چاپ خبــر

ششمین آبشار مرتفع ایران در استان اصفهان+معرفی آبشارهای استان

در این مطلب به بررسی مختصر آبشارهای استان اصفهان می پردازیم تا اگر قصد سفر به سمت آبشارها را داشتید نزدیک ترین آن ها را برگزینید. بیشتر آبشارهای استان در دوشهرستان فریدونشهر و سمیرم قرار دارند که با توجه به اطلاعات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، آبشار پونه زار شهرستان فریدونشهر با 70 متر ارتفاع مرتفع ترین آبشار استان و ششمین ابشار مرتفع ایران است.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار؛   آبشار، این آبشارهای دوست داشتنی! آبشارهایی که هیجان زندگی را به خوبی به تصویر می کشند، روان و رها می روند و می ریزند و حس آرامش می دهند. صدای جوش و خروش قطره های بی‌شمار آب که در کنار هم و متحد به سمت رهایی در حرکت هستند و همه با همه سرود زندگی سر می دهند و می تازند و می تازانند.

بودن در کنار آبشار، شوق بودن ها را زیاد می کند و هیچ، جز بندگی خداوند بزرگ‌مرتبت را در پی ندارد. پس چه خوب که لحظه های شاد در کنار هم بودن ها در روزهای تعطیلی نوروز و نونوار شدن دنیا و زمین و زمان را در کنار این آبشارهایی باشیم که بهار را شاداب تر می کنند.

در این مطلب به بررسی مختصر آبشارهای استان اصفهان می پردازیم تا اگر قصد سفر به سمت آبشارها را داشتید نزدیک ترین آن ها را برگزینید. بیشتر آبشارهای استان در دوشهرستان فریدونشهر و سمیرم قرار دارند که با توجه به اطلاعات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، آبشار پونه زار شهرستان فریدونشهر با 70 متر ارتفاع مرتفع ترین آبشار استان و ششمین ابشار مرتفع ایران است.

آبشار کرد علیا/شهرستان تیران و کرون/روستای کرد علیا

آبشار کرد علیا در 95 کیلومتری غرب اصفهان و شمال روستای کرد علیا (یا کرد بالا از توابع شهرستان تیران و کرون) در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد. این آبشار که از آب شدن چال‌برف‌های دالانکوه جریان می‌یابد، در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد و در تابستان خشک می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود 50 متر می‌باشد.

1

آبشار آب ملخ/شهرستان سمیرم/روستای آب ملخ

آبشار آب ملخ در 60 کیلومتری شهر سمیرم و در مجاورت روستای آب ملخ قرار دارد. آبشار آب ملخ از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که همچون پلی روی رودخانه ماربر خم شده است. وجه تسمیه آبشار به آب ملخ به این دلیل است که در آب این آبشار ترکیبات خاصی وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌ها شده و همچون یک آفت‌کش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود.

2 1 2 2

2

این آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است و دلیل آن این است که در این منطقه یک قطعه سنگ بزرگ و طبیعی وجود دارد که مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته و دو دره را به یکدیگر متصل می‌سازد. برخی از اهالی منطقه نیز اعتقاد دارد که این پل مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است.

پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل نموده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل بهار و تابستان است. از محل روستای آب ملخ تا روستا در حدود یک ساعت پیاده‌روی است.

آبشار سمیرم/شهرستان سمیرم/شهر سمیرم

آبشار سمیرم در 4 کیلومتری شرق شهرستان سمیرم در اعماق تنگه‌ای با دیواره‌ای سنگی قرار دارد. این آبشار در گذشته در حدود 70 متر ارتفاع داشته است که در اثر فرسایش، از ارتفاع آن کاسته شده و در حال حاضر به حدود 35 متر رسیده است. آب آبشار در نهایت به حوضچه‌های مصنوعی می‌ریزد که در اطراف آبشار و برای برای استراحت بازدیدکنندگان احداث شده است.

آبشار سمیرم یک آبشار دائمی است اما با توجه به وجود باغ‌های سیب در بالادست و استفاده از آب آن برای آبیاری باغ‌ها و مزارع، میزان آب آن در تابستان به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد بنابراین پرآب‌ترین و باشکوه‌ترین زمان برای بازدید از آبشار، اوایل فصل بهار است.

