چاپ خبــر
متن و حاشیه سفر سفیر گرجستان به فریدونشهر؛

سفر سفیر!

شنبه دهم خردادماه شهرستان فریدونشهر میزبان سفیر جمهوری گرجستان و هیئت همراه وی بود.
سفری که همه نیروی شهرستان را برای میزبانی مناسب و به دور از حاشیه بسیج کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر- پونه زار؛ سفیر گرجستان در جمهوری اسلامی ایران دیروز به شهرستان فریدونشهری آمد که بیشتر مردم مرکز شهر آن و چند روستایش به زبان گرجی تکلم می کنند و این زبان را پس از 4 قرن همچنان زنده نگه داشته و حفظ آن را نیز بسیار مهم می دانند.

بازدید  از شهر فریدونشهر مهمترین برنامه آقای سفیر بود تا به قول خودش به یکی از آرزوهای همیشگی اش که نتوانسته بود در دوره جوانی به دلیل شرایط و محدودیت ها در  رژیم شاه  به آن برسد، دست یابد.

safir 930310 (2)

ایوسف چاخاشویلی سفیر مسلط به زبان فارسی که همین چند وقت پیش استوار نامه خود را به وزیر امور خارجه ایران تقدیم کرده بود، بعد از حضور در فریدونشهر  به گلستان شهدای شهرستان رفت و با اهدای گل به مزار  شهدا، به همه شهدای شهرستان و به خصوص شهدای گرجی زبان ادای احترام کرد.

safir 930310 (7)

آقای سفیر به همراه هیئت همراه خود که به نظر از تهران و اصفهان وی را همراهی می کردند بعد از ادای احترام خود به شهدا به سمت فرمانداری شهرستان رفت و به طور رسمی از طرف فرماندار شهرستان مورد استقبال قرار گرفت.

safir 2 (5)

سالن همایش های فرمانداری شهرستان که از حدود دو ساعت قبل میزبان مهمانانی بود که منتظر آقای سفیر بودند محل دیدار و سخنرانی مسئولین شهرستان و سفیر جمهوری گرجستان بود.

safir3 930310 (11) safir3 930310 (15)

مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافت و در ابتدا غلامرضا یسلیانی سرپرست فرمانداری شهرستان ضمن خوش آمد گویی یه مهمانان و سفیر جمهوری گرجستان با اشاره به نامداران و قهرمانی سرداران بزرگ ملی گرجی  مانند امام قلی خان و اله وردی خان گفت: تاریخ نشان می دهد که روابط دو کشور ایران و گرجستان همیشه در سطح خوب و مطلوب بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد با توسعه روابط و دوستی ها شاهد تعاملات بیشتر تجاری بین دو کشور باشیم. وی در ادامه اظهار داشت: صنعت گردشگری می تواند با توجه دو کشور در شهرستان فریدونشهر و شهرهای گرجستان توسعه یابد و موجب رشد و ارتقای این شهر ها شود.

safir3 930310 (14)

در دادمه بهروز اصلانی عضو شورای شهر فریدونشهر ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و حضار به ایراد سخنانی در جهت افزایش روابط بین شهر فریدونشهر با شهرهای کشور گرجستان در چارچوب مقررات و قانون دو کشور پرداخت.

وی گفت: شورای شهر فریدونشهر طبق اساس نامه و قوانین ، درخواست همکاری با شورای شهر باتوم گرجستان که اکثرا” مسلمان نشین هستند را دارد و از مسئولین خواست تا رایزانی های لازم برای انجام مقدمات اولیه کار صورت پذیرد.

safir3 930310 (13)

در ادامه حسین گوگونانی رییس شورای شهر فریدونشهر به جایگاه رفت و ضمن خوش امد گویی به زبان گرجی و فارسی به مهمانان و حضار از سفر سفیر گرجستان به فریدونشهر تشکر کرد.

حسین گوگونانی  با اشاره به  اهمیت دو کشور به منظور قرار گرفتن کشور گرجستان در قفقاز و ایران در  منطقه خاورمیانه، اظهار کرد: این دور کشور اگر بتواند در چارچوب روابط قرون گذشته با یگدیگر همکاری داشته باشند قطعا منافع این دو ارتباط برای هر دو کشور ملموس و موثر است.

