چاپ خبــر
ایمنا گزارش می دهد؛

لوله جدید انتقال آب به یزد؛ برای شرب یا توسعه صنایع؟/ صنعت کاشی یزد، آب زاینده‌رود را می‌بلعد

خبرگزاری ایمنا: معاون اول رییس جمهوری روز گذشته در سفر به استان یزد اعلام کرد که با تصمیم گیری درباره مساله آب این استان ایجاد خط لوله جدید آب آن بررسی می شود. این در حالی است که با وجود بحران شدید آب در حوضه زاینده رود، طی ۱۵ سال گذشته آب اصفهان به یزد منتقل می شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا روز گذشته اسحاق جهانگیری در سفر خود به یزد، مشکل مهم این استان را کمبود آب دانست و گفت: در سفر خود ضمن تصمیم گیری درباره مساله آب این استان، ایجاد خط لوله جدید آب بررسی می کند.
قرار بر این بود طرح انتقال آب از اصفهان به یزد بعد از اجرای تونل سوم کوهرنگ انجام شود که متاسفانه این طرح ۱۵ زودتر از نهایی شدن این طرح اجرایی شد. به گفته کارشناسان بیشتر مشکل کم آبی اصفهان مربوط به انتقال زودهنگام آب به یزد است چرا که با خروج آب از حوضه زاینده رود، جایگزینی برای آن نبود. با انتقال زودهنگام آب به یزد پیش از بهره برداری تونل سوم کوهرنگ، ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از حوضه زاینده رود طی ۱۵ سال گذشته خارج شده است.
اواخر بهمن سال گذشته پس از ۱۵ سال تونل سوم کوهرنگ به صورت نیمه تمام به بهره برداری رسید و اکنون به صورت پمپاژ می تواند سالانه بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون متر مکعب را وارد حوضه زاینده رود کند و این به میزانی آبی است که سالانه از این حوضه وارد استان یزد می شود. به گفته کارشناسان میزان آبی که از اصفهان وارد یزد می شود ۲ برابر نیاز آبی جمعیت این منطقه است با این وجود هنوز گفته می شود یزدی ها با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
لابی های قدرت پشت پرده خط لوله جدید انتقال آب به یزد
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه به گفته رئیس جمهور انتقال حوضه به حوضه آب صرفا برای جبران کسری آب شرب و به شرط عدم مشکل مبدا انتقال آب خواهد بود، گفت: بنا براین گفته انتقال بین حوضه ای آب برای مصارف کشاورزی، صنعت و … نباید باشد.
اسفندیار امینی بیان داشت: سوال اینجاست لوله ای که از زاینده رود برای انتقال آب به یزد احداث شد و قابلیت انتقال ۹۸ میلیون متر مکعب آب را در سال دارد در صورتیکه هر نفر ۱۵۰ لیتر در روز برای شرب و مصارف دیگر خود نیاز داشته باشند و حتی یک قطره آب در خود یزد نباشد چطور هنوز نتوانسته جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری این استان را سیراب کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۶۵ میلیون متر مکعب آب از اصفهان به یزد منتقل می شود، تصریح کرد: این میزان آب ۲ برابر نیاز آبی مردم استان یزد است حال باید دید فلسفه لوله جدید انتقال آب به یزد چیست؟
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه طی سال های اخیر اصفهان در بحران شدید بی آبی به سر می برد، گفت: به نظر می رسد در موضوع خط جدید انتقال آب به یزد لابی های قدرت قرار دارند.
وی تاکید کرد: گویا انتقال لوله جدید به یزد بهانه ای بیش نیست چرا که در دل کویر صنایعی چون فولاد اسنفجی، سرامیک و کاشی، گلخانه ها و … که آب بر هستند رو به توسعه است.

توسعه فولاد در قلب کویر یزد!

به گفته رئیس کمیته آب اتاق اصفهان انتقال آب به استان یزد در شرایط فعلی دیگر لزومی ندارد اما در این استان قصد توسعه صنعت فولاد را دارد.
مهدی بصیری با تاکید بر اینکه یزدی ها اکنون به اندازه ۲ برابر نیاز شرب خود از اصفهان آب می برند، اظهار داشت: طی ۱۵ سال گذشته از استان اصفهان به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب در سال آب به یزد منتقل می شود اما با محاسبات صورت گرفته .و در صورتیکه نخواهند آب را در مصارف دیگر استفاده کنند، یزدی ها تنها به ۳۵ میلیون متر مکعب آب نیاز دارند.
وی با اشاره به اینکه اضافه بر این میزان آب انتقالی؛ چاه های استان یزد نیز وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه مقدار بالای مجموع آب یزد و چند برابر شرب به مصرف صنایع فولاد، کاشی و سرامیک می رسد.
رئیس کمیته آب اتاق اصفهان با بیان اینکه در میبد یزد تعداد بالایی کارخانه کاشی و سرامیک وجود دارد، افزود: مصرف آب کارخانه های کاشی و سرامیک بالاست به گونه ای که گفته می شود برای هر متر مربع کاشی و سرامیک بیش از ۱۷ لیتر آب مصرف می شود.
وی اضافه کرد: برای آهن و فولاد نیز به ازای هر تن فولاد حدود ۸ تا ۲۵ متر مکعب آب بستگی به نوع کارخانه آب مصرف می شود.
بصیری گفت: به طور قطع ایجاد لوله جدید آب یزد برای توسعه صنایع در وسط کویر است.
بعید است دیگر آب به گاوخونی برسد
وی در خصوص لوله دوم انتقال آب به یزد، گفت: در لوله جدید انتقال آب به یزد طبق مصوبات جدید شورای عالی آب قرار نیست آبی از اصفهان آب به یزد منتقل شود بلکه مقرر شده آب از طریق طرح بهشت آباد توسط لوله و پمپاز به این استان انتقال یابد.
رئیس کمیته آب اتاق اصفهان گفت: بنابر این طرح گفته شده ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال آب به یزد منتقل شود و قرار است آب دیگر از طریق خط لوله اول انتقال آب از اصفهان به یزد انتقال نیابد.
وی ادامه داد: بنابر تصمیمات شورای عالی آب آبی که قرار است ۱۵۲ میلیون متر مکعب آب از بهشت آباد به اصفهان منتقل شود و بعد از توقف طرح انتقال آب اصفهان به یزد، گفته می شود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان تخصیص می یابد در صورتی که آب انتقالی از اصفهان به یزد مربوط به خود حوضه زاینده رود است.
بصیری تاکید کرد: این در حالی است که پیش از این قرار بود از طرح تونل بهشت آباد به میزان ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان منتقل شود.
وی در خصوص وضعیت آب اصفهان، گفت: در صورتی که این پروژه ها به موقع اجرا شود و بارندگی ها مطلوب باشد وضعیت همانند امروز خواهد بود که زاینده رود تنها ۳ یا ۴ ماه آب جاری خواهد داشت و بقیه سال رودخانه خشک می شود در غیر این صورت شرایط خشکی زاینده رود به گونه ای دیگر خواهد بود.
رئیس کمیته آب اتاق اصفهان گفت: بعد از بسته شدن آب زاینده رود در خرداد ماه دیگر آب به طور مستمر در رودخانه جاری نخواهد شد اما اگر تونل بهشت آباد طبق قرار قبلی احداث می شد می توانستیم به جاری بودن رودخانه امیدوار باشیم اما در این شرایط بعید است حتی آبی به تالاب گاوخونی برسد.
میزان آب انتقالی از اصفهان به یزد ۲ برابر نیاز یزدی هاست
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان نیز در خصوص انتقال آب از اصفهان به یزد، گفت: سالانه حدود ۶۵ میلیون متر مکعب آّب از حوضه زاینده رود به استان یزد منتقل می شود که علاوه بر شرب در بخش صنایع فولادی، کاشی، سرامیک و گلخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
حسین محمدرضایی با تاکید بر اینکه آب انتقالی به یزد بیش از نیاز این استان است، افزود: اگر سرانه مصرف مردم استان یزد ۱۴۴ لیتر در شبانه روز باشد خط اول انتقال آب از اصفهان به یزد برای تامین شرب آنها کفایت می کند چرا که این خط لوله گنجایش انتقال آب تا ۹۸ میلیون متر مکعب در سال را دارد.
وی تاکید کرد: میزان آب انتقالی از اصفهان به یزد ۲ برابر نیاز مردم استان یزد است، خط جدید انتقال آب به این استان زیاده خواهی بیش نیست.
وقتی تونل بهشت آباد را کنسل کردند
وی افزود: در حال حاضر تونل سوم کوهرنگ بعد از ۱۵ سال به صورت نیمه تمام به بهره برداری رسیده و از طریق پمپاژ می تواند سالانه حدود ۶۵ میلیون متر مکعب را به حوضه زاینده رود امنتقل کند و این درست معادل همان آّی است که طی ۱۵ سال گذشته سالانه به استان یزد منتقل می شد.
وی با تاکید بر اینکه آب انتقالی به یزد در حال حاضر به مصرف شرب، صنعت و گلخانه های این استان می رسد، گفت: خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد قابلیت این را دارد که تا دو برابر جمعیت این شهر را آبرسانی کند اما حکایت موضوع دیگری است.
وی در خصوص خط لوله جدید انتقال آب به یزد، تصریح کرد: انتقال آب از سرشاخه های بهشت آباد موجب کنسل شدن و توقف طرح تونل بهشت آباد شد چرا که این طرح در ابتدا آبرسانی به فلات مرکزی ایران بود.
با این اوصاف باید دید کم آبی یزد که معاون اول رئیس جمهور به آن اشاره کرده تنها مردم را نشانه می رود و یا اینکه بررسی لوله جدید انتقال آب به یزد برای توسعه صنایع این استان کویری که مردمانش برای شرب خود از زاینده رود سیراب می شوند در نظر گرفته می شود.

Go to TOP