چاپ خبــر

کدام کشورها پتانسیل راه انداختن جنگ جهانی سوم را دارند؟

روح جنگ طلبی و گستاخی برخی از کشورها آنچنان بالاست که می توان انها را در لیست کشورهای مسبب جنگ جهانی سوم قرار داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روح جنگ طلبی و گستاخی برخی از کشورها آنچنان بالاست که می توان انها را در لیست کشورهای مسبب جنگ جهانی سوم قرار داد.

یکی از کشورهایی که روحیه جنگ طلبی و پتانسیل بالایی در جنگ افروزی داشته و سابقه غنی در این زمینه دارد ایالات متحده آمریکا است، کشوری که اگر بخواهیم بررسی کنیم با کدام کشورها مشکل دارد و ممکن است جرقه ابتدایی را بزند باید بگوییم اگر همسو باسیاست های این کشور رفتار نکنید بدون شک با شما مشکل خواهد داشت.

در پنجاه سال گذشته آمریکا تصمیم گیرنده در تمام مسایِل بزرگ جهانی بوده و متاسفانه برخی مرتجع عرب به سیاست های واشنگتن روی اوردند همچنین تنش بین دو کشور کره شمالی و آمریکا می‌تواند عامل دیگری برای آغاز جنگ جهانی سومی در جهان باشد که نتایج ویرانگری بر سراسر جهان خواهد گذاشت و بی‌تردید هیچ یک از کشورهای قدرتمند جهان از آن جان سالم به در نخواهند برد. درگیری با روسیه و ایران و یا لشگر کشی به منطقه نیز از گمان هایی است که تحلیل گران می زنند.

کدام کشورها پتانسیل راه انداختن جنگ جهانی سوم را دارند؟

عربستان سعودی، کشور دیگری که گستاخی زیادی از خود نشان داده و با سیاست های کودک مابانه در حال تاختن است.

روزنامه نگار سر‌شناس عرب در انتقاد از رویکرد حاکمان سعودی عبد الله دوم پادشاه اردن، دو ماه پیش خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت «جنگ جهانی سوم» در راه منطقه است. ما بعید نمی‌دانیم که زمینه سازی‌های عربستان و پادشاه آن، در همین جهت باشد.

عبد الله دوم پادشاه اردن، دو ماه پیش خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت «جنگ جهانی سوم» در راه منطقه است. ما بعید نمی‌دانیم که زمینه سازی‌های عربستان و پادشاه آن، در همین جهت باشد.

وی در ادامه این گزارش می افزاید: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پادشاه اردن نخستین کسی بود که تقریبا ده سال پیش از خطر «هلال شیعی» سخن گفت و اکنون مشاهده می‌کنیم این هلال در اختلافات فرقه‌ای کنونی در دو جنگ سوریه و یمن و جنگ آینده عراق و نبرد غیرمستقیم در لبنان، آشکارا بازتاب یافته است.

این روزنامه نگار عرب معتقد است جنگ ژوئن سال ۱۹۶۷ به خاطر دو جزیره «تیران» و «صنافیر» و تصمیم جمال عبد الناصر، رئیس جمهور فقید مصر، به بستن آبراه‌های واقع در کنار آن‌ها به روی کشتی‌های اسرائیلی در گرفت ولی ما فکر نمی‌کنیم جنگ جهانی سوم به خاطر آن‌ها به راه بیفتد بلکه شاید خلاف آن رخ دهد یعنی این دو جزیره به پلی برای عادی سازی روابط آینده میان «ناسیونالیسم» سنی سعودی و «ناسیونالیسم یهودی» در مقابله با «ناسیونالیسم شیعه فارسی (ایرانی)» تبدیل شود در این زمانه پست عربی هیچ چیزی بعید نیست. امیدواریم این بار پیش بینی‌هایمان درست از آب در نیاید.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عربستان در پروژه داعش تقریبا شکست خورده و اکنون نیز در حال جنگ با همسایه خود است شاید بعید نباشد این کشور را در صدر این لیست قرار دهیم.

کدام کشورها پتانسیل راه انداختن جنگ جهانی سوم را دارند؟

اما مگر می شود لیست سیاهی ارائه شود و نام رزیم صهیونیستی در آن نباشد، تل آویو با در پیش گرفتن سیاست های پیچیده بسیاری از بازارهای مهم جهان را در اختیار خود قرار داده و با لابی قدرتمند خود در امریکا این کشور را هم به هم پیمان سفت سخت در اختیار خود دارد اما با توجه به وضعیت منطقه و اینکه موجودیت این رژیم با جنگاوری حفظ می شود دور از ذهن نیست با توجه به پیشینه گستاخیش شروع کننده جنگ جهانی سوم باشد.

اسرائیل یک هدف ژئو-راهبردی دارد؛ بی‌ثباتی خاورمیانه و می‌خواهد کشورهای عربی موجود در خاورمیانه را از میان ببرد و کار خود را نیز با سوریه آغاز کرد.

آنها خواستار این هستند که به واسطه‌ی بدل کردن کشورهای بزرگی همچون سوریه به مناطقِ کوچکِ قومی و فرقه‌ای، خاورمیانه را تکه تکه کند. چنین چیزی دست کم از زمان انتشار طرح “اودد یینون” در دهه ۷۰ میلادی هسته‌ی دکترین راهبردی اسرائیل بوده است. بی‌ثباتی کنونی منطقه در درجه اول نقشه اسرائیل است؛ بخشی از طرح موسوم به ویرانی «هفت کشور در طول پنج سال» که به گفته ژنرال وزلی کلارک طرح نو محافظه‌کاران پس از واقعه۱۱ سپتامبر بود.

کدام کشورها پتانسیل راه انداختن جنگ جهانی سوم را دارند؟

البته ما در اینجا تنها به رکن های اصلی و آغاز کنندگان جنگ اشاره کردیم که البته این کشورها همپیمامانانی دارند که می توانند با بده بستانهایی این وظیفه را برعهده بگیرند.
Go to TOP