چاپ خبــر
برای چندمین بار؛

علت تاکید رهبر بر «اقتصاد مقاومتی» چیست؟

پرداختن دوباره رهبر عزیز انقلاب به مقوله «اقتصاد مقاومتی»، که بر استفاده از نیروهای داخلی تاکید دارد، آن هم همراه با تاکید بر «اقدام و عمل» در شرایطی که دولت مهمترین مشی خود برای رفع مشکلات مردم را ارتباط با کشورهای دیگر قرار داده است، راه رفع مشکلات را به روشنی در پیش چشم مردم قرار داد.

سایت تحلیلی خبری پونه زار/ احسان جدیدی: سال  94 سپری و زمین وارد 1395 مین سال بعد از هجرت پیامبر عزیزمان شد. بزرگ داشت لحظه تحویل سال انسان را به یاد گذر عمر می اندازد. عمری که لحظه به لحظه می گذرد و در زمانی که مشخص نیست به ناگاه متوقف می شود و زنگ پایان فرصت انسان برای تعیین سرنوشت خود زده شود. چرا که عمر انسان در این دنیا تنها فرصتی است که اختیار به انسان داده شده است تا آینده خود را در سرای باقی و در دنیای جاویدان رقم بزند.

رهبر معظم انقلاب سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند. نامی که می توان آن را تلنگری به همه مسئولین و مردم نامید چرا که «اقتصاد مقاومتی» پیش از این، هم به عنوان نام سال آمده بود و هم در سخنرانی های متعدد رهبر ایراد شده بود. بدون شک عدم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی باعث شده است رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کند و اختصاص جایگاه نام سال به «اقتصاد مقاومتی» برای دومین بار نشان از اولویت  مسأله در کشور است.

سوالی که مطرح می شود این است که چرا در حالی که بخش عمده ای از انرژی و منابع دولت متوجه برقراری ارتباط با کشورهای دیگر برای حل مشکلات کشور به ویژه مشکلات معیشتی است، رهبر معظم انقلاب نام سال را سوای این سیاست قرار داده و بلعکس از اقتصادی سخن گفته است که متکی به نیروهای داخلی است.

آن چه نباید از یاد برد این است که سیاستمداران و متفکران بزرگ دنیا اقرار کرده اند عاملی که باعث شده است انقلاب اسلامی ایران بعد از 37 سال هجمه نظامی، فرهنگی و اقتصادی همچنان سرپا بایستد، وجود رهبری این کشور است.

اکنون جای تعجب است که چرا با این وجود برخی در داخل کشور، به جای استفاده کردن از راهبری ها و توصیه های رهبر معظم انقلاب، به راه های دیگری چنگ می زنند که تجربه نشان داده است نمی تواند مشکلات مردم را حل کند.

اما مردم برای رفع مشکلات و برای پیشرفت کشور دریافت کرده اند که آن چه دولت برای رفع مشکلات از طریق برجام و ارتباط با کشورهای خارجی به دنبال آن است، بنا بر تجربه کشور ما و کشورهای دیگر نتیجه ای دربرنخواهد داشت و آن چه ملت را به رشد خواهد رساند توجه عملی به نیروهای داخلی و فرصت هایی است که در داخل کشور فراهم است.

مردم با آگاهی از سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل مشکلات کشور باید از مسئولین بخواهند در مسیری قدم بردارند که سرمایه و وقت انقلاب تلف نشود و نه تنها در این مسیر قرار گیرند بلکه به شعار نیز بسنده نکرده و همان طور که رهبری در شعار سال فرمودند: «اقدام و عمل» را پیشه خود سازند.

تاکید رهبری بر «اقدام و عمل» نیز در نوع خود کم نظیر است. نگاهی به نامگذاری سالیان گذشته توسط رهبر معظم انقلاب نشان می دهد ایشان نام هر سال را متناسب با نیازهای روز جامعه تعیین می کنند؛ لذا تاکید بر اقدام و عمل، از لزوم پرداختن به عمل به جای پرداختن به شعارها سخن می گوید. چیزی که در سال گذشته شاید بیشتر به چشم می خورد؛ از عدم تحقق وعده 100 روزه حسن روحانی گرفته تا وعده از بین بردن رکود و بیکاری.

