چاپ خبــر
جوان موفق فریدونشهری در گفتگو با پونه زار:

برای تجربه‌هایم بسیار هزینه داده‌ام/در اقلیم آلپی محصولات منحصربه فردی تولید می‌کنیم

همت و خلاقیت دو بال موفقیت گلخانه‌دار جوان فریدونشهری است. لچینانی گفت اقلیم آلپی فریدونشهر باعث می‌شود محصولاتی با طعم، رنگ و ماندگاری مطلوب‌تر و بیشتری در فریدونشهر به بار بنشیند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، همزمان با روز جوان به سراغ جوان کارآفرینی رفتیم که در حالی که سرمایه اولیه چندانی هم در دست نداشته است، به جای نشستن در انتظار اشتغال زایی دولت، خود دست به کار شده و با توکل بر خدا و با به کار بستن اعتماد به نفس، خلاقیت و اقتصاد مقاومتی توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند.

– پونه زار: خودتان را معرفی بفرمایید.

– صادق لچینانی هستم و در رشته مهندسی کشاورزی گرایش آب و خاک از دانشگاه رامین اهواز در سال 89 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده‌ام و از همان موقع تصمیم به تأسیس گلخانه گرفتم که الان چهار سال است این گلخانه را راه‌اندازی کرده‌ام.

IMG_1300

– پونه زار: برای تأسیس گلخانه چه مقدار سرمایه اولیه داشتید؟

– سرمایه اولیه خاصی نداشتم. تنها یک فنبود و مقداری هم وام گرفتم و با توجه به این که همه کارهای گلخانه را خودم انجام دادم، مقدار زیادی نیاز به سرمایه را برطرف کردم.

IMG_1289

– پونه زار: چه مشکلاتی را تاکنون پشت سر گذاشتید؟

– شروع هر کاری مشکلات خاص خودش را دارد. بیشتر مشکلاتی که من با آن مواجه بودم مشکلات فنی بود. چون جایی نبود که من بتوانم به طور عملی آموزش ببینم، مجبور شدم خیلی از تجربه‌ها را خودم خریداری کنم و بابتشان هزینه کنم.

– پونه زار: گلخانه‌تان به سوددهی رسیده است؟

– گلخانه از همان شروع به کار سوددهی داشت ولی این سود بابت پرداخت پول‌ها و وام‌های کمی که گرفته بودم می‌رفت و اگر این‌ها را در نظر نگیرم می‌توانم بگویم از همان اول سود داشت.

IMG_1293

-پونه زار: چه چیزی باعث شد که منتظر دولت برای ایجاد اشتغال نباشید و خودتان برای اشتغال و کسب درآمد آستین بالا بزنید؟

– در مرحله اول علاقه‌ی خودم بود و این که اشتیاقی به محیط کارمندی نداشتم و دوست نداشتم هر روز یک کار ثابت را تکرار کنم. از طرفی هم اجبار زمان بود و این که شغلی نبود که بخواهم منتظر آن بنشینم. من تخصصم کشاورزی بود و وقتی کسی کشاورزی می‌خواند نباید انتظار داشته باشد یک کار دولتی به دست بیاورد و باید در زمینه کشاورزی فعالیت کند و از چیزی که آموخته استفاده کند که فلسفه ایجاد رشته کشاورزی هم همین بوده است.

IMG_1320

– پونه زار: آیا اقلیم فریدونشهر برای گلخانه‌داری مناسب است؟

– نه تنها اقلیم فریدونشهر خیلی باعث ایجاد مشکل برای گلخانه نمی‌شود بلکه محاسن خوبی هم برای گلخانه دارد.

مشکل اقلیم فریدونشهر سرمای شدید است که هزینه بالای گرم کردن را می طلبد که البته این هزینه در برابر گلخانه‌های دیگر نقاط کشور خیلی بالا نیست و در برابر منافع گلخانه خیلی به چشم نمی‌آید. ولی در عوض اقلیم فریدونشهر چند حسن برای گلخانه دارد. اول این که در اینجا گلخانه کم بوده و آفات گلخانه‌ای در فریدونشهر وجود ندارد و من به راحتی در گلخانه‌ام از سموم استفاده نمی‌کنم. دوم این که به علت ارتفاع بالای فریدونشهر، تابش فرابنفش در اینجا بیشتر از نقاط دیگر است که این وضعیت را «اقلیم آلپی» می‌نامند و محصولات تولیدی در این اقلیم دارای رنگ و طعم و ماندگاری مطلوب‌تر و بیشتری نسبت به جاهای دیگر است که این خاصیت را نمی‌توان در جاهای دیگر حتی با استفاده از مواد شیمیایی ایجاد کرد لذا محصولات تولیدی این جا منحصر به فرد است. به عنوان نمونه گل رزی که در فریدونشهر حاصل می‌شود یک هفته دوام شاخه بریده‌اش بیشتر از گل رزی است که در اصفهان به عمل می‌آید لذا مشتری‌ زیادی دارد.

IMG_1319

– پونه زار: ابتکارات و خلاقیت‌هایی گلخانه شما زیاد به گوشمان خورده است؛ چه ابتکارات و خلاقیت‌هایی در گلخانه به کار برده‌اید؟

– اولین ابتکار ساخت خود گلخانه بود. طراحی و ساخت فضای این گلخانه از لحاظ ابعاد، نحوه اتصال قطعات و بدنه به یکدیگر و اجرای سیستم پلاستیک، مشابهی ندارد. من با توجه به نیازی که پیدا می‌کردم از خلاقیتم بهره می‌بردم.

سخت‌ترین کاری که در گلخانه با آن مواجه بودم اسپار کردن یا پابیل زدن زمین گلخانه بود. پابیل زدن چند مشکل داشت: دقیق نبود، عمق کمتری از خاک را برمی‌گرداند، وقتگیر بود و … که به همین خاطر تصمیم گرفتم یک تیلر کولتیواتور بسازم که این کار را برای ما انجام می‌داد.

مورد دیگر برای مقابله با آفات گلخانه است که اجتناب ناپذیرند ولی می‌توان با حذف فیزیکی آن‌ها، جمعیتشان را کنترل کرد. برای رفع این مشکل هم دستگاه آفت روب را با خلاقیت و ابتکار خودم طراحی و ساختم و توانستم مشکل آفت در گلخانه را هم بر طرف کنم.

طراحی تله نوری برای به دام انداختن حشرات با طراحی جدید از دیگر ابداعاتم بود. دستگاهی که برای دفع حشرات با خلاقیت خودم ساختم عملا نشان داد عملکرد و راندمانی بیشتر از نمونه‌های مشابهش در بازار دارد.

ساخت دو بخاری گلخانه‌ای که 30درصد مصرف گاز کمتری نسبت به نمونه‌های تجاری خود در بازار دارند از دیگر ابتکاراتم در گلخانه است. این دستگاه‌ها که برخلاف نمونه های بازار، هیچ نیازی به برق برای روشن شدنشان ندارند، در آزمایشات انجام شده نشان دادند عملکرد بهینه‌تر و به صرفه‌تری نسبت به نمونه‌های تجاری خود دارند. ابتکارات جزئی دیگری هم داشتم که خیلی قابل ذکر نیستند.

– پونه زار: چه پیشنهاداتی برای کشاورزان فریدونشهری دارید؟

– اقلیم فریدونشهر یک اقلیم خاص است. محصولی که در فریدونشهر به عمل می‌آید در 90 درصد نقاط کشور قابل تولید نیست. به عنوان مثال خیلی از گیاهان دارویی که در فریدونشهر رشد می‌کنند که در خوزستان به عمل نمی‌آیند ولی در عوض محصولاتی مثل یونجه و گندم در همه جای کشور به بار می‌نشینند و حتی عملکرد آن‌ها در آن نقاط خیلی بیشتر از فریدونشهر است ولی کشاورزان فریدونشهری طبق عادتشان محصولات کم سود را می‌کارند و از کار و درآمدشان هم ناراضی‌اند.

فریدونشهر پتانسیل بالایی برای بار آوردن محصولات مناسب خودش را دارد؛ یعنی محصولاتی که نسبت به سرما حساس نبوده و نیاز به دمای خنک داشته باشند که تنوع بسیار بالایی هم دارند. به عنوان مثال در مورد گیاهان دارویی، ارزش گیاهان دارویی به ماده مؤثره‌ای است که در داخل گیاه وجود دارد. گیاهی مثل زرین گیاه که در فریدونشهر رشد می‌کند با عطر بالا و قیمت بالایی عرضه می‌شود. در حالی که همین زرین گیاه در دماوند هم رشد می‌کند ولی چون ماده مؤثره ندارد تنها برای چرای دام استفاده می‌شود و تنها عاملی که موجی این تفاوت می‌شود ارتفاع بالای منطقه فریدونشهر است. خیلی از محصولات دیگر هم هستند که نیاز به آموزش و تحقیق در این حوزه به چشم می‌آید.

IMG_1316

پونه زار: توصیه شما به جوانان در جستجوی کار چیست؟

– جوانان بیکار یا مهارت دارند و یا مهارت ندارند. کسانی که مهارت ندارند بالاخره باید به سراغ کسب مهارت در رشته و تخصصی بروند که به آن علاقه دارند و بعد سراغ شغل بروند. کسانی هم که در رشته خاصی تحصیلات و مهارت دارند و منتظر استخدام شدن هستند بهتر است که از نیروی خودشان استفاده کنند، همتشان را بیشتر کنند و خطر پذیر باشند و برای خودشان کاری دست و پا کنند چرا که هم سود بیشتری عایدشان می‌شود و هم آسایش خاطر بیشتری به دست می‌آورند.

قابل ذکر است لچینانی در گلخانه خود به جای استفاده از کودهای شیمیایی از کودهای ارگانیک دامی استفاده می‌کند.

  1. باسلام
    باعرض تبریک روزجوان به همه جوانان کشورعزیزمان ایران موفقیت این جوان فعال عرصه کشاورزی راتبریک گفته،واعلام میدارم بنده که ازخریداران این گلخانه هستم نهایت رضایت خودرا اعلام کرده وبه همشهریانم توصیه میکنم ازاین مرکزتولیدی ونمونه بازدید کرده ومحصولات باکیفیت عالی راتهیه نمایند . ازمسئولین محترم شهرستان تقاضای بازدیدوحمایت داریم چون این کارنمونه بارز اقتصادمقاومتی است.ازاین جوان مبتکرهم انتظارداریم فعالیت وتولیدات خودرا گسترش دهند .باآرزوی موفقیت روزافزون ان شاءالله.

  2. با عرض سلام وتبریک به اقای لچینانی که یکی از جوانان شایسته این شهرستان می باشند وباعث افتخارگرجی زبانان هستند

  3. خیلی خوشحالم که مهندس صادق لچینانی به عنوان کارگرنمونه استانی انتخاب شد امیدوارم سایر جوانان ازایشان الگو بگیرند وبرای سرافرازی شهرمان تلاش نمایند .وبرای خرید محصولات ارگانیک گلخانه ایشان تبلیغات کنید

  4. رضا گفت:

    دولت از خودش خجالت بکشه که چنین جوانان با استعداد و باهمت و پرتوانی در جای جای این کشور تلاش می کنند و هیچگونه حمایتی نمی شوند. اگر یک هزارم خدمتی که دولت به آقازاده های بی خاصیت می کند این افراد را حمایت کند کشور گلستان می شود.

  5. از این که ماگرجی ها افراد باشخصیت باهوش ومبتکروتلاشگری چون مهندس صادق لاچینانی داریم به خود میبالیم.خسته نباشی دلاور

  6. صبح صادق گفت:

    خدا قوت آقای لاچینانی

Go to TOP