فریدونشهر

آب منطقه‌ای مانع بزرگ اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در فریدونشهر

کدخبر: 67786
۱۳۹۷/۰۷/۲۶ در ساعت ۱۰:۴۶

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار [1]، جلسه شورای اداری شهرستان فریدونشهر با حضور نماینده شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان به منظور بررسی مشکلات اشتغال و سرمایه‌گذاری در این شهرستان در فرمانداری فریدونشهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فرماندار فریدونشهر به بیان مشکلات شهرستان در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال پرداخت و سپس نمایندگانی از طرف سرمایه‌گذاران و صاحبان بخش‌های تولیدی خصوصی به بیان نقطه نظرات خود در مورد موانع سرمایه‌گذاری در این شهرستان پرداختند. بعد از بیان مشکلات، معاون استاندار با جدیت از هر یک از نمایندگان ادارات کل استان که در این جلسه حضور داشتند، خواست در مورد چرایی و نحوه حل این مشکلات توضیح دهند و پس از بیان هر مشکل و شنیدن توضیحات مسئول مربوطه در اداره کل، مصوبه مورد نیاز برای حل موضوع این مسئله را تصویب می‌کرد.

 

* شرکت آّب منطقه‌ای اصفهان، مانع بزرگ سر راه اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در فریدونشهر

فرماندار فریدونشهر در این جلسه پنج ساعته از سنگ‌اندازی‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در راه طرح‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی سخن گفت. ناصر اسدی به طرح یک هزار میلیارد ریالی اشاره کرد که به خاطر عدم واگذاری تنها دو لیتر آب در ثانیه توسط این شرکت، قابلیت اجرا در شهرستان را پیدا نکرد و فریدونشهر از جذب این سرمایه کلان بازماند.

نماینده عالی دولت همچنین از اجرایی نشدن طرح تأسیس کارخانه تولید اسانس گیاهان دارویی در فریدونشهر به خاطر ندادن مجوز تنها 0.16 لیتر آب در ثانیه توسط شرکت آب منطقه‌ای گلایه کرد و خواستار مشخص شدن سهم فریدونشهر از میزان آب خود شهرستان شد.

وی عدم اجرای تعهدات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در قبال طرح تونل چشمه لنگان که موجب تضییح حق مردم شده است، مانند پرداخت نکردن حقوق معارضان سد سرداب و یا تأمین نکردن آب روستای نهضت آباد را عامل مشکلات و معضلات متعددی در شهرستان دانست که این شرکت مسئول آن است.

فرماندار فریدونشهر همچنین نسبت به تلف شدن بیت المال به خاطر متوقف کردن طرح سد میدانک دوم در حوضه آبریز سد دز که جاده دسترسی و مطالعات آن به سرانجام رسیده است و می‌تواند سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان را به زیر کشت برده و موجب اشتغال زایی، ورود سرمایه و رونق بخش‌هایی از مناطق روستایی شهرستان شود، انتقاد کرد.

[2]

اسدی عدم تمدید مجوز برداشت آب برای واحدهای در حال ساخت تولید آب معدنی که از ابتدا با دریافت مجوز از شرکت آب منطقه‌ای فعالیت عمرانی خود را آغاز کرده‌اند و اکنون با پیشرفت فیزیکی 30 تا 80 درصد روبرو هستند و بعضاً حتی در حوضه آبریز زاینده رود نیز نیستند را موجب متضرر شدن سرمایه‌گذاران و ناامن کردن شهرستان برای سرمایه‌گذاری دانست.

نماینده عالی دولت در شهرستان طولانی شدن روند صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی، سخت گیری خارج از دستورالعمل بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال زایی، نبود بسته‌های تشویقی همچون معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان دوردست و محروم فریدونشهر، توزیع نامتوازن اعتبارات با محرومیت منطقه، زون‌بندی غلط شهرک صنعتی و ندادن مجوز تأسیس کارگاه پرورش طیور را از دیگر موانع عمده در سر راه سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در فریدونشهر برشمرد.

وی گفت: طرح توسعه کارخانه تن ماهی، طرح گردشگری چغیورت، طرح گردشگری آبشار پونه زار و بسیاری از طرح‌های دیگر را به علت مشکل در استعلامات ادارات کل استان، معطل مانده است و اشتغال‌زایی در فریدونشهر بدون رفع این موانع بسیار دشوار است.

بعد از سخنان فرماندار فریدونشهر پنج نفر از فعالان اقتصادی شهرستان به بیان مشکلات سرمایه‌گذاری در فریدونشهر پرداختند.

