چاپ خبــر

راهنمای تفسیر آزمایش خون در خانه/«Uric Acid»

در این مقاله به بررسی یکی از اصطلاحات پزشکی و تخصصی موجود در آزمایش خون به نام «Uric Acid» می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «Uric Acid» یا اسید اوریک از تجزیه پورین نوعی ترکیب نیتروژنی در مواد بوجود می‌آید و از طریق کلیه با ادرار دفع می‌شود. اسید اوریک دارای خواص آنتی اکسیدانی خون است.

میزان طبیعی اسید اوریک در خون 3 تا 7 میلی گرم در دسی لیتر و در ادرار 250 تا 750 میلی گرم است. برای اندازه‌گیری اسید اوریک خون بهتر است 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. اسید اوریک را هم می‌توان در ادرار و هم در خون اندازه‌گیری کرد اما در بیشتر موارد از طریق خون میزان آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

اگر اسید اوریک خون بالا باشد سبب رسوب این ماده در مفاصل، اندام‌ها و کلیه شده و منجر به ابتلا به بیماری نقرس، سنگ کلیه، بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی می‌شود. مواردی که اسید اوریک خون پایین باشد کمی نادر است و کمتر اتفاق می افتد.

به طور کلی کمبود پتاسیم، استفاده از داروهای دیورتیک‌، کمبود کلسیم و منیزیم، مصرف داروهای ضد فشار خون، مصرف الکل، برنامه غذایی نامناسب، کم‌تحرکی، داشتن اضافه وزن، شیمی درمانی، کمبود ویتامین A، E، B5، پرکاری تیروئیدو ابتلا به نارسایی کلیه و کبد سبب افزایش اسید اوریک می‌شود.

می‌توان با ورزش، برنامه غذایی مناسب، نوشیدن آب کافی در روز، مصرف میوه و سبزی به جای فرآورده‌های گوشتی، مصرف پتاسیم، چای سبز، روغن زیتون و غذاهای فیبردار اسید اوریک را کاهش داد. از جمله غذاهایی که سرشار پورین هستند و سبب افزایش اسید اوریک می‌شوند غذاهای دریایی، گوشت، جگر، سوسیس، نان‌های شیرین، فست فود، قهوه و برخی حبوبات است.

این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

Go to TOP