چاپ خبــر
این روزها زیاد این گفته را می‌بینیم؛

آیا حدیث «هر کس مژده ربیع الاول را به من بدهد من مژده بهشت را به او می‌دهم» صحیح است؟

همزمان با فرا رسیدن ماه فرخنده ربیع‌الاول، خرافه‌ای در بین مردم می‌گردد و مخاطبان با آرزوی بهره‌مندی از ثواب و بهشتی‌ شدن آن را منتشر می‌کنند. اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از فرهنگ نیوز، همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول شاهد رواج یک باور غلط هستیم که بیشتر در شرایط کنونی از طریق پیامک، ایمیل یا شبکه‌های نظیر وایبر، واتس‌اپ، تلگرام و … منتشر می‌شود، با این مضمون که پیامبر(ص) فرموده است: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»! به همین خاطر برخی افراد در اولین شب ماه ربیع‌الاول بر درب مساجد حاضر شده تا به نوعی پایان ماه صفر را اعلام کنند!

این باور غلط که به صورت بشارت بهشت از قول پیامبر(ص) در راستای خوشنودی ایشان از پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول صورت می‌گیرد، متأسفانه باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود.

اما اصل واقعه و حدیث چیست؟ این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم(ص) ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است.

این حدیث در باب «معنى قول النبی ص من‏ بشرنی‏ بخروج‏ آذار فله الجنة» از کتاب معانی الاخبار (النص / 204) و همچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق (ج 1 / ص 175) و در روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج 13 / ص 3) و با سلسله‌ سند زیر بیان شده است:

«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّیْبَانِیُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ وَ الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُؤَدِّبُ وَ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ‏ الدَّقَّاقُ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا بَکْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِیبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِیمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَبْدِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ»

سلسله سند این روایت به صحابی بزرگوار عبدالله بن عباس منتهی می‌شود که وی اصل واقعه را این‎گونه توصیف می‌کند:

«عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‏ کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ، فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ، فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ: إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ. فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ، فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُوذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ؟ فَقَالَ أَبُوذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ.

فَقَالَ(ص): قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَاذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُون‏»

از ابن عباس نقل شده که گفت: روزی پیامبر(ص) به همراه تعدادی از اصحاب‌شان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است!

برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود، پیامبر(ص) متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آن‌ها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماه‌های رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است.

آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر نیز همراه‌شان بود، پیامبر(ص) به آن‌ها فرمود: ما در کدام ‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است.

پیامبر(ص) فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی و چطور این‌گونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام می‌دهند، به واسطه‌ تو خوشبخت می‌شوند، آن‌ها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است.

این در حالی است که در میان کتب حدیث، تنها روایتی که اشاره به پایان یافتن ماه صفر و آغاز ربیع داشته باشد، همین روایت است، به نظر می‌رسد، در برخورد با روایتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح می‌شود و به گونه‌ای منطبق بر عقل و منطق نیست، باید با دیده تأمل نگریسته شود و از کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد.

  1. چی؟

    من که تو کتب خوندم هرکس مژده ی فرا رسیدن ربیع الاول را بدهد بهشت بر او واجب است

    والا موندیم چیکار کنیم دیگه

    • جلال گفت:

      با توجه به اینکه بعد از وفات شهادت گونه پیامبر حضرت علی را خانه نشین کردند و به حضرت زهرا س توهین کردند و مورد آذار و اذیت قرار دادند و همچنین اینت ایام مصادف است با ایام بیماری و نهایت شهادت امام حسن عسگری پس امام زمان هم محزون است
      پس حلول ماه ربیع تبریک ندارد

    • ناشناس گفت:

      با کمی تامل می توان فهمید که این سخن که هر کس اولین نفر فرا رسیدن ماه ربیع الاول را بگوید بهشت بر او واجب می شود غلط است و اصل ماجرا همان است که در سایت نوشته شده بود.