3 1 3 2 3 3 3 4

آبشار خَفر/شهرستان سمیرم/روستای خفر

آبشار خفر در 5 کیلومتری روستای خفر در 75 کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود 30 متر است و بر روی دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای تحت عنوان دره قاش مستان واقع گردیده است. دسترسی به آبشار از روستای خفر مستلزم صرف یک ساعت پیاده‌روی سبک است. آب این آبشار بلند و پرآب از قله‌های مرتفع دنا تأمین می‌شود. بهترین زمان بازدید از این منطقه اردیبهشت تا شهریور ماه است.67mark2 6979 vater 56mark2

آبشار بی بی سیدان/شهرستان سمیرم/روستای بی بی سیدان

آبشار بی بی سیدان در 48 کیلومتری جنوب غربی سمیرم در مجاورت روستای بی بی سیدان و رودخانه سمیرم در ورودی تنگه‌ای به نام تنگه نازی قرار دارد.

vater mark2 vater mark3

آبشار سیاه دره/شهرستان فریدن/شهر دامنه

آبشار سیاه دره یکی از آبشارهای استان اصفهان است که در شهر دامنه از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن (در غرب استان اصفهان) قرار دارد.

vater mark3

آبشار پشندگان/شهرستان فریدونشهر/دهستان پشتکوه دوم

آبشار پشندگان در موقعیت جغرافیایی N3248 E4956 در استان اصفهان واقع است. شهرستان فریدونشهر بدلیــل بارش سالانه  حدود ۷۰۰ میلیمتر دارای آبشارها و چشمه سارهای زیبای فراوانی است که خصوصاً در ارتفاعات پیشکوه و پشتکوه به چشم می خورد . آبشار پشندگان در فاصله ۷۵ کیلو متری جنوب فریدونشهر است در پائین دست روستای پشندگان  واقع  در دهستان پشتکوه فریدونشهر قرار دارد . ارتفاع این آبشار حدود ۴۵ متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره های پائین دست جلوه ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیعت بکر و کوهستان زیبا را به نمایش می گذارد. وجود انواع  درختان جنگلی شامل سیب ، زالزالک ، بنه ، بلوط و گردو  و انواع  پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی افزوده است . منطقه پشتکوه در شهرستان فریدونشهر واقع در جنوب غرب استان اصفهان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران می باشد. وجود مناطق جنگلی در محدوده ی روستاهای چالچرانه، کولاب، خوش میوه، گوه و دستگرد ودرختان جنگلی حفاظت شده روستای پشندگان که دردوطرف رودخانه ی هورو واقع شده و دارای درختان فراوانی است به این منطقه زیبایی منحصر به فردی داده است. دسترسی به این آبشار از طریق اصفهان، داران، سه راهی فریدونشهر، فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم، جاده پشتکوه موگویی به پشندگان امکانپذیر است.

پشندگان

وجود انواع درختان جنگلی همچون سیب، زالزالک، بنه، بلوط، گردو و انواع پرندگان وحشی، بر زیبایی این منطقه افزوده است.

آبشار پونه‌زار/شهرستان فریدونشهر/روستای دربند

آبشار پونه زار فریدونشهر  از دیدنی های ناشناخته استان اصفهان است. این آبشار با دیواره هایی پوشیده از خزه خوشرنگ و فضایی بس طرب انگیز پذیرای علاقمندان خویش است. آبشار پونه زار به ارتفاع تقریبی ۷۵ متر یکی از زیباترین آبشارهای ایران می باشد که بعد از روستای چغیورت(پشت کوه) و با حدود نیم ساعت پیاده روی در نزدیکی روستای دربند واقع است. نام قدیم این مسیر آخوره پایین و نام جاده بالاتر آخوره بالا بوده است. بسیاری از گل های وحشی و دارویی ایران را می توان در کوه های این منطقه یافت. چشمه های پر آب این منطقه به سمت غرب سرازیر شده و در نهایت، سرچشمه های رود دز را تشکیل می دهند. چشمه لنگان در این منطقه، از آبدهی بالایی برخوردار است و از آن، جهت تامین آب شرب مردم فریدونشهر استفاده می شود. چشمه لپه نیز در حدود دو کیلومتری چشمه لنگان واقع است و خروج آب از این چشمه به طور متواتر(پریودیک) است به طوری که مدت حدود یک ربع آب از زمین خارج شده و سپس جریان خروج آب قطع می شود. آبشارهای این منطقه بیشتر بین شهرستان های داران و فریدونشهر و در بین چشمه سارها واقع اند.

