چاپ خبــر
در شورای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان؛

انتقاد سخنگوی وزارت ارشاد از بی‌محتوایی و بی‌هدفی برخی آثار تولیدی فرهنگی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی اظهار کرد: معرفی نخبگان و هنرمندان، مقاومت فرهنگی در مقابل بیگانه به همراه دارد و وقتی از نخبگان و فرهیختگان خودمان تجلیل کردیم جوانان سراغ الگوهای خارجی نخواهند رفت. وی نسبت به تولید آثار فرهنگی صرفا هنری و بدون هدف و محتوا انتقاد کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، نشست دو روزه شورای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با حضور معاون وزیر و مدیر کل و رؤسای ادارات این وزارتخانه در شهرستان‌های استان اصفهان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونشهر برگزار شد.

جلسه عصر دیروز این نشست با حضور سخنگو و معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در ابتدای این جلسه حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، دبیر جلسه، گزارشی از عملکرد این اداره کل ارائه کرد.

معاون اداری-مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان جلسه فصلی شورای اداری اداره کل، تقسیم استان به مناطق چهارگانه و تشکیل جلسه ماهانه هر منطقه، تشکیل شورای راهبردی شهرستان‌ها هر 45 روز یکبار، چهار برابر شدن اعتبارات فرهنگی در سال 94، انعقاد تفاهم نامه مشترک سه جانبه بین فرماندار و امام جمعه هر شهرستان و مدیر کل به منظور برنامه ریزی دقیق‌تر فرهنگی شهرستان، ورود 27 نیروی جدید بعد از آموزش دادن به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی، نشست خبری با اصحاب رسانه و پیگیری پروژه‌های عمرانی از قبیل تکمیل هفت سوئیت در مجموعه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها را مهمترین اقدامات انجام شده این اداره کل در سال 94 برشمرد.

Ershad950225-2-001

*محرومیت شهرستان فریدونشهر در استانی برخوردار موجب محروم باقی ماندن فریدونشهر شده است

فرماندار فریدونشهر در این جلسه ضمن معرفی شهرستان فریدونشهر، همسایگی این شهرستان با سه استان لرستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری را موجب ایجاد اقتضائات خاص فرهنگی در این شهرستان دانست و از محروم ماندن و توسعه نیافتگی غربی‌ترین شهرستان استان اصفهان به علت زمستان‌های سرد و طولانی و دور بودن از مرکز و علل جانبی دیگر سخن گفت.

ناصر اسدی محرومیت بالای این شهرستان با وجود قرار داشتن در استان برخوردار اصفهان را موجب غفلت مسئولین از محرومیت فریدونشهر بیان کرد و از روستاهایی در این شهرستان سخن گفت که حتی از وجود کمترین پارامتر توسعه یافتگی یعنی جاده هم محرومند. عالی‌ترین مقام دولتی شهرستان، توسعه نیافتگی را موجب عقب ماندن دستگاه‌های فرهنگی از سرعت جامعه جهانی به سمت دنیای مجازی بیان کرد و عدم فرهنگ‌سازی لازم را موجب ظهور تبعات منفی این فضا دانست.

*مسئولین باید ذائقه فرهنگی مردم را بشناسند

وی از وضعیت نامطلوب صدا و سیما در این شهرستان انتقاد کرد و عدم توسعه صدا و سیما در شهرستان را موجب گرایش مردم به سمت شبکه‌های خارجی و ماهواره و به تبع آن بروز عوارض منفی فرهنگی این شبکه‌ها دانست. فرماندار فریدونشهر با بیان این که در دهه فجر در حالی سالن اداره ارشاد برای دیدن تئاتر مملوء از جمعیت می‌شد که در روزهای قبل از جدیدترین و بهترین فیلم‌های سینمایی در همین سالن خیلی استقبال نشده بود، اظهار کرد: مسئولین باید ذائقه فرهنگی مردم را بشناسند.

اسدی گفت: باید در فرهنگ سازی کوشا باشیم تا از معایب ضدفرهنگی که ممکن است رسانه به دنبال داشته باشد در امان باشیم. وی ادامه داد: سرریز مشکلات اقتصادی به بخش فرهنگ و مسائل اجتماعی کشیده شده است.