    • م گفت:

      این ماه آذار چیه که تازه سر از تو روایت در آورده یعنی تو این این همه سالی که ما این روایتو شنیدیم چرا منبری ها نگفتن

      و شما بهتره به حدیث نبوی عمل کنی

    • م گفت:

      سلام بر شما
      پیامتان متین
      ممنونم
      بغیر از شهادت حضرت امام حسن عسکری در هشتم ربیع و تعرض به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا و مولا علی در سوم ربیع
      که سوگ بر جان شیعه است

      نباید غافل شد که
      باقی ایام آن بسیار خاص است
      اول
      نامگذاری این ماه که به نقلی دلالت بر شمسی بودن ماه های سال داشته و تغییر داده شده
      البته باید با درنگ و تامل، بررسی شود
      اما همین سوال که چرا این ماه، ربیع نامیده شده است؟
      و نیز، شب اول ربیع که لیله المبیت و مجاهدت عاشقانه و عظیم مولا علی، برای حفظ جان پیامبر نازنینمان
      و آغاز هجرت رسول الله است که می‌بایست مبدا سال مسلمانان میشد و با دخالت دشمنان اهل بیت، محرم را مبدا سال قرار دادند
      دوم
      میلاد پیامبر و امام صادق صلوات الله علیهما
      سوم
      روز نهم ربیع
      نخستین روز امامت حضرت بقیه الله الاعظم سلام الله علیه
      هفدهم ربیع
      میلاد نور عالم هستی، حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله و سلم

      و نیز شب معراج پیامبر است

      حال
      تامل نمایید و در باب مبارکی این ماه
      که مخصوصا میلاد اولین معصوم و آغاز امامت چهاردهمین معصوم در آن است، تردید نکنید

  2. حسنی هستم تشکر از وبلا گتون و میخواستم بگم که این درست نیست مگه نوشتین پس از کجا مطمئن بشیم و اگه درست نیست پس چرا وبلاگ گذاشتین ممنون می شم اگه جواب بدین

    • پونه زار گفت:

      با تشکر از توجهتان، متأسفانه متوجه سوالتان نشدم. لطفا واضح تر بفرمایید تا پاسخ دهم.

    • سیدموسوی چناران گفت:

      عزیز من سلام
      اشکال ما اینکه ازراه میانبر
      دوست داریم استفاده کنیم
      متن روایی وادرس کتابها داده شده
      زحمت بکشیم برای کشف حقیقت هزینه کنیم
      در یکی از3کتابهای فوق الذکر پیدا کنیم
      یاعلمایی که کتاب دارند ومورد اطمینان اند
      ازشون سوال کنیم
      یاعلی
      سیدموسوی چناران

  3. سعید خ گفت:

    بابت این مطلب از پونه زار تشکر میکنیم

  4. گوگونانی گفت:

    کاش بیشتر از این مطالب بگذارید تا حقیقت دین مشخص بشه و بیشتر با کج روی های در دین آشنا بشویم

  5. ناشناس گفت:

    چی بگیم والا

  6. عبدالخ گفت:

    متشکرم خیلی عالی بود

  7. عبداله گفت:

    ممنون

  8. هادی گفت:

    ممنون از اطلاع رسانی

  9. جدیدی گفت:

    «ربیع» به‌معنی بهار از ماده رَبع است. علت اینکه به این ماه ربیع گفته می‌شود این است که در فصل بهار، گیاهان تر و تازه‌اند و نامگذاری این ماه در فصل بهار رخ داده‌ است.

    ماه «ربیع‌الاول» همان‌گونه که از اسم آن پیداست بهار ماه‌ها است؛ به‌جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست.

