چاپ خبــر
شهید دستوری:

هرکس بتواند خود را از ریاکاری برهاند و برای خدا خالص کند بهترین کار را انجام داده است

مهمترین خصلت این شهید، خدایی شدن و جذابیت معنوی بود که در اثر تقید به دین در وی به وجود آمده بود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، شهید علیرضا دستوری فرزند حسین، پنجم فروردین ماه 1342 در فریدونشهر دیده به جهان گشود. در زمان کودکی پدر خود را از دست داد و با وجود مشکلات زیاد در زندگی موفق شد مدرک دیپلم خود را در رشته علوم تجربی اخذ کند.

در طول این مدت از حضور در صحنه های انقلاب اسلامی همچون حضور در نماز جمعه، مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی، شرکت در راهپیمایی های انقلاب و توزیع اعلامیه های حضرت امام(ره) غافل نبود و در تاریخ 15/7/1362 به عنوان نیروی پاسدار به همراه لشکر 14 امام حسین(ع) به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد.

وی بعد از سه ماه جهاد فی سبیل الله در تاریخ 23/11/1362 در اثر اصابت ترکش در منطقه پنجوین به جرگه شاهدان پیوست.

شهید دستوری صبور و باخلاق و نسبت به ظواهر فریبنده دنیا بی اعتنا بود؛ دائم در فکر خدا و روز قیامت به سر می برد و این تفکر چنان در او اثر گذاشته بود که چهره و افعال او معنویت خاصی به خود گرفته و جذبه خاصی به وی بخشیده بود. وی در برخوردهای اجتماعی قلوب مردم را به خود جذب می کرد. نسبت به مسائل مذهبی مقید بود و در مراسمات ائمه(ع) با عشق و علاقه شرکت می کرد.

 

وصیت نامه شهید

با حمد وستايش خداوند قادر و متعال و آنكس كه می‌ميراند و زنده می‌كند و آگاه از پنهان و آشكار است.

تنزيل الكتاب من الله العزيز الحكيم انا انزلنا اليك الكتاب بالحق فاعبدالله مخلصاً له الدين الا الله الدين الخالص و الذين و اتخذوا …

آيات 1، 2 و 3 از سوره مباركه زمر

اين كتاب از جانب خدای مقتدر حكيم بر محمد نازل گرديده ما اين كتاب را بر تو به حق فرستاديم پس خدای را پرستش كن و دين را برای او خالص گردان ( و دل از غير خدا بگردان ) آگاه باشيد كه دين خالص برای خداست و اما آنانكه غير خدا را به دوستی و پرستش بر گرفتند و گفتند ما آن بتان را نمی پرستيم مگر برای اين كه ما را به درگاه خدا خوب نزديك كنند و البته خدا اين را نخواهند پذيرفت و ميان آنها در آنچه با حق خلاف كنند حكم خواهد كرد كه خدا هرگز آن را كه بسيار كافر نعمت و دروغ گوست نخواهد پذيرفت .

برادران عزيز : هر چند كه احتياج به وصيت نيست ولی لازم ديدم در آخرين لحظات به عنوان آخرين چيزی كه می خواستم با شما در ميان بگذارم بدين وسيله باشد .

برادران عزيز بر اساس دستور قرآن كريم كه به ما دستور می دهد دين خود را برای خدا خالص گردانيد و از ريا و ريا كاری بپرهيزيد كه اين شرك است و هركس تواند خود را از اين برهاند به نظر من بزرگترين كار خوب را در زندگيش انجام داده است و اين قدمی است كه بتواند نفس عماره خود را سركوب كند و از آن رهايی يابد و با رها شدن از آن ديگر هيچ مشكلی برای او نخواهد بود و به راحتی می تواند تمام مسائل مادی و معنوی خود را كه در زندگی پيش می آيد برای خود حل كند و برای او مشكلی وجود نخواهد داشت كه آن مانع از پرداختن انسان به معنويات و پيوستن به خدا باشد و پيوستن به خدا و شهادت در راه خدا برای مومن از هر چيز بهتر و بالاتر است .