عالی‌ترین مقام دولتی این شهرستان، فریدونشهر را حائز استثنائاتی خواند و با بیان این که سرعت تحولات فرهنگی و وجود نیروهای مستعد دو ویژگی در شهرستان فریدونشهر است از اهمیت دادن مردم این شهرستان به آموزش و پرورش سخن به میان آورد و اظهار کرد: در همین هفته تیم رباتیک دانش آموزی فریدونشهر موفق به کسب مقام اول استان و مقام پنجم کشور شده است.

بعد از پایان سخنان فرماندار فریدونشهر، میثم نمکی، مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، دغدغه‌های همکارانش در استان اصفهان را این چنین برشمرد: نگاه تخصصی به وظایف وزارتخانه، ارسال خروجی همایش‌ها به شهرستان‌ها، بلاتکلیفی مالکیت برخی فضاهای کتابخانه‌ای که در فضاهای فرهنگی مشترک واقع هستند، مشکلات ساختمان اداری برخی از ادارات، درخواست بازنگری تخصصی‌تر در دستورالعمل‌های وزارتخانه، هدف‌گذاری اوقات فراغت در سطح کلان، تأمین اعتبار تکمیل مجتمع‌های فرهنگی، صدور مجوز آموزشگاه‌های هنر و موازی‌کاری سازمان فنی و حرفه‌ای در ارائه این مجوزها و جذب خیرین فرهنگی.

وی همچنین اصلاح چارت سازمانی و رفع کمبود نیروی انسانی و ارتقای نیروهای قراردادی، رفع مشکلات ساختاری، رفع مشکلات حقوقی تأسیس کتابخانه‌ها، استعدادسنجی شهرستان‌ها برای معرفی برند فرهنگی هر شهرستان و شناساندن هویت فرهنگی آن شهرستان، وضعیت معیشت و رفاهی نیروهای انسانی، برگزاری المپیاد هنر در اصفهان و توجه به اقتصاد هنر، توجه به تحولات در رویکردهای وزارتخانه، ایجاد پشتوانه برای اجرای پیوست فرهنگی پروژه‌ها، آینده‌پژوهی، راه‌اندازی بازارچه‌های فرهنگی و موزه فرهنگ، خواهرخواندگی شهرستان‌ها با شهرهایی که اشتراکات فرهنگی دارند، توجه به پژوهش، دیپلماسی فرهنگی، تشکیل شورای مشورتی متشکل از نماینده استان‌ها و تشکیل جلسه ادواری در وزارتخانه به منظور اخذ نظرات و مسايل هر استان و اتخاذ تصمیمات صحیح‌تر و برگزاری نشست مشترک با منتخبین مجلس دهم را از دیگر دغدغه‌های این اداره کل برشمرد.

Ershad950225-2-002

*حراج بزرگ اصفهان در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

حجت الاسلام امیر ارزانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، توجه ویژه استان به هنر را خواسته رئیس جمهور دانست و شورای هم اندیشی هنر در استان متشکل از هنرمندان برجسته استان، ثبت بنیاد هنر و تجلیل از 50 نفر از مشاهیر هنری درجه یک استان، احیای پژوهشکده هنرهای سنتی، برگزاری جشنواره بین المللی هنر توحیدی در هفته وحدت و حراج بزرگ اصفهان به منظور ارتباط بین هنر و اقتصاد را مهمترین برنامه‌های این اداره کل در زمینه هنر در سال جاری بیان کرد.

مهمان ویژه این نشست معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. حسین نوش آبادی بر اهمیت نیت در کارهای فرهنگی تاکید کرد و سیاست‌های کلی این وزارتخانه را این چنین برشمرد: عدالت فرهنگی و توزیع عادلانه منابع، امکانات و نیروی انسانی، تمرکز زدایی، نشاط فرهنگی، تعمیق بخشی، کاهش تصدی‌گری، توسعه مشارکت مردمی در مباحث سخت افزاری و نرم افزاری، اطلاع رسانی فعال و تعامل با دیگر دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که امروز جامعه بیش از هر زمان دیگر به شور و نشاط نیاز دارد، گفت: نشاط فقط شادی نیست بلکه نشاط انگیزه داشتن، امید داشتن و آینده را مثبت دیدن است. وی اظهار کرد: برای رسیدن به خودشکوفایی در فرهنگ و هنر نیاز به خودباوری داریم.

