چاپ خبــر
اسفنانی در نطق میان دستور صحن علنی مجلس:

سرزمین رودخانه‌های بزرگ، یخچال‌ها و پیست‌های طبیعی، انبوه‌ترین جنگل‌های طبیعی زاگرس و بهشت اقوام

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از گفتنی‌های حوزه‌ی انتخابیه خود سخن گفت و از سرمایه گذاران دعوت کرد این منطقه را دریابند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ محمدعلی اسفنانی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 22 دی ماه) در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) گفت: امروز می خواهم حوزه انتخابیه‌ خود را در حد توان معرفی کنم؛ حوزه انتخابیه بنده یعنی شهرستان‌های فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت در غربی‌ترین منطقه استان ارزشمند اصفهان و در حد فاصل استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

92198_orig

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه انتخابیه بنده به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در بلندترین نقطه ایران واقع شده و بام واقعی ایران در ارتفاعی حدود 2 هزار و 730 متر از سطح دریا در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: از نکات جالب توجه دیگر این که پست‌ترین نقاط استان اصفهان نیز در همین منطقه بوده که این وضعیت خاص بهترین فضا را جهت انجام انواع ورزش‌های کوهستانی از جمله کوهنوردی و صخره‌نوردی فراهم کرده است.

اسفنانی ادامه داد: به علت بارش باران فراوان و برف قابل توجه که در طول زمان از حداقل 630 میلیمتر تا یک هزار و 100 میلیمتر متغیر است و ماندگاری برف در یخچالهای طبیعی این محل را جزء شاخص‌ترین مناطق زیبای کشوری و شاید جهانی قرار داده است. از برکات این بارش‌ها قرار گرفتن این منطقه به عنوان سرشاخه اصلی رودخانه‌های زاینده‌رود در شرق و قمرود در شمال و کارون و دز در جنوب و جنوب غربی است و فریدن بزرگ را به سرزمین رودخانه های بزرگ جاری تبدیل و بدین نام شهرت داده است.

وی گفت: وجود سد زاینده‌رود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سدهای مخزنی و تولید برق آبی در این حوزه دلیل دیگری بر این امر می‌باشد. وجود و بقای نزولات آسمانی در قالب برف فراوان در این منطقه و به لحاظ وجود طلای سفید، برف این نعمت الهی امکان انجام انواع ورزش‌های زمستانی از جمله اسکی، اسنوبرد و اسنوبیل و غیره و وجود فنی‌ترین پیست اسکی ایران در این حوزه و وجود پیست های طبیعی فراوان جهت انجام اسکی وحشی این منطقه را در بین اسکی‌بازان کشور و حتی جهان شهره ساخته است.

اسفنانی افزود: نکته قابل توجه این که در همین منطقه در یکی از گرمترین ماه های سال یعنی نیمه دوم خردادماه در یکی از کوه‌های دارای برف قابلیت اسکی در بیش از یک کیلومتر وجود دارد که این در تمام ایران و حتی شاید در جهان کم نظیر و یا بی‌نظیر باشد و این وضعیت استثنایی منطقه را آلپ ایران تبدیل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: منطقه ما دارای انبوه‌ترین جنگل‌های طبیعی زاگرس در حد 50 هزار هکتار می‌باشد که در فصول مختلف زیباترین مناطق طبیعی را به خود اختصاص داده و حیات وحش منطقه جزء بکرترین و دیدنی‌ترین حیات وحش کشور است.

وی افزود: جریان رودخانه های مذکور در این حوزه انتخابیه در تمام فصول سال صحنه‌های بسیار بی‌نظیر و بی‌بدیلی را در مسیر ایجاد کرده و چشم هر ناظر و تماشاگری را چنان به خود جلب می‌کند که به معنی واقعی انسان را مدهوش و مجذوب خویش می‌گرداند.