برادان بر اساس آيه قرآن كريم با كفار جنگ وقتال كنيد و اين چيزی است كه خداوند اين عالم كه همه چيز تحت اختيار اوست از شما خواسته است و در اين مبارزه و جنگ با كفار عضو هيچ دسته و گروه قرار نگيريد مگر حزب الله ،كه حزب الله پيروز است و خدا ياری دهنده آن و روح الله رهبر و امام آن است برادران و خواهران وای امت شهيد پرور و ای امت حزب الله از رهبر كبير انقلاب اطاعت كنيد و او را دعا كنيد و هميشه دعايتان اين باشد كه : خدايا خدايا تا انقلاب مهدی (عج) خمينی را نگهدار  باز ای ملت ايران و امت حزب الله متذكر می‌شوم كه اطاعت از امر امام و رهبر امری واجب است قرآن كريم می فرمايد : ولا تقولوا لمن يقتل في سبيل لله اموات بل احياء و لكن لا تشعرون و لنبلونكم بشيء من الخوف و لجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرين

آيات 154- 155 از سوره مباركه بقره

((نگوييد آنان كه كشته شده اند در راه خدا مردگان اند بلكه زنده گان اند وليكن شما نمی دانيد و هر آئينه بيازماييم شما را به چيزی از ترس و گرسنگی و كاهشی از جان‌ها و ميوه‌ها و مژده ده به صبر كنندگان ))

 

برادران جهاد كنيد بكشيد كافران را و كشته شويد در راه خدا كه زنده ايد ولی زندگان از نظر مادی اين را نمی توانند درك كنند و نخواهند كرد چون كسی كه در لجن ماديات خود را فرو برده است ديگر فرصت ندارد كه در مورد اين چيز ها فكر كند و خدا می آزمايد شما را هر لحظه و هر روز و هر وقت و ساعت . خوشا به حال كسی كه از اين امتحان سربلند قبول شود نزد خدا است .

ولی شما مادرم خواهرانم وبرادران عزيزم بدانيد كه مرگ از جانب خدا دير يا زود فرا می رسد و در اين دنيا كسی نيست جز خود خالق كه ما را آفريده است خدای بزرگ كه می‌ميراند و زنده می‌كند و همه چيز به امر و اراده اوست و در آيه ذكر شده قرآن كريم می ‌فرمايد كه ما هر لحظه شما را به چيزی آزمايش می كنيم و می‌فرمايد كه با ميوه‌ها شما را می‌آزماييم شايد اين ثمره معنی بدهد و ثمره همان مايه عمر شما يعنی يك جوانی باشد كه يك عمر زحمت كشيده‌ايد و او را بزرگ كرده‌ايد و يا چيزی مثل همين.

مادر عزيزم و خواهرانم و برادرانم اميدوارم مرا ببخشيد از اين كه نتوانستم در اين مدت كه با شما بودم آنچه را كه حق شما بود ادا كنم و من خودم می‌دانم كه شما از دست من بسياری مواقع ناراحت می شديد اميد وارم كه مرا ببخشيد و حقی را كه نسبت به شما داشتم حلال كنيد .

مادرم و برادران وخواهران مرا ببخشيد كه وقت آمدن نتوانستم از بعضی از شما خداحافظی كنم و موفق به ديدن شما به علت كمی وقت نشدم انشاءالله در آخرت همديگر را ملاقات خواهيم كرد .

در پايان خداحافظی با شما و تمام افراد خانواده‌مان به عنوان آخرين بار پيام من اين است كه قدر اين امام و نائب بر حق‌حضرت مهدی‌(عج) را بدانيد و به نظر من اطاعت از او امری واجب است و هيچ راهی جز راه الله و هيچ حزبی جز حزب الله و شهادت در راه خدا و علی گونه شدن را نپذيريد و اميد‌وارم در اين دنيای فانی و زود گذر راهی جز اين انتخاب نكنيد.

والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته

ششم جمادی الاول سال هزار و چهارصد و ده هجری قمری

برابر با يازده اسفند هزار و سيصد و شصت هجری شمسي

عليرضا دستور 11/12/1360

  1. روحش شاد و راهش پر رهرو باد . شادی روحش صلوات..

  2. جدیدی گفت:

    شهید دستوری ازشهدای شاخص شهرستان فریدونشهربود روحش شادویادش گرامی وراهش پررهروباد.انشاءالله.

