چاپ خبــر

80 درصد شرق حلب آزاد شد/ تروریست‌ها در اندیشه چگونه فرار کردن

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت تا کنون موفق شده‌اند کنترل 80% از مناطق شرقی حلب را به دست گیرند. تروریستها نیز وضعیتی خوبی ندارند و برخی از آنان تسلیم ارتش شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار ،سه چهارم از مساحتی که تروریستها در شرق حلب اشغال کرده بودند اکنون در سیطره ارتش سوریه است.

ده محور همزمان شعله‌ور است و صفوف تروریستها نیز در حال متلاشی شدن است. ارتش، بامداد امروز به یک باره پنج منطقه را در شرق آزاد کرد.

تروریستها که دیدند در این محورها راه به جایی نمی‌برند و در حمله به محور شمال غرب حلب نیز شکست خورده‌اند، به بمباران مردم بی دفاع «نبل و الزهراء» در شمال حلب و «فوعه و کفریا» در ریف ادلب روی آوردند و شماری از افراد غیر نظامی در جریان این حملات شهید و زخمی شدند.

درست دو روز پس از اینکه ارتش سوریه دامنه عملیات نظامی خود را برای آزادی مناطق تحت اشغال تروریستها در حلب گسترش داد و یک روز از حمله تروریستها به بیمارستان و محله «قاضی عسکر» واقع در شمال شرق حلب می‌گذشت، نیروهای دولتی سوریه به پیشروی در «حی الشعار» ادامه دادند؛ منطقه‌ای که آخرین مرکز تروریستها بود که نزدیک به راه فرودگاه حلب قرار داشت.

یک یگان دیگر از نیروهای مقاومت نیز از جنوب شهر در یک محور جدید پیشروی کردند و موفق شدند ارتفاع راهبردی «الشرطه» را آزاد کنند که به تبع آن سریعا روستای «الشیخ لطفی» و منطقه «حی المرجه» آزاد شد؛ منطقه ای که دروازه جدیدی برای فشار به تروریستهایی بود که همچنان در بخش جنوبی مناطق شرقی حلب محاصره شده‌اند.

یک منبع نظامی سوری به روزنامه «السفیر» گفت که عملیات ارتش سوریه برای آزادی حی الشعار از دو محور آغاز شد: یک محور که از مواضع تحت سیطره اخیر به ویژه منطقه ارتباطی قدیم و محور دیگر از حی الصاخور آغاز شد تا نیروهای مقاومت پس از ساعات اندکی از آغاز عملیات نفوذ زمینی در حی الشعار به هم برسند.

سیطره بر حی الشعار علاوه بر تأمین امنیت راه فرودگاه، حلقه محاصره را بر تروریستها تنگ می‌کند. ارتش نیز از عقب‌نشینی تروریستها در این محور استفاده و به سوی منطقه «قرلق» نیز پیشروی کرد. این محله ورودی «باب الحدید» است و به قلعه حلب می‌رسد. با این پیشروی نیروهای سوریه به 700 متری قلعه حلب رسیدند که تروریستها از سه جهت آن را محاصره کرده اند.

* ارتش سوریه تا ساعات آتی به دیواره شرقی قلعه حلب می‌رسد

درباره سقوط سریع خطوط دفاعی تروریستها، یک کارشناس نظامی پیش‌بینی کرد که ارتش سوریه تا ساعات آتی به قلعه حلب خواهد رسید و پیشروی که نیروهای مقاومت در 24 ساعت گذشته داشته اند، پرش مهمی در عملیات میدانی است.

آزادسازی منطقه حی المرجه نیز در پیشروی ارتش سوریه به سوی حی الصالحین را گشود. این منطقه علاوه بر مناطق «السکری و الکلاسة» و برخی از مناطق اطراف آن به منزله مرکز اصلی تروریستها در مناطق باقی مانده شهر حلب است.

 

* شکست عملیات تروریستها در شمال غرب حلب

در محور شمال غربی حلب نیز تروریستها تلاش داشتند که حملاتی را به مواضع ارتش سوریه انجام دهند تا از فشار بر مناطق محاصره شده تحت اشغال آنان کاسته شود.

تروریستها در این زمینه دو خودروی بمب گذاری شده را اعزام کردند که نیروهای سوری آن را منهدم کردند و اتاق عملیات آنان را هدف قرار دادند.

* تروریستها در تکاپوی یافتن راه فرار از محاصره ارتش سوریه

به گزارش این روزنامه، طبق اطلاعاتی جدید از میادین نبرد و فروپاشی صفوف تروریستها به نظر میرسد که آزادسازی مناطق باقی مانده تحت اشغال تروریستها بسیار نزدیک باشد.

یک منبع نظامی دیگر نیز در این زمینه تأکید کرد که مکالمه‌های تروریستهای محاصره شده با یکدیگر ضبط شده است و ظاهرا آنان در پی راهی برای خروج از این محاصره هستند. جبهه النصره نیز حلقه محاصره را بر سایر گروههای تروریستی تنگتر کرده و یک گروه را که قصد تسلیم شدن داشتند بازداشت کرد.

یک منبع معارض نیز از اینکه چرا النصره همچنان به مبارزه در حلب ادامه میدهد، ابراز تعجب کرد و بر این باور است «خروج به یک مسئله گریزناپذیر بدل شده است… تأخیر در خروج به معنای افزایش خونریزی و کشتار است».