Ershad950225-2-004

*گاه ظاهر فیلمی نشاط‌ و شادی است اما نمی‌توان گفت این فیلم نشاط به همراه دارد

مهمان ویژه این نشست با تصریح این مطلب که آن دسته از محصولات هنری که قصد سیاه نمایی داشته باشد یا نقاط منفی را برجسته کند از نظر ما قابل تایید نیست، گفت: یک وقت فیلم به بیان درد و رنج می‌پردازد که این اشکالی ندارد ولی یک وقت فیلمی سراسر بدآموزی و رفتارهای خلاف هنجار است و نمی توان گفت این فیلم نشاط به همراه دارد هرچند ممکن است ظاهرش نشاط هم باشد.

*گاه از بی‌محتوایی و بی‌هدفی برخی آثار فرهنگی متأثر می‌شویم

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به محتوای ضعیف برخی آثار فرهنگی-هنری اشاره کرد و بیان کرد: گاهی تئاتری را می‌بینیم و متأثر می‌شویم از این که این همه منابع، امکانات و وقت صرف و سختی کشیده شده است اما پیامی نداشته و به دنبال آرمان و هویتی نیست؛ این ها باید در راستای برنامه‌های مثبت و اعتلای فرهنگی و هویت ملی و تبلیغ سبک زندگی ایرانی-اسلامی قرار بگیرد و متاسفانه برخی فقط به ظاهر اثر نگاه می‌کنند و توجهی به آثار آن ندارند مثل این که با توهین مردم را بخندانند.

*رسانه‌ای کردن مشکل یک اثر مشکل‌دار باعث تبلیغ آن می‌شود

نوش آبادی تمرکز زدایی در اعطای مجوزها را موجب نظارت و دقت بیشتر این وزارتخانه بر تولید آثار دانست و اظهار کرد: گاه رسانه‌ای کردن یک اثر ضعیف مشکل‌دار باعث می‌شود این اثر که در حالت معمولی شاید از آن استقبال نمی‌شد به فروش میلیاردی برسد چرا که ناخودآگاه اثر را تبلیغ کرده‌ایم.

Ershad950225-2-005

*نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لزوم جهت دهی به برنامه‌های فرهنگی-هنری به سمت فرهنگ ایرانی–اسلامی سخن گفت و تصریح کرد: سمت‌گیری مجوزهایمان به این سو است. وی از نقش این وزارتخانه در گفتمان سازی، تبیین و تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی سخن به میان آورد و افزود: ما باید بگوییم اقتصاد مقاومتی چیست و تعریف، مبانی، جلوه، رفتار و آموزش آن را از طریق آثار فرهنگی-هنری بیان کنیم.

*مقاومت فرهنگی در مقابل فرهنگ بیگانه با معرفی نخبگان و هنرمندان کشور

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که هیچ سالن و فضای متعلق به حوزه فرهنگ و هنر هیچ گاه نباید خالی از برنامه نباشد از لزوم معرفی نخبگان و هنرمندان سخن گفت و اظهار کرد: معرفی نخبگان و هنرمندان، مقاومت فرهنگی در مقابل بیگانه به همراه دارد و وقتی از نخبگان و فرهیختگان خودمان تجلیل کردیم جوانان سراغ الگوهای خارجی نخواهند رفت چرا که خودشان الگوی ملموس‌تر و نزدیک‌تری دارند.

نوش آبادی عدم معرفی سرمایه‌های معنوی و انسانی کشور به منظور الگوسازی برای آیندگان را ظلم به نسل جدید دانست.

89826810dddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

*اعطای مجوز اکران به 50 کیلو آلبالو اشتباه بود

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بی محتوا بودن، زننده بودن و بدآموزی داشتن فیلم «50 کیلو آلبالو» به آن مجوز اکران داده شده است با بیان اشتباه بودن اعطای مجوز اکران به این فیلم گفت: ما نباید فیلمی که دو ماه است روی پرده اکران می‌شود را الان برویم ببینیم و نظارت کنیم.

Ershad950225-3-001

پیش از این جلسه، صبح دیروز جلسه داخلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با حضور معاونت اداری-مالی و معاونت هنری-سینمایی و رؤسای ادارت شهرستانی برگزار شد و رؤسای شهرستانی این اداره کل ضمن آشنایی بیشتر با شرح وظایف خود به بیان مشکلات، پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

Ershad950225-3-003 Ershad950225-3-002

انتهای پیام/

 

  1. ذره بین گفت:

    آش اونقدر شور شده که خان هم فهمیده…

    ای ابر معاون …
    ای منتقد …
    ای نوش آبادی …

Go to TOP