چاپ خبــر
درآمدی بر هویت ایرانیان گرجی؛

تبلیغات سوء افراد معلوم الحال، فرهنگ اسلامی گرجیان ایران را نشانه رفته است

محققان و سیاحانی همچون آمباکو چلیدزه، هلی رایاد انگلیسی و لادا اوغنیاشویلی به فریدونشهر سفر کردند و در سفرنامه های خود از مسلمان بودن گرجی های فریدونشهر سخن گفته اند و از این که این مردم اسلام را با آغوش باز پذیرفته اند و این سیاحان زندگی مردم فریدونشهر را در آن زمان تحسین کرده اند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، امامقلی باتوانی، پژوهشگر و مترجم قرآن کریم به زبان گرجی، است که پژوهش های تاریخی و فرهنگی گسترده ای در مورد قوم گرجی ساکن در ایران انجام داده است. در مصاحبه با وی به بررسی ابعاد هویتی ایرانیان گرجی به عنوان یکی از اقوام ایرانی و آسیب شناسی این قوم می پردازیم.

– پونه زار: هویت یک ایرانی گرجی را چگونه می توان توصیف کرد؟

– هویت یک ایرانی گرجی، هویت ایرانی-اسلامی در قالب نژاد گرجی است یعنی اول مسلمان ناب بودن، بعد ایرانی بودن و بعد با افتخار گرجی بودنش است و گرجی بودن ما مکمل ایرانی-اسلامی بودنمان است.

برای بهتر لمس کردن موضوع باید بپرسیم آیا تمدن کنونی ایران فقط مخصوص قوم خاصی است؟ خیر می دانیم اتفاقا این گرجی ها منشأ خدمات صادقانه ای برای این تمدن هستند و بوده اند و جالب است که ما جایی ندیده ایم در کشور فسادی، قتلی و یا اختلاسی شود و بگویند اختلاسگر گرجی بوده است، ولی گرجیان خدمات بی پرده فراوانی داشته اند.

وقتی پیامبر اسلام(ص) ظهور کرد شاید اسلام آوردن عرب ها خیلی کار مهمی نبود چون پیشینه نبوت در ایشان بود و کسی را که به درستکاری و امانتداری می شناختند و از خاندان خودشان بود و به زبان خودشان تکلم می کرد، آن ها را به اسلام دعوت کرده بود؛ ولی با این حال سال ها گذشت تا بت پرستی را رها کردند و مسلمان شدند.

ولی وقتی این اسلام به ایرانیان عرضه شد به دلیلی روحیه حق طلبی ایشان، به راحتی مورد پذیرش قرار گرفت و دامنه آن به سرعت در سرتاسر کشور گسترده شد. این مسأله در رابطه با گرجی ها هم صدق می کند. گرجیانی که غرق در دامن مسیحیت بودند و سال ها در آن فرهنگ رشد کرده بودند، وقتی به ایران آمدند یک انتخاب أصلح انجام دادند و آن دین اسلام بود.

وقتی به تاریخ رجوع می کنیم، می بینیم گرجی های مهاجرت داده شده وقتی در این منطقه ساکن می شوند در حالی که هنوز تثبیت نشده بودند در میان کوهستانی که 8 ماه از سال ارتباطش با دیگر نقاط قطع می شد مورد تهاجم جوامع اطراف واقع می شوند. سنگرهایی که برای دفاع فیزیکی از مردم در اطراف شهر ایجاد شده است از همان زمان باقی مانده است. خبر تهاجمات به این قوم به شاه عباس می رسد. او به گرجیان پیشنهاد می کند که مسلمان شوند و وقتی گرجی ها مسلمان شدند این مشکلات به پایان رسیده و امنیت برایشان برقرار می شود.

– پونه زار: آیا از صحبت های شما برداشت می شود که اسلام آوردن گرجی ها بالاجبار بوده است؟

– شما شاید اگر دو خصلت در گرجی های فریدونشهر را در نظر نگیرید چنین نتیجه ای بگیرید اما حقیقت چیز دیگری است و آن این که گرجی ها افرادی نبودند که زیر بار حرف زور بروند یا به خاطر ترس اسلام را برگزینند، آن ها اگر به این نتیجه نرسیده بودند که اسلام دین کاملتری است، هیچ گاه مسلمان نمی شدند.

هم اکنون کمتر شبی در فریدونشهر است که در آن مجلس ختم قرآن برقرار نباشد و خانواده خود ما نزدیک 30 سال است در منزل خودمان بین زن و مرد فامیل جلسه قرآن داریم و این جلسات سال گذشته به عنوان یک حلقه صالحین 30 ساله در بین حلقه های صالحین بسیج ثبت شد. علاوه بر آن از زمانی که از گرجستان برگشتیم نذر کردیم و این جلسات از آن موقع تاکنون ادامه داشته است.

– پونه زار: شاخص‌ترین گرجی های ایران که منشأ خدمات به اسلام و این کشور اسلامی شدند، چه کسانی بودند؟

– اصفهان مدیون الله وردی خان و گرجی هاست و میدان شهدای اصفهان مدفن 400 گرجی است که در برابر هجوم و قتل عام افاغنه در مقام دفاع از کاخ حکومتی برآمده و در آن جا به قتل رسیدند.

الله وردی خان گرجی، از سرداران به نام صفویه بود که هم اکنون در جوار امام رضا(ع) در بارگاه ملکوتی آن حضرت آرام گرفته است و همگی به خوبی می دانیم و اثبات هم شده است که این افتخار نصیب هر کسی نمی شود و چه بسا شاهان زیادی که تلاش کرده اند در کنار مزار مطهر ائمه دفن شوند ولی این اجازه را پیدا نکرده اند. لذا این خود دلیلی بر خدمات این مرد به اسلام بوده است. فرزند وی، امامقلی خان هم یک گرجی دیگر از سرداران صفویه بود که در حال نماز به شهادت رسید.

هم اکنون هم افراد زیادی از گرجیان کشور هستند که در پست های مختلف دولتی، نظامی و یا دانشگاهی مشغول به خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

-پونه زار: چه آسیب‌هایی، گرجیان ایران را به عنوان صاحب یکی از خاص‌ترین فرهنگ‌های کشور تهدید می‌کند؟

– عده ای از مردم رو به سمت گرجستان دارند و تلاش می کنند بر مهاجرت دادن مردم به سمت گرجستان که البته نهایتا شکست خواهند خورد. مردم هم باید دقت کنند مگر میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور وقت گرجستان، در سفر خود به فریدونشهر به مردم نگفت به گرجستان بیایید تا به شما شغل بدهیم؟ کدام یک از کسانی که به دنبال این سخنان به گرجستان مهاجرت کردند، سر و سامان گرفتند؟

محققان و سیاحانی همچون آمباکو چلیدزه، هلی رایاد انگلیسی و لادا اوغنیاشویلی به فریدونشهر سفر کردند و در سفرنامه های خود از مسلمان بودن گرجی های فریدونشهر سخن گفته اند و از این که این مردم اسلام را با آغوش باز پذیرفته اند و این سیاحان زندگی مردم فریدونشهر را در آن زمان تحسین کرده اند.