وی بیان کرد: به منظور گسترش ارتباطات بین دو ملت،به  مسئولان استان پیشنهاد می‌کنیم در قالب اتاق‌های بازرگان، میراث فرهنگی و صنایع و معادن و سرمایه‎گذاران که وجود دارند، سفر بلند پایه‌ای همراه با مسئولان سیاسی و اقتصادی به گرجستان و بالعکس داشته باشند.

رئیس شورای شهر فریدونشهر با بیان اینکه دغدغه‎ای که در شهرستان فریدونشهر مطرح است حفظ زبان گرجی است، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان فریدونشهر افتخار می‌کنند که میراث دار سه فرهنگ بزرگ اسلام، ایران و گرجی هستند که توانسته‎اند با گذشت سال‌های زیاد زبان مادری و فرهنگ غنی گرجی را زنده نگه دارند.

safir3 930310 (8)

حجت الاسلام والمسلمین سیاوشی امام جمعه شهرستان نیز در ادامه مقدم مهمانان را به شهر شهید پرور فریدونشهر گرامی داشت و گفت: حضور همراه با آرامش و احترام متقابل  اقوام مختلف در سطح شهرستان از ویژگی های مردم منطقه است.

وی حفظ وحدت با محوریت اسلام را از دیگر ویزگی های مردم ساکن در شهرستان خواند و گفت: مردم فریدونشهر به فرهنگ بالا و مشارکت همیشگی درصحنه های مهم  نظام جمهوری اسلامی ایران در تمامی مقاطع مهم مانند هشت سال دفاع مقدس و انتخابات معروف اند.

وی حفظ وحدت و توجه به داشته های فرهنگی همه قوم ها را در چارچوب سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی و با مدیریت مسئولین منتخب مردم از مهمترین نیازهای شهرستان خواند.

safir3 930310 (9)

بعد از سخنرانی مسئولین شهرستان فریدونشهر، سفیر گرجستان به ایراد سخنانی به دو زبان گرجی و فارسی درباره ملت و دولت دو کشور و دلایل سفر خود پرداخت.

safir3 930310 (10)

متن کامل سخنان به زبان فارسی وی را در زیر می خوانید:(متن بدون ویرایش دستوری است و سعی شده است عین جملات در زیر آورده شود)

خانم ها وآقایون محترم

با عرض تشکر مرحمت شما زیاد لطف شما زیاد که از بنده دعوت کردید و من حضورا این جا هستیم. گرجی تباران شهرستان فریدونشهر مردم شایسته و اتباع محترم جمهوری اسلامی هستند. شما به نحوه شایسته در کار های اجتماعی و کار های سخت جامعه اسلامی مشارکت میفرمایید این باعث افتخار ما است ما خیلی خوشحالیم و خوشبختیم چندین لحظه پیش من به زبان گرجی گفتم دو کشور دو ملت آزادی را به دست آوردند میدونید که منظورم چیه؟

منظورم اینه وقتی جوان بودم و در ایران سابق زندگی میکردم اون وقتم خیلی دلم میخواست که گرجی تباران ایران را ارتباطات برقرار کنم اما حکومت شاه همچین اجازه ای به من نداد. الان دو ملت آزادی رو بدست آوردند بعد از فروپاشی شوروی سابق گرجستان به عنوان یک کشور مستقل سرنوشت خودش را داره معین میکنه و راه خودش را ملت گرجستان انتخاب کردند و این راه ترکیب و نزدیک شدن به تشکیلات یورو آتلانتیک (اتحادیه اوپا) میباشد درست 27 روز دیگر رییس جمهور محترم گرجستان و نخست وزیر گرجستان عازم پایتخت کشور بلژیک میباشد و در brussels البته عالی رتبه اتحادیه اروپا قرارداد منعقد میکنند که اسمش پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا میباشد.