  3. روحش شاد و راهش پر رهرو باد……

  4. یکی از افتخارات بنده این بوده و هست که شهید دستوری بچه محل ما بود. همیشه لبخند بر لب داشت. یادم نمی آید او را عصبانی دیده باشم. یک خاطره هم دارم که شنیدنی است. شب عید که بچه ها می روند و از پشت بام ها قوطی آویزان می کنند برای گرفتن هدیه و خوراکی ، من هم در دوران کودکی ام همراه با چندتا از بچه ها رفته بودم پشت بام خانه ی شهید دستوری. ( آن وقت ها خانواده های مذهبی با این رسم مخالف بودند، الان را نمی دانم )خوب چون خانواده ی ایشان هم مذهبی و مقید بودند دست دست می کردیم که قوطی ها را بفرستیم پایین یا نه که متوجه شدیم یکی دارد می آید بالای بام. همه فرار کردند و من جا ماندم. شهید دستوری بود. من ترسیده بودم که الان است که دعوایم کند. در عین ناباوری من جلو آمد و با همان لبخند همیشکی گفت فلانی تویی؟ گفتم بله. گفت چرا پس قوطی ات را خانه ی ما آویزان نمی کنی؟ نمی توانستم چیزی بگویم. گفت بده من قوطی را… قوطی را از دستم گرفت و آویزان کرد توی حیاط خانه شان و سر و صدایش را درآورد. با سر و صدای قوطی فلزی برادر شهید آمد توی حیاط و صدا زد دست از این کارها بردارید و چند جمله ی دیگر که یادم نیست. اما شهید دستوری همچنان قوطی را به دیوار و ستون های ایوان می زد. برادر ایشان بیشتر عصبانی شد و گفت الان میام پشت بام و حسابتون را می رسم. شهید دستوری هم در حالی که می خندید قوطی را بالا کشید و داد دستم و گفت ای داد بی داد اوضاع خرابه بیا قوطی ات را بگیر و بدو تا نیومده … بعدها فکر کردم که شهید دستوری فقط می خواست دل مرا شاد کرده باشد و چون از ترسم آگاه شد به جای من تلاش کرد هدیه ای برایم از خانواده اش بگیرد… همیشه با ذکر این خاطره بغض می کنم… روحش شاد و راهش پر رهرو… انشاالله در روز قیامت ما را هم شفاعت کند. عکس ایشان همیشه توی گوشی همراه من هست … شادی روح شهیدان صلوات .

  5. نه تنها عکس این شهید عزیز از عکسهای ماندگار دوران دفاع شد . بلکه اخلاق حسنه ی ایشان نیز برای ما ماندگار شد . تمامی شهیدان بزرگوار شهرستانمان که می شناختیم واقعا با اخلاق و کار درست بودند . روح همه این عزیزان شاد

  6. جا دارد از سپاه حوزه علمیه و فرمانداری تشکر کنم که همه روزه میبینند که شهیددستوری پشت پرچم مخفی شده و هیچ کس کاری انجام نمی دهد تندیس شهید روبروی حوزه علمیه همه فقط ادعا

  7. سلام ودرودخدابه روان پاک شهدا بخصوص شهیدوالامقام دستوری عزیز.ازیادم نمیرود هنگامی که این شهید عزیز مجروح شد ترکش به کمروآسیب دیدن نخاع وقطع پا دربیمارستان عیسی بن مریم بستری بود شب خواب دیدم گفت چرا نمیای بدیدنم صبح مرخصی گرفتم رفتم بیمارستان عیادت وبرگشتم یک روز بعد روح پاک ایشان پرکشید وبدیدار حق شتافت روحش شادوراهش پررهروباد.درقلبم جادارد.بگذار بگویم شهید دستوری دربین همشهریان مظوم بودند .

  8. همرزم گفت:

    باسلام
    تصویر شهید دستوری درزمان شهادتش تصویر برجسته روزنامه هاومجلات درسراسر کشوربود ولی افسوس که مادرشهرشهید دستوری کوچه بن بستی به نامش داریم که اگرازهرشهروندی بپرسی نمی داند که کجاست.به پاس این شهید عزیز شایسته است خیابانی رابه این نام وتندیسی به نام وی داشته باشیم. انشاءالله.

  9. سلام برشما دوست عزیز باشما موافق هستم این را باید ازشورای شهرپرسید؟

  10. ناشناس گفت:

    آقای یسلیای اینقدر باحوزه بدنباش وسوءظن نداشته باش اگه شهید دستوری پشت پرچم پنهان شده وماچیزی نمیگیم چون شهدا همه برای اعتلای همین پرچم رفته اند حالا شما مشکل با حوزه داری ازیه راه دیگه وارد شو یانه غریبه که نیستی پاشو یه سری بیا حوزه حضرت ولیعصر سلام الله علیه وبه ما عیوبمون راهدیه بده ما خوشحال میشیم خدانگهدارتون باشه

  11. حسن اصلانی گفت:

    شهدا یاد وخاطراتشان زنده هستن برای سرافرازی خون شهدا تمام تلاشمان را میکنیم…روح پر نور شهید دستوری شاد

Go to TOP