فریدونشهر

مشکلات فریدونشهر از فاضلابی که وارد زاینده رود می‌شود تا تنها روستاهای استان اصفهان که جاده ندارند

کدخبر: 77721
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ در ساعت ۰۹:۲۶

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار [1]، طی آئینی با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، رضا صفری از سمت فرمانداری فریدونشهر تودیع و محمدجواد صفا برای این سمت معرفی شد.

*تونل چشمه لنگان اجحاف در حق مردم فریدونشهر بود/ مسئولان اگر با مردم مشورت نکنند به هلاکت می‌رسند

امام جمعه فریدونشهر در این مراسم عبور کشور از دوره طولانی که گرفتار مسئولان غرب زده بود را قابل شکرگزاری دانست و با بیان روایات و احادیثی شیوه‌ها و تذکرات حکومت‌داری و پرداختن به مسئولیت را بیان کرد.

حجت‌الاسلام اسماعیل شامحمدی با اظهار این که خداوند در قرآن کریم به مؤمنین می‌فرماید کسانی که قدرت پیدا کردند چهار رسالت بزرگ بر دوش دارند، نماز را اقامه کنند، زکات را احیا کنند و امر به معروف و نهی از منکر را بگسترانند، گفت: رهبر معظم انقلاب در تفسیر این آیه فرمودند خداوند یک آیه قبل‌تر از این آیه وعده نصرت داده است که نشان دهنده تأکید خداوند بر نصرت صاحبان قدرت و مسئولیت در صورت عمل به این چهار وظیفه است.

امام جمعه فریدونشهر سخن دیگری از امام علی -علیه السّلام- خطاب به مالک اشتر هنگام اعزامش به مصر را بازخوانی کرد که در آن به این فرماندار خود توصیه می‌فرماید: من تو را اعزام می‌کنم که مالیات مردم را بگیری، با دشمنان این مردم بجنگی، مردم را اصلاح کنی و شهرشان را آباد کنی.

حجت الاسلام شامحمدی تقدم اصلاح مردم بر آباد کردن شهر در این بیان مولی متقیان را نشان دهنده این دانست که اولین وظیفه هر مسئولی اصلاح مردم است و این  بیان اصالت را متوجه روح مردم می‌کند تا آباد کردن شهر و مفهوم آن این است که مالک اول به فکر، عقیده و دینداری مردم برس بعد به شکم و مادیات مردم.

امام جمعه فریدونشهر در ادامه این سخنان این بخش از نامه حضرت علی-علیه السّلام- خطاب به مالک اشتر نخعی را خاطرنشان کرد که فرمودند «مالک حکومت‌هایی قبل از تو حکومت کردند، مردم نگاه می‌کنند به امور تو همان طور که تو قبل از مسئولیت به امور مسئولین نگاه می‌کردی و در مورد تو طوری قضاوت می‌کنند که تو در مورد حکام قبل قضاوت می‌کردی»

حجت الاسلام شامحمدی بر اساس روایت معصومین -علیهم السّلام- متذکر شد: هر کس پیش بیافتد و مسئولیتی را برعهده بگیرد درصورتی که بداند کسی شایسته‌تر از اون است خائن به خدا و پیغمبر -صلّی الله علیه- است و اگر زیردستی انتخاب کرد که کمتر از کسانی است که انتخاب نکرده است نیز خائن به خدا و پیامبر او است.

وی از لزوم توجه مسئولان برای تلاش در جهت فراهم کردن شرایط برای ظهور امام عصر -عجّل الله تعالی فرجه- سخن به میان آورد و سخن امام خمینی -رحمة الله علیه- را یادآور شد که فرمودند «اگر چه خدمت کنی اما برای ظهور کاری نکنی خائن و خطرسازی هستی»

