چاپ خبــر
لزوم توجه فوری مسئولان؛

آتش نشانانی که بدون لباس ایمنی به آتش می زنند

آتش نشانی فریدونشهر فاقد هر گونه امکانات و تجهیزات اولیه آتش نشانی و امداد همچون لباس ضد حریق یا کفش های مخصوص است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، در روز آتش نشانی و ایمنی به مرکز آتش نشانی فریدونشهر زیر نظر شهرداری این شهر رفتیم تا گزارشی از آمادگی و تجهیزات این مرکز برای رویارویی با حریق و دیگر حوادث غیرمترقبه تهیه کنیم.

اهمیت این مرکز با چهار آتش نشان از این بابت است که مأموریت آن علاوه بر شهر فریدونشهر از شرقی ترین روستای فریدونشهر یعنی چقا تا غربی ترین روستاهای شهرستان واقع در دهستان پشتکوه است. کما این که طی سال گذشته عملیات هایی در روستاهای چالقو، بزمه، میدانک، نهضت آیاد و غیره از اطفاء حریق گرفته تا زنده گیری مار و نجات افراد از خودروی آتش گرفته.

هر چند با تجهیز دهیاری روستای اسلام آباد به عنوان مرکز بخش پیشکوه به یک دستگاه ماشین آتش نشانی مجهز انتظار می رفت مرکز آتش نشانی پیشکوه بخشی از نیازهای ایمنی و امدادرسانی روستاهای دهستان پیشکوه و پشتکوه را پوشش دهد اما به دلیل نداشتن نیروی آتش نشان، عملا این مرکز تعطیل و ماشین آتش نشانی آن پشت درب بسته پارکینگ است و این یعنی در صورت وقوع اتفاقی در روستاهای پشتکوه، باید آتش نشان فریدونشهر فاصله چند ساعته را برای رویارویی با آن بپیماید.

atashneshani004

مسأله زمانی نگران کننده تر می شود که بدانیم تمام امکانات و تجهیزات مرکز آتش نشانی فریدونشهر برای مقابله با حوادث آتش سوزی در شهر و مراتع، سقوط در چاه، سقوط از کوهستان، غرق شدگی، جانورگیری و غیره تنها دو عدد تبر، یک عدد مارگیر، چند کپسول آتش نشانی، دو گالن 20 لیتری و دو دستگاه خودرو است.

تمام تجهیزات آتش نشانی فریدونشهر در این تصویر

تمام تجهیزات آتش نشانی فریدونشهر در این تصویر

در این مرکز از هیچ گونه تجهیزات ایمنی آتش نشانان همچون لباس ضد حریق، تجهیزات ورود به مکان آتش گرفته، ماسک، کپسول اکسیژن، کاتر، قیچی، کفش ضداسید، ست هیدرولیک، کلاه ضدانفجار، نردبان هیدرولیک، بالشتک، جک بادی، لباس غواصی، تجهیزات نجات در آب، تجهیزات زمستانی و این قبیل خبری نیست و هرچند در مواقع لزوم آتش نشانان با از خود گذشتگی وارد شده و تمام تلاش خود را برای پایین آوردن تلفات و خسارات حوادث به کار بسته اند اما با نگاه واقع بینانه این مرکز با وجود عدم برخورداری از امکانات اولیه آتش نشانی نمی تواند در بسیاری از حوادث موثر واقع شود.

atashneshani006

بسیار جای تعجب است که حتی آتش نشانان فریدونشهر فاقد لباس فرم هستند و با هزینه شخصی خود لباس هایی را تهیه کرده اند تا در مکان حادثه، قابل تشخیص باشند.

دو خودروی ایشان یک دستگاه بادسان نسبتا جدید باظرفیت آب گیری 2700 لیتر است که به علت پایین بودن رادیاتور آن، تنها داخل شهر کارایی دارد و خیلی در جاده های خاکی یا ناهموار به کار نمی آید و خودروی دیگر آن ها یک دستگاه نیسان مدل 70 با ظرفیت آب گیری 700 لیتر است که بعد از 25 سال، فرسوده محسوب می شود. با توجه به وسعت محدوده ماموریت ایشان، جاده های صعب العبور در حوزه ماموریتی و یخبندان های طولانی در شهرستان نیاز به یک دستگاه خودروی آتش نشانی کمک دار جدید نیز در این مرکز احساس می شود.

نکته دیگر قابل توجه در رابطه با آتش نشانی فریدونشهر وجود تنها یک نردبان 12 متری است که با توجه به ارتفاع 15 متری آپارتمان های حدود 270 واحد مجموعه مسکن مهر می توان گفت این آتش نشانی در رابطه با خدمت رسانی به طبقات بالایی این آپارتمان ها فاقد کارایی است.

آمادگی و به روز بودن آتش نشانان این مرکز نیز مطلبی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد چرا که از آموزش اولیه آن ها مدت زیادی گذشته است و ایشان فاقد آموزش های دوره ای و جدید امداد و نجات هستند.

