چاپ خبــر

فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟

خطیب و سخنران برجسته کشور تصریح کرد: پیاده روی عظیم و بیست میلیونی اربعین ، به منزله رستاخیز شیعه علیه تکفیرگرایی داعش و حامیان آن هاست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از دانا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: مراسم باشکوه پیاده روی اربعین در روزگار کنونی ما یکی از عوامل اصلی ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان اسلام و تشیع به ویژه همین تکفیری های داعش است که حقیقتاً با افکار خشک و خطرناک خود به جان مسلمین و شیعیان افتاده اند .

وی افزود: این اجتماع بزرگ مانور و رژه عظیمی در راستای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری ها و دشمنان اهل بیت(ع) به شمار می رود، ضمن آن که از سویی اعلام صریح وفاداری و علاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) است.

زیارتی که نشانه بارز مؤمن است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اهمیت و عظمت زیارت اربعین گفت: امام حسن عسکری (ع) در حدیث معروف خود به پنج نشانه مهم مؤمن اشاره می فرماید که از آن جمله خواندن زیارت اربعین است.

وی با بیان این که زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه در روز اربعین در کلام ائمه اطهار(ع) از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است، افزود: در حدیث داریم که خدای تبارک و تعالی براى زیارت کربلاى امام حسین(ع)، پاداش هزار حج و عمره قرار داده است. به تعبیر بزرگان ما چنین جایگاهی به خاطر آن است که حج هم به برکت عاشورای حسینی باقى مانده و به طور کلی ادامه حیات اسلام در سایه خون پاک شهیدان کربلا میسر شده است.

بیانی ماندگار از بهجت عارفان

وی همچنین اضافه کرد: از این جاست که کلام مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت(ره) را بهتر درک می کنیم که فرمود: “امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.”

رفیعی یادآور شد: زیارت اربعین امام حسین(ع) آن قدر اهمیت دارد که از وجود امام صادق(ع) یک زیارتنامه ویژه ای در این باره در دست هست.

یادآوری حماسه حسینی به هر مناسبتی

کارشناس برنامه های مذهبی رسانه ملی در ادامه اظهار داشت: واقعاً جالب و آموزنده است که در مورد امام حسین(ع) در منابع روایی ما به هر مناسبتی سعی شده که به گونه ای مردم را به کربلا و عاشورای حسینی ارجاع بدهند و همان طور که می دانیم در ایامی چون شب نیمه شعبان، روز عید غدیر ، 27 رجب، شب قدر و … وارد شده که در آن ها زیارت امام حسین(ع) بسیار مستحب است و شیعیان به این عمل مبارک ، به طور خاص تشویق و ترغیب شده اند.

حفظ دین خدا؛ مرهون قیام سیدالشهدا(ع)

وی با بیان این که قیام خونین امام حسین(ع) از عوامل اصلی بقای دین خدا و پیامبر اوست، گفت: اساساً پیاده روی به سوی مراکز الهی و عبادی یک عمل مستحب است،کما این که یکی از مستحبات مشی و حرکت به سمت مکان برقراری نماز جماعت است که اگر کسی پیاده برود ثواب بسیاری دارد و یا مشی و پیاده روی به سوی کعبه که خودش موضوعیت دارد.

رفیعی افزود: در سیره حضرات معصومین (ع) نیز ما داریم که مثلاً امام مجتبی (ع) سفرهای مکرر از مدینه پیاده به سمت مکه می رفتند و با این که محمل ها و شترها در اختیار داشته اند اما حضرت به این عمل مبادرت می کردند و حال آن که در تاریخ داریم که براثر این مساله پایشان مجروح می شده ، یا در مورد امام سجاد(ع) روایات تاریخی هست که ایشان نیز پیاده به سمت مکه رهسپار می شدند و وقتی در مسیر عده ای علت مساله را از حضرت می پرسیدند ، ایشان پاسخ می داد که من به میهمانی خدای تبارک و تعالی می روم و به احترام ولی نعمت و مولایم دست به این پیاده روی می زنم.

پیاده روی اربعین؛ مصداق بارز تعظیم شعائر

وی ادامه داد: طبعاً این پیاده روی ها به خصوص پیاده روی عظیم اربعین حسینی، ناظر به بحث تعظیم شعائر است ، همان طور که خداوند متعال در آیه32 سوره مبارکه حج می فرماید:  «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: البته تعظیم شعائر در دنیا هم امری مرسوم است و در کشور خودمان نیز راهپیمایی هایی که به مناسبت هایی چون روز قدس و یوم الله 22 بهمن انجام می دهیم، در همین راستاست چرا که خداوند می فرماید اگر شما قدمی بردارید که مایه ناراحتی و ترس کفار شود این عمل شما عبادت است و ما در مناسبت های یادشده هم عمل صالح انجام می دهیم و هم این که در دل و قلب کفار و منافقین و دشمنان اسلام از حرکت عظیم و باشکوه خود ، رعب و وحشتی ایجاد می کنیم.

یک پیاده روی با دو هدف؛ هم تولی ، هم تبری

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: مراسم باشکوه پیاده روی اربعین با آن حالات عجیب معنوی و عاطفی ، علاوه بر آن که زمینه یأس و ناامیدی کفار و منافقان و هواداران آن ها را فراهم می سازد، در تشدید وحدت و عزت مسلمین به خصوص شیعیان نیز بسیار اثرگذار است و به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) به انسجام و اقتدار هرچه بیشتر شیعه در دنیای کنونی می انجامد.

Go to TOP