امام جمعه فریدونشهر به بیان ویژگی‌های مدیر خوب از منظر امیرالمومنین-علیه السّلام- پرداخت و مشورت با مردم که سبب شریک شدن در عقول ایشان می‌شود، مستبدانه عمل نکردن که هلاکت را در پی دارد، در دسترس بودن و از مافوق نترسیدن و تنها خدا را مدّنظر قرار دادن چرا که در غیر این صورت اگر مافوق منحرف شود مانند آن که دیدیم در همین نظام رئیس جمهور یا وزیر یا استاندار منحرف شدند، مسئول زیردست نیز منحرف می‌شود را از جمله مواردی برشمرد که مدیران باید مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام شامحمدی به بیان مهمترین مشکلات شهرستان فریدونشهر پرداخت و شبکه فاضلاب شهری، احداث و اصلاح جاده پشتکوه مخصوصاً گردنه کلوسه، تأمین نفت و آرد روستاها، احداث مدرسه برای رهایی از مدارس کانکسی و مدارس مختلط، دوبانده کردن پیست اسکی فریدونشهر، عدم حمایت از کشاورزی و دامپروری، بهداشت روستاها و عشایر، تأمین ماشین آلات برفروبی برای راهداری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، عدم تأمین دستگاه سیتی اسکن برای شهرستان با وجود تأمین اعتبار مورد نیاز و اعلام شده توسط مردم، نداشتن پارک، مصلی و خانه عالم در روستاها و احداث کنارگذر فریدونشهر را از جمله این مشکلات برشمرد.

وی احداث تونل چشمه لنگان و ملی اعلام کردن آبی که به این مردم تعلق داشت را اجحاف در حق مردم این شهرستان دانست و با بیان این که در بهره بردن از آب اولویت با مردمی است که طی سالیان آمده و‌ در سرچشمه ساکن شده‌اند، محروم کردن مردم اینجا از حق خود را ظلمی در حق این مردم عنوان کرد.

امام جمعه فریدونشهر تصرف اراضی مردم توسط دولت و عدم رسیدگی به پرونده این تعارضات را مشکل دیگر شهرستان بیان کرد و گفت: در کمیسیون رفع تداخلات ۳۰۰ پرونده تشکیل شده که جز برای چهار پرونده، برای سایر پرونده‌ها هیچ اقدام مؤثری انجام نشده است.

وی در پایان از مخالفت مرکز استان با احداث جاده وزوه که با ۱۰ کیلومتر راه سازی آن هم توسط گروه‌های جهادی پای کار، ۷۰ کیلومتر جاده و چندین گردنه مسیر این روستا حذف می‌شود، به بهانه از بین رفتن چند گون و‌ درختچه انتقاد کرد و گفت حفظ محیط زیست قرار است در جهت رفاه انسان باشد نه این که مانع از رفاه او و تأمین ضروریات او بشود البته اگر بشود جاده بدون قطع گون و درختچه‌ها انجام بشود که بهتر است اما اگر نشد نباید این موضوع را بهانه نکشیدن جاده برای این مردم محروم قرار داد.

*دولت ماهانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی تنها پروژه‌های مهم و بزرگ در این شهرستان را طرح‌های انتقال آب عنوان کرد و گفت: اگر امروز مسأله استان اصفهان آب است، مسأله اصلی مردم این شهرستان هم آبی است که برده شده و هیچ خدمتی به مردم ارائه نشده است.

حسین محمدصالحی شهرستان فریدونشهر را تنها شهرستانی در استان دانست که نیازهای اولیه مردم هر روستا مانند جاده آن تأمین نشده است و بسیاری از مردم روستاهای این شهرستان با آغاز فصل بارش دیگر امکان تردد ندارند.

وی از برگزاری جلسات متعدد برای حل معضل فاضلاب شهر فریدونشهر سخن گفت و از مشکلات زیست محیطی پرده برداشت که نبود شبکه فاضلاب شهری در فریدونشهر برای زاینده رود ایجاد می‌کند چرا که این شهر بر روی بستری سنگی قرار دارد و فاضلاب آن به سمت رودخانه سرشاخه‌های زاینده رود سرازیر می‌شود.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار کرد: همان طور که بی توجهی به این مسأله و موارد دیگر سبب به خطر افتادن جان ساکنان شهرستان فریدن و برخی روستاهای فریدونشهر با نیتراته شدن آب این مناطق شده است، تبعات فاضلاب فریدونشهر برای زاینده رود نیز به چنین نتایجی ختم خواهد شد.

محمدصالحی ردیف دار شدن طرح تأمین آب پایدار ساکنان چهار شهرستان غرب استان اصفهان را نقطه مثبتی دانست که باید هر چه زودتر به انجام برسد.