    در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است، زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) در این ماه است و مى‌توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است، چرا که او داناترین مخلوقات خداوند و برترین آنها و سرورشان و نزدیکترین آنها به خداوند و فرمانبردارترین آنها از او و محبوبترینشان نزد او است. این روز نیز برتر از سایر روزهاست، و گویا روزى است که کاملترین هدیه‌ها، بزرگترین بخشش‌ها، شامل‌ترین رحمتها، برترین برکتها، زیباترین نورها و مخفى‌ترین اسرار در آن پى‌ریزى شده است.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

  10. S گفت:

    حالا چه اشکالی داره ما از امدن ما ربیع الاول خوشحال باشیم؟؟بعد از دو ماه عزاداری؟؟من خودم یه بچه هیاتی هستم و سینه زن امام حسین.ولی نباید طوری رفتار کنیم که نعوذ باالله مردم از دین و امام حسین زده بشن.
    این خودش یه جور تهاجم فرهنگی و از اون طر ح هایی هست که دشمن برای ما طراحی کرده که با افراطی گری مردم از امام حسین فاصله بگیرن.چون دشمن میدونه چقدر بچه شیعه به امام حسین تعصب داره میخواد کم‌کم ما ها رو از امام حسین دور کنه.

    • مرضیه گفت:

      حالا کی گفت خوشحال نباشیم؟

    • حسین گفت:

      هرچی به امام نزدیک تر بشیم خودبخود تعصبات دینی کم تر میشه

    • حسین گفت:

      امام حسین مظهر قیام کربلا

    • ناشناس گفت:

      ⚡️چطور بزرگداشت برخی شعرای صوفی ایرادی ندارد اما بزرگداشت امام زادگان اشکال دارد

      3✔️گفت‌وگوی حامدرضا معاونیان با شماره 120 مجله خیمه🔻

      🔹من معتقدم که این حرف منصفانه نیست. هیاهویی به پا شده و همه هیاهو هم متمرکز است در عزاداری دهه محسنیه؛ یعنی از صفر تا نه ربیع وگرنه کدام دهه بوده است که ساخته شده؟ ما مجموع عزاداری‌ها را جمع زدیم، رسید به نود و پنج روز، بگوییم صد روز. همه عزداری‌ها، همه شام غریبان‌ها و شهادت جوادالائمه و … حتی همین‌هایی که امروز می‌گویند چرا شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی؟ و چرا هر روز مناسبت جدیدی زاییده می‌شود؟

      🔹چطور شما برای یک عده از صوفیه‌ای مراسم برگزار می‌کنید؟ حضرت رضا (ع) و اهل بیت ما این قدر با صوفیه مبارزه کردند مثل آقای شمس تبریزی، مولوی، عطار؛ مگر این‌ها صوفی نبودند؟ اگر این‌ها صوفی نبودند، پس صوفی کیست؟ تمام مشاهیر ادب پارسی صوفی هستند. یک روز روز بزرگذاشت مولوی یک روز بزرگداشت شمس تبریزی یا عطار نیشابوری. در تقویم رسمی هم ثبت می‌کنند. یکی نیست به شما بگوید شما مردم را به تصوف و بی‌عاری و تنبلی و بیهودگی می‌خوانید. اصل تصوف مخالف مرام اهل بیت است؟ آنجا همه ساکت هستیم.

      🔹یک شخصیتی مثل عطار نیشابوری باید یک روزی بزرگداشت داشته باشد، اما حضرت عبدالعظیم حسنی نباید بزرگداشت و ولادت داشته باشد؟ روز بزرگداشت عطار یا مولوی یا شمس به چه عنوان است؟ چه کسی تاریخ ولادت شمس تبریزی را مشخص کرده است؟ سازمان ثبت احوال، ثبت کرده است که کی ایشان پا به دنیا گذاشته‌اند؟ کل زندگی‌اش مجهول است که از کجا آمد و کجا رفت و فرزند که بود. ولی گفته‌اند امروز روز بزرگداشت شمس تبریزی است. «مرده بدم زنده شدم»، «شمس من و خدای من» مانعی ندارد.

      🔹اما گفته‌اند که عبدالعظیم حسنی که از تبار ائمه است از شجره طیبه است، شاگرد سه امام است و ائمه ما توصیه به تعظیم او کرده‌اند و کسی که او را زیارت کند چنان است که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده است. اگر شب رحلت ایشان مراسم بزرگداشتی برای ایشان گرفتیم اشکالی دارد؟ این بدعت است؟ این بزرگنمایی است؟ یا اگر ولادتش را جشن گرفتیم، می‌گویند این را از کجا آورده‌اید؟ از همان جا که شما آورده‌اید.