چرا وقتی چنین هویتی داریم، باید رویمان به سمت آن طرف آب ها باشد؟ آیا عامل این موضوع چیزی غیر از تبلیغات سوء دشمن است!؟

ما در بین تمام گرجیان ایران حتی یک نفر مسیحی هم نداریم. اما عده ای می آیند صلیب می کشند و با این کارشان فرهنگ بومی ما را مورد تهاجم قرار می دهند و بهانه ای برای مغرضان درست می کنند. در حالی که در تاسوعا و عاشورا و مراسمات مذهبی اسلامی ببینید این مردم نجیب چه خالصانه شرکت می کنند و بدون این که حتی یک نفر را اجبار کنند همه لباس سیاه می پوشند و برای مولای خودشان عزاداری می کنند.

متاسفانه عده معدودی تحت تأثیر تبلیغات سوء افراد معلوم الحالی که در مسیر رابطه بین گرجستان و ایران فعال هستند قرار گرفته و از آن ها الگوبرداری کرده و کاری می کنند که برای خودشان پشیمانی در پی خواهد داشت.

خود من با آن ها صحبت کرده و از آن ها پرسیده ام که چرا این کار را می کنند در نهایت اظهار پشیمانی کرده و محرک را جای دیگری بیان کرده اند. البته نمی شود گفت هر جامعه ای 100 درصد خالص است.

– پونه زار: دغدغه شما در مورد فرهنگ گرجی زبانان ایران چیست؟

– من نگران لابی ای هستم که با اختلاف انداختن بین اقوام تلاش دارند به منافع شخصی و خواسته های خود برسند. ما در فریدونشهر با قدمت 400 سال مگر نمی توانستیم نشان هایی از گذشته داشته باشیم. دو حمام قدیمی و یک کلیسای تاریخی را ویران کردند، شیر سنگی را شبانه شکاندند، در سال های 1349 و 1350 سنگ های بزرگی قدیمی با نوشته های گرجی را جلو آموزش و پرورش دفن کردند و دست به چنین حرکات ضدفرهنگی زدند.

جالب است بدانید برخلاف تصورات، حکومت‌های زیادی در گرجستان، مسلمان بوده اند و ما دو شاه گرجی به نام‌های وختنگ پنجم و رستم خان را می‌بینیم که در حرم حضرت معصومه(س) در قم دفن هستند و شاه دیگر گرجی در جوار شاه عبدالعظیم(ع) مدفون است. به عبارتی ارتباط ایرانیان و گرجی‌ها خیلی بیشتر از تنها مهاجرت یک عده گرجی در زمان شاه عباس بوده است.

سنگ هایی در فریدونشهر بود که با زبان گرجی بر روی آن نوشته شده بود و ما برای مهاجرت خود به گرجستان قبل از انقلاب اسلامی ایران، هویت گرجی خود را با این سنگ نوشته ها ثابت کردیم.

باید مراقب باشیم لابی هایی در صددند فرهنگ را از بین ببرند و با اختلاف افکنی تنها به اهداف غیرمشروع خود برسند.

– پونه زار: داستان مهاجرتتان به گرجستان و علت بازگشت از آن جا به کشور را بیان بفرمایید.

– زمانی که گرجستان جزء اتحاد جماهیر شوروی بود، خانواده ما به همراه 10 خانواده دیگر به آن جا مهاجرت کردند. آن زمان پرده‌های آهنین اطراف شوروی را فراگرفته بود و امکان بازگشت نبود. شش سال آن جا بودیم؛ خانه‌های دو طبقه در زمین‌های 1500 متری با همه امکانات در آب و هوایی عالی، اما آنچه باید می بود نداشتیم و یک خلأ عقیدتی را احساس می‌کردیم. به شکلی که کم کم در حال رو در رویی فرهنگی با مردم آنجا بودیم.

آن موقع زمان اوج کمونیسم بود و کسی جرأت نمی‌کرد از دین صحبت کند و مثلا وقتی یکی از ما در آن جا فوت کرد هیچ کسی در آن جامعه برای برگزاری مراسم وی، ما را همراهی نکرد و به ما تسلی نداد.

در سال 1975 مصادف با سال 1353 شمسی من دانشجوی پزشکی بودم و در حالی که هنوز امام خمینی(ره) حتی در نقاط دوردست ایران خیلی شناخته شده نبود، یک روز دایی من که مقلد ایشان بود در گرجستان از من خواست نامه‌ای برای آیت الله خمینی بنویسم و مشکلمان را برایش بازگو کنم. نامه را نوشتم و به مقصد شهر نجف پست کردم.

سه ماه بعد از سوی امام جواب نامه آمد، چهار کلمه ببیشتر نبود و آن این که: «به قرآن متوسل شوید». دایی من چند روزی به نامه فکر می‌کرد و در نهایت گفت باید با توکل به خدا، به قرآن هم قسم شویم و به آن توسل جوییم و به ایران بازگردیم.

از این 11 خانواده، 9 خانواده طی جریان مفصلی با تحمل سختی فراوان به ایران بازگشتیم و دلیل بازگشتمان هم چیزی جز اعتقادات قلبی ما نبود چرا که آن جا وضعیت مالی ما خیلی خوب بود. اگر 400 سال پیش گرجیان با زور شاه عباس صفوی به ایران مهاجرت داده شدند اما ما نه تنها با پای خود بلکه با تحمل رنج و سختی بسیار به میل خود وارد ایران شدیم.

– پونه زار: و سخن آخر…

همسرم در دیدار با رهبر معظم انقلاب، تابلو قرآنی را که بنده ترجمه کرده بودنم برده و به ایشان هدیه کرده بود. ایشان فرموده بودند: «من این را روی سینه ام می گذارم و دستور می دهم در موزه قرآنی در بالاترین قسمت قرار دهند» و از این بابت تشکر کرده بودند. ما باید قرآن را خوب معرفی کنیم و بر پایه این قرآن، فرهنگ خود را مکتوب کنیم لذا لازم است نویسندگان گرجی وارد این مقوله شوند.

  1. درود برتمامی گرجی زبانها که تمامی افتخارها وخدمات انجام شده توسط شما سربازان ولایت مورد تایید رهبر عزیز است

  2. باسلام
    باید عرض نمایم که عده ای باسراب نشان دادن ، تشنگی را به دیگران تحمیل می کنندوخودشان دور ازشتر
    می خوابند .من رفتم ،ماندم ،دیدم ،هیچ خبری نبود.گول نخورید .آنانی هم که رفتند باسرافکندگی بدون
    نتیجه آرزوی برگشتن دارند.

  3. من به هویت گرجی ایرانی بودنم افتخار می کنم وخود رایک شهروند گرجی ایرانی تبار می دانم وهرگز از ایرانی بودنم پشیمان نخواهم شد.