  1. جانا که سخن ازدل ما می گویی باعرض تبریک سال نو درتاریخ ثبت شده درهرجای دنیا هرانقلابی رخ داده وآن انقلاب به نیروهایی غیر ازنیروهای داخلی خود متکی بوده شکست خورده است ونشانه استقلال هرکشوراتکای به نیروها وفرصتهای داخلی است.باید همواره قدردان چنین رهبری بود که تاکید برفرصت های داخلی دارد.امید است دست اندرکاران سیاسی کشورهم درس گرفته وبه آن عمل نمایند.گرچه این تذکرات ازچند سال قبل بوده وهست ولی کسی عمل نکرده امید است این تذکر جدی گرفته شده به آن عمل نمایند.

  2. مؤلفه‌ی اول در مورد اقتصاد مقاومتی از نظر رهبر انقلاب
    “یکی مسئله‌ی ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان است؛
    از قبیل رشد اقتصادی، از قبیل تولید ملی، از قبیل اشتغال، کاهش تورم، افزایش بهره‌وری، رفاه عمومی.
    در تأمین این سیاستها، تحرکی در اقتصاد کشور و بهبودی در این شاخصها در نظر گرفته شده؛
    و از همه‌ی این شاخصها مهم‌تر، شاخص کلیدی و مهم عدالت اجتماعی است.
    بنابراین یکی از مهم‌ترین شاخصهای ما، شاخص عدالت اجتماعی است. باید طبقات محروم از پیشرفت اقتصادی کشور به معنای واقعی کلمه بهره‌مند بشوند. ”
    قــــــــابــــــــل تـــــــوجـــــــه مســــــــــــؤلـــــــــــین محـــــــترم شـــــــــهرســـــــــــــــتان فــــــــــــــــــــــریـــــــــــــــــــــــدونـــشـــــــــــــــهـر

    • پونه زار گفت:

      سلام
      لطفا در جهت کمک به شناساندن ظرفیت های روستای بنه کمر با شناسه کاربری pounezar1@ در تلگرام متعلق به سایت پونه زار تماس بگیرید.

      • سلام با تشکر از حسن توجه شما
        ظرفیت های روستای بنه کمر
        1-ظرفیت انسانی شامل جوانان تحصلیکرده بخصوص در رشته کشاورزی وداروهای گیاهی
        2-آب فراوان وداشتن مجوز آب از بالای آبشار پونه زار
        3-ظرفیت کاشت 400هکتار باغ گل محمدی وزرشک، ظرفیت کاشت زعفران،بید مشک ،تولید داروهای گیاهی وصنایع وابسته به آنها(شامل عرقیات ،گلاب گیری،بسته بندی)
        4-تولید آب معدنی ،شیلات ماهی ،تولیدمحصولات گیاهی ودامی ارگانیک
        5- گردشگری :ایجاد باغ گل محمدی،ساخت هتل به علت نزدیک بودن به آبشار پونه زارحدود 3کیلومتر،طبیعت زیبای لاله واژگون وجنگل ارژن،پیست اسکی ،ساخت دریاچه به ارتفاع 50متر روی رودخانه یلان در مزرعه خرم ده

        • پونه زار گفت:

          می توانید تصاویر زیبای طبیعت این روستا را به آدرس info@pounezar.ir برایمان ارسال کنید تا در سایت منتشر کنیم.

          • مدیریت محترم سایت پونه زار می توانید از تصاویر طبیعت روستا از وبلاگ بنه کمر به آدرس روستاهای ایران
            (اصفهان- فریدونشهر روستا ی بنه کمر )استفاده کنید

          • مدیریت محترم سایت پونه زار
            اگر قسمتی به سایت به نام ارتبـــاط با مســـؤلین شهرستـــان اضافه کنید جهت پیشنهادات ،انتقادات ،شکایات خیلی عالی می شود. متشکرم

    • سلام
      برادر بابا احمدی آیا این عدالت اجتماعی است که روستاهای شیخ فاضل وبنه کمر از طرف غرب همسایگی شهر فریدونشهر باشد واز جاده آسفالت برخودار نباشدواز نظر تردد با مشکل موا جه باشند.این دوروستا دین خودرا به این کشور اداء نمودندو اولین شهید شهرستان از روستای بنه کمر بوده ودونفر ازاین روستاهامدت 20 سال کارمندفرمانداری بودندو انجام وظیفه نمودند ودر زمان کمتر از 50 سال پیش مردم فریدونشهر با روستاها داد وستد داشتند وبرخی آنها از این روستاها ارتزاق می کردند وبرخی نسبت خویشاوندی دارند.
      همین سایت پونه زار حتی یادواره شهداء که در سال 93 در بنه کمر برگزار شد پوشش نداد.
      بنظر شما آیا سایت پونه زار مشکلات این روستاها را به اطلاع مسؤلین می رسانند؟