این نماینده مجلس در مورد راه‌های منطقه پشتکوه از تلاش گروه‌های جهادی بسیج برای حذف گردنه کیوارستان سخن به میان آورد و با بیان این که برای احداث جاده روستای وزوه باید توجیه فنی یا زیست محیطی آن توسط کارشناسان استان تأیید شود، اجرای تونل 780 متری کلوسه که با احداث آن مشکل مسدود شدن جاده هفت روستا با کوچکترین بارش برفی مرتفع می‌شود را منوط به تأمین اعتبار توافق شده توسط استانداری بیان کرد چرا که راهداری سهم 50 درصدی خود را برای این طرح تخصیص داده است.

وی با اشاره به برخی از اقداماتی که در جهت محرمیت زدایی از این شهرستان صورت گرفته است مانند روند احداث 14 مدرسه خیّرساز، خواستار توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور شد و گفت: ما نماینده مردم هستیم ولی باید شرایط کشور را هم در نظر بگیریم چرا که به عناون مثال دولت فعلی ماهانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل را پرداخت می‌کند و در عین حال استقراض از بانک مرکزی را هم به صفر رسانده است.

*فریدونشهر، در بین آخرین شهرستان‌های استان اصفهان از لحاظ شاخص‌های توسعه/ قربانی بی‌عدالتی در توزیع امکانات

فرماندار تودیع شده فریدونشهر در این مراسم با بیان این که این شهرستان بهترین شهرستان در حوزه امنیتی انتظامی در سطح استان بوده است، به بیان گزارشی از عملکرد خود در فرمانداری پرداخت.

رضا صفری دوره خدمتی خود را یکی از سخت‌ترین دوره‌های دولت دانست که باید با دست خالی و با تخصیص بسیار پایین بودجه، از چالش‌های مهمی نظیر انتخابات و همه گیری ویروس کرونا عبور می‌کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه مسئولان به سند آمایش سرزمینی و سند توسعه استان اصفهان، شهرستان فریدونشهر را جزء چند شهرستان آخر استان از لحاظ شاخص‌های توسعه عنوان کرد.

فرماندار سابق فریدونشهر بالاترین میزان مدارس کانکسی و سنگی در استان و آبرسانی به 30 روستا و جمعیت کثیری از عشایر با وجود داشتن بالاترین میزان بارش در استان را نشانه عقب ماندن این شهرستان از توسعه و پیشرفت دانست و علت آن را در عدم توزیع متوازن و عادلانه اعتبارات و امکانات عنوان کرد.

صفری از عدم حضور برخی مدیران کل استان در این شهرستان انتقاد و تصریح کرد: مدیر کلی که نیامده باشد و محرومیت‌ها و مشکلات شهرستان تا آخرین نقطه را از نزدیک ندیده و درک نکرده باشد نمی‌تواند به میزان لازم در توزیع امکانات این شهرستان را درنظر بگیرد.

وی از اتفاقات خوبی نیز که در مدت مسئولیت وی در این شهرستان رخ داده است سخن به میان آورد و خدماتی نظیر برق رسانی به تنها روستای بدون جاده و برق استان یعنی هیران، کشیدن فیبر نوری تا آخرین روستای شهرستان، تأسیس بخشداری بخش موگویی و راه اندازی اورژانس مرکز دهستان پشتکوه موگویی را از جمله این اتفاقات برشمرد.

*اصلاح طلب و اصولگرا نداریم، با مشی انقلابی گری پیش می‌رویم

فرماندار جدید فریدونشهر هم در سخنان کوتاه خود چارجوب اعتقادی خود برای مدیریت شهرستان را ترسیم و انقلابی گری را مشی خود در اداره دستگاه اداری شهرستان عنوان کرد.

محمدجواد صفا با اشاره به این که انقلاب اسلامی برامده از مردم است، پابرجا بودن و رشد آن را با حضور مردم میسر دانست و انتصاب خود را انتصابی از طرف مردم به واسطه انتخاب رئیس جمهور دانست.

وی بر لزوم استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهرستان تأکید کرد و به عنوان مثال گفت: مساحت این شهرستان سه برابر کشور سنگاپور است و این نشان می‌دهد اولین فرصت در دسترس ما اراضی و زمین‌هایی است که در اختیار داریم. فرماندار فریدونشهر رشد دامپروری و کشاورزی را یکی از راه‌هایی دانست که با توجه به ظرفیت شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد.

