر وقایع

  10. معلم گفت:

    چوب خدا صدا ندارد و این تجاوز ظالمانه پاسخ داده خواهد شد

    • همشهري گفت:

      آقاي معلم عزيز
      مشكل اصلي شهرستان فريدونشهر مهاجرت به كلانشهرهاست.اين چندتا جوان هم ميرن نترس. بعد فريدونشهر ديگه زباله اي نخواهد داشت و شما يه نفس راحت ميكشيد.بجاي اينكه سنگ جلو پاي ديگران بندازيم بياييد شهرستان را آباد كنيم. زباله بايد يه جايي دفن بشه يا صادقيه يا سيبك يافريدونشهر.ما فريدني ها هيچ موقه با شكم سير نميخابيم .آخه آدم فقير كه زباله آنچناني نداره كه شيرابه داشته باشه .اينم توجيه عاقلانه ما

Go to TOP