نیروهای مقاومت همچنین به افراد غیر نظامی آزاد شده کمک می‌کنند و شمار زیادی از آنان را به مراکز اقامت موقت در روستای «جبرین» و شهرک صنعتی در «الشیخ نجار» منتقل کردند. برخی از افراد زخمی نیز به بیمارستان منتقل شدند.

* سوریه، حلب را پس گرفته است

روزنامه «الاخبار» نیز امروز با انتشار گزارشی تحت عنوان «سوریه، حلب را پس می‌گیرد» به شکستهای متوالی تروریستها اشاره و تأکید کرد که 80% از مناطق شرقی حلب آزاد شده است و شمار زیادی از گروههای تروریستی وارد مذاکره با دولت سوریه شده‌اند.

ولی برخی از گروههای تروریستی نیز تصمیم به خودکشی گرفته‌اند؛ مسئله ای که به اعتقاد برخی از منابع فرماندهی در حلب در وضعیت تروریستها تغییری ایجاد نخواهد کرد.

این منابع تأکید کردند که تصمیم آزادسازی کُل حلب اتخاذ شده و نبرد راهبردی و روانی به پایان رسیده است. در واقع سوریه، حلب را پس گرفته و فقط مرحله برافراشتن پرچم باقی مانده است.

«ایلی حنا» تحلیلگر برجسته مسائل سوریه در این گزارش تأکید می‌کند که تروریستهای حاضر در حلب دو راه بیشتر ندارند: نخست پذیرش حل و فصلی که دولت سوریه شروط آن را تعیین می‌کند. دوم ادامه دادن به جنگ ناامیدانه‌ در گوشه ای از حلب که به سرعت بازپس گرفته خواهد شد.

* تلاش تروریستها برای تحمیل معادله‌ای شبیه به معادله «فوعه و کفریا-مضایا و زبدانی»

منابع آگاه حاضر در حلب خبر دادندکه سرکرده های تروریستها به صدور بیانیه ای از سوی شورای امنیت مبنی بر آتش بس در این شهر امید بسته بودند که این اتفاق رخ نداد.

پس از این مسئله بود که تروریستها در ریف حلب قصد داشتند نبرد محور «جمعیه الزهراء» واقع در غرب این شهر را آغاز کنند تا بگویند که افراد محاصره شده در مناطق شرقی رها نشده اند ولی هیچ تغییری در آنجا رخ نداد.

در صورتی که این حمله موفقیت آمیز هم باشد، چیزی را در تصمیم برای آزادسازی حلب تغییر نمی‌دهد. گویا تروریستها قصد داشتند از طریق بمباران شهرکهای «فوعه و کفریا» معادله‌ای شبیه معادله «فوعه و کفریا-مضایا و زبدانی» را تحمیل کنند ولی این راهبرد نیز راهی به جایی نبرد.

یک فرمانده میدانی نیز اعلام کرد که ارتش سوریه قصد دارد راه را برای تماس با تروریستهایی که مذاکره را پذیرفته‌اند باز بگذارد. ارتش به تروریستها اعلام کرد که چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارند. ارتش سوریه که به قلعه حلب نزدیک شده است، ولی همچنان فضایی را باز گذاشته و به تروریستها اعلام کرده است، کسانی که قصد دارد به سوی جنوب عقب نشینی کند باید با سلاح شخصی خود این منطقه را ترک و سلاحهای سنگین خود را جابگذارند.

* گروههای مسلح سوری مشکلی با مذاکره با دولت سوریه ندارند

به گفته وی، بسیاری از گروههای تروریستی سوری مشکلی با مذاکره یا تماس با دولت ندارند، ولی مشکل اصلی این است که شخص واحدی برای اتخاذ تصمیم ندارد. از شب گذشته دهها تروریست خود را تحویل داده اند و سایر گروهها نیز در پی خروج از این منطقه هستند. برخی از آنان نیز تمایل دارند که به سوی ادلب بروند، ولی گروههایی عنصر خارجی زیادی دارد بر مبارزه و عدم تسلیم شدن تأکید دارند. شبکه خبری «المیادین» نیز اعلام کرد که 100 تروریست خود را تحویل ارتش سوریه داده‌اند.

منابع خبری وابسته به معارضان نیز ضمن اذعان به پیشروی بزرگ و مهم ارتش سوریه در حلب، ولی همچنان ادعا می‌کنند که گروههای تروریستی در برخی از جبهه ها از خود مقاومت نشان میدهند.

* اذعان رسانه‌های معارض به پیروزیهای نیروهای مقاومت در حلب

وبگاه خبری «عنب» اعلام کرد که «با وجود تداوم حملات گسترده نیروهای اسد و گروههای همپیمانش، به نظر نمی‌رسد که امور به سود گروههای معارض در حلب باشد. این در حالی است که فعالان میگویند که امکان دارد توافقی برای خروج پیکارجویان از حلب انجام شود؛ مسئله ای که ممعارضان تا به امروز آن را نپذیرفته‌اند.

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که نزدیک به معارضان است نیز اذعان کرد که ارتش سوریه موفق شده است مناطق «أقیول، أغیر، و باب الحدید» و محله‌هایی را که در حد فاصل شمال قلعه حلب و جنوب پادگان «هنانو» قرار دارد، آزاد کند.

منبع: فارس

Go to TOP