ما از این موقعیت که پیش اومد حتما باید استفاده کنیم. حتما باید زحمت بکشیم حتما باید یک دیگر رو کمک کنیم این موقعیت که پیش اومد نباید از دست بدیم و بیشتر باید کار کنیم بیشتر فکر کنیم چطور به یکدیگر نزدیک بشیم خوشبختانه فضای خوبی ایجاد شده بین ما بله ایران ملت دوست و برادر گرجستان است ما ایران را حس میکنیم بعد از فروپاشی شوروی ما سال های بسیار سختی رو گذروندیم حالا باز هم بلند شدیم و طی سال ها رهبر جمهوری اسلامی ایران طرفدار گرجستان بودند ایشون همیشه به ما کمک میکردند و دیگر کشور روسیه به لوله کشی گاز را قطع کرد جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند به ما کمک کنند و ما گاز را از ایران وارد کردیم وقتی روس ها به ما حمله کردند 6 سال پیش، و موقتا دو منطقه گرجستان را اشغال کردند منظورم آبخازستان و اوستیا خیلی خیلی دلشون میخواست که جامعه بین المللی طرفدار روسیه باشه و ایشون هم که اشتباه بزرگی کردند خود حکومت روس ها این دو مناطق فوق الذکر را استقلالش را به رسمیت شناختند و خیلی هم امیدوار بودند که ملل مختلف هم راه را ادامه بدهند خوشبختانه اینطور نشد و فقط دو سه کشور قبول کردند از این سیاست و ما در گرجستان میدانیم که روس ها رهبران ایران را تحت فشار گذاشتن اما خوشبختانه رهبران جمهوری اسلامی این کار را نکردند و طرفدار ملت گرجستان شدند.

ما خیلی احترام میگذاریم به تاریخ و فرهنگ ایران همین طور که گفتم یکی از مراکز بشریت هست ایران انجا تمدن شروع شد.

طی قرون ایرانی ها در فرهنگ و هنر قهرمانان بودند و به دیگر ملل نشون میدادند چطور زندگی کنند چون فرهنگ ایرانی ها خیلی بالاست هنرایرانی ها که سر تا سردنیا معروفه ملت ایرانی خیلی صبور است اول فکر میکنند و بعد کار میکنند این که نسبت به دیگران نمیتوننیم همچین حرفی را بزنیم ما از این باید استفاده کنیم ما باید پروژه های مختلف را انجام بدیم و امیدوارم که گرجی تباران فریدونشهر پل دوستی خواهند بود بین دو کشور و دو ملت.

ما خیلی احترام میزاریم به فرهنگ و زبان و ادبیات و تاریخ ایران من خودم دانشگاه تفلیس تموم کردم خاورشناس نیستم زمین شناسی رو تموم کرده بودم اما به دانشجویان دانشگاه ما همچین فرصت پیش اومد این فرصت را به ما دادند که ما یک زبان خاورمیانه رو انتخاب کنیم منم زبان ایران را انتخاب کردم و خیلی شخصا خوشحالم که الان میتونم زبان فارسی را صحبت کنم و برادران و خواهران گرجی ما خیلی احترام میزاریم و این دانشگاه خیلی قوی هست در دانشگاه های دولت ما خیلی احترام میزاریم به شعرای ایرانی که طی قرون معروف شدند در سرتا سر دنیا، ابوالحسن رودکی، فردوسی، امر خیام، نظامی گنجوی و دوتا فراموش نکنید از شیراز حافظ و سعدی.

ما کتب فوق الذکر از زبان فارسی رو ترجمه کردیم و این اشعار مختلف مضمون های مختلف حالا در گرجستان به زبان گرجی داریم و مردم ما میتونن این کتب رو به زبان گرجی بخونن و لذت ببرن. من فقط سه ماه هست که به ایران اومدم و خوشبختانه ملاقات ها و گفتوگو های فراوانی با مقامات عالی رتبه داشتم و هرجا که رفتم دیدم که ما موقعیت خوبی داریم برای پیشبرد روابط صمیمی دو ملت من جمله در طرح های اقتصادی در کار ها فرهنگی و در کارهای تجارتی و دیگر و دیگر. ما طرفدار این سیاست هستیم و امیدواریم که این کارهای فوق الذکر رو در آینده خیلی نزدیک پیش ببریم بی نهایت سپاسگذارم از رهبران شهرستان فریدونشهر به خصوص از فرماندار محترم آقای یوسلیانی که حضورا اینجا تشریف دارن و بینهایت سپاسگزارم از صحبتشون از حرفشون که از صمیم قلب ایشون سخنرانی فرمودند متشکرم.

