چاپ خبــر

هنگام نوشیدن آب این دعا را بخوانید

آداب و ادعیه مخصوصی از ائمه اطهار(ع) برای نوشیدن آب ذکر شده است که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ از پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) ادعیه مخصوص نوشیدن آب ذکر شده که این احادیث و روایات در کتاب «مکارم الاخلاق» جمع آوری شده است و مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
«الحَمدُ لِلَّهِ مُنزِلِ المَاءِ مِنَ السَّمَاءِ مُصَرَّفِ الأَمرِ کَیفَ یَشَاءُ بِسمِ اللهِ خَیرِ الاَسمَاءِ»
حمد مخصوص خداوندی که آب را از آسمان نازل فرمود و امور را همان گونه که می‌خواهد، انجام می‌دهد. به نام خدا که بهترین اسامی است.
امام صادق(ع) فرمود: عده‌ای به نزد پدرم امام باقر(ع) شرفیاب شدند و گفتند: آیا به نظر شما هر چیزی آدابی دارد؟ ایشان فرمود: بله! و مجددا فرمود: بر ایشان آب بیاورید تا بنوشند. آنها گفتند: ای اباجعفر(ع) ! آیا این کوزه نیز این چنین است؟
ایشان فرمود: بله. گفتند: آداب آن چیست؟ ایشان فرمود: آداب آن این است که از دهانه و جلوی آن آب بیاشامید و خداوند را یاد نمایید و با سه نفس بنوشید و با هر نفس خداوند را حمد گویید و از کنار دسته کوزه، آب نخورید که آن جا جایگاه آب شیطان است، بعد از آن هم می‌گویی: «الحَمدُ للِّهِ الذِی سَقَانِی مَاءَ عَذباً وَ لَم یَجعَلْهُ مِلْحاً أُجاجًا بِذُنُوبِی» حمد مخصوص خداوندی که مرا آب گوارا داد.
در روایتی دیگر مانند همین دعا ولی بیشتر از این نقل شده:
«الحَمدُ لِلَّهِ الذِی سَقَانِی فَأَروَانِی َو أَعطَانِی فَأَرضَانِی وَ عَافَانِی و کَفَانی اللَّهُم اجْعَلنِی مِمَّنْ تَسقِیِه فِی الْمَعَاد مِن حَوضِ مَحَمَّد(ع) و تُسعِدُهُ بِمُرَافَقَتِهِ بِرَحْمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمِینَ»
حمد مخصوص خداوندی که مرا‌ آب داد و سیراب نمود و به من عطا کرد و راضی‌ام ساخت و به من عافیت داد و مرا کفایت نمود. بارالها! من را از آن کسانی گردان که در آن دنیا از حوض محمد (ص) سیراب می‌گردانی و به همنشینی با او مرا خوشبخت می‌کنی، به رحمتت ای بهترین رحم‌کنندگان.
عبدالله بن مسعود گفت: پیامبر (ص) نهی می‌فرمود که کسی آب را به صورت ایستاده بخورد. سوال کردند: غذا خوردن را چه طور؟ فرمود: آن بدتر است.
انس گفت: پیامبر (ص) از ایستاده آب خوردن، نهی می‌فرمود. پرسیدند: غذا خوردن به صورت ایستاده چطور؟ گفت: بدتر است.
از امام صادق(ع) سوال نمودند: طعم آب چگونه است؟ ایشان فرمود: طعم آن، طعم زندگی است.
همچنین امام صادق(ع) فرمود: فردی از شما اگر خواست آب بنوشد آن را با سه نفس بخورد و در هر نفس خداوند را حمد گوید که شکر اول، شکر برای آب  است و دومین شکر، شیطان را دور می‌کند و سومین شکر، شفا یافتن شکم است.
ابن عباس گفت: پیامبر(ص) را دیدم در حالی که آب را به دو نفس می‌نوشید.
از امام کاظم(ع) سوال کردند که آداب آب خوردن چیست؟ فرمود: آداب آب خوردن این است که از جای شکسته کوزه، آب ننوشی که آن، جایگاه شیطان است و ابتدا «بسم‌الله» بگویی و در آخر خداوند را حمد گویی.

 

عمروبن قیس گفت: در مدینه نزد امام باقر(ع) شرفیاب شدم در حالی که جلوی ایشان کوزه آبی بود. گفتم: آداب این کوزه چیست؟ فرمود: از جلوی کوزه آب بنوش و ابتدا بسم‌الله و در پایان آب نوشیدن، خدواند را حمد کن و از کناره دسته آن آب مخور که جایگاه شیطان است، این‌ها آداب کوزه است.

 

پیامبر(ص) فرمود: اگر در ظرف شما مگسی افتاد آن را در آب فرو ببرید که یکی از بال‌های مگس دارای بیماری و بال دیگرش دارای شفای بیماری است و مگس آن بالی را که بیماری و مرض در آن است در ظرف فرو می‌برد، پس همه ظرف را در آب فرو ببرید و سپس آن را بیرون بیندازید.
Go to TOP