چاپ خبــر

کم‌ تحرکی از مشکلات جدی پشت میز‌نشین‌ها است

هر چند تصور پشت میز‌نشینی یا همان شغل اداری یک شغل راحت و بی‌دردسر را در ذهن ما ایجاد می‌کند و حتی برای بعضی‌ها چنین شغلی یک شغل ایده‌ال محسوب می‌شود؛ اما چنین تصوری تنها ظاهر قضیه است، چراکه به گفته کارشناسان و متخصصین پشت میزنشینی هم دردسرها و مشکلات خاص خودش را دارد.

به گزارش پونه زار ؛ کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایمنا در خصوص اینگونه مشکلات گفت : پشت، گردن، کمر، دست‌ها و شانه‌ها اعضایی هستند که معمولاً دچار ناراحتی و اختلالات اسکلتی عضلانی می‌شوند و معمولا وقتی کارمندان در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی کارکنند کمردردشان آغاز می‌شود.
غلامیان با بیان این مطلب افزود: وضعیت ثابت بدن در یک حالت، فشارعضلانی ایجاد کرده، جریان خون را در ماهیچه‌ها کند می‌کند، همانطورکه انجام حرکات تکراری نیز باعث ایجاد درد و ناراحتی در کارمندان می‌شود.
وی با بیان اینکه بهتر است پشت میزنشین ها به مدت طولانی در یک وضعیت نمانند، اظهارداشت: بهترین کار این باشد که کارمندان گاهی از روی صندلی بلند شوند و در اطراف چرخی بزنند.
کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کم‌تحرکی را از مشکلات جدی کارمندان اداری عنوان نمود و تصریح کرد: از آنجایی که کارمندان بیشتر روز پشت میز نشسته‌اند و تحرک کمی دارند، این حالت در طولانی مدت باعث بروز چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و کمر درد می‌شود.
غلامیان با تاکید بر اینکه بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از تحرک‌ها و استراحت‌های کوتاه در محل کار خود غافل نشوید؛ ادامه داد: هر نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه از پشت میز بلند شوید و کمی قدم بزنید یا نرمش‌های کششی انجام دهید .
وی با اشاره به ویژگی‌های مناسب میز کار کارمندان عنوان کرد: یک میز کاری خوب، باید فضای کافی برای انجام کار و قراردادن وسایل داشته و از جنسی باشد که براحتی قابل تمیز کردن باشد و سطح آن صیقلی نباشد که باعث انعکاس نور و چشم‌زدگی نشود. همچنین فضای کافی برای پاها داشته باشد تا ارتفاع و زاویه مناسب زانو حفظ شود و حتماً از زیر پایی استفاده شود. علاوه براین در مشاغل اداری ارتفاع مناسب آرنج تا زمین در حالت نشسته ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر در نظر گرفته ‌شود چراکه ارتفاع کمتر باعث خم شدن به جلو و ناراحتی در ناحیه پشت و گردن و ارتفاع بیشتر باعث فشار به بازوها و شانه‌ها خواهد شد.
کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: یک صندلی خوب در کاهش فشار روی ستون‌ فقرات موثر است بنابراین صندلی مناسب باید راحت باشد و بهتر است جنس روکش آن پارچه‌ای انتخاب شود. علاوه براین برای ایجاد تعادل بهتر است پنج پایه داشته باشد و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز فراموش نشود و از دیگر موارد اینکه در قسمت پشتی انحنایی داشته باشد تا گودی کمر را پر کند و دو دسته در کناره‌های صندلی برای استراحت دست نیز لازم است.

Go to TOP