فریدون شهر با مساحت ۱۲۲۳۶کیلو متر مربع و جمعیت ۴۵۵۹۰۸ نفر در فاصله ۱۵۵ کیلو متری اصفهان قرار گرفته این منطقه ما بین استان های لرستان و چهار محال و بختیاری واقع گردیده و منطقه ای کوهستانی و ارتفاعات آن عبارتند از قله شاهون ، کلوسه و کوه کمران، کوهستانی ترین منطقه شهرستان ناحیه پشتکوه موگوئی است .

آب و هوای فریدون شهر معتدل کوهستانی است. منطقه فریدن دارای جاذبه های توریستی زیادی است از جمله آبشار زیبای پونه زار در دره زیبای پونه زار و در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی قرار دارد.

مسیر دسترسی به آبشار پونه زار

از مسیر شهرکرد ، جاده شیخ شبان ، روستای کمیشک ، سنیگرد ، اسکندری ، خویگان به شهر داران و از آن جا به طرف فریدون شهر حرکت می کنیم در مسیر روستا های برف انبار ، خمسلو ، خویگان ، صادقیه ، بیجگرد ، پادجان را پشت سر می گذاریم تا به فریدون شهر می رسیم که در ۱۷۰ کیلو متری شهرکرد و ۱۵۵کیلو متری شهر اصفهان قرار دارد پس از عبور از فریدون شهر به یک سه راهی می رسیم که سمت راست آن بطرف پونه زار و مسیر چشمه لنگان می رود یعنی اگر جاده را مستقیم ادامه دهیم به چشمه لنگان می رسیم ولی مسیرمان را به سمت روستای چغیورت تغییر مسیر می دهیم و از روستای چغیورت تا آبشار ۱۳ کیلو متر فاصله است که حدودا ۱۸۳کیلو متر تا شهرکرد آبشار فاصله دارد و ۲/۵ساعت زمان نیاز دارد .

در کنار جاده تابلو آبشار معلوم است و محلی برای پارک وسایل نقلیه در اطراف آن تهیه شده ، بعد از پارک کردن ماشین ها و گرفتن کوله بر پشت بعد از ۳ کیلو متر پیاده روی در شیب نسبتا ملایم رو به پائین بر روی سر چشمهای آبشار سوار می شویم بعد از لذت بردن از این همه چشمه که از تمام قسمت ها جاری است به سمت پائین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی در غرب آبشار به پائین حرکت می کنیم ، بعد از ۲۰۰متر طی مسیر به سمت پائین چشممان به زیبا ترین صحنه هائی که معمولا در خواب و خیال قابل تصور است می افتد و بعد از سیر و سیاحت و رفتن به سمت دهانه آبشار از مسیر سمت شرق دره در جاده پا کوب حرکت می کنیم تا به دو پرورش ماهی می رسیم سپس به سمت تاسیسات پرورش ماهی رفته و از جاده خاکی پروش ماهیها به سمت محل پارک ماشین ها بر می گردیم ، مسیر شیب تندی دارد ولی بی خطر و راحت است .

ابشار پونه زار پونه زار 2 پونه زار

آبشار دورک/شهرستان فریدونشهر/روستای دورک

آبشار دورک فریدونشهر در موقعیت جغرافیایی E495335 N324206 در استان اصفهان واقع است. ابشار دورک در نزدیکی روستای دورک از توابع پشتکوه فریدونشهر واقع شده و از یک دیواره بلند سنگی به پایین می غلطد. روستای دورک در کنار رودخانه آب گوکان(رودخانه دورک)، در حدود ۱۴۰ کیلومتر از شهرستان فریدونشهر فاصله داشته و مسیرهای ارتباطی این روستا، در اکثر اوقات زمستان به دلیل بارش برف بسته می شود. طبیعت زیبای این روستا و روستاهای اطراف آن از قبیل کلوسه، وستگان و کاهگان بسیار بکر و ناشناخته بوده و نیاز به توجه و امکانات بیشتری دارد.