 

* سخت‌گیری خارج از دستورالعمل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح‌های اشتغال‌زایی/ گلایه سرمایه‌گذاران از آب منطقه‌ای

همایون مؤمنی، سرمایه‌گذار بخش گردشگری، طولانی بودن زمان واگذاری زمین به طرح‌های گردشگری، سخت گیری بیش از حد در اعطای تسهیلات بانکی و طولانی بودن پاسخگویی ادارات مختلف به استعلامات طرح‌های گردشگری را از مشکلات سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد.

منوچهر میرمعنی، مدیر عامل کارخانه دستمال کاغذی نسترن، دادن مجوز کارگاه تولید بتن آماده در مرکز شهرک صنعتی که امکان استفاده از زمین‌های اطراف این کارگاه برای تأسیس واحدهای تولیدی را سلب کرده است، عدم همکاری بانک‌ها با سرمایه‌گذاران و پاسخگویی نامناسب و لزوم مراجعه به مرکز استان با وجود بُعد مسافت به خاطر پیگیری امور اداری کارخانه‌ها را از دیگر مشکلات سرمایه‌گذاری و تولید در فریدونشهر بیان کرد.

علی خسروی، سرمایه گذار بخش آبزی پروری و صاحب کارگاه پرورش ماهی گوهر دره، با بیان این که ایران رتبه یک تولید ماهی قزل آلا در دنیا را داراست و شهرستان فریدونشهر یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های این ماهی در کشور است، دوباره به سنگ اندازی شرکت آب منطقه‌ای بر سر راه سرمایه گذاری در این بخش اشاره کرد و گفت: با وجود این که رئیس جمهور اعلام کرد به دنبال برداشن موانع از سر راه تولید هستیم و با وجود این که در پرورش ماهی نه آبی مصرف می‌شود و نه مشکلات زیست محیطی وجود دارد، این شرکت از دادن مجوز توسعه و بهره برداری و یا بعضاً تمدید مجوزهای پرورش ماهی سرباز می‌زند.

[3]

مسعود بختیاری، مدیر عامل کارخانه تن ماهی خوشگوار، از استعدادهای مغفول مانده فریدونشهر برای سرمایه‌گذاری سخن به میان آوررد و از عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای انتقال سرمایه خود به فریدونشهر به خاطر فراهم نبودن زیرساخت‌ها سخن گفت. وی ساز و کار ارائه مجوزها و تسهیلات در ادارات مرکز استان را غیرشفاف و پیچیده عنوان کرد و از عدم همکاری ادارات کل استان با سرمایه‌گذاران سخن گفت.

بختیاری ارائه محصولات شرکت فولاد مبارکه در بورس را موجب دخیل شدن دلالان در این صنعت و ایجاد مشکل در تهیه ورق فلزی و سایر محصولات مورد نیاز واحدهای تولیدی مواد غذایی برای تولیدکنندگان دانست.

علی مقدسی، سرمایه گذار کارخانه تولید آب معدنی، هم دوباره مهمترین مشکل سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در این بخش را مانع گذاری‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد. وی گفت: در حالی که ساختمان این کارخانه با سرمایه‌گذاری انجام شده، به اتمام رسیده و کارهای بانکی آن هم حل شده و حتی در کارگروه تسهیلات سرمایه‌گذاری استان به ریاست استاندار هم تصویب شده است، اما با عدم تمدید مجوز برداشت آب توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مواجه شدیم که به نوعی این شرکت با این کار، دستور تلف شدن سرمایه صدها میلیونی صرف شده در این طرح را داده است.

 

* برای اولین بار فاضلاب فریدونشهر دارای ردیف بودجه ملی شد

نماینده شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی بعد از بیان مشکلات توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فریدونشهر، خواستار شفاف شدن سهم فریدونشهر از 200 میلیون دلاری شد که رهبر معظم انقلاب در سال گذشته اجازه برداشت آن از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری را صادر کردند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اظهار این که شهرستان فریدونشهر به عنوان سرچشمه آبی استان اصفهان، دارای شبکه فاضلاب نیست و فاضلاب این شهر به سمت منابع آبی سرازیر شده و موجب آلودگی آن می‌شود از تلاش‌های خود برای اختصاص ردیف بودجه ملی به این طرح سخن گفت.

اکبر ترکی که یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه بود، اظهار کرد: در ابتدا با کارشکنی‌های انجام شده و تهیه نکردن به موقع مقدمات فرم ماده 23 توسط مسئولان مربوطه، این امر محقق نشد اما در لحظات آخر بسته شدن بودجه سال 97 در کمیسیون، این راه به ذهنمان رسید و با همکاری رئیس کمیسیون تلفیق بودجه کلمه «فریدونشهر» به ردیف بودجه فاضلاب داران اضافه شد و 25 میلیارد ریال نیز به مبلغ این ردیف بودجه اضافه شد.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب برای اولین بار به طرح فاضلاب فریدونشهر ردیف بودجه ملی با عنوان «فاضلاب داران و فریدونشهر» اختصاص داده شد اما مبلغ 25 میلیارد ریال، تکمیل کننده این طرح بزرگ نیست و لازم است مسئولان استانی نیز از منابع استانی مبلغی را برای اتمام این طرح اختصاص دهند.

