چاپ خبــر
اسرار سقوط 22

ولخرجی‌های پهلوی برای عیاشی

محمدرضا همچنین اموالی را هم از پدرش به ارث برده بود.این اموال که توسط رضا خان با زور و سر نیزه از مردم ایران غصب گردیده بود شامل حدود دو هزار ده و مزرعه می شد که بیش از ۱۲۰۰ مورد آن به طور کامل و مابقی به صورت ۵۰ درصد در اختیار پهلوی قرار داشت.

اسنادی از منزل سناتور شاه و فراماسونر وابسته به رژیم پهلوی ، محسن فروغی(فرزند فروغی معروف) کشف شد که بر اساس آن محمد رضا پهلولی قراردادی را با یک شرکت فرانسوی به نام ژانسن منعقد کرده و بر اساس آن قرار بود ، مبلغ ۱۱٫۵۰۰٫۰۰۰ فرانک جهت تهیه مبلمان و تزئینات کاخ منحوس اشرف پهلوی پرداخت شد.(۱)

در گزارشی عجیب تر امده بود که محمد رضا با پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار به خرید ۳۱ کاخ در بهترین مناطق دنیا اقدام کرده است.

898989 (18)

مهم ترین این قصرها در مناطق ذیل واقع شده است :

پاریس در جاده ی مونتین

جاده فوش

سن موریس

ژنو

جزیره ماژورکا

جالارتشا

آلمان

تونس

یورلی هیلز

نیویورک

تگزاس

نیوجرسی

موضوع زمانی جالب می شود که بدانید: مجله نیوزویک در گزارشی که در سال ۱۳۵۸ منتشر کرد ، دارایی محمد رضا پهلوی را بیش از ۲۲ میلیارد دلار عنوان کرده است.

898989 (19)

بر اساس آنچه که در سال ۱۹۶۵ در مجله نیشن تحت عنوان “راز بیلیون دلاری” منتشر شد ، بخشی از دریافت ها از حساب شماره ۲۰-۲۱۴۸۹۵ بنیاد پهلوی در اتحادیه بانک سوئیس به شرح زیر است (در این مقاله به تاریخ صدو چک ها نیز پرداخته شده بود ) :

بنیاد پهلوی از: شرکت ملی نفت ایران ۲۰ میلیون دلار

سازمان برنامه ۱۰ میلیون دلار

وزارت دارایی ۲۵ میلیون دلار

محمدرضا پهلوی ۵۵ میلیون دلار

اشرف پهلوی ۶ میلیون دلار

دیگر پهلوی‌ها ۱۵ میلیون دلار

898989 (17)
ناگفته نماند که این مقادیر تنها طی دو سال و اندی (۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳) و فقط به یک شماره حساب بنیاد پهلوی واریز و از آن برداشته شده‌اند.(۲)

محمد رضا همچنین اموالی را هم از پدرش به ارث برده بود.

این اموال که توسط رضا خان با زور و سر نیزه از مردم ایران غصب گردیده بود شامل حدود دو هزار ده و مزرعه می شد که بیش از ۱۲۰۰ مورد آن به طور کامل و مابقی به صورت ۵۰ درصد در اختیار پهلوی قرار داشت.

898989 (16)
با کودتای ۲۸ مرداد ورق عوض شد و همزمان با الغاء بسیاری از دستاوردهای جنبش، املاک نیز مجدداً به شاه تعلق یافت و در این زمان املاک سلطنتی عبارت بود از ۱۲۷۷ ده که تماماً و ۷۰۶ ده که قسمتی از آن متعلق به شاه بود به اضافه ۱۹۷۵ مرتع و مشاعاً ۲۲۸۱ قطعه مستغلات.(۳)
این املاک به طور عمده در استان‌های ساحلی دریای خزر، قسمتی در کرمانشاه و قسمتی نیز در خراسان قرار داشت و درآمد سالیانه آنها ۸۸ میلیون ریال تخمین زده می‌شد. شاه که با یک بار تجربه آموخته بود املاک بزرگ از دست رفتنی هستند و نیز برای اجرای نقشه آمریکایی‌ها در مورد فروش زمین به دهقانان و اشاعه مناسبات سرمایه‌داری در ده، به فروش قسمتی از املاک خود ادامه داد. به قول دکتر ولیان ۵۱۷ ده به مساحت ۲۰۰ هکتار به دهقانان – و البته به بهای گزاف – فروخته شد. دهقانان مجبور بودند مجموعاً ۱۲۰ میلیون تومان به بانک عمران، که مأمور جمع‌آوری اقساط زمین بود بپردازند.(۴)
به هر رو، در فروردین ماه ۱۳۴۱ فروش املاک سلطنتی به دهقانان خاتمه یافته اعلام شد. ولی در سال ۱۳۴۵ روزنامه اطلاعات خبر از واگذاری ۵۸۹ ده و مزرعه از املاک سلطنتی به سازمان اصلاحات ارضی برای فروش و پرداخت بهای آنها به بنیاد پهلوی داد (۱۹ دی ۱۳۴۵) و معلوم شد که اعلام خاتمه فروش املاک سلطنتی، دروغی بیش نبوده است. درباره فروش این املاک دیگر هیچ‌گونه اطلاعی منتشر نشد.

898989 (15)
اگر فرض بر این باشد که این ۸۹ ده و مزرعه هم به فروش رسیده‌اند، باز شاه مالک حدود ۱۰۰۰ ده از همان املاک غصب شده رضاخانی است که محمدرضا پهلوی به زور کودتا مجدداً غصب کرده است. ناگفته نماند که برخی از دهات به اصطلاح فروخته شده به دهقانان در واقع به خواهران و برادران شاه داده شده بود. به عنوان مثال حدود ۳۷۰۰ هکتار زمین‌های دشت‌ناز در ۲۰ کیلومتری شمال شرق ساری و به فاصله ۱۸ کیلومتری دریا به عبدالرضا پهلوی واگذار شد.(۵)
۱-کوثر ج ۳، ص ۱۸۸

۲-۷٫ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کد ۱۷۷۳٫
۳٫ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کد ۱۷۷۳٫
۴٫ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کد ۱۷۷۳٫
۵٫ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کد۱۷۷۳

 

منبع: ره به ری

Go to TOP