چاپ خبــر
قسمت پایانی؛

گردشگری فریدونشهر، آنجا که هستیم و آنجا که می توانیم باشیم

در کنفرانس بین المللی کیفیت خدمات در مهمان نوازی و گردشگری در اصفهان افراد بسیاری در زمینه گردشگری و اینکه یک صنعت سود آور و پردرآمد است صحبت کردند و هریک راهی برای درآمد بیشتر پیشنهاد کردند و به طور کلی ذهن ها به این سمت رفته بود که گردشگری یعنی درآمد. در آن جلسه پروفسور جعفری عزیز جمله ای گفتند که فضای جلسه دگرگون شد.

مدیر مسئول محترم پایگاه تحلیلی خبری پونه زار
مخاطبین فهیم و ارجمند شهرستان فریدونشهر

سلام علیکم

قبل از شروع بحث پایانی خلاصه ای از مطالب قبل را با هدف جمع بندی بهتر می آورم:

شهرستان فریدونشهر دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوع و قابل توجهی است. وجود گیاهان دارویی مختلف و نیز گونه های جانوری کمیاب از عمده شاخصه های زیست بوم شهرستان فریدونشهر است. در کنار این موارد که به نوعی جزو جاذبه های گردشگری نیز به حساب می آید، وجود کوه های مرتفع، دشت های سرسبز، چشمه ها و رودخانه ها و نیز هوای خنک تابستانی و پوشش برفی زمستان و در نهایت مردم خونگرم و خوب شهرستان فریدونشهر در چند سال اخیر مورد توجه بخش عمده ای از گردشگران درون استانی و حتی برون استانی قرار گرفته و به تدریج شهرستان ما در حال تبدیل به یکی از مراکز عمده ی گردشگری است. این واقعیت را هر کس که ساکن شهرستان باشد به راحتی مشاهده می کند و آمارهای تعجب انگیزی که گاه منتشر می شود موید این مطلب است.

اما در روی دیگر سکه واقعیت تلخی نهفته است که کتمان آنها چیزی جز پاک کردن صورت مساله نیست. این واقعیت تلخ چیزی نیست جز نبود هیچ گونه برنامه ریزی مدون و خاص در شهرستان با موضوع صنعت گردشگری و اینکه این صنعت با وضعیت موجود تاکنون نتیجه ای جز زیان و ضرر برای شهرستان ما نداشته است.

اما در بخش پایانی دو تیتر را مطرح کرده ام که بدون هیچ قضاوت و نتیجه گیری محضر همه دلسوزان شهرستان تقدیم می کنم. بدون تردید عاقلان قوم می توانند فارغ از نگاه های بسته گروهی و جناحی و با نیت خالص و به قصد بهبود وضعیت معیشتی مردم شهرستان و توسعه و تعالی اجتماعی این مطالب را مد نظر قرار دهند. قبلا اگر بعضی از حرف های بنده تلخ یا گزنده است پوزش می طلبم. به هر تقدیر انسان برای بهبود و رهایی از بیماری گاه داروهای تلخ را نیز باید بچشد و بدون گذر از بوته نقد هیچ رشد و پیشرفتی محقق نشده و نخواهد شد.

** آنجا که هستیم:

1- در فصول مختلف سال و تقریبا به صورت مدام، در تعطیلات آخر هر هفته شهرستان ما شاهد و میزبان گردشگران فراوانی است که وارد شهرستان فریدونشهر می شوند و به دلیل نبود ساز و کارهای مناسب و زیرساخت های لازم بدون برنامه مدون و خاص در نقاط مختلف شهرستان به گشت و گذار می پردازند و با پایان یافتن تعطیلات به شهرهای خود باز می گردند. در این پروسه موارد ذیل قابل مشاهده است.

