چاپ خبــر
در مصاحبه با پرورش دهنده شترمرغ بررسی شد؛

تجلی اقتصاد مقاومتی با تولید محصولی بامزه، کم خرج و درآمدزا

پرورش‌دهنده شترمرغ در فریدونشهر از مساعد بودن شرایط این شهرستان برای رشد این پرنده و از درآمد بالای این پرنده کم‌خرج سخن گفت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، در دنیای امروز که بیکاری به عنوان یکی از مهمترین مشکلات جامعه آرامش، امنیت و اعتقادات خانواده‌ها را هدف گرفته است و به علت وسیع بودن حجم آن از دست دولت هم خارج شده است، مردانی هستند که با شجاعت، تلاش و پشتکار و با پشتیبانی که دارند توانسته‌اند نه تنها از شر بیکاری خلاص شوند بلکه با فعالیتشان قدمی در راستای خدمت واقعی به کشور بردارند.

بهزاد رحیمی یکی از این افراد است که برای اولین بار در منطقه اقدام به پرورش شترمرغ کرده است؛ یک پرنده بانمک بزرگ جثه که در برابر شرایط سخت مقاوم بوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

ShotorM001

او سال گذشته برای اولین بار در منطقه در حوالی شهر افوس دست به این کار زد و از قضا بازدهی خوبی هم داشت لذا امسال با جرأت بییشتر کمی این طرف‌تر و در حوالی فریدونشهر تصمیم به این کار گرفت.

رحیمی در مصاحبه با پونه زار به تفصیل از سوددهی بالا و آسان بودن این شغل سخن گفت:

پونه زار: قبلا تجربه این کار را داشتید؟

– خیر، من سال گذشته برای اولین بار وارد این شغل شدم.

ShotorM006

پونه زار: کار سختی است؟

– نه، شترمرغ پرنده مقاومی است و احتیاج زیادی به مراقبت ویژه ندارد. تنها در حد روزی یکی، دوبار غذا ریختن در آخورشان.

پونه زار: محل نگهداری شتر مرغ چگونه باید باشد؟

– تنها یک محیط روباز محصور به همراه یک سوله یا اتاق کوچک که در مواقع بارش‌های شدید در آن پناه بگیرند.

ShotorM004

ShotorM005

پونه زار: با توجه به بارش برف و کولاک و سرمای شدید در فریدونشهر چه تدبیری باید برای حفظ این حیوانات اندیشیده‌اید؟ آیا از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید؟

– به دلیل این که بدن شترمرغ از مو و پر پوشیده است و به دلیل این که یک لایه چربی در زیر پوستش دارد، این حیوان مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و همین طور که می‌بینید محیطی که الان برای شترمرغ‌ها وجود دارد تنها یک محوطه محصور روباز و یک سوله کوچک در انتهای این محوطه بدون نیاز به هیچ گونه وسایل گرمایشی است.

پونه زار: شترمرغ چه رسیدگی دیگری غیر از تهیه جا و غذا می‌خواهد؟

– شترمرغ برای رشدش از مواد عالی خاک تغذیه می‌کند و اگر مکان استقرار شترمرغ فاقد خاک باشد مثلا زمین سنگی یا آهکی باشد، لازم است یک کامیون ماسه کف محیط نگهداری شترمرغ‌ها ریخته شود.

ShotorM009

پونه زار: شرایط آب و هوایی فریدونشهر از لحاظ کارشناسان آیا محیط مساعدی برای پرورش شترمرغ است؟

– نه تنها فریدونشهر بلکه همه نقاط شهری و روستایی که از آب و هوای پاک بهره مند هستند محیط‌های خوبی برای رشد شترمرغ می‌باشند و به همین دلیل پرورش شترمرغ در سال گذشته بازدهی خوبی در این منطقه داشت و ما این را تجربه کردیم.