[4]

این نماینده مجلس در مورد عدم اجازه تأسیس آب معدنی در فریدونشهر بنا بر بخشنامه وزارت نیرو مبنی بر ممنوعیت بارگزاری جدید در حوضه آبریز زاینده رود به منظور حفظ منابع آب شرب گفت: تولید آب معدنی یعنی ریختن آب شرب در بطری برای مصرف شرب و این مصداق از بین رفتن منابع آب شرب نمی‌شود که آب منطقه‌ای به موجب این بخشنامه، جلو احداث کارخانه‌های اشتغال‌زای آب معدنی در فریدونشهر را گرفته است.

ترکی ادامه داد: این بخشنامه در رابطه با بارگزاری‌های جدید مطرح شده است و چون هیچ گاه قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، نمی‌توان به موجب این بخشنامه جلو طرح‌ها و بارگزاری‌های قبلی را گرفت.

وی تأکید کرد: بسیاری از طرح‌هایی که آب منطقه‌ای به موجب این قانون مانع انجام آن شده و یا پس از انجام، با تمدید نکردن مجوز موجب تعلیق طرح و به نوعی از بین رفتن سرمایه سرمایه‌گذار شده است، اصلاً در حوضه آبریز زاینده رود نیست بلکه در حوضه آبریز سد دز قرار دارند.

 

* طرح پتروشیمی فریدونشهر به خاطر بی‌عدالتی در حق مردم حذف شد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بی‌عدالتی در حق مردم این منطقه سخن گفت و به عنوان مثال افزود: طرح پتروشیمی که در سال‌های قبل کلنگ آن را در فریدونشهر زده بودند در ابتدا به نظر می‌رسید یک نمایش تبلیغاتی باشد اما من بعد از بررسی این طرح متوجه شدم تنها به خاطر یک بی‌‌عدالتی در حق این مردم، اجازه تأسیس این کارخانه در فریدونشهر را ندادند و حال این که اکنون به شدت کشور نیازمند محصولات پتروشیمی است و همین الان به دلیل موجود نبودن لوله پلی اتیلن در کشور، نتوانسته‌ایم آب شرب بهداشتی را به روستای سروشجان برسانیم.

ترکی در مورد عدم اتصال بیش از 50 روستای فریدونشهر به شبکه ملی گاز، از اخذ دستور مستقیم انجام گازرسانی به روستاهای پیشکوه از وزیر نفت سخن گفت و خواستار عملیاتی شدن این طرح شد.

وی با اشاره به این که یکی از وظایف نمایندگان، نظارت بر بخش‌های مختلف در حوزه انتخابیه است، نسبت به اجحاف در حق کارگران در برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی شهرستان انتقاد کرد و از پیگیری این موضوع تا احقاق حقوق کارگران به ویژه کارگران خانم در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

محمدعلی شجاعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، بعد از شنیدن مشکلات و موانع اشتغال و سرمایه‌گذاری در فریدونشهر از نمایندگان ادارات کل استان و بانک‌ها خواست توضیحات لازم در مورد این انتقادات را بیان کنند.

نماینده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان که با وجود اصرارهای نماینده پاسخ نداد سهم فریدونشهر از 200 میلیون دلار برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری کشور چه میزان بوده است، مرتع و یا گون‌زار بودن منابع طبیعی فریدونشهر را عامل پاسخ منفی این اداره کل به استعلامات طرح‌های اشتغال‌زایی عنوان کرد.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان عدم صدور مجوز به کارگاه پرورش طیور را به خاطر بخشنامه وزارتخانه بر اساس سند آمایش استانی بازار طیور دانست و با بیان این که تنظیم سند آمایش بازار طیور به صورت استانی و عدم توجه به شهرستان‌های هر استان بی‌عدالتی است، گفت: در صورتی که به استان مجوز صدور این مجوزها بر اساس آمایش شهرستانی داده شود، می‌توانیم به فریدونشهر اجازه تأسیس کارگاه پرورش طیور را بدهیم.

[5]

نماینده شرکت گاز اصفهان هم در رابطه با انجام طرح گازرسانی به 11 روستای پیشکوه گفت: این طرح به ازای هر مشترک به 17.5 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، که این شرکت با اختصاص سه میلیارد تومان برای آن موافقت کرده است و در صورت اختصاص دو میلیارد تومان مورد نیاز دیگر، این طرح را عملیاتی خواهد کرد.