الف- هیچ ارگان، اداره و نهاد خاصی هیچ برنامه و ماموریت خاص و مشخصی نداشته و به عبارت دیگر حضور انبوه گردشگران به هیچ نهاد و ارگان و سازمانی هیچ ارتباطی ندارد. البته از حق نگذریم، در زمانی که خیلی شرایط خاص می شود جلسه ای تشکیل می شود و در مورد اسکان گردشگران و اینکه نان و مرغ و محصولات غذایی کم نیاید تصمیماتی گرفته می شود که نیمی از آن ها چاره اندیشی شده و صورت عمل می پذیرد و نیمی بر همان میزی که تصمیم گیری شده است باقی می ماند.

ب- وضعیت ترافیک مرکز شهرستان و نیز مبادی ورودی و خروجی فریدونشهر و برف انبار شکل خاصی به خود می گیرد و مردم بومی زندگی شان با اختلال مواجه می شود.

ج- دشت و صحرا پر می شود از گردشگران بی هدف که در پی یافتن گیاهان دارویی و یا موسیر و کنگر و غیره هستند و برایشان مهم نیست برخی از انواع گیاهان در معرض نابودی هستند. همین خطر با شدت کمتر در مورد جانوران بی دفاع و زبان بسته ای چون خرگوش و سنجاب و کبک و روباه و غیره هم وجود دارد.

د- بعضی از گردشگران به قول امروزی ها همینطور دورهمی و برای تفریح چند بوته گون هم آتش می زنند و گاهی دشتی را به آتش می کشند و هیچ برخوردی هم با آن ها نمی شود.

ه- پس از عزیمت گردشگران دشت و صحرا می ماند و سفره های یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی نوشابه یکبار مصرف و قوطی کنسرو و لیوان یکبار مصرف و کلی زباله که بازمانده عده ای از گردشگران است.

و- عده ای از گردشگران مکان مناسبی برای خواب نمی یابند و عده ای از گردشگران سر جای پارک ماشین در پارک معلم درگیر می شوند و عده ای از گردشگران در حاشیه خیابان های شهر چادر می زنند.

ز- عده ای خانه و سوئیت شخصی شان را به هر قیمتی بتوانند به گردشگران اجاره می دهند و چندتایی مغازه دار (به تعداد انگشتان دست) کار و بارشان سکه است و خوب می فروشند.

ح- بیش از 99 درصد گردشگران، از هدف اصلی گردشگری، آشنایی با فرهنگ بومی اقوام متنوع شهرستان، محصولات دست باف و لبنیات خالص، مناطق بکر و کم نظیر شهرستان هیچ بهره ای نمی برند و در اصل دست خالی بر می گردند.

ط- عده بسیار زیادی از مردم شهرستان از وضعیت موجود در بحث گردشگران ناخشنود هستند و عده بسیار کمی از مسئولان به فکر اصلاح وضعیت موجود هستند.

ی- هیچ رونق و توسعه اقتصادی قابل اعتنایی با ورود و خروج انبوه گردشگران اتفاق نمی افتد و تنها عایدی شهرستان خسارت در کوهستان و مراتع و گونه های گیاهی و جانوری و آلایندگی محیط زیست و زیرساخت های شهرستان است.

** اما آنجا که می توانیم باشیم:

1- گردشگران در ابتدای ورود به شهرستان توسط کیوسکی با عنوان راهنمای گردشگر (ترجیحا قبل از خمسلو و سر دوراهی فریدونشهر) با بولتن، نقشه، بروشور و غیره اطلاعات لازم در مورد اماکن دیدنی، امکانات لازم گردشگران، اقامتگاه ها، امکانات رفاهی و جاذبه های گردشگری شهرستان را کسب کنند و نیز با دریافت منشور اخلاقی گردشگری نحوه تعامل با طبیعت و زیست بوم شهرستان را فراگیرند. در منشور اخلاقی می توان ضمن حفظ احترام گردشگران، جریمه های مربوط به هنجارشکنی در طبیعت را به آنان گوشزد کرد. به طور مثال: «در صورت کندن گونه های گیاهی مشمول N ریال جریمه نقدی خواهید شد. در صورت شکار حیوانات و یا به دام انداختن آنها و کشف این حیوانات از خودروی شما مشمول N  ریال جریمه و یا دیگر تعزیرات خواهید شد. در صورت ایجاد آتش سوزی در مراتع به میزان هر متر مربع آتش سوزی مشمول فلان تعزیر خواهید شد.» در این منشور می توان گردشگران را به نریختن زباله در طبیعت و حفظ پاکیزگی آن نیز توصیه و ترغیب کرد.