پونه زار: هر شترمرغ چقدر سود به شما می‌رساند؟

– اجازه بدهید برایتان حساب کنم. جوجه یک روزه شترمرغ 220 هزار تومان به فروش می‌رسد و جوجه 45 روزه آن 350 هزار تومان. من جوجه 45 روزه خریداری کردم. شترمرغ از زمان تولد تا بالغ شدن به 10 ماه نگهداری نیاز دارد که در طول این 10 ماه تقریبا تنها خرجی که دارد، هزینه غذا است که حدوداً برای هر شترمرغ 500 هزار تومان می‌شود. بعد از 10 ماه وزن شترمرغ با رشد معمولی حدوداً 150 کیلو می‌شود. حال با توجه به این که شترمرغ زنده کیلویی 13 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، شتر مرغ را می توان حدوداً یک میلیون و 950 هزار تومان به فروش رساند. به عبارتی ارزش افزوده هر شترمرغ می‌شود یک میلیون و یکصد هزار تومان و این در حالی است که من فقط ده ماه از سال را صرف این کار کرده‌ام. من با پرورش تنها بیست شترمرغ می‌توانم در مزرعه خودم معادل 220 میلیون ریال ظرف 10 ماه درآمد داشته باشم.

ShotorM010

پونه زار: از مشکلات نگهداری شترمرغ هم بفرمایید.

– شترمرغ نسبت به صدا حساس است و با شنیدن صدای ناگهانی یا بلند به سرعت واکنش نشان داده و فرار می‌کند. حال اگر چند شترمرغ کنار هم باشند این اتفاق می‌تواند منجر به برخورد آن‌ها با همدیگر و آسیب دیدن آن‌ها شود.

مشکل دیگری که این کار دارد بیمه نکردن این شترمرغ در سال جاری توسط شرکت‌های بیمه با این توجیه که معلوم نیست پرورش شترمرغ در فریدونشهر جواب بدهد یا نه، زیر بار بیمه این‌ها نرفتند.

در سال جاری یک بیماری در تخم همه شترمرغ‌ها وجود داشت که باعث شد در کل استان شترمرغ‌ها رشد خوبی نداشته باشند و حتی منجر به تلف شدن شترمرغ‌های زیادی شد. این مسأله دامنگیر ما هم شد و هرچند تلفات نداشتیم ولی رشد شترمرغ هاکمتر از حد معمول بود.

ShotorM002

پونه زار: این کار به چه سرمایه اولیه‌ای نیاز دارد؟

– سرمایه اولیه این کار زیاد نیست. همان طور که گفتم تنها ساخت یک محیط محصور و یک محیط کوچک سرپوشیده و هزینه خرید شترمرغ‌ها با قیمتی که گفتم و هزینه غذایشان که برای هر شترمرغ روزی دو هزار تومان سویا در وضعیت فعلی بازار است.

پونه زار: غذای شترمرغ سویا است؟

– بله سویا با مقداری سبوس.

پونه زار: حمایت دولت از شما چقدر بود؟

– متاسفانه دولت خیلی با ما همراهی نکرد و از طرف دستگاه‌های مختلف مانند جهادکشاورزی سنگ جلو پای ما انداخته می‌شد. ما انتظار داریم حالا که بدون وابستگی به دولت، خودمان در جهت اشتغال زایی قدم برداشته‌ایم و دست به کار تولیدی زده‌ایم دولت هم با ما همکاری کند و ما را پشتیبانی نماید.

  1. بسیار عــالی بود. واقعا ک همینطوره… ب ظاهر بی کلاس و طاقت فرسا میاد… اما خداییش عجیب پول سازه… ممنون از مطالب خوبتان ♥

  2. از مسئولین محترم تقاضا داریم در این اوضاع رکود و بیکاری شدید بخصوص در شهرستان محروم فریدونشهر به هر کسب و کار این چنینی رسیدگی شود و یا حداقل در مسیر فعالیتشان سنگ اندازی نشود.

  3. انجام پایان نامه گفت:

    البته در بعضی موارد خیلی هم خطر ناک 🙂 🙂 🙂

    این کار برای پرورش در تعداد بالا اصلا توصیه نمیشه چون باعث تلف شدن حیوان می شود

Go to TOP