از اقایون محترم سپاسگزارم که بیان فرمودند و خاطرنشان کردند که گرجی تباران فریدن مایل به افزایش مناسبات دوستی بین دو ملت هستند من نمیخوام وقت زیادی از شما بگیرم و سخنرانی خودم را در همینجا به پایان میرسانم و آرزوی موفقیت خوشبختی برای ملت برادر ایران دارم.

خیلی ممنون خیلی متشکرم.

سخنان سفیر گرجستان پایان بخش این قسمت از حضور وی در شهرستان بود.

در ادامه فرماندار در اتاق خود میزبان مهمانان بود و دو طرف هدایایی که بیشتر کتاب بود را به رسم یاد بود به یک دیگر هدیه دادند.

safir4 930310 (8) safir4 930310 (10) safir4 930310 (17) safir4 930310 (19)

بازدید از کارخانه خوشگوار شهرستان که در حال تولید تن ماهی است از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای آقای سفیر بودو

safir4 930310 (5) safir4 930310 (3)

سفیر گرجستان در پاسخ به درخواست مدیر داخلی کارخانه مبنی بر صادرات تن ماهی به کشور گرجستان گفت : هم اکنون کشور گرجستان از بیش از 10 کشور تن ماهی وارد می نماید و این کشورها در کیفیت محصول با هم رقابت می کنند و این کارخانه هم می تواند محصولات خود را برای نمونه به این کشور صادر نماید و در صحنه رقابتی و اقتصادی این کشور شرکت نماید. وی از تخصیص 18 درصد مالیات برای محصولات در این کشور خبر داد و گفت :  این کارخانه در صورت صادارت باید با نرخ درب کارخانه محصولات را در کشور گرجستان عرضه نماید.

بخش پایانی سفر آقای سفیر به شهرستان فریدونشهر حضور در ضیافت نهار تدارک دیده شده توسط شهرداری و شورای شهر فریدونشهر در محل خروجی چشمه لنگان بود.

در این ضیافت دو طرف بیشتر به بحث درباره مسائل مورد نظر پرداختند و توافقاتی نیز صورت گرفت.

در حاشیه این مراسم هم خبرنگاران سوالاتی را از سفیر گرجستان مطرح کردند.

ایوسف چاخواشولی سفیر جمهوری گرجستان در ایران در سفر به شهرستان فریدونشهر در حاشیه دیدار با مسئولین و نخبگان این شهرستان در مصاحبه خبری با خبرنگار واحد مرکزی خبر  با اشاره به اینکه ایران به عنوان مهد تمدن و فرهنگ محسوب می گردد و دانشمندان و نویسندگان بزرگی در این جا پرورش یافته اند ، از اعلام آمادگی کامل جمهوری گرجستان برای مراودات فرهنگی و اقتصادی با ایران خبر داد و افزود : برای ما مایه افتخار و خوشحالی است که گرجیان مقیم کشور ایران در شهرستان فریدونشهر به عنوان بهترین شهروندان این کشور محسوب می گردند و شهرستان فریدونشهر یکی از شهرستان های امن استان اصفهان است . ایشان با اعلام اینکه بیش از 8 هزار و 500 نفر ایرانی در کشور گرجستان زندگی می کنند گفت : در کشور گرجستان اتاق های بازرگانی در بخش های مختلف کشاورزی ، تولید مواد غذایی و غیره تشکیل شده است و بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی در کشور گرجستان با ثبت شرکت ها مشغول به فعالیت اقتصادی هستند . سفیر کشور گرجستان از ایران به عنوان کشور برادر و دوست یاد کرد و گفت : در بسیاری از حوادث کشور گرجستان و لحظات حساس و بحرانی از جمله قطع گاز گرجستان توسط روسیه ، این کشور ایران بود که با دادن گاز به گرجستان ، مشکل سوخت این کشور را حل نمود . چاخواشولی با اظهار خرسندی از حفظ زبان گرجی در این شهرستان بعد از گذشت بیش از 400 سال از مهاجرت گفت : این کشور آمادگی کامل دارد تا کلاس های آموزش زبان و ادبیات گرجی را در هر کجای ایران مخصوصا” شهرستان فریدونشهر برگزار نماید .