صفا با یادآوری سخنان رهبر انقلاب بر لزوم انقلابی بودن برای رفع مشکلات کشور، انتساب معیارهای انقلابی گری به جناح‌های سیاسی چپ و راست را تقلیل انقلاب اسلامی دانست و انقلابی گری را مکتب حاج قاسم سلیمانی تعریف کرد که نه تنها اصلاح طلب و اصولگرا زیر چتر وی می‌آیند بلکه این چتر را بر سر کشورهای دیگر نیز می‌گستراند.

*مردم در انتخابات شیوه اداره کشور را تغییر دادند/ با رجوع به انقلاب مشکلات قابل حل هستند

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در مراسم تودیع و معارفه فرماندار شهرستان فریدونشهر ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب و حماسه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، انقلاب اسلامی را ثمره خون شهدا دانست که با مجاهدت مردم استمرار پیدا کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها حکومت اسلامی بعد از حکومت امیرالمؤمنین -علیه السّلام- بود که ائمه -علیهم السّلام- و علمای دین آرزوی تحقق آن را داشتند.

محمدرضا جان نثاری با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب در رابطه با «جهاد تبیین»، تبیین ارزش و اهمیت انقلاب اسلامی را بسیار حیاتی دانسته و متذکر شد: نباید در بیان انتقادات و صحبت‌ها از نعمت انقلاب و ارزشی که انقلاب برای ما به همراه داشت، غفلت کنیم.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در سلسله انتصابات الهی و توسط نایب امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه- اداره می‌شود، مردم و مسئولان را از مطلق گرایی مثبت و منفی نسبت به عملکرد مسئولان نظام و انقلاب نهی کرد و خواهان قدر دانستن فرصت‌هایی شد که انقلاب و حکومت اسلامی برای مردم در پی داشت در حالی که پیش از انقلاب شرف و عزت مردم لگدمال می‌شد و دستاوردهای امروز کشور و وضعیت زندگی امروز مردم قابل مقایسه با آن روز نیست.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر کشور است تأکید کرد: هر جا که مسئولان ما انقلابی و اسلامی عمل کردند کشور پیشرفت کرد و هر جا رفتیم دنبال وابستگی‌هایی غیر از خدا زمینگیر شدیم.

جان نثاری راه برون رفت از مشکلات کشور را رجوع به اصل انقلاب و شعارهای انقلاب دانست و خواستار این شد که مردم و مسئولان باور داشته باشند ما می‌توانیم الگوی بهترین باشیم.

وی که پیش از سخنانش مشکلات مردم شهرستان فریدونشهر را از زبان امام جمعه این شهر شنیده بود، تصریح کرد: مطالبات و کارهای روی زمین مانده، محال و نشدنی نیستند بلکه همان طور که مردم نیز فهمیدند سیاست و روش و منشی که توسط مسئولان گذشته دنبال می‌شد سیاست و روش و منشی نبود که با آن این مسائل را بتوان حل کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان ادامه داد: تودیع و معارفه ما صرفاً جا به جایی یک شخص نیست بلکه بدین مفهوم است که سیاستی در کشور اجرا شد، مردم فهمیدند روش و منش غلطی است و فکر جدید را بر سرکار آوردند و چون این فکر جدید باید با مختصات خاص خودش دنبال شود، تودیع و معارفه برگزار می‌شود.

جان نثاری که در واکنش به ممانعت مسئولان از صحبت کردن خارج از برنامه یکی از مردم فریدونشهر در جلسه، خواستار اجازه دادن برای صحبت کردن به این شهروند فریدونشهری شد، مسئولان را برحذر داشت از این که طوری رفتار کنند که مردم برای زدن حرفشان با سختی روبرو شوند و مسئولان را از رفتاری که سبب شود مردم نگران حرف زدن شوند برحذر داشت.

وی شهرستان فریدونشهر را جزء پیکره استان اصفهان دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: عقل حکومت داری حکم می‌کند کاری نکنیم که مردم از مشکلات این جا به تنگ آمده و به اصفهان مهاجرت کنند.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به این که امکانات کشور کم و مشکلات پیش آمده فراوان است تأکید کرد: باید همت‌ها را بلند کنیم و ضمن این که به تمام نقطه نظرات احترام می‌گذاریم فقط از امید و نشاط حرف بزنیم چرا که دولت آمده مردانه شانه به کار بدهد و با امید به خدا مسائل و مشکلات را رفع کند.

