چاپ خبــر
در همایش دهیاران فریدونشهر بیان شد؛

«روستا» و یک دنیا محرومیت

نشست مدیریت توسعه روستایی شهرستان فریدونشهر با حضور معاون مدیرکل امور روستایی استانداری برگزار شد. در این نشست دریایی از مشکلات 17 هزار و پانصد روستائی شهرستان نزد مسئولین بیان شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، به مناسبت روز روستا ظهر دیروز همایش مدیریت توسعه روستایی شهرستان فریدونشهر با حضور فرماندار فریدونشهر، معاون مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان و دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بخشدار مرکزی فریدونشهر ضمن خیرمقدم به مهمانان، به بیان مهمترین مشکلات روستائیان فریدونشهر پرداخت. گشتاسب مری خواستار راه‌اندازی واحدهای تولیدی در روستاها و آسفالت معابر و جاده‌های روستایی شد. وی ضمن بیان بازدارنده نبودن و طولانی بودن روند کنونی ماده 99 در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها، خواستار در نظر گرفتن تدابیر لازم جهت سهولت و تسریع در این امر شد.

Rousta001

بخشدار فریدونشهر از روستائیان خواست با توجه به سرد شدن هوا و احتمال بروز بارندگی و بسته شدن راه‌های روستایی، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت و اغذیه مورد نیاز خود اقدام کنند. مری گفت: با توجه به هشدارهایی که فرمانداری فریدونشهر از هم اکنون به روستائیان می‌دهد، این فرمانداری مسئولیتی نسبت به عواقب بی‌توجهی روستائیان به این هشدار را بر عهده ندارد.

بپس از سخنان مری، نمایندگان دهیاران و شوراهای روستایی به بیان مشکلات روستاهای فریدونشهر پرداختند. آقایان نادی از روستای سروشجان، میرافضلی از روستای چقا، پورنادریان از شرکت تعاونی دهیاری‌ها و گشول از روستای دره سیب موانع توسعه روستاهای فریدونشهر را برای مسئولان ترسیم کردند.

نیمه کاره رهاشدن و کارشناسانه نبودن طرح‌های هادی روستایی و عدم بازنگری در این طرح‌ها به فراخور تغییر شرایط، نبود خانه بهداشت در روستاها و محدودیت خدمات آن‌ها، عدم اعطای وام با شرایط مطابق با زندگی کشاورزان و روستائیان، تخریب منابع طبیعی توسط عوامل انسانی، همکاری نکردن ادارات با دهیاری‌ها و تعطیل شدن پست بانک‌ها در چند روستا از چمله مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان روستائیان بود.

Rousta002

ایشان همچنین عدم وجود فضای تفریحی، فرهنگی و ورزشی مناسب در روستاها، عدم وجود آب شرب، آب کشاورزی، جاده و اینترنت، جایگاه‌های دفن زباله، غسالخانه در برخی از روستاها، عدم ترمیم ترانشه‌های ایجاد شده در روستاها و نداشتن پشتوانه قضایی دهیاران را از دیگر مشکلات روستائیان فریدونشهر برشمردند.

گران بودن قبوض گاز برای روستائیان، بالابودن هزینه تحصیل دانش آموزان، نپرداختن حق الجلسات شوراهای روستایی، عدم رعایت عدالت در اعطای پروانه چرای دام، عدم وجود ذخیره مسکونی در روستاها، عدم پرداخت ضرر و زیان وارد شده در محدوده روستاها در اثر اجرای پروژه‌های ملی، ورود پیش از موعد و زودهنگام دام به مراتع فریدونشهر و تغییر کاربری اراضی کشاورزی روستاها هم از دیگر مانع توسعه روستایی بود که توسط روستائیان مطرح شد.

Rousta003

دهیاران و شوراهای روستایی خواستار توجه به اشتغال روستائیان، تعیین بودجه عمرانی روستاها با توجه به وسعت و جمعیت روستاها، همکاری بهورزان با دهیاری‌ها، توجه به روستاهای دارای حوزه گردشگری و زیارتی، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از قطعی طولانی برق در اثر وزش بادهای شدید منطقه، بازگرداندن اختیارات نظارتی  سلب شده از دهیاران و تشویق سرمایه داران برای سرمایه‌گذاری در روستاها شدند.

مدیریت جهاد کشاورزی فریدونشهر سخنران دیگر مراسم بود که با بیان این که وظیفه جهاد کشاورزی تأمین غذا و توسعه و حفظ کشاورزی است، خواستار شرکت دامداران و کشاورزان در کلاس‌های آموزشی شد. علیرضا اصلانی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های نوین کشاورزی به ویژه در مورد آبیاری، گفت: زمانی کشاورزی پایدار خواهد بود که درآمدزا باشد.

وی به ارائه تسهیلات توسط دولت برای اجرای آبیاری‌های با راندمان بالا اشاره کرد و تصریح کرد: دولت به ازای هر هکتار زمین کشاورزی 50 میلیون ریال یارانه برای اجرای آبیاری بارانی و 66 میلیون ریال یارانه برای اجرای آبیاری قطره‌ای پرداخت می‌کند و علاوه بر آن معادل یارانه دریافتی تسهیلات هم به کشاورزان اعطا می‌نماید.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر با اظهار این که وقتی مدیریت یکپارچه بر اراضی کشاورزی و واحدهای دامپروری حاکم باشد راندمان کار افزایش پیدا می کند، از روستائیان خواست به سمت یکپارچه سازی زمین‌های کشاوری و واحدهای دامپروری خود روی آورند.

Rousta005

اصلانی با انتقاد نسبت به استقبال ضعیف کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی، منطقه را مستعد وقوع حوادث غیرمترقبه و طبیعی دانست و بیان کرد: در اثر بارش شدید باران در اردیبهشت ماه سال جاری 260 میلیارد ریال خسارت به مزارع و باغات شهرستان وارد شد که مدیریت بحران استان تاکنون هزینه‌ای بایت این موضوع پرداخت نکرده است و تنها به کشاورزانی توجه داشته که بیمه کشاورزی بوده‌اند چرا که نگاه دولت در این مورد حمایت از صندوق بیمه است.

وی با بیان این که شهرستان فریدونشهر با تولید سالیانه 1000 تا 1200 تن ماهی قزل آلا، رتبه دوم تولید این محصول در استان را داراست، استخرهای ذخیره آب کشاورزی در زمین‌های کشاورزی را فرصت بالقوه و مناسبی برای پرورش این محصول دانست و از کشاورزان خواست نسبت به تولید ماهی قزل آلا در استخرهای کوچک ذخیره آب خود اقدام کنند.

مدیریت جهاد کشاورزی فریدونشهر خواهان عدم اعطای انشعابات آب، برق، گاز و تلفن به ساخت‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی شد. اصلانی با اظهار این که وظیفه مدیریت جهاد کشاورزی در امر زنبورداری تنظیم فواصل بین محل استقرار کندوها است، ورود زنبورداران غیرمجاز به شهرستان را مهمترین مشکل شهرستان در زمینه زنبورداری دانست.

اصلانی شرایط آب و هوایی فریدونشهر را به شکلی دانست که در مواقعی که باغات و مزارع نیاز چندانی به آب ندارند در شهرستان مازاد آب وجود دارد و در زمانی که نیاز به آب هست، با کمبود آب مواجه می‌شویم. وی راه حل این مسأله را در احداث استخرهای بزرگ ذخیره آب بیان کرد و با تشریح این که تاکنون حدود 20 مورد مطالعه احداث استخر ذخیره آب انجام شده است از کمبود بودجه برای اجرایی کردن آن سخن گفت.

ریاست آموزش و پرورش فریدونشهر سخنران بعدی مراسم بود که سخنانش را به اهمیت آموزش و پرورش در رشد و توسعه جامعه اختصاص داد. علی علوی نژاد گفت: امکان ندارد جامعه‌ای به آرمان‌های عالی خود برسد مگر این که آموزش و پرورش آن در جایگاه بالایی قرار گرفته باشد.

Rousta006

وی تکریم معلم را تکریم هویت جامعه و پول خرج کردن برای آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری سودآور خواند. علوی نژاد با بیان این که فریدونشهر کمتر از یک دویستم استان است، از کسب مقام اول نهضت سوادآموزی توسط این اداره در استان، کسب مقام اول ارزیابی و عملکرد در استان و کسب مقام اول کاردانش در کشور سخن گفت.

مدیریت آموزش و پرورش فریدونشهر از راه اندازی مرکز آموزش خانواده به زودی در فریدونشهر خبر داد و با اشاره به کمبود بودجه آموزش و پرورش از لزوم توجه مردم و خیران به این عرصه سخن گفت و اظهار کرد: 28 مدرسه را با استفاده از کمک‌های خیرین بازسازی و احیا کردیم.

مدیر بنیاد مسکن فریدونشهر و نماینده بانک کشاورزی فریدونشهر هم مسئولانی بودند که در رابطه با روستاها به بیان برخی مسائل مربوط به خود پرداختند. رحیمی نیاز به ضامن کارمند برای اخذ وام و آزادسازی زمین‌های داخل طرح‌ها را از مشکلات در مسیر روستائیان و توسعه روستاها برشمرد و مقدسی هم از کشاورزان خواست برای استفاده از یارانه اختصاص داده شده به فریدونشهر برای بیمه کشاورزی، به بیمه کردن محصولات و زمین‌های کشاورزی خود در این بانک توجه کنند.

در این همایش رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر هم به بیان مسائل مربوط به بهداشت و درمان روستاها پرداخت. دکتر علیرضا زمان پور با اظهار این که تمام مراکز بهداشتی روستاها از پزشک، ماما و بهیار برخوردارند از ساخت پروژه‌های عمرانی با ارزش 20 میلیارد ریال توسط این شبکه در سال 93 و اوایل سال 94 خبر داد.

Rousta007

وی ساخت پانسیون‌های پشتکوه، پیشکوه و چغیورت، ساخت مرکز اورژانس 115 روستای اسلام آباد و تعمیرات بیش از 10 خانه بهداشت را از این قبیل برشمرد. رئیس شبکه بهداشت فریدونشهر از تعمیرات اساسی مرکز بهداشت برف انبار با اعتبار حدود سه میلیارد ریال و تعمیرات اساسی مرکز درمانی کلوسه و خانه بهداشت دورک سخن گفت.

معاون مدیرکل امور روستاها و شوراهای استانداری اصفهان به عنوان مهمان ویژه این همایش به سخنرانی پرداخت. غفار عرب از دهیاران خواست برای یک سال خود برنامه ریزی و تقسیم بودجه کنند. وی همچنین خواستار ارائه گزارشات عملکردی و مالی به مردم و شورا جهت شفافیت عملکرد دهیاران شد.

Rousta008

معاون مدیرکل امور روستاهای استانداری تشکیل تعاونی‌ها را راه حل ایجاد اشتغال در روستاها شد و گفت: پویایی روستا وابسته به شغل و درآمد آن است. عرب به روستائیان پیشنهاد کرد امور آب روستا را به اداره آب و فاضلاب روستایی واگذار کنند چرا که در آینده از پس مخارج آن برنخواهند آمد.

وی از دهیاران تجمیعی خواست زمان حضور خود در دهیاری را بین روستاهای حوزه مسئولیت خود تقسیم کرده و ضمن اعلام زمان حضورشان در هر یک از این دفاتر، به طور منظم در همه روستاهای تحت مسئولیت خود حضور پیدا کنند.

فرماندار فریدونشهر به عنوان آخرین سخنران همایش طولانی امروز پشت تریبون رفت. ناصر اسدی هدف از تشکیل شوراها و دهیاری‌ها را واگذاری امور روستاها به خود مردم دانست و «پیگیری شوراها» را رکن اساسی در جهت رفع مشکلات مردم روستاها خواند.

وی مشکل اصلی روستاها را اشتغال دانست و از «نداشتن همگرایی» به عنوان یکی از مهمترین کاستی‌های روستائیان سخن گفت و به همین دلیل ارائه طرح‌های غیرمشارکتی را پیشنهاد کرد. این مقام عالی شهرستان با اشاره به وضعیت مالی ضعیف روستائیان، توجه به گردشگری به عنوان یک صنعت را یکی از راه‌های مغفول مانده کسب درآمد برای روستاها دانست.

Rousta009

اسدی با مثال زدن دهکده گردشگری چادگان، آن را یک نمونه موفق گردشگری و جذب گردشگر و به تبع آن جذب سرمایه برشمرد. وی اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان و دور بودن از پایتخت و مرکز استان، نباید انتظار داشت کارخانه‌داران برای سرمایه‌گذاری به فریدونشهر بیایند و ما باید از فرصت‌های موجود مانند آب و هوای خوب و طبیعت زیبا برای اشتغال زایی و کسب درآمد بهره بگیریم.

نماینده عالی دولت در شهرستان وضعیت بد جاده‌های روستایی شهرستان را یکی از شاخص‌های عقب ماندگی این شهرستان دانست. اسدی نسبت به سست بودن بافت منازل روستایی شهرستان هشدار داد و از دهیاران و روستائیان خواست عزم خود را برای بهسازی و استحکام منازل مسکونی روستایی جزم کنند.

این همایش سه ساعت به طول انجامید و در پایان آن از شوراها و دهیاران نمونه این شهرستان تقدیر به عمل آمد.

Rousta010

  1. منصف گفت:

    به نظر من ازبين روستا هاي شهرستان فريدونشهر به ترتيب روستاي خويگان عليا -بادجان -وهرگان -ميلاگرد بهترين وضعيت درآمدي را دارند كه متاسفانه با اين اوصاف انگيزه مردم همين روستاها براي مهاجرت به كلانشهرها حدود 20الي 35 درصد ساكنين ميباشد.در خيلي از روستاها نيز اين رقم به صد درصد ميرسد يعني مردم به اجبار در روستاها مانده اند..مسئولين بايد فكر اساسي براي اين موضوع داشته باشند .

Go to TOP