لازم می دانیم توجه مسئولان محترمی که خانواده های خود نیز در همین شهر ساکنند را به این نکته جلب کنیم که اگر در اثر غفلت، جان یک انسان به خطر بیافتد آلام آن را با هیچ مقدار سرمایه ای نمی توان برطرف کرد. آیا تجهیز آتش نشانی که در مواقع لزوم باید زندگی انسان ها را نجات دهد از اولویت بالاتری نسبت به بسیاری از مخارج اصلی و فرعی دیگر دستگاه ها ندارد؟ اگر بر اثر نبود تجهیزات، عملیات امداد صورت نگرفته و شهروندی جان خود را از دست بدهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

گذشته از همه این مسائل شرایط کاری آتش نشانان فریدونشهر نیز قابل تامل است. زحمت کشانی که با حداقل حقوق و مزایا بدون هیچ گونه امکانات ایمنی، به دل آتش می روند و جان هم نوعان خود را نجات می دهند.

atashneshani007

تنها امکانات رفاهی آنان اتاق کوچک موکت شده دو تخته ای است، که برای استراحتشان درنظر گرفته شده است و مجبورند یک روز در میان 24 ساعت سرکار باشند. بزرگ می داریم زحمات آتش نشانان فریدونشهر را: یوسف رحیمی، نوروزعلی بخشیانی، منوچهر اصلانی و سیدعیسی حسینی.

انتهای پیام/

  1. باسلام
    اززحمات این برادران ارزشمند وزحمتکش نهایت سپاس راداریم همچنین ازمدیریت وخبرنگاران سایت ارزشمند پونه زار که صدای رسای محرومیت های این شهرستان می باشند. خداقوت.

  2. مهدی گفت:

    خدا بخیر کنه….مگه داریم آتش نشان بدون لباس ضد حريق؟؟؟بدون لباس و تجهیزات،آتش نشان باید چکار کنه اخه؟!واقعا تأسف بار و نگران کنندس آتش نشانی فریدونشهر با این حوضه پهناور اوضاعش این باشه!امیدواریم که مسؤلان مربوط گوششون بدهکار باشه و فکری به حال این اوضاع بکنن.فراموش نکنیم که حادثه همیشه برای بقیه نیست و هیچ گاه هم خبر نميکنه پس خوبه که یکم به این موضوع فکر کنیم….

  3. ذره بین گفت:

    سلام علیکم.
    بنده یکبار با سید عیسی صحبت می کردم و درد دل می کرد از کمبودها. باورم نمی شد و در ذهنم مرور می کردم روزی را که خدای نکرده حادثه ای جدی رخ بدهد و آتش نشانی بخواهد امداد رسانی کند. موضوع را به بازرس آتش نشانی اصفهان منتقل کردم. گفتند حیطه وظایف ما در حد شهر اصفهان است و تجهیز آتش نشانی هر شهر را شهرداری همان شهر بر عهده دارد. از شهردار وقت فریدونشهر جویا شدم ایشان گفتند درآمد های ما آنقدر نیست که بیش از این بتوانیم تجهیزات بخریم…
    به هر حال با آرزوی تجهیز بهتر آتش نشانی شهرمان، به عزیزان آتش نشان خداقوت گفته و روزشان را با یک روز تاخیر تبریک میگم. مخصوصا سید عیسی حسینی ( ماشاءالله پهلوان)

    • سپیانی گفت:

      آخه ساخت تندیس مهمتر بود، حالا آتش نشانی تجهیزم نشه مهم نیست فوقش یه جا آتش می گیره، آتش نشانی نمی تونه کاری کنه چند نفر می میرن دیگه

      • همشهری گفت:

        لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…لایک…

  4. م.ا گفت:

    تندیس بازار فتنه قوم گرایی را استارت وبعد داغ کرد

  5. باسلام
    جهت اطلاع شورای محترم شهر وشهرداری فریدونشهر وتشخیص اولیتها.
    لطفاً تلویزیون خیابان شریعتی رابفروشید ولباس برای آتش نشانی بخرید.
    و…….

  6. محمود گفت:

    باسلام.هرچیزی بایدسرجای خودش باشه.تندیس فوق العاده نیازبودبرای شهر.کسی هم که خیلی دلش برای اتش نشانی میسوزه میتونه برای کمک به رفع این مشکل سرکیسه روشل کنه وازجیب خودش یه وسیله برای آتش نشانی تهیه کنه.البته که شهرداری بایدبرای رفع کمبودهاتلاش کنه ولی بایدگاهی هم کمک مردمی باشه.کسیکه کاری نمیکه وفقط شعارمیده معلومه حرفاش پایه واساسی نداره.حرف خوب روهمه میتونن بزنن.

    • محمود جان…
      “تندیس فوق العاده نیاز بود برای شهر”
      بله برای عقب انداختن شهر
      برای نشان دادن سطح فکری شهر
      برای بدبین کردن مسئولین به شهر
      برای بدبخت تر شدن جوانان بیکار شهر
      برای سرگرم کردن سرگرم های شهر
      برای ایجاد “دوقطبی” در شهر
      برای حکومت آقا بالاسرهای غریبه بر شهر
      و. . .
      این است معنای هرچیزی جای خودش!
      عزیزم شهرهایی که میبینیم تندیس های زیبایی دارند خیلی اولویت ها را هم دارند حالا حضرت عالی تندیس را اولویت میدانید خب نظرتون محترم!

Go to TOP