چاپ خبــر
ارادت گرجی ها به ائمه اطهار؛

گرجیان فریدن پرچم داران فرهنگ گرجی ، اسلامی و ایرانی

دین اسلام، مذهب تشیع و عشق به ائمه اطهار آنچنان در قلب و جان گرجی ها تأثیر گذاشته که چیزی بنام اسارت و یا بازگشت به موطن اصلی از ذهنشان به کلی رخت بر بسته است .

گرجیان تاریخچه ای پر فراز و فرود در ایران دارند و از ابتدای حضور خود با ۲۷۰ هزار نفر به ایران وارد و در مناطق مختلف ایران سکنی گزیدند.
تعداد گرجی هایی که اکنون در ایران حضور دارند و به زبان گرجی تکلم می کنند از ۴۰ هزار نفر تجاوز نمی کند که بیشتر در منطقه فریدونشهر و غرب فریدن در استان اصفهان زندگی می کنند .
فریدونشهر بعنوان بزرگترین شهر گرجی نشین ایران و بزرگترین میراث دار فرهنگ و ادب زبان گرجی است و مردمانش با علاقه و افتخار خود را میراث دار سه فرهنگ بزرگ اسلامی، ایرانی و گرجی می دانند.
گرجی های زیادی پس از مهاجرت گرجی ها از گرجستان و انتقال پایتخت صفوی از قزوین به اصفهان عازم اصفهان و بانی خدمات ارزشمند و فراوانی در ایران می شوند .
گرجی ها با حضور در اصفهان بزودی پله های ترقی را در حکومت صفویه طی می کنند و به مدارج بالای علمی ، سیاسی و نظامی می رسند.
شاه عباس برای انتظام امور سلطنت و مهار نمودن نابسامانی های موجود تصمیم به ایجاد نیروی قدرتمند موسوم به نیروی سوم نمود و کسانی که این نیرو را تشکیل دادند گرجی های تازه مسلمان شده مستقر در ایران بودند .
سیاحانی چون گودرو در رابطه با گرجی ها اینگونه می گوید:  بی چون و چرا شجاعترین مردم شرق هستند.
تاورنیه  و  دلاواله نیز در این باره می گویند: شجاعت ، وفاداری ،جنگجویی، رشادت و ایمان آن ها را سخت ستوده است .
گرجی ها توانستند القاب حکومتی را یکی پس از دیگری به خود اختصاص دهند بطوریکه خواجه نظام الملک وزیر وجود گرجی های مسلمان را بعنوان مردان نیک ضروری می داند.
این پیشرفت تا حدی بود که مینورسکی می گوید:  در پایان سلطنت شاه عباس اول یک پنجم مناصب بالای اجرایی را گرجی های مسلمان اشغال کرده بودند.

دین اسلام و مذهب تشیع و عشق به ائمه آنچنان در قلب و جان گرجی ها تدثیر می گذارد که چیزی بنام اسارت و یا بازگشت به موطن اصلی از ذهنشان رخت بر می بندد.

گرجی های مسلمان ایرانی دوشادوش ایرانیان همواره صدای آزادی و استقلال وطن را در حضور خود سر داده اند و بعنوان نمونه در انقلاب مشروطیت نیز فداکاریهایی کرده اند.

احمد کسروی در کتاب “مشروطه ایران  در این رابطه نقل می کند : ما این داستانها را نیک ندانسته ایم و اینک به کوتاهی یاد کرده ایم ولی در این رشته جنگ ها (مبارزات مشروطیت) فدائیان گرجی جانفشانی های بسیاری کرده اند .

در ادامه باید گفت : گرجی ها ارادت خاصی به علمای تشیع علوی داشته و دارند برای مثال نمونه ای ارائه می شود.