اسفنانی ادامه داد: حوزه انتخابیه بنده بهشت اقوام و گویش‌های گوناگون است ترک زبانان عزیز و ارزشمند جمعیت قابل توجهی از ساکنان منطقه را به خود اختصاص داده و در مناطق مختلفی در هر چهار شهرستان به صورت پراکنده و گاه با هم زندگی می‌کنند، بختیاری‌های غیور و دلیرمردان عشایر از جمله اقوام و دارنده گویش دیگری هستند که عمدتا در شهرستان‌های چادگان، فریدون شهر و بویین میاندشت به صورت سکونت دائم و کوچ رو زندگی بسیار زیبا و دیدنی و شیرین روستایی و عشایری را به نمایش گذاشتند.

وی گفت: فارسی زبانان شیرین زبان جمع دیگری از اهالی این خطه از میهن اسلامی می‌باشند که در چهار شهرستان فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت به صورت انبوه و گاه پراکنده در حال سکونت هستند، گرجی زبانان دوست داشتنی جمع دیگری از مردم این سرزمین زرخیز می‌باشند که عمدتا در شهرستان‌های فریدون شهر و بویین میاندشت زندگی سراسر وفاقی را دنبال می‌کنند و نیز جمعی از ارامنه بزرگوار نیز در این دو سه شهرستان در کنار سایر اقوام در نهایت دوستی و صمیمیت در حال گذران زندگی می باشند.

اسفنانی ادامه داد: منطقه ما از حیث کشاورزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی استان اصفهان و حتی ایران به شمار می‌رود، تولید انواع محصولات کشاورزی، باغی و دامی به عنوان مهم‌ترین تامین کننده اقلام مذکور نامی آشنا برای کشور محسوب می شود.

وی گفت: منطقه ما به لحاظ آب و هوایی بسیار خوب به ویژه در فصول گرم سال و شاخص بودن در فصول سرد سال بهشت سرمایه‌گذاری ،گردشگری، صنایع تبدیلی و بهشت گمشده ایران است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطقه ما آماده سرمایه‌گذاری از سوی دولتی‌ها و بخش خصوصی می‌باشد.

 92200_orig

  1. اینهمه خلاف واقع و اغراق برا جذب دو نفر گردشگر و سرمایه گذار ، اخلاقی نیست ، با این او صاف ما تو غرب استان کویر هم داریم و نمی دونستیم ، می شه چند تا از یخچالها را نام ببرین ( منظورتون اگه یخچالهای خونگی نیست ) ، از بیکاری و رشد منفی جمعیت هم می گفتین ، این همه مطلبی که به شما القا شده را با یک ساعت گشتن تو فضای مجازی می تونستین صحت و سقمشا بفهمین تو عصر اینترنت و شاخدار واقعا که … آدم یاد حکایت پشه مولانا می افته .

    • جدیدی گفت:

      مخاطب گرامی، یک نماینده حداقل در صحن علنی مجلس نمی تواند سخنی خلاف واقع در این حد بزند. مطمئناً یخچال‌های طبیعی در سطح شهر نیست، این یخچال‌های طبیعی روی ارتفاعات «شاهان کوه»، «پیرهشتاد»، «چال روغن»، «کوه دری»، «کتن» و «گورمیشان» واقع شده‌اند به شکلی که این یخچال ها و برفچال‌ها تا آمدن برف سال آینده پایدارند.
      به عنوان یک خبرنگار با حفظ امانت خدمتتان عرض کنم، ریاست اداره آموزش و پرورش فریدونشهر، ریاست آبفای فریدونشهر، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونشهر، ریاست اداره ورزش و جوانان فریدونشهر طی مصاحبه های جداگانه ای که با بنده داشته اند همگی با ذکر مورد پیگیری های نماینده در سطح وزارتخانه را بیان کرده اند. ریاست اداره آموزش و پرورش از احترام خاص وزیر آموزش و پرورش و معاونش برای نماینده سخن گفت و ریاست آبفا در طرح فاضلاب فریدونشهر از همراهی کردن نماینده تا رفتن نزد وزیر و پیگیری های بیش از حد تلفنی توسط نماینده خبر داد.

      • شما این یخچالا را دیدین ، عکس چی ازشون دارین ، پست ترین نقطه استان تو غرب استانه ؟ مناطقی تو دنیا هست که بارش برفش در طول سال به بالاتر از ده متر می رسه حتی تو ایران هم به لحاظ برف و بارندگی جزء اولین ها نیستیم . هر جا برین از همین حرفا برا مناطق خودشون می زنن جریان پای اشتر ه که من میگم نمودش برا مردم کو .

  2. بهنام گفت:

    اینهمه توصیف در مجلس چه دردی را دوا می کند. مجلسی که در زمان مهمترین مقاطع مانند تصویب بودجه کشور نمایندگانش یا در حال روزنامه خواندن هستند یا در حال حرف زدن با هم و یا با گوشی هایشان بازی می کنند. حالا کی گوش به توصیفات نماینده ما می دهد ؟ ا

  3. انتظار گفت:

    آقای جدیدی سلام ، ما تو این سایت می تونیم در فضای تبادل نظر و تعامل برای توسعه شهرستان گام برداریم ، خواهشا” این فضا را تبدیل به یک فضای بازار گرم کنی تبدیل نکنید و دست از تخریت و توهین و صحبت های بی اساس که جزء تمسخر چیزی به همراه نداره بردارید . لطفا” یا این فضا را کنترل کنید و چند نفر تحلیل گر قوی برای تحلیل خبرها بذارید و یا کلا” جمعش کنید . شما چطور اجازه می دهید راحت به نماینده شهرستان توهین بشه ، ایا شما که خبرنگارید از خدمات و فعالیت های ایشان خبر دارید ؟ یه توصیه دوستانه هم اینکه الآن فضا فضای انتخاباتیه تو این زمینه مردمی برخورد کنید .

    • جدیدی گفت:

      سلام دوست عزیز، از شما فقط یک سؤال دارم: اگر شبهه و نظر منفی نسبت به نماینده در یک ذهن بماند و باعث منحرف کردن دیگران بشود، خوب است یا این که آن فکر و نظر در جایی مطرح شود و پاسخ آن داده شود؟
      تاکنون طی 37 روزی که مدیر سایت بوده‌ام با همین خط مشی به خیلی از سؤالات و شبهه‌ها پاسخ داده شده است. کافی است نگاهی با نظرات داده شده ذیل مطالب بیاندازید.

  4. اینکه تو بیکاری تقریبا تو استان اولیم توهین به نمایندس ، اینکه رشد جمعیت سالیان ساله منفیه توهینه اینکه دنبال این کارا بودن منطقه را فقط پاتوق یه سری مرفه بی درد می کنه و دردی از مردم دوا نمیشه توهینه اینکه بعد از 10 سال پیست اسکی دار بودن یه فرصت شغلی هم ایجاد نشده توهینه وقتی میگیم با سیاستهای غلط دولتها باعث شده 33000 روستا تو کشور خالی از سکنه بشه توهینه آمار اعتیاد  تو شهرستان بالاست و ارتباط مستقیم با اشتغال داره توهینه . عزیز من بیان واقعیت توهین نیست .

  5. انتظار گفت:

    آقای جدیدی سلام ، اینا مد نظر داشته باشید که همه جا گفتند تشویق بهتر از تنبیه جواب می دهد و اینا را بدانید شما بعنوان سردبیر از مخاطبان بخواهید که پیشنهادات سازنده دهند نه تخریب کنند ، شما انسان صد در صد پاک هستید ولی در این میان کسانی هستند که از این اتاق چت رم سوء استفاده می کنند و شما هم که لطف می کنید همه را روی سایت می گذارید . چکیده حرف من اینه که وقتی ما خودمان احترام خودمان را نداشته باشیم و بخواهیم فرماندار و نماینده و روئسا را مسخره کنیم دیگر نمی توان از غریبه انتظار احترام داشت و اینکه اصفهانیها به ما اهمیت بدن و احترام بذارن .

  6. آقای جدیدی – رهگذر نگرفتی حرف منا

  7. درود بر اسفنانی بزرگ که همیشه صدایش در مجلس شنیده میشود
    اسفنانی بزرگ است و بزرگ خواهد ماند.
    با این نطق بسیار زیبا که من امرزو از رایدو شنیدم به خود بالیدم که ایشان به عنوان نماینده من هستند و ایشان شایسته ترین نماینده ما تا کنون بوده است.

  8. انتظار گفت:

    آقای جدیدی سلام ، پس چرا نظر مرا روی سایت قرار ندادید . امانت دار باشید

    • جدیدی گفت:

      چون نظرتان خطاب به من بود فکر نمی کردم دوست داشته باشید منتشر شود، در هر حال منتشر شد

      • بهنام گفت:

        جناب آقای جدیدی
        با عرض سلام و خسته نباشید
        یک نکته را دوستانه خدمتتان عرض میکنم و آن اینکه لازم نیست شما به هر کامنتی که منتشرمیکنید در مقام پاسخ گویی برایید . دوستان نظرات مختلفی دارند و جای تشکر هم از شما وجود دارد که با گشاده دستی اکثریت نظرات را منتشر می کنید اما پاسخ دادن به آنها کار شما نیست . ادامه این روند یعنی تبدیل شدن سایت خبری تحلیلی به چت میان دوستان نظر دهنده و آقای جدیدی . و این امر بر خلاف اصول خبرنگاری است.اجازه بدهید دوستان جواب همدیگر را بدهند و شما فقط نظرات را مدیریت کنید .
        با تشکر – برادرتان با نام مستعار بهنام

        • انتظار گفت:

          سلام خدمت برادر مستعار بهنام . خدمت شما عرض کنم در فضایی که من و شما با نام مستعار وارد می شیم پساده کردن این برنامه ها یعنی ایجاد چاله میدان که هیچ کی به هیچ کیه ، امد من با اقای جدیدی دشمنی دارم باید تو فضا همه چیز را بگم و اقای ایکس به من جواب بده . ببین برادر هرکی مهمونی می گیره باید فکر پذیرایی مهمونی و ریختو پاشاش هم باشه . ببخشید البته بی ادبی کردم و لی بلاخره به عنوان کسی که مرتب تک تک مطالب سایت را چک می کنم وظیفه دارم بگم .

  9. صالحی گفت:

    باسلام خدمت دوستان.همه کسانیکه نظرگذاشتن به نوعی محترم هستندونظراتشون اشتباه نیست.
    آقای اسفنانی اولین نماینده ای هست که رفته درمجلس وازویژگی های فریدونشهرگفته است.میدونم ک صرفاگفتن ویژگی های یک شهرکافی نیست ولی همین کارم نمایندگان قبلی نکردند!دوستان عزیزهرکسی درهرجایگاهی که هست بایدکمک کنه تاشهرپیشرفت کنه.نبایدمنتظرباشیم که یکی بیادمشکلاتمون روحل کنه.خداهم توی قرآن گفته سرنوشت قومی راتغییرنمی دهم مگراینکه خودشون دست به تغییربزنند.ینی همه بایدکمک کنندولی هرکسی به اندازه خودش.انتقادسازنده هم خودش نوعی کمک هستش.آقای اسفنانی درحال حاضرنماینده ماست پس تازمانیکه نماینده هستش بایدبهش دلگرمی بدیم تاباتوان بیشتری کاربکنه.ممنون

  10. روح الله گفت:

    صحبت از محرومیت ویا وانمود کردن به اینکه ما محرومیم همیشه نمی تواند مفید باشد در جداول swot هم محرومیت را بیان می کنند وهم پتانسیل ها را این پتانسیل هاست که باعث جذب گردشگر وسرمایه گذار خواهد شد . دنیای فردای ایران عزیز با صنعت گردشگری پویا خواهد شد همچنان که آینده این منطقه با صنعت گردشگری رونق خواهد گرفت با کمی زحمت تحقیق در همین صفحه های مجازی عیان خواهد شد که میزان جابجایی پول در صنعت گردشگری دنیا چقدر است . این صنعت یک پدیده جهانی است همچنان که صنعت بی وزن فناوری اطلاعات یک پدیده بود. ما باید دنبال سرمایه گذاران در عرصه های مختلف باشیم آقای اسفنانی هم حتی در صنعت فولاد و صنایع کشاورزی بسیار پیگیر بوده اند . همه باید در فرایند توسعه سهیم باشیم . دنبال قهرمان نگردیم واز زمین وزمان انتظار بی جا نداشته باشیم. قطعا منطقه ما مشکلات فراوانی دارد که در نطق های قبلی اقای اسفنانی صحبت شده است ولی بازگو نکردن پتانسیل های منطقه ظلمی است که خودمان علیه خودمان مرتکب شده ایم.

  11. توسعه مناطق پایه و اساسش در جمعیته ، swot هم زمانی که جمعیت داری برات راهکار میده الان مهمترین بحث اینه که جایی که باید جمعیتش حدود مثلا 300 هزار نفر باید باشه 30 هزار نفر بیشتر نیست ما داریم پتانسیل توسعه یعنی جمعیتا از دست میدیم و گرنه ما هم که پادویشونا نکنیم اون قشر مرفه بیدرد میاد این مناطق بکرا دس میذاره بهترین جا برا تفریحش درس میکنه و هر از چند گاهی میاد و میره و من شمام راهی شهر میشیم چون اینجا اشتغالی نیس و مسئولین هم دلخوش پول سیاه این آدمایی که میان و میرن . قبول کنین آدم دلش میسوزه تو انقلابی که برا پابرهنه ها شد مسئولینش در به در دنبال سرمایه دارن و بعضیاشونم سرمایه دار شدن . کدوم پابرهنه ای میاد اسکی وحشی کنه و کوهنوردی و … مگه 40 درصد همین مردم محتاج قوت لایموت نیستن . از کشاورزی منطقه کدوم کشاورزش از مزایای تامین اجتماعی برخورداره که قراره توکشاورزی و دامداری سرآمد بشیم مگه حاصل یه عمر کار شرافتمندانه از کار افتادگی و مستمری بگیر کمیته امداد شدن نبوده کو اون نماینده های ملتی که قرار بود نون خالی بخورن تا گرسنگی مردم از یاذشون نره رو صندلی گرم و نرم مجلس نشستن و تصمیم گرفتن برا کوخ نشینها به قول امیر ، خیلی جاهاش می لنگه .آخر اینکه بذارین حرفها زده بشه . تا حرف می زنیم میگن توهین کردی ، بی اطلاعی ، منحرفی ، فتنه گری ، ضد نظامی و …

  12. با سلام
    در انتخابات مجلس مردم شهرستان میگفتن ما فقط میخاهیم نماینده را بفرستیم تو مجلس و توقع های انچنانی هم نداشتند و میگفتند مگه نمایندگان قبلی چکار کردند و ما فقط میخاهیم یک نماینده هم از منطقه فریدونشهر باشه اما اما حالا مردم شهر ما توقعاتی دارند که ادم میماند چه جوابی بدهد یه کمی منطقی باشیم یه کمی خودمون تکان بخوریم – نماینده را باید تا اخر حمایت کرد برادران محترم -#

  13. با سلام به همشهریان عزیز باید گفت که انصاف را نباید ازدست دادهمه ما آرزوی پیشرفت منطقه راداریم فریدن،بویین میاندشت ،فریدونشهر وچادگان ندارد این مناطق همه مظلوم واقع شده ونیاز به تلاش دارند من پیش از انقلاب را به یاد دارم ونمایندگانش راو بعداز انقلاب ونمایندگانش راشما بگویید کدام یکی مثل این نماینده فعلی منطقه را معرفی وصدایش بلند بوده است این نماینده حداکثر تلاش خود را می کند تا بلکه کاری انجام شود کاری که نمایندگان قبلی با امکانات وپول اول انقلاب نکردندوهیچ نطقی هم ازآنها نشنیدیم وماصدایمان درنیامد حال انتقاد خوب است ولی منصفانه برای رضای خدا خدا راازیاد نبرید.متشکرم.

  14. اقای حیدری دارانی فکری برای کمربندی داران بکنید که چند ساله این همه تلفات داده و بالندگی شما بی طمع نیست . به چی بالیدی به وضع شهرتون به جاده هاتون به وضع اشتغال اخه به چی بالیدی…؟ حرف زدن خالی بدون عمل انهم در سال اخر به چه درد منطقه میخوره ؟ ایندگان نظر خواهند داد.

  15. روح الله گفت:

    صنایع مختلف موجب رفاه خواهد شد صنعت گردشکری هم یکی از صنایع می باشد مسله به همین سادگیست . برای توسعه این منطقه و بحث اشتغال خیلی چیز ها باید مستقر و جاری شود . ولی اینها مانع جمع هم نیستند . بخصوص صنایعی که ما در ان ظرفیت و استعداد داریم . با این دیدگاه که فلانی کاخ نشین است وفلانی کوخ نشین ما اصلا نمی توانیم هیچ گونه صنعتی را در منطقه پیاده کنیم . بحث بیمه مشکلش حل شده و همه شهروندان فریدونشهر بخصوص کشاورزان عزیز می توانند بیمه بازنشتکی با شرایط بسیار خوب شوند . بعضی شهرها را سراغ دارم که اراده کرده اند و مشکل اشتغا لشان را حل کرده اند مثل شهر کوچک خورزوق که تمام مردمش به کار تولید انواع زیر پوش مردانه مشغول هستند وتقریبا انحصار بخش بزرگی از بازار ایران در ید انهاست و یا شهر دولت اباد که در صنعت مبل سر امدند . جمعیت بالا هرگز از شاخصه های توسعه یک شهر نیست اما این مسله درایران مقداری مهم است شما شهرهای سوییس را ببینید با ان همه توسعه چقدر جمعیت دارند پرجمعیت ترین انها که شهر زوریخ است شاید 300 هزار نفر جمعیت داشته باشد جالب است بدانیم بهترین شکلات های کاکایو یی دنیا از کشور سویس است این در حالی است که خود کاکاو اصلا در اروپا تولید نمی شود ویک محصول کشاورزی افریقایی است

  16. عزیزان اینکه از نماینده محترم خودمان باید حمایت کنیم شکی نیست . ما نیز از طرفداران و مبلقان ایشان بودیم . اما انتظار مان به عنوان یک شهروند برای کل منطقه این بود که ایشان نیز خود را کنار مردم میدیدند . مسولان تحمیلی استان را قبول نمی کردند و از میان نخبگان و فعالان شهری برای پیشبرد فعالیتهای خود نهایت استفاده را مینمودند . شما سری به اول نمایندگی ایشان و انتخاب فرماندار سری اول بزنید فرد بی تجربه امور شهرمان را دست گرفت و در را به روی مردم بست و مسولان بومی را تا حد امکان بر کنار نمود با صدا و سیما ی استان قهر نمود و همان موقع انتظار میرفت نماینده محترم شخصا با ایشان برخورد مینمود ولی متاسفانه نه تنها برخورد نکردند بلکه ایشان را در برنانه پرسش و پاسخ شبکه پنج که خود فرماندار خضور پیدا نکرد ایشان را به عنوان بهترین فرماندار معرفی نمود و با این عمل ایشان بیش از بیش بر امور مسلط گردید و همه چیز را به چالش کشانید . پس فکر میکنم کمی دیر شده باشد ولی قابل جبران است….

Go to TOP