2- دایر کردن کارگاه های تخصصی برای بانوان خانه دار و جوانان بیکار و آموزش برخی از صنایع دستی فراموش شده و نیز برخی صنایع دستی که مواد اولیه آن در شهرستان وجود دارد به علاقمندان. این افراد پس از افتادن بر ریل تولید می توانند تولیدات محلی و صنایع دستی خود را به معرض فروش بگذارند.

3- احداث نمایشگاه های موقت یا دایمی در مسیر و معرض دید گردشگران و ارائه محصولات متنوعی چون دست بافته های هنری و تزیینی، محصولات چوبی، جوراب، شال و دستکش پشمی، محصولات کشاورزی و دامداری و باغی، لبنیات بومی و بسیاری چیزهای دیگر که قابل عرضه در چنین نمایشگاه هایی است.

4- تبلیغ و آگاهی رسانی در مورد ویژگی های خاص شهرستان و جامعه که می توانند هر یک جاذبه ای برای گردشگران باشند به طور مثال: فریدونشهر شهر هوای پاک – فریدونشهر شهر گیاهان دارویی – در شهر ما کسی قلیان نمی کشد. دور از ذهن نیست که با طرح بعضی شعارها در عمل بتوان با محقق کردن آن ها هم جاذبه گردشگری ایجاد کرد و هم سطح فرهنگ عمومی جامعه را بالاتر برد. شعارهایی چون: شهر دوچرخه ها، شهر بدون دخانیات، شهر مهربانی ها و غیره.

5- برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی و آموزش شیوه های نوین برخورد با گردشگران به صورت عام برای همه افراد جامعه و به صورت خاص برای کسبه، ماموران پلیس راهور، مسئولان اقامتگاه ها، پارک ها و اماکن گردشگری و در یک کلام همه کسانی که با گردشگران ارتباط دارند. خاطر نشان می کنم این مورد اهمیت بسیار بالایی دارد و تردید نکنیم که نحوه برخورد ما با گردشگران می تواند آنان را گردشگر دایمی منطقه ما کند و یا باعث شود اولین سفرشان آخرین سفرشان باشد.

6- ایجاد دفاتر خدمات گردشگری، تورهای درون شهرستانی و برون شهرستانی، تربیت و به کارگیری لیدرهای تور گردشگری در این دفاتر و ارائه خدمات متنوع و مختلف به گردشگران تحت نظارت نهادهای ذیربط.

7- فریدونشهر به دلیل ارتفاع بالا، هوای پاک و رقیق و دوری از آلودگی نوری در شب هنگام  از نقاط خاص و منحصر به فرد برای احداث رصدخانه و مراکز نجوم و رصد آسمان و نیز جذب گردشگران علاقمند به نجوم و رصد آسمان است. این امر می تواند باعث حضور افراد بسیاری از اهل علم و دانش اخترشناسی در شهرستان و توسعه گردشگری علمی باشد.

8- برپایی جشنواره های مختلف به صورت استانی اعم از: جشنواره تندیس های برفی، جشنواره ورزش های زمستانی، جشنواره مسابقات اسکی، جشنواره ورزش های بومی و محلی، جشنواره لبنیات بومی، جشنواره محصولات ارگانیک کشاورزی و دامی، جشنواره ی گیاهان دارویی و غیره.