دورک

روستای دورک در 140 کیلومتری شهرستان فریدونشهر و در مجاورت رودخانه آب گوکان (رودخانه دورک) قرار دارد.

آبشار شاه لولاک/شهرستان لنجان/شهر چرمین

این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شهر چرمهین از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان واقع شده است. آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام به ارتفاع 2750 متر از رشته کوه‌های واقع در زاگرس مرکزی قرار دارد و ارتفاع آن به 70 متر می‌رسد. منحصر به فرد بودن این آبشار از این جهت است که به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که اغلب آبشارهای ایران به صورت جوی روانی از روی سطح سرازیر می‌گردند. این آبشار از آبشارهای دائمی استان اصفهان است اما میزان آبدهی آن در طول سال متفاوت است. این آبشار در زمستان کاملاً یخ زده و قندیل‌های زیبا و قطور یخی به ارتفاع 70 متر تشکیل می‌دهد. در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه لولاک جریان می‌یابد که ارتفاع آن نزدیک به 90 متر است و آبی خروشان دارد که در نزد مردم منطقه به آبشار هولوکی معروف است.

لولاک

آب آبشار در محلی که نزد مردم منطقه به حوض معروف است روی زمین آرام می‌گیرد. بقایای حوض قدیمی به صورت تخته سنگ‌های بزرگ و حجاری شده مشهود است. بر بدنه یکی از سنگ‌ها، کتیبه‌ای به زبان فارسی حک شده است.

این آبشار نزد مردم منطقه با نام‌های آبشار شالورا، شاهلران و شاهلورا نیز شناخته می‌شود.

آبشار طرزه/شهرستان فریدونشهر/روستای طرزه

آبشار طرزه در موقعیت جغرافیایی N3256 E4947 در استان اصفهان واقع است. یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی در منطقه پشتکوه فریدونشهر است که از ارتفاعات زاگرس  مرکزی سرچشمه می گیرد و حدود ۸۵ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله داشته و در کنار روستای زیبای طـــرزه می باشد آبشار طرزه است. ارتفاع این آبشارحدود ۴۰ متر و در تمام فصول سال جلوه ای زیبا از ریزش آب بر روی صخره ها به نمایش می گذارد. جاده ارتباطی این روستا به تازگی آسفالت شده و دسترسی به آن را راحتتر کرده است. وجود انواع  درختان جنگلی شامل سیب ، زالزالک ، بنه ، بلوط و گردو  و انواع  پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی افزوده است . منطقه پشتکوه در شهرستان فریدونشهر واقع در جنوب غرب استان اصفهان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران می باشد. وجود مناطق جنگلی در محدوده ی روستاهای چالچرانه، کولاب، خوش میوه، گوه و دستگرد ودرختان جنگلی حفاظت شده روستای پشندگان که دردوطرف رودخانه ی هورو واقع شده و دارای درختان فراوانی است به این منطقه زیبایی منحصر به فردی داده است. دسترسی به این آبشار از طریق اصفهان، داران، سه راهی فریدونشهر، فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم، جاده پشتکوه موگویی به پشندگان و سپس روستای طرزه امکانپذیر است.

طرزه

آبشار نوغان/شهرستان بوئین میاندشت/پل تاریخی نوغان

در مسیر این رودخانه و در تقاطع با جاده ترانزیتی اصفهان خوزستان در بخش بوئین میاندشت و در فاصله ۴۸ کیلومتری غرب از مرکز شهرستان پل تاریخی وجود دارد که به پل نوغان معروف است . در امتداد این رودخانه به سمت شمال آبشاری بسیار زیبا وجود دارد که به همراه بیشه زارهای وسیع و زیبا مسافران زیادی را به سوی خود می خواند.

آبشار نوغان آبشاری است که در امتداد رودخانه قم‌رود (اناربار) واقع شده است. این آبشار نام خود را از نام پلی (پل نوغان) گرفته که بر روی این رودخانه بنا شده است.

نوغان

گرداوری: محسن رحیمی

  1. آقا محسن زحمت کشیدی لطفا 5آبشار بزرگ کشور را هم نام ببر

Go to TOP