طبق گزارش مالی و اعتباری استانداری در مورد جذب تسهیلات مربوط به اشتغال‌زایی در شهرستان فریدونشهر اعلام شد این شهرستان در جذب تسهیلات «مشاغل خانگی» و «کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» جزء چند شهرستان برتر استان است ولی در جذب تسهیلات «اشتغال فراگیر» و «اشتغال روستایی و عشایر» با جذب تنها حدود 25 درصد، رتبه 22 در بین شهرستان‌های استان را دارا است.

معاون استاندار در رابطه با مشکلات مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان مصوب کرد موضوع پیمایش شهرستانی بازار طیور با وزیر مکاتبه شده و از طریق نماینده پیگیری شود و همچنین مصوب کرد از این پس اداره منابع طبیعی ظرف مدت یک ماه به استعلامات متقاضیان سرمایه‌گذاری پاسخ دهد و تمام مصوبات مربوط به این اداره در مجمع نمایندگان استان را در مورد شهرستان فریدونشهر تا پایان آذرماه به سرانجام برساند.

شجاعی در مورد طرح گازرسانی به روستاهای پیشکوه هم دستور آغاز مطالعات و عملیات اجرایی طرح را با آورده خود شرکت گاز صادر کرد و مصوب کرد استانداری به تناسب پیشرفت کار، بودجه دو میلیاردی این طرح را تأمین کند.

 

* گویا حقوق گرفته‌ایم تا مانع پیشرفت فریدونشهر شویم/ خود استانداری پیگیر استعلامات طرح‌های سرمایه‌گذاری فریدونشهر می‌شود

وی با بیان این که آب منطقه‌ای اصفهان در حق سرمایه‌گذاران این شهرستان ظلم کرده است، بسیاری از موانع ایجاد شده توسط ادارات بر سر راه سرمایه‌گذار را بدون منطق خواند و اظهار کرد: با این روند کاری گویا این مجموعه جمع شده‌ایم و حقوق گرفته‌ایم تا مانع انجام کار و پیشرفت در فریدونشهر شویم و وضع شهرستان را به اینجا برسانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: در حالی که کشور دچار چالش اقتصادی شده و لازم است مدیران و کارمندان دولتی با جدیت و انعطاف‌پذیری ویژه به صورت شبانه‌روزی امور محوله را دنبال کنند، هیچ تغییری در روند فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی استان دیده نمی‌شود.

[6]

شجاعی در مورد ارائه تسهیلات بانکی بخشی از مشکلات را مربوط به بانک‌ها دانست و تأکید کرد: با بررسی‌هایی که انجام خواهیم داد، بانک‌هایی که برای اعطای تسهیلات مانع‌تراشی غیرمنطقی می‌کنند، را از چرخه پرداخت تسهیلات «سامانه کارا» حذف کرده و اعتبار آن‌ها را به دیگر بانک‌های عامل منتقل می‌کنیم.

وی اما یک مصوبه مهم و راهبردی نیز در این جلسه گذراند که در صورت اجرا شدن می‌تواند موجب تحول در جذب سرمایه در شهرستان شود. طبق این مصوبه مقرر شد کلیه طرح‌های سرمایه‌گذاری در فریدونشهر مستقیماً به دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری ارسال شود و بدون نیاز به مراجعه سرمایه‌گذار و یا فرماندار، خود این دفتر پیگیر اخذ استعلامات لازم بشود.

انتهای پیام/

[7] [8]

[1] پونه زار: http://pounezar.ir/

[2] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2018/10/IMG_4348.jpg

[3] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2018/10/IMG_4346.jpg

[4] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2018/10/IMG_4398-2.jpg

[5] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2018/10/IMG_4340.jpg

[6] تصویر: http://pounezar.ir/uploads/2018/10/IMG_4395.jpg

[7] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F67786%2F%25d8%25b1%25d9%2581%25d8%25b9-%25d9%2585%25d9%2588%25d8%25a7%25d9%2586%25d8%25b9-%25d8%25a7%25d8%25b4%25d8%25aa%25d8%25ba%25d8%25a7%25d9%2584-%25d8%25af%25d8%25b1-%25d8%25b4%25d9%2588%25d8%25b1%25d8%25a7%25db%258c-%25d8%25a7%25d8%25af%25d8%25a7%25d8%25b1%25db%258c-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586&linkname=%D8%A2%D8%A8%20%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%20%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%20%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D9%88%20%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1

[8] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F67786%2F%25d8%25b1%25d9%2581%25d8%25b9-%25d9%2585%25d9%2588%25d8%25a7%25d9%2586%25d8%25b9-%25d8%25a7%25d8%25b4%25d8%25aa%25d8%25ba%25d8%25a7%25d9%2584-%25d8%25af%25d8%25b1-%25d8%25b4%25d9%2588%25d8%25b1%25d8%25a7%25db%258c-%25d8%25a7%25d8%25af%25d8%25a7%25d8%25b1%25db%258c-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586&linkname=%D8%A2%D8%A8%20%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%20%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%20%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D9%88%20%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1