  4. امین گفت:

    امیدوارم نظرم زیر تیغ سانسور نره و منتشر بشه.
    مصاحبه شونده گرامی نقل قولی بیان کردن از رییس جمهور سابق گرجستان با این مضمون : ((مگر میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور وقت گرجستان، در سفر خود به فریدونشهر به مردم نگفت به گرجستان بیایید تا به شما شغل بدهیم؟)).در جواب این برادر بزرگوارمون باید بگم نخیر.ساکاشویلی گفته بود به گرجستان بیایید تا به شما تابعیت دائمی بدهیم.قانونی که هنوز هم تو گرجستان وجود داره و به گرجیان فریدونشهری راحت تر از قبل تابعیت داده میشه.ولی کسی قول شغل نداده بود.ایشون اگه میتونست چنین قولی بده به جوونای خود گرجستان میداد نه به فریدونشهریا.من متعجبم از نظرات عزیزانی که توقعات عجیب و غریب از سفر به کشور گرجستان دارن.فکر میکنن تا وارد مرزهای اونجا شدن باید فرش قرمز زیر پاشون پهن کنن و به محل کار هدایتشون کنن اونم کاری با درآمد اروپایی.اگه کسی اینجا تو ایران خودمون بیکار و فاقد درآمد باشه از گرجستان که نفت و گاز و منابع زیر زمینی چندانی نداره نباید توقعات تخیلی داشته باشه.برعکس اگر کسی به جز فارسی به یکی از زبانهای معتبر بین المللی مثل انگلیسی و فرانسوی و اسپانیولی مسلط باشه میتونه توقع یک کارخوب با درآمد قابل قبول هم در ایران خودمون و هم در گرجستان داشته باشه.بنابراین بهتره حرف دلمو بزنم و کامنتمو تموم کنم.گرجستان نه اون آرمانشهریه که یه عده تو رویاهاشون فکرشو میکنن و نه اون مخروبه ایه که یه عده دیگه دارن ازش حرف میزنن.موفقیت چه تو ایران و چه گرجستان به عرضه و توانایی خود افراد بستگی داره.

    • ۱- ساقوارلیدزه یک مفسر گرجستانی است که خیلی قبولش دارن. زمان سفر ساکاشویلی به فریدونشهر گفت: ساکاشویلی مامور امریکا است در ایران برای فعال کردن اپوزیسیون گرجی های ایران!!
      ۲- گرجستان نمی خواد در ایران تفرقه ایجاد کنه چون خودش از جای دیگه دستور میگیره.
      ۳- با انصاف المان عامل تفرقه شد یا نه؟
      ۴- پولهای زیادی این وسط جابجا میشه که من و شما ازش خبر نداریم.
      ۵- پزشکان و مهندسین تربیت شده گرجستان را هم که ساکاشویلی قول داد را گر و گر می بینید که چه خدماتی به این مردم می‌کنند. ای کاش به پاس خدماتی که ایران به گرجستان میکنه گرجستان و عواملش ذره‌ای حرمت‌ها را رعایت می‌کردند.
      ۶- جستجویی در سایتهای گرجی کن ببین در قضیه المان چه‌ها که همشهریان برای آنها نفرستادند و آنها هم چه‌ها که غوغاسالاری نکردند؟

      • امین گفت:

        1.ساکاشویلی دیگه تو گرجستان در مسند قدرت نیست.حزب متبوعش هم در مسند قدرت نیست.پاشو تو گرجستان بذاره دستگیر میشه.فرض کنیم اونموقع از طرف امریکا اومده بود.الان چکارس تو گرجستان؟سر پیازه یا ته پیاز؟تازه دولت فعلی گرجستانم که اونقدرا متمایل به امریکا نیست.
        2.خیلی تو تلویزیون دیدم و شنیدم از تلاش قطر و عربستان و ترکیه برای نا امن کردن ایران.تا الان ندیدم گرجستانم به این لیست اضافه شده باشه.موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی رو ملاک بدونید نه مطالبی که در قالب توهم توطئه مطرح میشه.
        3.المان رو مگه گرجستان هدیه داده بود بهمون؟اگر توطئه گرجستان بود چرا تا آخر پاش نایستاد تا یه جنجال تمام عیار درست کنه؟مثل عربستان که گفت ایران برای اعراب ناامنه اونام میگفتن ایران با زبان گرجی دشمنی داره.نمیشد بگن؟باز میگم دروغه دیگه کنتور که نمیندازه؟؟؟
        4.من که از این پولا خبر ندارم شما هم که خبر نداری.کسی خبر دار شد بیاد خبرشو با سند و مدرک به ما برسونه.
        5.قول ساکاشویلی رو خبر ندارم.اگرم چنین قولی داده بیشتر جنبه تبلیغاتی و پوپولیستی داشته.دکترهای سهمیه ای خودمون تو راهن نگران هیچی نباش.
        6.گشتم تو سایتهای گرجی و شبکه های اجتماعی.جایی پیدا نکردم که یه منبع رسمی از دولت گرجستان حرف تحریک کننده ای زده باشه.خوشحال میشم منبعشو بهم معرفی کنید.

  5. “دین اسلام ”
    وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ
    هر کس غیر از اسلام دینی اختیار کند هرگز از وی پذیرفته نیست ، و او در آخرت از زیانکاران است.

    “گرویده ‏اند به آنچه بر محمد [ص] نازل آمده ”
    الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
    و آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند و به آنچه بر محمد [ص] نازل آمده گرویده ‏اند [که] آن خود حق [و] از جانب پروردگارشان است [خدا نیز] بدیهایشان را زدود و حال [و روز]شان را بهبود بخشید

    “قرآن عظیم برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت ”
    نَزَّلْنا عَلَیکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً وَ بُشْری لِلْمُسْلِمِین.
    و ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند و برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت باشد.

    • ناشناس گفت:

      تبلیغه یا منظوری هست؟

    • ادم در هر دینی باید یک انسان کامل باشد و خداوند انسانها را از روی درون دل خود میسنجد نه از روی ظاهرش . مسلم است که اسلام کاملترین دین است اما ما واقعا به ان کاملا عمل کردیم و میکنیم . بعد از سفر اقبال لاهوری به غرب از ایشان پرسیدند غرب را چگونه دیدید . گفت من اسلام را در غرب دیدم منظورش عمل انها بود . حال چه در ایران عزیز چه در خارج از ایران اگر ذات انسان با خدا باشد قطعنا خدا با اوست . ایا بزرگترین اختراعات و امکانات و تکنولوژی روز دنیا به دست چه کسانی بوده و هست .همین اینترنت که شما در عرض چند ثانیه تا انطرف دنیا با تصویر ارتباط برقرار میکنید از ان چه کسانی بوده . قطعنا انسانهای بوده اند که هدفشان خدمت به مردم بوده و به قران کریم و کتابهای اسمانی خود تمسک چستند و تنها به تلاوت ان اکتفا نکردند .همان چیزی که خدا و ائمه به ان سفارش کردند . پس خودمان را گول نزنیم و با خدا رو راست باشیم که اگر اینگونه نباشیم نه این دنیا را داریم نه ان دنیا را .

  6. سعید گفت:

    سلام با اقا امین موافقم حالا دیگه گرجستان اون گرجستان شوروی نیست مردم خیلی مذهبی و مسلمانان زیادی هم داره و رفت و امد خیلی زیاد و راحتتر شده شاید بعضیها فقط تشویق به مسافرت میکنن و نباید زیاد حساس بشیم بگذریم- اقای باتوانی واقعا خسته نباشید و ارزوی موفقیت براتون دارم و همونطور که گفتید گرجیهای ایران مردم بسیار خوبین که خلافهای انچنانی هیچوقت انجام نمیدن و همیشه پیرو اسلام و رهبری هستند و گرجیها انسانهای خیلی شریفی هستند.موفق باشید.

  7. رضا گفت:

    متاسفانه در قضیه فتنه المان همین مبلغان گرجستان با تمام توان خود بر طیل اختلاف بین اقوام می‌کوبیدند و کاملا هم به نتایج سوء آن آگاه بودند. اختلاف بین قومیت‌ها در ایران یک پروژه بزرگی است که دشمنان این سرزمین خصوصا امریکا اسراییل و غرب در برنامه کاری خود دارند. و این آقایان هم از طریق دستوراتی که از گرجستان می‌رسد همراه با برنامه آنها هستند کاملا هم چهره آنها شناخته شده است. تاکنون هم خدمتی از آقایان برای مردم این شهر و همزبانان خودشان دیه نشده و هرگز هم دیده نخواهد شد چون دوییت ودرویی و نفاق شعار و هدف آنهاست برای کل کشور و اسلام در درجه اول.

    • امین گفت:

      این نظرت نابودم کرد :(( این آقایان هم از طریق دستوراتی که از گرجستان می‌رسد همراه با برنامه آنها هستند )).
      امریکا اسراییل و غرب کم بود گرجستان رو هم اضافه کردی؟؟؟؟این ادعای شما یا اوج بی اطلاعیه یا اوج بی انصافی.بعضی از همین حضراتی که بقول شما کاملا هم چهره آنها شناخته شده است تو قضیه المان سریع خبر این اختلافو به گرجستان رسوندن و خیلی تلاش کردن دولت گرجستان تو این قضیه وارد عمل بشه ولو در حد یک بیانیه مختصر از جانب سفیرشون در ایران اما موضع حکومت جمهوری گرجستان این بود که این قضیه به امور داخلی ایران مربوط میشه و سیاست گرجستان عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.شما فکر کردی برا سفیر گرجستان کاری داشت که یه مصاحبه با بی بی سی فارسی ترتیب بده و یه جنجال رسانه ای تو مملکت به پا کنه؟ میتونست چنین کاری بکنه ولی میدونست که به دور از ادب و عرف دیپلماتیکه.اسلام از همون زمان آغازش در حجاز همیشه دین عدل و انصاف بوده و هست و خواهد بود و همه بدبختی ها وقتی شروع میشه که از جاده عدل و انصاف خارج بشیم.از کامنت قبلیم میتونید بفهمید که عاشق ایرانم نه گرجستان اما بالاتر از هردوی اینا عاشق اسلامم پس وقتی از اسلام حرف میزنید لطف کنید و جانب انصافو رعایت کنید.

      • حمید گفت:

        آقا امین این قسمت پیامت هم منو نابود کرد <> خودتون اذعان کرده‌اید عده‌ای چشم امیدشان به دیگران است و به کشور خیانت می‌کنند و اینکه نوکران سران گرجستان هستند!

  8. اقای جدیدی با توجه به تیتری که زدید الان گرجیان ایرانی هستند یا گرجستانی

  9. درود بر اقای باتوانی ..موفق باشید

  10. سعید گفت:

    سلام علیکم درباره المان الله با دو چشمانمون دیدیم و فهمیدیم که کسانی که دم از اختلاف میزدن که اگه المان باشه باعث تفرقه میشه خودشون اختلاف و تفرقه افکندن اگر نه مگه المان زبان داشت که بگه این قوم خوبه اون قوم بد اصلا چرا بعضیها اینقدر مسئله رو قومیتی کردن؟ -اقای رضا میشه بفرمایید دولت گرجستان چطور بر طبل اختلاف کوبیدند؟ قبل از برداشتن المان که اصلا دولت گرجستان نمیدونست چنین چیزی هست و هر چی ضربه بود از خودی ها زده شد و هر دروغی را بستن وبعد از برداشتنش گرجستان چند خبر و گزارشی از تظاهرات داد گزارشی از ظلم بعضی ها. اقا رضا به فرض 1درصد که اونم محاله بگیم گرجستان هم دولت بدی داره و میخواست تفرقه بندازه چرا باید بهانه دستشون بدیم تا اختلافات دوچندان بشه؟ چرا نمیگید اونهایی که باعث اختلاف شدن در درجه اول همین هموطنانمون بودن چرا ضعف خودمون را با توهین به کشوری آزاده چون گرجستان میخوایم بپوشونیم؟ مردم گرجی و گرجستان مردمی هستند که در طول تاریخ جنگهای بیشماری دیدن و معنای ازادی رو بخوبی میفهمن و همیشه طرفدار ایران و ایرانی و ایران هم همیشه طرفدار گرجستان بوده وهست این کلام شماست که در درجه اول تفرقه میندازه -بعضیها از هر مکان و زمانی برای حمله به گرجیها استفاده میکنن و بعد انتظار ندارن ما گرجیها از خودمون دفاع کنیم بعد دم از تفرقه و … میزنن و هرچیزی بیربطی رو هم ربط میدن!

  11. آقا امین اونوقت سفیر گرجستان چکاره بود که بخواد بیانه بده یا مصاحبه کنه . اینجا ایرانه و فکر نکنم که ایشون به خودشون همچین جسارتی بدن که بخوان برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کنند.

    • امین گفت:

      من حرفم اینه بحث المان یه موضوع داخلی بود و ربطی به کشورهای دیگه نداشت.اما اگر میخواستن دخالت کنن بنظر شما نمیتونستن؟بیانیه صادر کردن و مصاحبه با بی بی سی فارسی چقدر خرج داره مگه؟میتونستن ادعا کنن ایران با گسترش زبان گرجی دشمنی داره.دروغه دیگه کنتور که نمیندازه.تو قضیه سفارت عربستان ندیدین عربستان چقدر بهره برداری سیاسی کرد که ایران ناامنه و برای عربستانیا خطر جانی داره؟ گرجستان هم اگر کینه و دشمنی با ایران داشت میتونست مشابه عربستان رفتار کنه ولی اینکارو نکرد چون دنبال ناامن جلوه دادن ایران نیست.

  12. ذره بین گفت:

    سلام بر همه …
    مصداق های فراوانی برای خدمات گرجیان به ایران و پاکی و نجابتشان در برگ برگ تاریخ ثبت شده و این بسی جای افتخاره. چنانکه برای سایر اقوام ایرانی هم این قضیه صدق می کنه. حالا با کمی بیشتر یا کمتر. به هر روی اینها داشته های اقوام هست و ضمن اینکه یک پشتوانه ی فرهنگی غنی است اما برای حال حاضر و آینده خیلی نمیشه روش حساب کرد، جز پاسداشت این گذشته با رویکرد مثبت و عمل گرایی به آرمان های انسانی و حقیقت و عدالت. ببینید همین استاد عزیز ما آقای باتوانی اگر می نشست و مدام از گذشته ی پرافتخارمون تعریف می کرد این کار بزرگ خود به خود انجام می شد؟ پس بیاییم و به پاس گذشته ی سرشار از افتخارمون آینده مون را هم سرشار از افتخار کنیم…
    پویایی و سرزندگی هر قوم و اینکه حرفی برای گفتن داشته باشد در گروی تلاش و کوشش آن قوم در راه تعالی علم، اخلاق ، انسانیت و حرکت به سوی نیکبختی است.

  13. ضمن تشکر از آقای باتوانی و جدیدی
    گرجیان ایران زمین ایرانی هستند و افتخار میکنیم یک گرجی مسلمان و شیعه هستیم . همه گرجیان ایران زمین تا آخرین قطره خون مدافع انقلاب و نظام اسلامی زیر سایه ولی فقیه هستند

    • احسنت به شما ،ماگرجیان فریدونشهربه پیروی ازآیین اسلامی خود همانند شهیدان به خون خفته این شهرستان
      تاآخرین نفس به ایرانی بودن وشیعه بودن خود افتخار وازدین وملت عزیز ایران ووطن محبوبمان ایران دفاع خواهیم کرد.

  14. بنده بعنوان یک مترجم، کار آقای باتوانی را در ترجمه قرآن به زبان گرجی ارجگذاری می کنم و امیدوارم ترجمه ایشان محلی از کاربرد و فایده بیابد. در سخنان ایشان نکاتی هست که باید مورد نقد قرار گرفته پاسخ داده شود ولی متاسفانه در اینجا مجال چنین کاری نیست و بنده با چشمپوشی از ذکر برخی واقعیات تاریخی فقط بطور خلاصه نکاتی کلی را عنوان می کنم.
    نخست اینکه هیچ ملت و قومی نباید در هیچ حوزه ای دچار افراط شده و سکان تعادل را از دست بدهد. همه ویژگیهای اقوام و ملل گوناگون دارای ارزش و اهمیت است و اینکه دین و مذهب را بر ویژگیهای دیگر و بالعکس برتری دهیم کار درستی بنظر نمی رسد زیرا اگر در این باره پافشاری کنیم قطعا به نوعی افراطگرایی دچار می شویم. همه ادیان و مذاهب برای حفظ انسان در مسیر انسانیت و درستکاری بوجود آمده اند و اگر انتظار دیگری از دین و مذهب داشته باشیم انسان سلیمی نیستیم. به همین دلیل است که پیروان هر دین و آیینی در جهان باید به کیش و مذهب دیگران احترام بگذارند و از برتری جویی در این حوزه حساس پرهیز کنند چرا که در غیر این صورت موجبات تنش، ضدیت، نفرت و نزاع را بوجود می آورند و شاهد این سخن در جهان امروز فراوان است. متاسفانه افراط گری دینی (چه ظاهری و چه واقعی) بویژه با گرایش به منافع و مطامع سیاسی در میان گرجیان فریدونشهر در سالهای اخیر بسیار بیشتر شده و غالبا شکل ناپسندی پیدا کرده است.
    نکته دوم اینکه موفقیت هر انسانی در هر زمینه به استعداد، کفایت و تواناییهای خودش بستگی دارد و اگر بنده در زمینه ای با ناکامی و عدم موفقیت مواجه شدم نمی توانم و نباید آنرا به دیگران نیز تعمیم دهم. انسانی که خداوند بزرگ خلق کرده است دارای یک ویژگی طبیعی بنام قدرت تطبیق است که بواسطه آن می تواند با شناخت و بکار انداختن تواناییهای خویش و البته با توجه به شرایط و مقتضیات موجود، خود را با هر وضعیتی وفق داده در مسیر موفقیت قرار گیرد یا اینکه بالعکس، از تطبیق خود با شرایط عاجز بماند و مجبور به بازگشت به وضعیت قبلی خود شود. نکته دیگر در این زمینه اینکه بر کسی پوشیده نیست پرودگار توانا به همه انسانها حق و قدرت اختیار و انتخاب عطا فرموده و هر کس بواسطه این ویژگی و با توجه به اوضاع و احوال زندگی خویش می تواند محل و مکان زندگی خود را برگزیند. درست و نادرست بودن این انتخاب و نیز هرگونه عواقب و نتایج آن بر عهده خود شخص است و نباید افراد را بخاطر انتخاب محل زندگی سرزنش کرد یا این کار آنها را مورد اعتراض و پرسش قرار داد. قطعا اگر در کشوری رفاه اقتصادی و آزادیهای فردی اولیه در حدی باشد که افراد بتوانند براحتی و بدون اختلالات روحی روانی زندگی کنند کمتر کسی یافت می شود که این شرایط را نادیده گرفته به جای دیگری مهاجرت کند. پس مهاجرت گرجیها از فریدونشهر به گرجستان در سالهای اخیر علل دیگری نیز دارد که باید واقعبینانه تر و عمیق تر به آن نگریست.
    سه دیگر اینکه از میان نرفتن فرهنگ یک قوم به همبستگی و همدلی تمامی اعضای آن بستگی دارد و حتی اگر یک نفر ساز مخالف بزند باید نگران آسیبها و انحرافات بود. یکی دیگر از عواملی که فرهنگ ملت و قومی را دچار زیان و خطر می کند همان افراط و تفریط است که پیشتر نیز به آن اشاره شد. فرقی نمی کند افراد در چه زمینه ای دچار افراط و تفریط شوند، تعادل و موازنه را باید در هر موردی حفظ کرد و از یکسوشدگی احتراز نمود. اگر تک تک اعضای یک جامعه در برابر دسیسه ها و تفرقه افکنی ها هوشیار باشند و فریب سخنان و افکار بدخواهان را نخورند آسیب زدن به فرهنگ آن مردم کار بسیار دشوار و چه بسا ناممکنی خواهد بود. همچنین زنده نگهداشتن آداب و رسوم و سنن آبا و اجدادی یک قوم، نقشی حیاتی در تداوم و بقاء فرهنگ دارد و این کاری است که در فریدونشهر باید بسیار بیشتر و جدی تر به آن همت گماشت.
    درباره روابط و مناسبات تاریخی گرجستان و ایران و نیز جزئیات کوچ اجباری گرجیها به ایران و پذیرفتن دین رسمی ایران از سوی آنان و دیگر ماجراهای تلخ و شیرینی که طی 4 قرن بر آنان رفته و می رود، آقای باتوانی کاملا دقیق و درست اظهار نظر نکرده و برای اصلاح سخنان ایشان، ناگفته ها بسیار است که متاسفانه در اینجا نمی توان بطور مفصل به آن پرداخت. امید که هم ایشان و هم خوانندگان گرامی علاقمند مطالعات خود را در این موارد افزایش داده تقویت کنند تا بتوانند درست را از نادرست تشخیص دهند.

    • پونه زار گفت:

      در صورتی که مطلبی برای تکمیل این خبر وجود دارد، سایت پونه زار آمادگی خود برای انتشار آن را اعلام می کند.
      می توانید از طریق ایمیل info@pounezar.ir با ما تماس بگیرید.

    • بنده خدا گفت:

      درود بر این نظر عالی و به حق.حرف دل خیلی ها بود از جمله خودم.فقط تواناییشو نداشتم به این شکل به نگارش در بیارمش.اگه کشوری خودشو برتر از بقیه بدونه نتیجش میشه حمله نظامی و سلطه جویی و کشورگشایی.اگه نژادی خودشو برتر بدونه نتیجش میشه برده داری و نژاد پرستی.اگه کسی خودشو بهشتی و بقیه رو جهنمی بدونه نتیجش میشه افراط گرایی دینی و داعش.قرآن ادیان الهی را به رسمیت شناخته تا همین افراط گرایی دینی بروز نکنه.در ضمن الان دیگه دوره ای نیست که بخواهیم خودمونو یه گوشه حبس کنیم و بگیم اینجا بهشت موعوده و فلان جا خبری نیست.الان مردم میتونن همه جا سفر کنن و ببینن کجا برای زندگی مناسبتره.ممکنه از گرجستان خوششون بیاد ممکنه از لبنان خوششون بیاد و یا هرجای دیگه.بستگی به سلیقه و سبک زندگی افراد داره.

    • ذره بین گفت:

      خانم ماندانا. ل … سلام علیکم
      بنده خیلی تلاش کردم از کنار نظر شما بی تفاوت بگذرم اما گاهی نمی شود از کنار برخی حرف ها رد شد.
      1- فرموده اید مترجم هستید اما حوزه ی ترجمه تان را نفرموده اید…
      2- در مورد ترجمه ی قرآن آقای باتوانی نوشته اید : امیدوارم ترجمه ایشان محلی از کاربرد و فایده بیابد… کسی که اهل سخن است به راحتی درمی یابد که این اظهار امیدواری بی شباهت به اظهار ناامیدی نیست و این به نوعی قدرنشناسی از کار آقای باتوانی است. با این وصف ارجگذاری ( ارج گذاری ) شما از ایشان بیشتر جنبه ی تعارف دارد
      3-در مورد افراطی گری مذهبی نوشته اید و رد تاثیرات منفی آن… آیا در متن مصاحبه ی آقای باتوانی اثری از افراطی گری مذهبی دیده می شود؟ یا به طور عام تر در گرجیان فریدونشهر افراطی گری مذهبی سراغ دارید؟
      4 – در بخش دیگری نوشته اید : متاسفانه افراط گری دینی (چه ظاهری و چه واقعی) بویژه با گرایش به منافع و مطامع سیاسی در میان گرجیان فریدونشهر در سالهای اخیر بسیار بیشتر شده و غالبا شکل ناپسندی پیدا کرده است… این جمله ی شما توهین به گرجیان فریدونشهر است و نه چیزی دیگر… کدام یک از گرجیان فریدونشهر با گرایش به مطامع و منافع دچار افراطی گری دینی شده؟ اصلا از منظر شما افراطی گری چطور تفسیر می شود؟ چه مصداق هایی دارد؟ با چه میزانی مردم گرجی را محک زده اید که دچار افراطی گری دینی شده اند؟ شهرهایی مثل اصفهان و یزد و نجف آباد و قم و اردستان و کاشان و بسیاری شهرهای دیگر تقریبا شش ماه در سال بلکه بیشتر مرتبا مراسم عزاداری و روضه و مراسم مذهبی دارند… اگر میزان مراسم مذهبی فریدونشهر را افراطی گری مذهبی بدانیم آنها را چه بنامیم؟ و بعداینکه کدام مطامع و منافع؟ مردم گرجی فریدونشهر از گرایشات دینی که بیشتر عقیده قلبی شان است و در نهایت اخلاص برگزار می کنند چه چیزی نصیبشان شده است؟ می شود مصداق این مطامع و منافع را نام ببرید؟ ختم انعام در قلب خانواده های کم درآمد فریدونشهری افراطی گری دینی برای مطامع و منافع است؟ یا برگزاری مراسم مذهبی دهه ی محرم توسط همین مردم؟؟؟ من به جای شما شرمنده ی مردمی هستم که خیلی زیرپوستی و مودبانه به ایشان توهین کرده اید؟ اگر گرجی ها چنین سیاستی داشتند که در زیر نقاب امور مذهبی و دینی به منافع و مطامع برسند که وضع شان خیلی بهتر از این بود… نبود؟
      5- در جایی دیگر فرموده اید : نکته دیگر در این زمینه اینکه بر کسی پوشیده نیست پرودگار توانا به همه انسانها حق و قدرت اختیار و انتخاب عطا فرموده و هر کس بواسطه این ویژگی و با توجه به اوضاع و احوال زندگی خویش می تواند محل و مکان زندگی خود را برگزیند. درست و نادرست بودن این انتخاب و نیز هرگونه عواقب و نتایج آن بر عهده خود شخص است و نباید افراد را بخاطر انتخاب محل زندگی سرزنش کرد یا این کار آنها را مورد اعتراض و پرسش قرار داد… این نوشته شما تعریضی است به صحبت آقای باتوانی. اما اگر می دانستید که واقعا شخصی در فریدونشهر است که باعث و محرک مهاجرت خانواده های زیادی از فریدونشهر به گرجستان بوده اما پسر خودش را از سفر به گرجستان منع کرده متوجه درد دل آقای باتوانی می شدید. پس لطفا نسخه ای ثابت برای همه نپیچید. بله هر انسانی مسئول عمل خویش است اما مسببین آیا هیچ تقصیری ندارند؟
      در این موارد منتظر پاسخ قاتع کننده ی شما هستم…
      1- تعریف و بیان مفهوم افراطی گری دینی با ذکر مصداق
      2- مصداق افراطی گری دینی گرجیان فریدونشهر
      3- منافع و مطامع سیاسی که گرجیان با افراطی گری دینی در پی رسیدن به آنها بوده و یا هستند
      4- مسببین مهاجرت ( بخوانید آوارگی ) گرجیان ساده دل و صادق فریدونشهر به گرجستان هیچ تقصیری ندارند؟

    • باسلام خدمت همه عزیزان بیننده سایت وزین وارزشمند پونه زار:
      فرهنگ دوستان عزیزوخانم ماندانا :
      این بانوی محترم که خودرانویسنده ومترجم معرفی نموده اند اما بدون معرفی کامل ،اقدام به اظهارنظر فرمودند حتماً می دانند که شرط سخن احترام به مخاطب است واین ازبدیهیات هرنوشتاری است که حرمت مخاطبین رانگه دارد.ایشان بدون درنظر گرفتن احساسات عمیق وارزشمند دینی ومذهبی همشهریان فهیم وارزشمند فریدونشهری بیاناتی راافاضه فیض نمودند که انتظار می رفت کمی سنجیده ترومنطقی تر درمورد مردم این شهرستان که ایرانیانی مسلمان ووطن دوست ودرعین حال گرجی زبان وعاشق امامت وولایت هستندنظر می دادندو اینطور که ازسخنان ایشان دریافت می شود خودمشوق افکاری هستند که این مردم مدتهاست آن راپشت سرگذاشته اندودرموردقرآن ترجمه شده باید عرض نماییم کاری بس ارزشمند وفرهنگی وباعث افتخار گرجیان ایرانی وبه خصوص فریدونشهریان عزیز می باشد وشما خواهرارجمند سعی نمایید ازاین گونه اقدامات ارزشمند ازخود به یادگاربگذارید .باسپاس فراوان

    • سلام به شما خانم ماندانا .ال…شما تلویحا انچه را که مد نظرتان بود در رابطه با هویت غیر یرانی گرجی ها بیان کردید .دین گرایی انان و اسلام دوستی انان رو دستمایه ای برای رسیدن به امیال سیاسی و جایگاه دولتی بیان نمودید …اما خانم محترم اینکه گرجی ها هرگز با میل وخواسته خود به ایران نیامدندرا می توانید منکر شوید …ایا جنایات تاریخی در حق ما گرجی ها را می توانیذ دروغ بدانید .ایا خدمات گرجی ها رو می توانید هیچ ببنید…ما گرجی ها همواره گرجی می مانیم هویت من فقط وفقط گرجی است چرا که خسته شدم از بس توهین شنیدم حتی دینداری وعشق وعلاقه ام به اهل بیت را طمع وحیله برای قدرت می دانند….باشد شما دیندار خالص وما بی دین وطمع کار…. قضاوت با همان خدا واهل بیت ….خواهشا نظر من رو منتشر کنید…البته خوشحال می شوم جواب ایشان را بدانم البته اگر بتوانندو جوابی داشته باشند

    • امیرعلی گفت:

      خانم به اصطلاح ماندانا که من مطمینم نام اصلی شما ماندانا نیست…این خصلت دروغ گو وتهمت زن است که از دادن جواب فرار می کند من به خوبی از تیره وتبار شما اگاه هستم وعلت این بغض وکینه شما را خوب درک می کنم .تیره و طایفه ای که با وجود ادعای بسیار در جامعه ایران اکثرا به جایی نمی رسند وکارشان شده توهین ورشک ورزیدن به اقوام موفق دیگر که گرجی هاتنها یکی از این قوم های ایران است.بله شما به جای فرار از واقعیت وتسکین عقده های درونی به فکر چاره ای برای خود وتبارتان باشید که اینگونه با تمسک به دروغ وتهمت درصدد ارضای عقده های درونی نباشید …گرجی عاشق اهل بیت است امام حسین مقتدای اوست…شما هم به جای نزاد برستی و دروغ به مسلک اهل بیت وایرانیان علوی به طریق حقیقت برگردید …چرا که انسان انسان است ومرگ در جلوی راه ما قرار دارد وهیچ کس تاکنون ازمرگ نتوانسته بگریزد …یاعلی وبه امید حق وحقیقت

  15. سعید گفت:

    سلام علیکم متاسفانه -چاره چیه باید حقیقت رو گفت- هر بی سرو پایی میاد در فضای مجازی اظهار نظر میکنه -و ادعای علم دهر هم میکنن-نمیدونم دچار کمبودهایی در زندگیشون هستن که به هر کسی میخوان حمله کنن یا حسادته یا یه جور میخوان خودشونو تخلیه کنن یا دچار یک بیماری هستن که هر کی حرفی زد باهاش مخالفت کنن خلاصه اقا و خانمی که انتقاد تند میکنی شما چند بار قران خوندی؟ چند بار معنی قران رو خوندی تا خوب منظورو بفهمی؟ قران راه زندگیست و ادب را می اموزد نه توهین به افراد یا اقوام دیگر را.جواب بدهید چند بار قران خوانده اید؟ گرجیهای ایران انسانهای شریفی هستند و همین شرافت و انسانیت و توسل به خدا و قران و ائمه باعث حسادت یه عده از خدا بیخبر شده

    • منتقد گفت:

      این خانم مگه نعوذ بالله قرآن رو زیر سوال بردن که شما ایشون رو به نخواندن قرآن متهم میکنید؟ ایشون اظهار امیدواری کردن ترجمه گرجی قرآن بکار بیاد و مفید فایده باشه.خدای نکرده فایده خود قرآن را که زیر سوال نبردن.بیاین یخورده این نظرشونو بررسی کنیم که چرا چنین حرفی زده شده:این اثر ارزشمند و قابل تقدیر تو فریدونشهر که کاربرد چندانی نخواهد داشت.چون اکثر خانواده ها تسلط عمیق و کافی به نوشتار گرجی ندارن و با متن عربی و فارسی قرآن راحت تر ارتباط برقرار میکنن.متاسفانه تو فریدونشهر مد شده دیگه به بچه ها هم گرجی یاد نمیدن و از بدو تولد به فارسی باهاشون حرف میزنن.مگر اینکه بخوان فقط از روی علاقه این کتابو بخرن و یه گوشه خونشون بذارنش که اونم نشونه مظلومیت قرآن خواهد بود.میمونه کشور 5 میلیون نفری گرجستان که 10 درصد جمعیتش مسلمان هستن یعنی چیزی حدود 500 هزار نفر.از این عده یه گروهشون مسلمانان سنی حنفی هستن.همونطور که ما ترجمه های قرآن اهل سنت رو تو خونه هامون نداریم خب طبیعیه که اونا هم سراغ این ترجمه که از یک مترجم شیعه هست نخواهند رفت.میمونه یک گروه از شیعیان گرجستان که اونطور که تو سایتهای فارسی زبان خوندم اکثریت غالبشون آذری‌های گرجستان هستن و زبان اصلیشون آذری هست و پیشینه اونها هم به کشور آذربایجان برمیگرده.امیدوارم من در اشتباه باشم ولی بعید میدونم اونها هم با وجود زبان آذریشون سراغ این ترجمه برن.ولی تو بخش آخر نظرم باید با خانم ماندانا مخالفت کنم و بگم حتی اگر یک نفر از گرجیان گرجستان (اعم از مسیحی یا یهودی یا هر دین دیگه) این نسخه قرآن رو بخونه و بواسطه اون بتونه راه حق رو انتخاب کنه خودش کار ارزشمندیه و بهترین و بزرگترین توشه آخرت برای مترجم این اثر خواهد بود.یه موردی رو هم حیفم میاد ذکر نکنم. آقای سعید گفتن :هر بی سرو پایی میاد در فضای مجازی اظهار نظر میکنه -و ادعای علم دهر هم میکنن-.اگه اشتباه نکنم منظورشون خانم ماندانا بود که ادعا کردن خودشونم مترجم هستن اما تخصصشونو ذکر نکردن. من هم یک انتقاد از جناب باتوانی دارم که ایشون چرا در خصوص مسائل تاریخی و سیاسی و حتی بین المللی اظهار نظر کردن؟مترجم عربی به گرجی هستن درسته.کسی هم منکر تخصصشون نیست.اما در حوزه مسائل تاریخی و سیاسی و روابط بین الملل تخصصشون چیه؟بعدشم این ترجمه برای گذاشتن تو موزه و دکور که نیست. قراره تو گرجستان در اختیار مردم اونجا قرار بگیره و به منزله یک چراغ هدایت باشه. تو فریدونشهر که بکار کسی نمیاد باید با مخاطب گرجی ساکن گرجستان ارتباط برقرار کنید و با این اثر ارزشمند اونها رو به آیین پیامبر خاتم دعوت کنید.مگه بقول شما افراد معلوم الحال با تبلیغات سوء خودشون مردم فریدونشهر رو به مهاجرت به گرجستان دعوت نمیکنن؟ خب شما هم به گرجستان برین و مردم اونجا رو به اسلام ناب محمدی دعوت کنید.چه اشکالی داره اونها بیان و زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی قرار بگیرن و سعادتمند بشن؟

  16. سعید گفت:

    یک جواب هم به سوال اقا یا خانم نام و نام خانوادگی که فرمودن -با انصاف المان باعث تفرقه شد یا نه؟- بگم .بله برداشتنش باعث تفرقه شد. همین

  17. منتقد گفت:

    ادمین جان دیروز یه کامنت گذاشتم منتشر نشد.اگه فکر میکنید توهین یا بی احترامی در اون بوده هرطور خودتون صلاح میدونید ویرایشش کنید و منتشر کنید.با تشکر.

  18. خانم ماندانا اگه امکانش هست ایمیلتون را داخل سایت بذارید .
    با تشکر

  19. ذره بین گفت:

    سلام مجدد
    غرض از مزاحمت
    بنده همچنان منتظر پاسخ خانم ماندانا. ل به سوالاتم هستم. مخصوصا دو سوال ذیل:
    ۲- مصداق افراطی گری دینی گرجیان فریدونشهر
    ۳- منافع و مطامع سیاسی که گرجیان با افراطی گری دینی در پی رسیدن به آنها بوده و یا هستند

    لازم به ذکره که طرفداران عقاید ایشون هم می تونن جواب سوالات بنده را بدهند.
    در غیر این صورت ادب حکم می کنه ایشون از گرجیان شریف و خالص و اتفاقا بی ریای فریدونشهر عذرخواهی کنند.

    • منتقد گفت:

      من که بجای ایشون نمیتونم نظر بدم و تا حدودی به نوع کلماتی که به کار بردن هم انتقاد دارم ولی خب برداشت خودمو مینویسم چون با اینکه صد در صد موافق حرفاشون نیستم ولی میتونم تا حدودی درک کنم منظورشون چیه.البته باید به شدت تاکید کنم این موارد اونقدر کم و محدوده که شاید انگشت شمار اتفاق بیفته و نباید اونو به کل گرجیان فریدونشهر نسبت داد.
      – مصداق افراطی گری دینی : این مورد شامل دو گروه میشه.یه گروه تعدادی از گرجیانی هستن که به گرجستان سفر کردن و یا اونجا موندگار شدن یا برگشتن و اونجور که از ظواهر امر پیداست به دین مسیحیت گرایش پیدا کردن.یا در بهترین حالت میشه گفت دیگه به واجبات اسلامی توجه چندانی ندارن.شاهد این مدعا هم عکسهایی هستش که تو شبکه های اجتماعی از خودشون منتشر میکنن و روی سفره ای میشینن که شراب سرو میشه.یعنی اونقدر جوگیر میشن که یادشون میره مسلمونن.این میشه افراطی گری.گروه دوم اون دسته از گرجیای عزیزی هستن که سفر به گرجستان را در حد خروج از اسلام میدونن.یعنی تا صحبت از مسافرت فلان فرد به گرجستان میشه فوری میگن اینا برا عیاشی و مشروب خواری رفتن اونجا.بدون اینکه خبر داشته باشن اون بنده خدا کجاها رفته و چکار کرده نارواترین تهمتها رو میزنن فقط و فقط بخاطر اینکه طرف دوست داشته به یه کشور غیر اسلامی مسافرت کنه.یادمه از کلاسای امام خامنه ای شنیدم که سفر به آنتالیا (در ترکیه) رو میشه سفر معصیت حساب کرد چون اکثر افرادی که اونجا میرن برای بی بندوباری جنسی میرن.حالا یه گروهی تو فریدونشهر، گرجستان رو هم محلی مثل آنتالیا میدونن شایدم بدتر.اینم میشه افراطی گری.
      -منافع و مطامع سیاسی که گرجیان با افراطی گری دینی در پی رسیدن به آنها بوده و یا هستند:
      دو تا شایعه از دیرباز در اینباره وجود داشته.اولیش:تو گرجستان اگه به مسیحیت تغییر دین بدی راحت تر میپذیرنت و خودی حسابت میکنن.این کار بیشتر به طمع اخذ تابعیت و شاغل شدن در گرجستانه.یعنی بری گرجستان و از بد بودن وضع ایران بگی و بهشون بگی من مسیحی شدم و میخوان اعدامم کنن.دومیش:تو ایران هرچی از گرجی بودنت فاصله بگیری و فارسی حرف بزنی دلیل بر اینه که مسلمون تری و اسلامو بهتر پذیرفتی و همه چیزت حتی زبون و دینت اسلامی ایرانی شده.یعنی زبان گرجی رو بیگانه بدونی و بگی شهرای دیگه به لهجت میخندن و چون خیری از گرجستان بهمون نرسیده میراث گذشتمونو خاکش کنیم بره.این کار بیشتر به طمع موفقیت در استخدام های دولتی بخصوص تو نهادهای انقلابی هستش.البته همونجور که گفتم از نظر من این دو مورد بیشتر یجور شایعس گواهشم یکی مسلمونای گرجستانن و دومی هم همشهریای گرجی شاغل در نهادهای انقلابی.

      • ذره بین گفت:

        جناب منتقد عزیز
        1- این افرادی که شما ازشون نام بردید به اذعان خودتون بسیار کم و انگشت شمار بوده و نباید به همه ی گرجیان عزیز تعمیم داده بشه… و خانم ماندانا. ل حق ندارند برای چند نفر معلوم الحال که همه مون می شناسیمشون کل گرجیان فریدونشهر را به افراطی گری دینی متهم کنند.
        2- مصداق هایی که شما فرمودین مصداق افراطی گری دینی نیست بلکه تاکید بر بی دینی است. چه اینکه تکیه بر مذهب و در اصل ریاکاری در امور مذهبی چه اسلام و چه حتی مسیحیت آخر بی دینی است نه دین داری… کسی که با تکیه بر ریش و بستن یقه در اسلام و یا خوردن مشروب و به کلیسا رفتن در مسیحیت دنبال کسب در آمد باشه داره در بی دینی قدم می زنه نه دین داری…
        3- حفظ زبان و فرهنگ بومی و قومی هیچ مغایرتی با دین نداره و کسی اگر چنین خلطی انجام میده دچار اختلاط فکری و شخصیتی است…
        4- بدون تردید هر کس مسئول عمل خویش است نه اینکه یک قوم و یک ملت مسئول عمل یک فرد یا گروه خاص باشند.
        5- اتهام زدن به افرادی که میرن گرجستان در صورت صحت میشه غیبت که حرامه و در صورت کذب بودن میشه تهمت که از غیبت بد تره… مسلمان واقعی هرگز به این گناه ها آلوده نمیشه.
        همچنان منتظر پاسخ خانم ماندانا. ل هستم.

  20. گیورگی گفت:

    به نظر من یه چهارتا کتاب علمی را هم ترجمه کنید برا جوناتون که اینقدر بیچاره و بدبخت نشن تو این غربت .یه چهارتا کتاب در مورد اعتیاد و عواقب ناشی از اعتیاد را هم بدین دست جوناتون که حداقل این نسل که از بین رفت .حداقل نسل بعدی دچار زیان نشن

Go to TOP