چاپ خبــر

خروج اولین گروه مخالفان سوری از مناطق محاصره شده حمص

منابع مخالف سوری و همچنین استان‌دار شهر حمص اعلام کردند که ده‌ها غیرنظامی و اولین گروه از افراد مسلح از بخش قدیمی حمص که از حدود دو سال قبل محاصره شده‌ است، خارج شدند.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از ایسنا، ابو الحارث الخالدی یکی از نمایندگان گروه‌های مسلح که در مذاکرات پیرامون خروج افراد مسلح از بخش قدیمی حمص مشارکت دارد در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه که در قالب اولین کاروان 222 تن از شبه نظامیان مخالف دولت از مناطق تحت محاصره خارج شدند گفت: ده‌ها غیرنظامی و همچنین افراد مسلح آسیب دیده نیز در چارچوب توافق حاصل شده از حمص خارج شدند.

وی در ادامه افزود:افراد خارج شده از بخش قدیمی شهر به سمت منطقه “الدار الکبیره” در حومه شمالی حمص و در فاصله 20 کیلومتری مرکز این شهر حرکت می‌کنند.

در همین راستا طلال البرازی، استان‌دار حمص در مصاحبه با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اظهار کرد که خروج افراد مسلح از حمص آغاز شده است و یگان‌هایی از نیروهای نظامی پس از پایانی خروج این افراد بازرسی‌ها و خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌ها را آغاز خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: هم‌زمان با آغاز خروج افراد مسلح احتمال می‌رود که روند سازش و آشتی نیز آغاز شده تا شهر حمص خالی از سلاح و افراد مسلح شود.

خروج افراد مسلح براساس توافق‌نامه‌ای میان نظام سوریه و مخالفان است که با نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد.

براساس این توافق در مقابل خروج امن افراد مسلح از بخش قدیمی حمص کمک‌های انسانی وارد دو منطقه شیعه‌نشین نبل و الزهراء در استان حلب می‌شود که مخالفان مسلح این دو منطقه را ماه‌هاست محاصره کرده‌اند.

نیروهای نظامی سوری، با پایان خروج افراد مسلح مناطق محاصره شده را تحول می‌گیرند. این توافق‌نامه شامل منطقه الوعر نمی‌شود که مخالفان مسلح آن را اشغال کرده‌اند. الوعر منطقه استراتژیک در حمص است که ده‌ها هزار تن در آن ساکن هستند و یکی از اصلی ترین پایگاه‌های مخالفان در مرکز سوریه محسوب می‌شود.

در صورتی که بخش قدیمی شهر حمص از دست مخالفان مسلح آزاد شود، بیشتر این استان که شاهراه ارتباطی مرکز سوریه است تحت کنترل نیروهای دولتی قرار می‌گیرد.

برخی از مناطق حومه شمالی حمص همچون تلبیسه و الرستن همچنان تحت کنترل مخالفان است.

Go to TOP