9- تبلیغ، دعوت و جذب سرمایه گذاران کشوری برای تاسیس هتل و اقامتگاه های زمستانی با تاکید بر اینکه شهرستان فریدونشهر کمترین آلایندگی هوا، آلایندگی صوتی، آلایندگی زیست محیطی و حتی آلایندگی الکترونیکی، آلایندگی صنعتی و امواج را دارد.

10 – احداث اقامتگاه، رستوران و میهمان سراهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه برای عامه گردشگران و ایجاد اشتغال برای جوانان فریدونشهری در این زمینه.

11- توسعه مزارع گل محمدی و زعفران و برپایی جشنواره های گل، گلاب گیری و جشنواره زعفران در زمان خود و جذب گردشگران و گردش اقتصادی در این عرصه.

12- بهینه سازی امکانات و تجهیزات رفاهی برای گردشگران در مناطق خاص چون: آبشار پونه زار، چشمه لنگان، دشت لاله های واژگون و دیگر نقاط دیدنی و گردشگری. بدیهی است در صورت تکمیل امکانات چنین اماکنی، می توان از طریق فروش بلیط، اجاره اقامتگاه و دایر نمودن رستوران و چایخانه های سنتی ایجاد درآمد و اشتغال نمود.

13- برخورد متین و مقتدرانه با گردشگرانی که به تخریب محیط زیست، آسیب زدن به گونه های جانوری و گیاهی، آلودگی محیط زیست و دیگر اعمال ناشاست می پردازند. بدیهی است در این زمینه باید قوانین حقوقی و قضایی لازم تعریف شود تا نیروهای نظامی و محیط بانان در هنگام برخورد با ناهنجاری ها دچار بلاتکلیفی و نهایتا بی توجهی نشوند.

14- تشکیل گروه های مردم نهاد در امور حفاظت از منابع طبیعی و زیست بوم، برگزاری دوره های آموزشی برای آنان و حمایت نهادهای قانونی از چنین گروه هایی.

و اما سخن پایانی:

بخاطر دارم قبل از آغاز کنفرانس بین المللی کیفیت خدمات در مهمان نوازی و گردشگری در اصفهان، در نشستی افراد بسیاری در زمینه گردشگری و اینکه یک صنعت سود آور و پردرآمد است صحبت کردند و هریک راهی برای درآمد بیشتر پیشنهاد کردند و به طور کلی ذهن ها به این سمت رفته بود که گردشگری یعنی درآمد. در آن جلسه پروفسور جعفری عزیز جمله ای گفتند که از دید بنده بسیار ارزشمند بود. ایشان گفتند: به خاطر داشته باشید طبق آموزه های دینی ما، هدف اصلی گردشگری برای دیدار از اقوام مختلف، ملل مختلف، آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم آن هاست و البته در کنار این ها توسعه اقتصادی هم دارد. وقتی پروفسور جعفری این ها را گفتند فضای جلسه دگرگون شد. بنده با خودم گفتم فرق یک فرد عامی مثل من با کسی که پروفسور است در همین نوع نگرش هاست. ایشان در صنعت گردشگری در پی تعلیم و تعلم و نهایتا تعالی انسانی است و ما در پی توسعه اقتصادی. غرض این که امید است در هر فعالیتی که برای توسعه گردشگری شهرستان صورت خواهد گرفت نگاه اصلی مان به اخلاق و رفتار کریمانه و انسانی با گردشگران و تعالی شخصیتی انسانی باشد که در این صورت ان شاء الله در کنار اصل مذکور، توسعه اقتصادی نیز روی خواهد داد.

با آرزوی سلامتی و سربلندی برای همه هم شهرستانی های عزیز و دلسوز
ممنون از حوصله شما – ارادتمند: یک دوست

  1. بن کمری گفت:

    سلام به این دوست اندیشمند ودلسوز
    در این مقاله آسیب شناسی خوبی کرده وبه راهکارهای عملی برای توسعه پایدار درشهرستان پرداخته است .برای توسعه شهرستان باهمت والای همه مردم، افق روشنی پیش رو می باشد.
    انشاء الله

Go to TOP