جان نثاری تودیع و معارفه در انتقال دولت بین دو تفکر را به این سبب دانست که مدیران قبلی در چرخه سیاست‌های دولت قبل بوده و با تغییر نگاه در دولت، دولت جدید باید نیروهایی را وارد میدان کند که بتوانند در چرخه شیوه و منش او نقش آفرینی کنند.

وی فرماندار جدید را جوانی حزب اللهی و جهادی خواند و عنوان کرد: مراقب بودیم چه کسی را باید در فریدونشهر منصوب کنیم و دنبال فردی بودیم که بتواند مردانه در میدان ایستاده و کار کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان هر کسی را که درد مردم را مطرح کند، شانه به شانه مردم امید را به مردم بازگرداند و مسئولان بی خیال را هوشیار کند انقلابی خواند.

جان نثاری به فرماندار جدید توصیه کرد در انتخاب کارگزاران خود از پارامتر اعتقاد به اسلام، انقلاب، ولایت و خدمت به مردم کوتاه نیامده و بداند فرماندار همه مردم است و نباید در این رابطه هیچ کسی از قلم بیافتد و از او خواست مشکلات مردم را کوچک و بزرگ نکرده و هیچ مشکلی از مردم را کنار نگذارد بلکه در جهت حلّ همه مشکلات تلاش کند و بر لزوم مردمی بودن فرماندار تأکید و مردمی بودن را جزء مردم قبول داشتن خود، ارتباط گرفتن با مردم، رفتن در میان مردم و درب فرمانداری را باز گذاشتن به روی مردم تعریف کرد.

وی با تأکید بر این که ما به دنبال جناح و گروه خاصی نیستیم و تنها می‌خواهیم حرف انقلاب را زده شود، گفت: در دولت انقلابی جریان انقلاب و تفکر انقلابی باید شفاف و روشن رشد کند و دست نیروهای انقلابی برای ترویج اندیشه‌های امام و رهبری باز باشد.

معاون استاندار از فرماندار جدید خواست یک ساعت از وقت خود را صرف حاشیه نکرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و اظهار کرد: اگر مردم دیدند مسئولان دست در دست هم داشته و برای مردم تلاش می‌کنند امید پیدا می‌کنند.

جان نثاری عنوان کرد: اکنون فصل جدیدی از مدیریت ایجاد شده است و می‌خواهیم با همدلی به مردم خدمت کنیم تا امید مردم که مخدوش شده بازگردد.

[2] [3]

[1] پونه زار: http://pounezar.ir/

[2] : https://www.addtoany.com/add_to/facebook?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F77721%2F%25d9%2585%25d8%25b4%25da%25a9%25d9%2584%25d8%25a7%25d8%25aa-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1-%25d8%25a7%25d8%25b2-%25d9%2581%25d8%25a7%25d8%25b6%25d9%2584%25d8%25a7%25d8%25a8%25db%258c-%25da%25a9%25d9%2587-%25d9%2588%25d8%25a7%25d8%25b1%25d8%25af-%25d8%25b2%25d8%25a7&linkname=%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C%20%DA%A9%D9%87%20%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%20%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%AF%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF%20%D8%AA%D8%A7%20%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7%20%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

[3] : https://www.addtoany.com/add_to/email?linkurl=http%3A%2F%2Fpounezar.ir%2F77721%2F%25d9%2585%25d8%25b4%25da%25a9%25d9%2584%25d8%25a7%25d8%25aa-%25d9%2581%25d8%25b1%25db%258c%25d8%25af%25d9%2588%25d9%2586%25d8%25b4%25d9%2587%25d8%25b1-%25d8%25a7%25d8%25b2-%25d9%2581%25d8%25a7%25d8%25b6%25d9%2584%25d8%25a7%25d8%25a8%25db%258c-%25da%25a9%25d9%2587-%25d9%2588%25d8%25a7%25d8%25b1%25d8%25af-%25d8%25b2%25d8%25a7&linkname=%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C%20%DA%A9%D9%87%20%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%20%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%AF%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF%20%D8%AA%D8%A7%20%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7%20%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF