چاپ خبــر

چرا روزه گرفتن در تابستان سخت نیست!

در مجموع اگر برنامه ریزی برای ماه مبارک رمضان به شیوه مناسب و هماهنگ با شرایط هر فرد انجام شود نه تنها روزه ماه مبارک رمضان سخت نیست بلکه لذت این ماه را بیشتر می کند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از نوانا، چند سالی هست ماه مبارک رمضان مصادف شده با گرمترین روزهای سال و روزه داری را برای برخی با مشکل مواجه کرده است اما آیا ماهی که معروف است به ماه مهمانی خدا واقعا این قدر سختی دارد یا مشکل سبک‌زندگی ماست!

قطعا هر مهمانی یک شرایط خاص خود را دارد نیازمند مقدماتی است ولی مهمانی ماه خدا یقینا سخت نیست مگر اینکه بدون مقدمه وارد آن شویم.

طبق روایات معصومین و سیره بزرگان دین اولین شرط برای درک صحیح ماه رمضان و لذت بردن از لحظه لحظه این ماه پر خیر برکت که خوابیدن در آن هم ثواب عبادت کردن دارد آماده سازی بندگان در ماه های قبل از رمضان است.

آمادگی‌ای که از ایام بیض رجب آغاز می شود و با مبعث خاتمه، امام کاظم (علیه السلام)  در این خصوص فرمودند: «رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر. رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مىینوشاند.» ۱

در نیمه شعبان به شبی همانند لیالی قدر می رسیم و با مناجات شعبانیه آماده حضور برای درک رمضان می شویم و امام صادق هم فرمودند : «من صام ثلاثه ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین. هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏کند.»۲

این اولین شرط برای درک بهتر ماه رمضان با انجام دادن اعمال عبادی و شبیه شدن به حالات بندگی در ماه بندگی خدا در فرصت ۶۰ روزه قبل از ماه رمضان است که نگارنده این متن هم از درک این ۶۰ روز پر فضیلت غافل بوده.

اما شرط دوم برای لذت بردن از مهمانی خداوند کریم برنامه داشتن برای این ماه است. همانطور که ایام نوروز برای مهمانی رفتن ها و سفر از ماه ها قبل برنامه ریزی و کارهای خود را هماهنگ می کنیم تا از نهایت این چند روز تعطیلات استفاده کافی و لازم را ببریم باید برنامه لازم را انجام دهیم.

باید به نوعی برنامه ریزی شود که در طول ماه رمضان با انجام کارهای معمول و لازم برای امرار معاش و امورات معمول طول سال بتوانیم از روزه و سایر عبادات توصیه شده در این ماه بیشترین استفاده را ببریم.

به عنوان مثال مشاغلی که در حالت طبیعی با گرمای بیش از حد در محیط کار خود مواجه هستند مانند نانوایان باید زمان فعالیت خود را در ساعات اولیه صبح یا عصرها قرار دهند یا مردم عادی که برای انجام کارهای روزانه نیازمند حضور در خارج از منزل هستند با برنامه ریزی بهتر می توانند کارهای خود را در ساعات اولیه صبح انجام دهند .

در مجموع اگر برنامه ریزی برای ماه مبارک رمضان به شیوه مناسب و هماهنگ با شرایط هر فرد انجام شود نه تنها ماه مبارک رمضان سخت نیست بلکه لذت این ماه را بیشتر می کند.

در پایان لازم به ذکر است همانطور که نبی مکرم اسلام  رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه گرفتن در گرما، جهاد است.۳

ذات روزه داری برای شبیه شدن به قشر مستضعف جامعه است همانطور که امام صادق علیه السلام می فرماید: انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند».۴

لذا قطعا با برنامه بودن، ذات روزه داری را تغییر نمی دهد بلکه سختی آن را کمتر می کند و شرایط استفاده بردن بهتر از این ماه را مهیا می کند.

انشالله که در پایان ماه رمضان مصداق این سخن مولی علی علیه السلام نباشیم که فرمودند:«کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناءچه بسا روزه‏‌دارى که از روزه‏ایش جز گرسنگى و تشنگى بهره‌‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏‌دارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمی‌‏برد».۵

منابع:

  1. .من لا یحضره الفقیه ج ۲ ص ۵۶ ح ۲
  2. وسائل الشیعه ج ۷ ص ۳۷۵،ح ۲۲
  3. . بحار الانوار، ج ۹۶، ص ۲۵۷
  4. من لا یحضره الفقیه، ج ۲ ص ۴۳، ح ۱
  5. نهج البلاغه، حکمت۱۴۵
Go to TOP