      🔹وظیفه ما تعظیم امامزادگان است و اگر بتوانیم تاریخ ولادتی برای جناب سلمان فارسی پیدا بکنیم، چه اشکالی دارد نکوداشتی بگذاریم. برای سلمان گفته شده: «لقمان هذه الامه / أدرک علم الاولین و الآخرین»

      🔹حتی در مورد حضرت محسن بن علی (ع) این چنین نیست که دهه‌ای جدید ساخته شده باشد. ما با هرگونه افراط و تفریطی مخالفیم و واقعاً صحیح نمی‌دانیم که نشاط را از جامعه ببریم. اما بنده در این سن پنجاه سال لااقل به یاد دارم که در پانزده سالگی بعد از ماه محرم و صفر در محافلی شرکت می‌کردیم که یک عده‌ای می‌خواستند یادمان ایشان را هم بگیرند. پس این چنین نیست که دهه نوینی ساخته شده باشد. اگر دو ماه محرم و صفر است؛ تاریخ دیرینه‌ای داشته است. اگر فاطمیه‌ است که فاطمیه هفتاد پنجم و نود و پنجم از دیرباز بوده است. دهه جدید عزاداری خلق نشده است.

      🔹به سفارش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از سال‌ها قبل دهه فرخنده مهدویت گرفته می‌شود. بنده شاید چهار، پنج ساله بودم مرحوم عابدزاده در مشهد ده شب جشن نیمه شعبان می‌گرفت. مرحوم کافی در مهدیه تهران جشن نیمه شعبان می‌گرفت. ده پانزده روز مردم شادمان بودند که ولادت امام زمان است و شادی می‌کردند و سرود می‌خواندند و شیرینی می‌دادند، نقل و نبات می‌پاشیدند. البته ارگ نمی‌زدند، تنبور نمی‌زدند. دیسکو نبوده. جشن ولادت امام زمان بوده🔺

      @namehayehawzavi

  11. دوستدار اسلام گفت:

    ما دو ماه (یعنی محرم و صفر ) رو عزاداری میکنیم
    به اضافه ایام فاطمیه و ایام مسلمیه و ایام محسنیه (که این مورد اصن کار شیعه انگلیسی هست و منطقی نداره)
    و شهادت امامان معصوم و….
    در تمام این موارد شیعه محزونه
    حالا اگر بخوایم علاوه بر این موارد از این متن ها پخش کنیم که تبریک نگیم،چون هنوز توی این چند روز اول عزاداریم ،کل سال رو باید عزاداری کنیم که .
    گذشته از این فک میکنم با این پیاما دارن اسلام رو دین عزا و ماتم معرفی میکنن مطمئن باش این امر باعث وهن دین میشه و جز ضربه زدن کار دیگه ای نمیکنه
    در کل فک میکنم این پیاما کار افراد افراطی هست

    • شهاب گفت:

      سلام شما مطلب را اشتباه متوجه شدید موضوع گفتن یا نگفتن تبریک و یا شاد شدن با آمدن ماه ربیع یا خروج از صفر نیست بلکه بحث در مورد نسبت دادن اشتباه یک حدیث و برداشت اشتباه از این حدیث و به وجود آمدن یک بدعت که آن رفتن در هفت مسجد و شمع روشن نمودن است که کاملا غلط است وگرنه اگر به شادی باشد ما علاوه بر شهادتها، ولادت ها و اعیاد دیگر را داریم که سرور و شادی اهل بیت است و تا آنجایی که من میدانم و دیدم مذهبی ها و هیئتی ها شاد ترین و شوخ تبع ترین آدما هستند یا علی

  12. عل گفت:

    دوستانی که میخان خوش بگزرونن خوش باشن” لا اکراه فی دین”اما واسه کسی که مادرشو همین روزا با اون اوصاف میزنن وقتی یاد غریبی مولا امیر المومنین میفته یا غریبی امام زمانش که هنوز 313یار واقعی نداره که ظهور کنه چند ماه که چه عرض کنم همه عمرش باید بسوزه. اونی که معرفت داره میدونه با امامش باید شاد باشه و یا با محزون بودنشون محزون در ضمن این چه دینی که برای دلخوشیمون چیزی بهش اضافه کنیم تا باب دلمون بشه .وقتی به قبر و اخرتت فکر میکنی اونجاس که تلخی و شیرینی این دنیا معنی پیدا میکنه ، تازه میفهمیم محتاج شفاعت همین بانوی پهلو شکسته ایم .خدا لعنت کنه قاتلین حضرت فاطمه را .یا علی مدد

    • قران و اهل بیت گفت:

      عزیز من بحث عزاداری نیست ،اونی که عاشق اهل بیته با کوچکترین حزن این بزرگوران محزونه با کوچترین شادی اونها شاد. بحث اصلی اینجاست که جامعه ما تحت تاثیر جنگ نرم و نفوذ دشمن هست. اگه غیر از مواردی که این بنده خدا (((دوستدار اسلام)))) گفت بخوایم زیاده روی کنیم ،مطمئن باشید دشمن ما به خواسته خودش میرسه
      حالا خواسته دشمن چیه :یکیش اینه که دین اسلام رو دین عزا و ماتم نشون بده تا دین زدگی رو بین جوونا ایجاد کنه همون طور که شاهد این موارد هستیم
      ایام محسنیه از کجا اومده ، برید ببینید اصن این مورد ریشه تاریخی داره،چرا برای حضرت محسنی که در شکم مادر بزرگوارش سقط شد کتاب قطوری مینویسن
      دوستان عزیز من که این متن رو میخونید برید ببینید که شیعه انگلیسی چه ضربه ها که به اسلام نزده،دست ب دست دشمنان اسلام داره ریشه به تیشه اسلام میزنه
      داره رو فکر جوونا تاثیر منفی میذاره داره جوونای ما رو به سمت دین زدگی سوق میده و…..
      نتیجه :با این تفاسیر نباید فراتر از عرف مردم در عزاداری ها تبلیغ جدید ( بر فرض مثال حمله بخانه حضرت امیر المونین الی آخر))برای عزاداری ها کرد

  13. مصطفی گفت:

    با شادی اهل بیت عصمت شادیم و با حزن آنها محزون.همین.
    ماه ربیع الول ماه شادی است که در تمام منابع آمده است.
    ما هم با نشاط می شویم.
    یاعلی مددی

  14. ناشناس گفت:

    منبع هرکس مژده امدن ماه رمضان رو بگه بهشت بر اون واجب میشه؟
    کسی میتونه منبع اش رو بهمون بگه

  15. موعود نزدیکه گفت:

    جواب اون کسی که با نادانی کامل تو رسانه ملی میگه کسی که به دنیا نیومده براش کتاب مینویسن:
    پیامبر خاتم در شب معراج در حدیث قدسی خداوند به ایشان میفرماید بهترین برادر ،برادر توست و نامش علی و بهترین فرزند فرزند توست و نامش فاطمه و بهترین نوه ها نوه های توست و نامشان حسن و حسین و بهترین جنین ازآن توست و آن جنین محسن است.کسی هنوز دنیا نیومده خداوند تو شب معراج ایشون رو به حضرت خاتم معرفی میکنه چطور کتاب نوشتن جهت معرفی و نحوه شهادت ایشان گناه محسوب میشه.هر که بیشتر با اهل بیت علیهم السلام باشه درجه اش بالاتره .
    امام زمان علیه السلام تو ناحیه مقدسه میفرماید خطاب به امام حسین من صبح و شام برشما گریه میکنم مفسران به ظاهر روشن فکر باید بگن که امام زمان نباید بگه چونکه شیعه بد جلوه میکنه تو جهان و دین زدایی هست؟

  16. وحید گفت:

    در صورتیکه این حدیث صحیح باشد این در مورد کسی است که به پیامبر ص مژده بدهد یعنی همان ابوذر و نه در مورد دیگران چون پیامبر نفرمودند هر کس مژده ربیع را به کسی بدهد بلکه فرمودا اند کسی کا مژده ربیع را به من بدهد و عمومیت ندارد

  17. ناشناس گفت:

    این حدیث بارها تو شبکه های تلفزیون گفته شد لطفا رسانه ها پیگیر باشن علکی چیزی نقل نکنن

  18. زهرا گفت:

    احسنت
    به فدای قربتت مادر

  19. ناشناس گفت:

    از این حدیث میشود فهمید که خبر خروج ماه صفر نزد پیامبر پسندیده بوده(حداقل ناپسند نبوده) چرا که واژه بشارت برای آن استفاده شده است ولو اینکه مورد حدیث جناب ابوذر بوده اند.

  20. سیدصادقی گفت:

    از اینکه اطلاع رسانی بابت مژده دادن پایان ماه صفر که هرکس این مژده را دهد اهل بهشت میباشد تشکر مینمایم

  21. محمودعابدی گفت:

    بسمه تعالی
    خداقوت
    تشکر از هدایتگری و جهالت زدایی شما
    خداوند بزرگ یار و نگهدارتان

  22. ناشناس گفت:

    بهتره مطالبی که گفته میشه با سند صحیح باشه.
    من خودمم از استادم شنیدم که حدیث مژده ماه ربیع عمومیت ندارد و تنها در مورد جناب ابوذر هست اما باید با سند باشه و یک تفسیر معتبر

  23. ناشناس گفت:

    سید مجتبی علمدار:
    اگر تاریخ اسلام را فقط در دوران 23 ساله‌ی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله مطالعه کنیم، هر روزش مصادف با حوادث تلخی بوده است، چرا که کفار، مشرکان، منافقان، جاهلان و بالاخره مسلمانان پوسته‌ای، بی‌بصیرت، دم دمی مزاج، نان به نرخ روز خور و … در آن دوران، هر روز مصیبت تازه‌ای را تحمیل می‌کردند (چنان که امروز می‌کنند).
    اگر تاریخ اسلام را پس از رحلت، مورد مطالعه قرار دهیم، از همان ساعت اولش تا همین ساعتی که این نوشتار را می‌خوانید، نه تنها هر روز، بلکه هر ساعت و دقیقه‌اش، قرین با ظلم و جنایت و خیانت بوده است.
    حال چه کنیم؟ یک تقویم بگذاریم مقابل خودمان و دائم ورق بزنیم و گریه کنیم؟! یا مردم را به برپایی مراسم (که کار فردی نیست، بلکه اجتماعی و مردمی است) فرا بخوانیم؟! آیا اسلام چنین آموزه‌هایی دارد و از مردم چنین خواسته است؟!

  24. ناشناس گفت:

    سلام.من خودم در گذشته اینکار رو میکردم ولی چند سالی هست که شنیدم این بدعت هست و دیگه انجام ندادم البته اولش برام سخت بود قبولش ….ونظرات دوستان رو خوندم فقط یه چیزی بگم از قول امام علی علیه السلام که ممکنه
    همه شنیده باشید .مولا میفرمایند جاهل را نمیبینی مگر در حال افراط یا تفریط. ….خواستم بگم مراقب باشیم مصداق جاهل از زبان مولا نباشیم

  25. خواهر کوچکتان گفت:

    سلام.من خودم در گذشته اینکار رو میکردم ولی چند سالی هست که شنیدم این بدعت هست و دیگه انجام ندادم البته اولش برام سخت بود قبولش ….ونظرات دوستان رو خوندم فقط یه چیزی بگم از قول امام علی علیه السلام که ممکنه
    همه شنیده باشید .مولا میفرمایند جاهل را نمیبینی مگر در حال افراط یا تفریط. ….خواستم بگم مراقب باشیم مصداق جاهل از زبان مولا نباشیم

Go to TOP