      • پونه زار گفت:

        سایت پونه زار همواره درصدد بوده، صدای مردم باشد و مشکلات ایشان را به گوش مسئولین برساند و از سویی دیگر نیز افتخارات و ظرفیت های پیشرفت نقطه به نقطه شهرستان را بیان کند
        اما
        ما به تنهایی اطلاعات همه نقاط شهرستان را نداریم و این مسئولیت متوجه شماست که ما را در این امر یاری نمایید

        با تشکر از حسن توجه تان

      • باسلام وتشکرازابراز علاقه به وطن مادری واجدادی تان
        اولاًاین روستا درتمام سال سکنه ندارد.دوماًاین آقایان که فرمودی درفرمانداری دراوج سرمایه داری دولت سرکاربودند واقدامی صورت ندادند.سوماًمسئولین می فرمایند روستایی که چندخانوارانگشت شمارفقط درتابستان ساکنینی دارندصرفه اقتصادی هزینه آسفالت راندارند.چهارماً خودتان هم که اصفهان نشینید.
        وآخراین که پونه زارچه کند وقتی خودمان نخواهیم.

        • کیماسی گفت:

          لطفا به سایت روستاهای ایران مراجعه کنیدوشهرستان فریدونشهرفقط چها روستا داری وبلاگ است از جمله بنه کمر
          علت اینکه می فرمائید سکنه ندارد شما علت اورا جویای شوید به گوگل ارث هم سربزنید

        • این روستا از نظر مسؤلین شهرستان در پیشنهاد واجرای طرح ها کشاورزی وکار فرهنگی (یادواره شهداء)جزءروستاهای فعال می باشد

        • کیماسی گفت:

          در سال 93 چندین جلسه مسولین شهر ستان جهت یادواره شهداءروستا وبحث منابع طبیعی در منزل ایشان در بنه کمر برگزارشد.
          در روستا باغ گردو وزرشک داردوسال گذشته محصولات زرشک را به بازار فریدونشهر عرضه کرده ومردم روستای کشت زرشک بی دانه را از ایشان الگو گرفتند.
          ابتدا باید زیر ساخت های توسعه پایدار در روستا فراهم شود تا صرفه اقتصادی داشته باشد که استان اصفهان وشهرستان در این زمینه کوتاهی می کند.

        • همشهری گفت:

          این تفکر متحجرانه امثال شما اجازه رشد وشکوفایی به شهرستان وروستاها نمی دهد و اگر با ردیگر مردم همت می کردندوبه آقای اسفنانی رای می دادند تحول خوبی در شهرستان بوجود می آمد چون ظرفیت ها واستعداد ها را شناسایی کرده بود ونسبت به کار برای مردم حریص بود.

        • چطور بستن سد روی رودخانه یلان وتبدیل شدن شهرستان به یک منطقه ی توریستی که صرفه اقتصادی خوبی برای منطقه داشته را رها کرده وآب،بزرگترین سرمایه منطقه باید توسط تونل باصرف هزینه های میلیاردی انتقال یابد وشهرستان وروستاهای اطراف آن از جمله بنه کمر از این نعمت خدادادی محروم شود وفقط سرما ومشکلات آن برای مردم منطقه باشد .اما بهسازی وآسفالت جاده های روستایی برای مردم زحمت کش برای دولت هزینه آور وصرفه اقتصادی ندارد؟

          • خداوند متعال آن کسی راکه ساخت سدیلان که تمام برنامه ریزی هایش ازچندسال قبل انجام شده بودرادردهه هفتاد دراین منطقه منحل کرد وعامل این بدبختی های زیست محیطی ومهاجرت روستائیان وخشک شدن چشمه های آب منطقه وازبین بردن آبشارزیبای چشمه لنگان کردرابه عذاب الهی گرفتارنماید. انشاءالله

        • سلام
          ما در درس مطالعات اجتماعی خواندیم که یکی از عوامل پیشرفت اروپائیان ،انتقال علوم وفنون از جهان اسلام به اروپا بوده است.
          اما شما از انتقال علوم وفنون از شهر به روستا مخالف هستید؟
          چرا برای رشد وپیشرفت روستاهای شهرستانمان از ایده ها وطرحهای جدید حمایت واستقبال نمی کنید و انرزی منفی می دهید؟

  3. بنه کمری گفت:

    سلام مدیریت محترم سایت پونه زار
    می شود کمپین ساختن سد روی رودخانه یلان را اندازی کنید تا بقیه آبهای منطقه را هم نبردنند.

Go to TOP