امروزه اگرحکمت متعالیه و فلسفه ملاصدرا مایه فخر شیعیان و ایرانیان است این امر مدیون فرهنگ دوستی الله وردیخان گرجی ، سپهسالار شاه عباس صفویئاست .
شاه عباس این مرد بزرگ را پدرخطاب می کرد و عالم آرای عباسی او را اینگونه توصیف کرده است: او در درایت رأی و حسن تدبیر سرآمد عقلای زمان و دلیری و تهور و دلاوری مسلم اکفاء و اقران بود.
پیرامون عشق و علاقه مردم گرجی فریدونشهر به سرور وسالار شهیدان و یاران با وفایش سخنها و نوشته های فراوانی موجود است که بعنوان نمونه در سال ۱۹۲۷ جهانگردی بنام امباکوچلیدزه از کشور شوروی سابق سفری به ایران داشته است و بازدید او از فریدونشهر مقارن با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین می شود.

وی پس از حضور در فریدونشهر و مشاهده میزان عشق و علاقه مردم گرجی به ساحت اهل بیت آنچنان متأثر می شود که برنامه های سفر خود را تغییر داده و دهه اول محرم را کامل در فریدونشهر می ماند و همه روزه به همراه عکاسی که از دربار به همراهش بوده در مجالس و دسته جات عزاداری حضور می یابد.
ماحصل این حضور مجموعه ای ۱۳۰ عکسی و گزارش او از فریدونشهر در کتابی بنام سفرنامه امبا کوچلیدزه است که گوشه ای از ترجمه این سفرنامه ارائه می شود:

به فریدن که رسیدم دقیقا ایام تعطیلات محرم بود. مردم برای شرکت در مراسم عزاداری مهیا می گشتند . روز دوم حضورمان مراسمی بعنوان شخصی ، خسی با حضور دستجات و گروههای مجزا و جدا جدا انجام می گرفت ( مولف احتمالا تلفظ سریع حسین حسین را دقیقا متوجه نشده و آن را با این عبارت یاد کرده است ) .

هنگامی که تمام آبادی را دور زدند گروهی و دسته جمعی در کنار آبادی در میدانی که عمدا تعیین شده بود مجتمع گردیدند . افراد و دسته جات در صف هایی در کنار هم زنجیر وار ایستاده و سینه زنی می کردند . برخی نیز زنجیر بر پشت خود می زدند ، برخی بدلیل افراط در زنجیر زنی خونین می گشتند و در عین خونین بودن بسیار مفتخر می نمودند و خود را همانند افراد پیروز در جنگ می پنداشتند .

پس از این مشغول اجرای مراسمی شدند که تعزیه نام دارد ، اجرای این مراسم به زبان فارسی بود با ریاست سیدی فارسی زبان انجام می شد . سید در اجرای مراسم مهمترین نقش را ایفا می کرد ، وی به راستی صدایی بسیار رسا و دلنشین داشت ، او دارای گریم در چهره نبود ، اما بقیه هنرمندان تعزیه دارای گریم بودند ، ماهیت اصلی مراسم تاریخ شهادت امام حسین (ع ) و یارانش بود .

050 051 052 053 054

امروزه نیز فرزندان آن مردمان پاک ، مردانه برای پیروزی انقلاب و حفظ و پاسداری از آن همواره در صحنه های مختلف حضور دارند و شاهد این مدعا تقدیم تعدادی شهید، جانباز و آزاده در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی است .
به کوشش حسین گوگونانی دبیر جمعیت گرجیان جوان
و ترجمه گرجی به فارسی سعید مولیانی کارشناس ارشد تاریخ

منبع : وبلاگ فریدونشهر زیبا – صادق لچینانی

  1. مهران گفت:

    سلام من از کجا بدانیم گرجی هستیم البته به زبان گرجی حرف میزنیم.ما الان بین دو قومیتی گیر کرده ایم ما ایرانی هستیم یا گرجیستانی کدام راباید قبول کنیم حدود نیم هزار سال است که ایرانیمم ما فارسی هستیم یعنی از قوم فارس گرجی قضیه چیه فارسی زبان اصل اصل کدام شهر هستند.ممنونم به وبلاگ من نظر بزاری.

Go to TOP