چاپ خبــر
نشست فصلی سمن های زیست محیطی استان؛

لزوم توقف احداث سد سرداب/معرفی جاذبه‌های طبیعی فریدونشهر باید همراه با برنامه باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان: نباید اجازه داد هر نقطه ای از شهرستان با عنوان نقطه گردشگری مورد تخریب قرار گیرد و معرفی کردن باید با برنامه باشد تا سلامت و پایداری جاذبه های طبیعی حفظ شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، نشست فصلی سمن های زیست محیطی استان اصفهان با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان روز پنجشنبه به میزبانی دفتر حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر و انجمن دوستداران طبیعت این شهرستان در فریدونشهر برگزار شد تا مخاطرات زیست محیطی استان به ویژه شهرستان فریدونشهر مطرح و چاره اندیشی شود.

mohitzist950625004

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این نشست با اشاره به اهمیت محیط زیست شهرستان فریدونشهر در تامین نیازهای استان از داروهای گیاهی مختص این استان همچون گزانگبین و کرفس یاد کرد و از ظرفیت این گیاهان برای ساخت نشان(برند) استان سخن گفت.

حمید ظهرابی شاهان کوه فریدونشهر را منبع عظیم تولید آب منطقه خواند و از پیگیری تبدیل شدن آن به منطقه حفاظت شده به منظور حفظ گونه های جانوری و گیاهی آن سخن به میان آورد و گفت: آن چه در استان و کشور به عنوان بزرگترین چالش کنونی بر سر آب آمد، از بی توجهی به طبیعت و منابع زیست محیطی ناشی شده است.

mohitzist950625006

وی اظهار کرد: همه ما مهمان سفره طبیعت هستیم و نباید جایگاه خود را عوض کنیم و آب منطقه ای ها بدانند آن ها بر سر سفره طبیعت نشستند و نباید آب را از طبیعت دریغ کرده و حق آبه آن را حذف کنند و این در حالی است که داریم اثرات و پیامدهای بی توجهی به محیط زیست را حس می کنیم و بازهم در این جهت قدم برمی داریم.

متصدی حفاظت محیط زیست استان نسبت به عدم دفن اصولی زباله در فریدونشهر هم انتقاد و بیان کرد: وظیفه شهرداری دفن زباله است و اگر مشاهده شد زباله به جای دفن، آتش زده می شود، با آن برخودر خواهد شد.

mohitzist950625005

ظهرابی با اشاره به این که در طرح آمایش سرزمینی محور توسعه فریدونشهر، گردشگری و ظرفیت های زیست محیطی است، تصریح کرد: گردشگری ناپایدار، بدون برنامه، خارج از توان و بیش از ظرفیت موجب تهدید زیستگاههای بکر در سطح استان و شهرستان فریدونشهر خواهد شد و نباید اجازه داد هر نقطه ای از شهرستان با عنوان نقطه گردشگری مورد تخریب قرار گیرد و معرفی کردن باید با برنامه باشد تا سلامت و پایداری جاذبه های طبیعی حفظ شود.

 

وی اعضای سازمان های مردم نهاد را افراد پیشرو و فعال جامعه دانست و از ظرفیت استان برای افزایش سمن ها سخن گفت و اظهار کرد: تکثر و تنوع موجب هم افزایی ایده ها خواهد بود.

mohitzist950625002

جنگل های هیران

احداث سد رودبار لرستان که موجب خشک شدن 42 کیلومتر رودخانه و به خطر انداختن جنگل های منطقه هیران فریدونشهر خواهد شد، احداث سد سرداب که در سطح وسیعی موجب تخریب محیط زیست شده و خواهد شد، آفت زدن درختان و گیاهان در دره حوراء پشندگان، از بین بردن پوشش خاکی و گیاهی محیط زیست به ویژه گون گز و تبدیل کردن آن به دیم زار، احداث چاه های آب بدون مجوز و چاه های مجوز دار خارج از ظرفیت آب های زیرزمینی و احداث جاده های دسترسی در کوه ها و فتح قله های با بلدوزر که موجب به خطر انداختن حیات وحش آن می شود از جمله خطرات زیست محیطی شهرستان فریدونشهر بود که توسط نمایندگان سمن های مختلف در این نشست مطرح شد.

mohitzist950625008

سد سرداب

این سمن ها با تاکید بر لزوم بهره برداری از منابع طبیعی همراه با حفظ پوشش گیاهی، خواهان ارتقای کشاورزی با روش های نوین به منظور پایداری منابع و کشت محصولات سبز شدند.

سوء مدیریت و عدم توجه دولت به محیط زیست در طرح های عمرانی برخلاف شعارهای خود از انتقادات این سمن ها به دولت بود و عنوان شد: به استناد قانون 50 میلیون جنگل های شمال تبدیل به یک میلیون هکتار شد، به چاه های خارج از ظرفیت در دامنه مجوز داده شد و ویلانشینان باغات بیشتر از تولیدکنندگان باغی شد.

mohitzist950625001

دره حوراء

اعضای این نشست خواهان ارتباط بیشتر بین سازمان های مردم نهاد زیست محیطی شدند و با انتقاد نسبت به سازمان های مردم نهاد غایب در این نشست، تشکل های اصفهان را بدهکار فریدونشهری ها دانستند چرا که آن ها در همه برنامه ها حتی در دورترین منطقه استان شرکت می کنند.

mohitzist950625007

 

از نکات قابل توجه این نشست بیان علت افزایش آتش سوزی های منابع طبیعی در سال های اخیر بود که عنوان شد: وقتی گیاهان پیاز دار همچون لاله واژگون و موسیر که هم زیستی با گون دارند از بین بروند، پوشال هایی جای آن ها را خواهد گرفت که به شدت اشتعال زا بوده و با کوچکترین آتشی، به راحتی می توانند منطقه وسیعی را به حریق بکشند.

در این نشست انجمن های دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی نجف آباد، دوستداران طبیعت تیران و کرون، طبیعت یاران، سرزمین سبز گلپایگان، زمین برای همه، حافظان محیط زیست آخشیجان بادرود، همیاران محیط زیست خوانسار، صلح با طبیعت، پیام سبز، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست و جمعیت دوستداران منابع طبعی خوانسار حضور داشتند.

انتهای پیام/

  1. دوستداران طبیعت بنه کمر گفت:

    متاسفانه انتقال آب چشمه لنگان وخدنگستان بزرگترین آسیب را به اکولوژی واکوسیستم رودخانه یلان ومنطقه پیشکوه وارد نموده است.چرا وقتی طرحی را می خواهند اجرا کنند کسی اعتراض نمی کنند “نوش دارو بعد از مرگ سهراب”

  2. milad گفت:

    میگم مردم این منطقه بمیرن بهتره نه.؟؟؟؟
    عزیز من نه اجازه میدین صنایع بیاد نه از گردشگری به اون صورت حمایت میکنین حالا هم که گروه های مردم نهاد به فکر توسعه گردشگرین کارشونو تخریب طبیعت و بی نظمی میزارین دقیقن چیکار باید بکنن مردم اینجا اخه حفظ طبیعت بدون هیچ جایگزینی به چه قیمتی رنج وسختی مردم اینجا که طبیعت مال خودشونه. شما فقط اب اینجا رو میخواین که اصفهان از تشنگی تلف نشن وگرنه حرفاتون شعار محظه

  3. آقای بنه کمری آن زمان که توسط مردم شهرستان درمورد اننقال آب نامه نگاری واعتراض میکردندشما تشریف نداشتید

Go to TOP