1000

پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار هم سعی کرد چند سوال متفاوت از سفیر گرجستان بپرسد.

سفیر گرجستان تاکید داشت نگاه گرجستان به فریدونشهر و مردم گرجی زبان متفاوت با  سایر نقاط ایران نیست و گفت: قرار نیست  امتیاز خاصی را خارج از چارچوب قوانین کشور خود و کشور ایران به مردم گرجی زبان فریدونشهر بدهدند.

safir4 930310 (14)

فیلم این گفت و گو را می توانید اینجا ببینید:

گفت و گوی اختصاصی پونه زار با سفیر گرجستان

سفر سیاسی، فرهنگی و شاید اقتصادی 6 ساعته سفیر کشور جمهوری گرجستان به فریدونشهر عصر روز شنبه با بدرقه مسئولین شهرستان از وی به پایان رسید.

باید منتظر ماند و دید این سفر چه دستاوردی را برای شهرستان فریدونشهر و به خصوص گرجی زبانان به همراه خواهد داشت.

در روزهای آینده سعی می کنیم بیشتر به نکات مثبت و منفی این سفر بپردازیم.

گزارش تصویری این سفر را نیز اینجا ببینید:

گزارش تصویری کامل از سفر کوتاه سفیر گرجستان به فریدونشهر

 

  1. با تشکر از گزارش شما اگه میشه از حاشیه ها هم گزارشی تهیه کن

  2. دم شماگرم بخاطر گزارش زیباتون.موفق باشید

  3. MOLIYANI گفت:

    خيلي خوب بود.به اميد روزي كه فريدونشهر به اونجايي كه لياقتشو داره برسه

  4. 0372 گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    ممنون به خاطر گزارشتون.
    میشه بپرسم در یکی از تصاویر، اون کتابی که دست یکی از آقایونه که عکس شهید دستوری روشه چه کتابیه؟
    اصلا کتابه یا فقط عکسه؟
    از کجا میشه تهیش کرد؟

  5. دشی گفت:

    Bravo my favorite reporter…

  6. علی گفت:

    با سلام …. شهر هم بالاخره کدخدا منشی اداره میشه دیگه شهردار میخوایم چیکار . خدمت عزیزان که بهار تمام شد چیزی هم به اتمام تابستان و شروع برف نداریم و کلی پروژه روی زمین مونده با یک شهرداری بلاتکلیف. فکری به حال شهر کنین بی خیال سفیر گرجستان اون خودش میدونه چجور بره و بیاد.

  7. علی گفت:

    ایوای پونه زار نطر منو کلا نصفه منتشر کردی. این رسمش نیست که از اول و اخر نظرات بزنی . اینجوری روز به روز از محبوبیتت کم میشه آقای مدیر.

    • پونه زار گفت:

      موفق باشید انتشار نظرات بار مسئولیتی برای ما دارد و تا این لحظه سعی شده اکثر نظرات منتشر بشه ولی کمی به ما حق بدهید

  8. چرا نباید واسه فریدونشهر استثنا قاعل بشن این همه ساله داریم تو منطقه محروم زندگی میکنیم هنوز داریم گرجی حرف میزنیم

  9. اس گفت:

    درود بر شما من هم با شما موافقم چرا نباید برای گرجیان فریدونشهر استثنا قاعل بشوند پس چگونه ما را گرجی حساب میکنند اما هیچ امتیازی به ما نمیدهند پس چرا هر مقامی که از گرجستان به ایران میاید به فریدونشهر هم سفر میکند.

Go to TOP